Ideaal ketting onderhoud?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
rob71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 september 2018, 08:37

hoi,

Zoals velen ben ik ook op zoek naar het ideale ketting onderhoud. Nu zijn er veel meningen gebaseerd op gevoel, wat het natuurlijk lastig maakt. Maar ik kwam een heel interessant onderzoek tegen. https://cyclingtips.com/2018/03/fast-ch ... you-money/

Je zou zeggen dat dit het eerste is wat niet gebaseerd is op meningen, maar op feiten. Nu komen er uit het onderzoek een paar lubes naar voren die erg goed scoren. Met name omdat kettingen en tandwielen veel langer meegaan, Maar er zitten er wel bij die ik nog niet ken. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, hoe is die ervaring?

1) Molten speed wax
2) Ceramic speed UFO Drip
3) Smoove
4) Squirt. redelijk goed, maar die is dus wel bekend.

Ik zie ook nergens waar ik de speed wax of smoove zou kunen kopen.

Benieuwd naar jullie reactie,

met vriendelijke groeten,
Rob
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik ben afgelopen jaar overgestapt op Squirt i.p.v. Cyclon dry of wetlube.
Grootste voordeel vind ik dat het schoonmaken heel wat minder tijd kost.
Qua smering merk ik geen verschil qua geluiden e.d., maar de slijtage is wel minder.
Ik vermoed zelf omdat ik minder grondig hoef schoon te maken er daardoor ook minder slijtage optreedt.
Dit omdat zand e.d. bij het schoonmaken niet tussen de schakels gedrukt wordt en omdat er meer smeersel op de ketting blijft zitten.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Een paar fietsmaten van mij hebben een cheap frituurpan met paraffine waar ze meerdere kettingen tegelijk in "uitkoken".
Alleen een beetje afvegen voordat ze erin gaan, achteraf uit laten druppen boven die frituurpan en klaar.
Gaat volgens hen ongeveer 250km mee, ook door natte bagger. Beter nog dan Squirt en zeker beter dan drylube of wetlube.
Als ik het zo lees lijkt die speed wax hier nog het meeste op. Het is paraffine met wat additieven erbij.
Ik denk dat dit toch de beste manier is, maar het is niet zo makkelijk als een flesje. Zeker als je op vakantie gaat met je fiets is dit wel een belangrijk puntje.

Ik ben zelf sinds kort, net als awinkel, over op squirt en ik ben tot nu best tevreden, ook om dezelfde redenen als awinkel.
Ik zag er alweer tegenop op in de winter met wetlube te moeten gaan rijden en dan steeds die ketting moeten schoonmaken en insmeren. :-{
Dat is nu dus gelukkig verleden tijd. Het gaat niet zo lang mee als de verhalen je doen geloven. Wel een stuk langer dan drylube of wetlube.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dergelijk artikel uit de Dts Bike Magazin:
https://www.bike-magazin.de/zubehoer/pf ... 30425.html.

Ik gebruik inmiddels ook Squirt, niet de beste, maar wel relatief schoon.
En wel een van de beteren, Rohloff Kettenol.... krijg je wel vieze vingers van, maar prima voor de nattere modderige omstandigheden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Flow&Co schreef: di 16 oktober 2018, 16:32 Gaat volgens hen ongeveer 250km mee, ook door natte bagger. Beter nog dan Squirt en zeker beter dan drylube of wetlube.
...
Dat is nu dus gelukkig verleden tijd. Het gaat niet zo lang mee als de verhalen je doen geloven. Wel een stuk langer dan drylube of wetlube.
Meestal smeer ik de ketting na vrijwel elke rit, maar zeker om de 100km dus of je met squirt of drylube of wetlube langer kan rijden durf ik niet te zeggen.
Wel heb ik met Squirt de Bartje200 zonder problemen zoals geknars of gepiep uitgereden, terwijl ik het jaar ervoor bij de Veldslag om Norg (100km) wel geknars ging horen met de Cyclon dry lube.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Ik gebruik cyclon wax om de ketting te smeren.

Trekt totaal geen vuil aan en ik heb totaal geen problemen met de ketting.

Tijdens de BBC water / modder en klei, en de ketting was amper verkleurd of smerig. Ook geen gekke geluiden gehoord.

