3 fietsen tegelijk bestellen, hoeveel korting?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Beste mensen,

Stel ik wil 3x Orbea oiz aanschaffen bij een dealer. Zit je op totaalprijs van 15000 euro.
Betreft het nieuwste 2019 model wat net uit is.

Hoeveel korting zou ik kunnen bedingen?

Ik wil ook graag dat de dealer wat verdient, dus hem het vel niet over de oren trekken.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik zou zeggen 3 halen, 2 betalen..... :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ongeveer 10% pp en bv eventuele upgrades tegen inkoopprijs?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heb je het al met de dealer besproken? Misschien komt 'ie zelf met een wereldvoorstel!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, want ik vraag me af hoeveel gebruikerservaringen je gaat krijgen van mensen die ook drie bikes à vijf mille tegelijk gekocht hebben ;-)

Gewoon je vraag stellen, eventueel nog wat onderhandelen als je het aanbod niet aantrekkelijk genoeg vindt maar uiteindelijk zul je toch ja of nee moeten zeggen op het voorstel van de dealer.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

15 à 20% zou dat normaal moeten zijn ;)
Ik ben mij er eentje...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

D-man schreef: ma 15 oktober 2018, 09:02 15 à 20% zou dat normaal moeten zijn ;)
Dat vind ik helemaal niet normaal.


Maar er is natuurlijk altijd een kans dat je het krijgt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Hangt ook af van eventuele inruil. Wel inruil betekent minder korting. Heel hoge inruil maakt het netto bij te betalen bedrag weer lager. Verder belangrijk om te weten hoe de LBS werkt? Een duurder model biedt vaak meer mogelijkheden dan een basis model. Voor € 5k per fiets moet wel wat mogelijk zijn lijkt me. Misschien aanbieden dat je met reclame wilt fietsen :D Is er vast nog meer mogelijk...
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Lars TB schreef: ma 15 oktober 2018, 09:28
D-man schreef: ma 15 oktober 2018, 09:02 15 à 20% zou dat normaal moeten zijn ;)
Dat vind ik helemaal niet normaal.


Maar er is natuurlijk altijd een kans dat je het krijgt.
Bij 2 dealers prijs gevraagd voor 3 bikes ineens... totaal bedrag bruto ruim €10.000 daar kon 20% af toen..
Ik ben mij er eentje...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@D-man, dus 10%, per bike...
@Lars, wat zou jij dan normaal vinden?

Als ik koop bij een LBS moet het voor allebei goed voelen, win-win. Onderste uit de kan willen is niet zo aardig... je gaat samen een hele tijd met elkaar op, dus je streeft naar een win-win relatie, en je gaat terug voor onderhoud en service waarbij een leuke goede band positief 2 kanten op werkt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Da's allemaal mooi op een roze wolkje, maar mensen zijn vaak genoeg aangewezen op een lbs omdat die de enige is waar je je bike kunt krijgen. Leuk als je er een band mee kunt opbouwen, en helemaal fijn als dat in beider voordeel is, maar ik heb vaak genoeg een bike bij de lbs gekocht omdat ik die fiets wilde, om vervolgens pas terug te komen als ik 'm kwam inruilen voor een ander. Een gepassioneerde lbs maakt zo'n relatie overigens wel een stuk makkelijker en leuker.

Voor wat betreft die 15-20%? Die hoort sowieso al voor enige korting van de prijs van de huidige fietsen af te gaan, maar dat is een gepasseerd station denk ik :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

D-man schreef: ma 15 oktober 2018, 13:58 Bij 2 dealers prijs gevraagd voor 3 bikes ineens... totaal bedrag bruto ruim €10.000 daar kon 20% af toen..
aurelius schreef: ma 15 oktober 2018, 14:22 @Lars, wat zou jij dan normaal vinden?
Het gaat om wat 'normaal' is. Per definitie iets roepen gaat al niet op. En als je 3 fietsen voor €15.000 zou kopen moet er dus 20% vanaf. En zou je er 1 van €15.000 kopen dus ook? En een fiets van €8.000,-? En 3 fietsen van €1.200,-?

Ik denk dat je het van geval tot geval moet bekijken. Gezien dat de winstmarge bij fietsen inderdaad procentueel berekend wordt, verdient een dealer dus flink aan een duurdere fiets. Of 3. En dus kan er procentueel gezien dus meer korting gegeven worden. Maar aan de andere kant, gezien het verdienmodel van een dealer moet je je afvragen of dat wel realistisch is. Want omdat de fietsen duurder zijn verkoopt hij er minder. En als hij dan extra korting gaat geven, dan verdient hij evenveel op die fietsen als op fietsen die de helft kosten en waarvan hij er misschien wel 5x zoveel van verkoopt. Hij schiet zich dus in zijn eigen voet. En wie weet heeft de dealer die extraatjes wel nodig om rond te kunnen komen. En meestal kosten klanten die dat soort fietsen bestellen ook heel veel extra tijd. Ik ken genoeg klanten die eerst 20 uur de winkel bezet hebben gehouden voordat ze hun handtekening zetten onder een fiets van €8.000,-. Als je dan gaat rekenen wat de dealer uiteindelijk verdient... ! Daarbij denk ik dat ze zich bij Canyon slap lachen als ik vraag hoeveel korting ik krijg als ik 3x hun duurste racefiets bestel.

Per geval bekijken dus. En niet uitgaan van 'normaal'.

De info van TS is ook wat summier. Kan hij een dealer bijvoorbeeld wat bieden? Wat wil hij nog meer terug van de dealer? Servicebeurten? Of is het dozen ophalen en nooit meer langs komen? Of willen de 3 rijders met een broekje met de naam van de dealer er op gaan rijden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Okee...3 halen 2 betalen lukt niet....duidelijk...
Dan 2 plus 1 gratis. ... :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Nog even wat extra info:

We doen ongeveer al het onderhoud zelf.
Dat betekent fietsen bij de dealer bestellen en er nooit meer terugkomen.
We ruilen niks in

alleen voor garantie gevallen.

Bestellen-betalen-afhalen
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

worstkaas schreef: ma 15 oktober 2018, 15:58 Nog even wat extra info:

We doen ongeveer al het onderhoud zelf.
Dat betekent fietsen bij de dealer bestellen en er nooit meer terugkomen.
We ruilen niks in

alleen voor garantie gevallen.

Bestellen-betalen-afhalen
Tja...en weet die dealer ook van je insteek zoals je hierboven beschrijft? Want dan zal de korting ook niet al te vet worden kan ik me vanuit dealer perspectief zo voorstellen; die verdient er na aankoop immers verder niks meer aan.
Plaats reactie