Afhankelijk van de rit / omstandigheden kijk ik of ik weer moet smeren / schoonmaken. Maar zeker meerdere droge ritten gaan prima op 1x smeren.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
PaganiProductions

ik wisssel om circa om de 100 tot max 150 km de ketting en maak de ketting dan helemaal schoon met bio ontvetter en zo'n machintje waar je die ketting heen moet draaien
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En dat ontvetten in een machinetje is dus killing voor je ketting...
Staat zelfs o.a. op de verpakking van KMC kettingen.
Niet doen dus!
Als je wax zoals Squirt gebruikt mag je de ketting zelfs helemaal niet meer schoonmaken met een ontvetter.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hoe moet je het dan schoonmaken? Ik gebruik altijd zo'n Parktool draaimachientje gevuld met een Dreft sopje. Zowel voor mijn racefiets als mijn mtb. Bij de racefiets ligt de ketting er nu 1500 km op en geen spoortje van slijtage. Mtb item bij 1100 km.
Ik gebruik een simpele Cordo PTF spray als smeermiddel.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik gebruik Boeshield T9 waardoor mijn ketting eigenlijk altijd schoon is.
Doekje eroverheen en opnieuw indruppelen.

Heb ook dingen als Cyclon dry en Squirt geprobeerd maar die gaan erg kort mee, na een km of 60 begint het al te piepen.

De T9 loopt na 150km nog wel soepel.
Ook geen knarsende geluiden zoals ik met andere middelen wel heb.
De Cyclon bijv. is erg dik en toch een beetje plakkerig.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wanneer je Squirt gebruikt is het voldoende om de ketting na een rit door een doek te halen.
Soms pak ik een borsteltje om wat modder e.d. tussen de schakels weg te halen, maar dat is maar heel soms nodig.
Uiteraard afhankelijk van de ondergrond waarop je rijdt, maar bij Dorst en omgeving zal je het borsteltje niet vaak nodig hebben.
Daarna even insmeren (1 druppel per schakel en na afloop NIET afnemen) en je bent weer klaar voor de volgende rit.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heb al van alles getest zonder een echt uitgesproken mening te hebben over welk middel dan ook.
Behalve dan de Dry Lube van Muc-Off, die moet je onderweg meenemen om de ketting tijdens je ritje van 25km nog even een paar keer tussendoor te kunnen smeren :D
De Wet Lube van Muc-Off lijkt juist het tegenovergestelde, eenmaal aangebracht kun je veel km's maken voordat het eerste gepiep begint.
Verder merk ik de verschillen niet zo.
Smeer momenteel met Squirt, ook daarbij merk ik niet zo wat daar nou zo bijzonder aan is, dan alleen dat de ketting en cassette mooier schoon blijven.

Schoonmaken? Een doek. Quite simple.
Het grondige reinigingswerk doe ik, hou je vast want daar komt 'ie; met de luchtspuit. Echt.
En zeg nou niet dat dit slecht is want dit doe ik al vele jaren zo en mijn kettingen gaan vele duizenden km's mee.

Ik zie trouwens dat TS meer op zoek is naar een soort van wetenschappelijke benadering, wat dat betreft komt dit topic misschien meer in de buurt van het gewenste antwoord antwoord.
Nadruk van dat draadje ligt op de levensduur van kettingen maar dat kun je natuurlijk niet los van elkaar zien en er wordt ook aandacht aan de smering besteedt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

rob71 schreef: di 16 oktober 2018, 15:25 Ik zie ook nergens waar ik de speed wax of smoove zou kunen kopen.
Hier bijvoorbeeld: https://protire.nl/smeermiddelen
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Ik had vroeger van die kettingschoonmaak apparaten, maar merkte dat de wiellager en trapas lager aan de aandrijfkant op een gegeven moment steeds droog stonden. Mijn theorie is dat wat van het ontvetter van de ketting uitdruipt en dan lekker in je lagers terrecht komen.

Haal ze tegenwoordig gewoon compleet er af en maak ze schoon met Dasty en een borstel die rondop dichtvouwd, daarna schoon spoelen, drogen, monteren en smeren.
rob71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 september 2018, 08:37

deer_hunter schreef: wo 17 oktober 2018, 11:43
rob71 schreef: di 16 oktober 2018, 15:25 Ik zie ook nergens waar ik de speed wax of smoove zou kunen kopen.
Hier bijvoorbeeld: https://protire.nl/smeermiddelen
Had ik gezien, maar hebben ze niet op voorraad.

Ik gebruik nu ook squirt. Maar vroeg me dus af of dit het optimale is. Ik doe het niet zozeer voor een paar watt meer of minder. Maar wel slijtage dus.

Ik heb meerdere fietsen van mezelf en mn vriendin met duurdere groepen. O.a. Xx1 eagle. Dus als ik met goed onderhoud de ketting en tandwielen langer mee kan laten gaan, dan is dat zeker een voordeel.

Gr Rob
Plaats reactie