Wanneer heb je sportdrank nodig voor te mountainbiken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

do 11 oktober 2018, 11:42

Ik denk precies wat Kermit zegt.

Gebruik de sportdrank vooral als een dure vorm van smaakmaker aan smakeloos water, helemaal als je al wat moe bent en wat langer onderweg bent. Heb ook niet de illusie dat sportdrank wat doet voor mij. Maar omdat ik veel zweet en dus veel zouten e.d. verlies, lijkt het mij zeker geen kwaad kunnen om een en ander aan te vullen middels een sportdrank.
Maar zoals Pagani van plan is, doe ik dat ook alleen bij langere tochten, voor mij meer dan anderhalf of 2 uur.


Helemaal niet drinken lijkt mij bij inspanning bij warm weer niet heel verstandig, ook al denk je dat je het aan kan. Ff een scheve vergelijking maken: Zelfs topsporters, die het fysiek aan zouden kunnen, drinken tijdens wedstrijden altijd nog wel iets, al is het niet veel.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Alien
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 778
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

do 11 oktober 2018, 11:43

PaganiProductions schreef:
wo 10 oktober 2018, 21:37
Dat werd mij gezegt.
Door wie?
Vorsprung duch Pedantik.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9350
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

do 11 oktober 2018, 11:48

Roosvicee met een heel klein snufje zout aangelengd met water is een goed alternatief voor de (dure) sportdranken. Je kan met de verhoudingen spelen om er een dorstlesser (minder suiker, wordt makkelijker opgenomen) of echte sportdrank (meer suiker, wordt moeilijker opgenomen) van te maken. Net wat je nodig hebt.

Zover ik weet is sportdrank pas nodig na 2 uur sporten bij een normaal voedingspatroon. Ik gebruik sportdrank voornamelijk als vloeibare voeding. Ben niet zo'n eter op de fiets en neem dan liever een (te) zoete bidon mee op de fiets. Het is ook nog eens makkelijker doseren.

Houd er rekening mee dat goede hydratatie ook voor én na de inspanning plaats vindt. Zelfde geldt voor je herstel, hier kan je tijdens de inspanning al mee beginnen door genoeg water te drinken en eventueel al de juiste voeding te nemen.

Als je op Google zoekt naar "zelf sportdrank maken" kom je de nodige recepten tegen.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
PaganiProductions
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: ma 8 december 2014, 21:09
Mijn mountainbike: Midden Limburg
Contacteer:

do 11 oktober 2018, 12:10

Alien schreef:
do 11 oktober 2018, 11:43
PaganiProductions schreef:
wo 10 oktober 2018, 21:37
Dat werd mij gezegt.
Door wie?
Door mensen van de lbs die hebben veel serieuze fietsers als klant.
Mijn Facebook mountainbikePagina
https://www.facebook.com/MeridaSeven100
Mijn youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCI1htR ... N-bibidybA
Never Give up
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3561
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

do 11 oktober 2018, 13:16

The Flying V schreef:
do 11 oktober 2018, 11:48
Roosvicee met een heel klein snufje zout aangelengd met water is een goed alternatief voor de (dure) sportdranken. Je kan met de verhoudingen spelen om er een dorstlesser (minder suiker, wordt makkelijker opgenomen) of echte sportdrank (meer suiker, wordt moeilijker opgenomen) van te maken. Net wat je nodig hebt.

Zover ik weet is sportdrank pas nodig na 2 uur sporten bij een normaal voedingspatroon. Ik gebruik sportdrank voornamelijk als vloeibare voeding. Ben niet zo'n eter op de fiets en neem dan liever een (te) zoete bidon mee op de fiets. Het is ook nog eens makkelijker doseren.

Houd er rekening mee dat goede hydratatie ook voor én na de inspanning plaats vindt. Zelfde geldt voor je herstel, hier kan je tijdens de inspanning al mee beginnen door genoeg water te drinken en eventueel al de juiste voeding te nemen.

Als je op Google zoekt naar "zelf sportdrank maken" kom je de nodige recepten tegen.
Precies dit dus. /\
Uit testen van sportdranken komt meestal naar voren dat het suikerwater is met wat zout en een hoop marketing.
De dure hebben nog wat andere mineralen of isotonen er in zitten, maar daar merk je echt niks van als amateur.
Ik maakte het vroeger van 1/3 appelsap, 2/3 water en mespuntje zout.
Dat zout zorgt er voor dat je het vocht beter vast houdt.
En dat is waarschijnlijk wat die gasten bij jouw LBS bedoelen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Giant Stance
Contacteer:

do 11 oktober 2018, 14:21

#thinklikepagani

Koop eerst een blik dure sportdrank en ga je dan pas verdiepen in de materie. :roll:



Is heel persoonlijk wanneer je lichaam iets nodig heeft. Iedereen is anders en heeft daarom ook andere behoeftes.
Persoonlijk heb ik het niet zo net die drankjes. Bij mij gaat er gewoon water in,en net zoals JW een zakje winegums voor de snelle suikers.

Ga gewoon proberen op die lange ritten waar je je lekker bij voelt.
Just one of the usual suspects... K.N.U.T


My bike

Sale
sama
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Komt uit Zuid Afrika

do 11 oktober 2018, 14:51

Ik neem ook bijna altijd drinken met een smaakje als ik wat langere ritten maakt. Het drinkt sowieso ook lekkerder weg dan water uit een plastic bidon of camelbak, de smaak word er dan niet beter op.
REM TUTANTUR
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9350
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

do 11 oktober 2018, 17:09

Jamis Diablo schreef:
do 11 oktober 2018, 13:16
Ik maakte het vroeger van 1/3 appelsap, 2/3 water en mespuntje zout.
Klinkt ook als een lekkere combinatie! :-q
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1209
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

do 11 oktober 2018, 18:23

PaganiProductions schreef:
do 11 oktober 2018, 12:10
Alien schreef:
do 11 oktober 2018, 11:43
Door wie?
Door mensen van de lbs die hebben veel serieuze fietsers als klant.
En ze verkopen ook sportdrank zeker? 1+1=2
PaganiProductions
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: ma 8 december 2014, 21:09
Mijn mountainbike: Midden Limburg
Contacteer:

do 11 oktober 2018, 19:36

nielsvk schreef:
do 11 oktober 2018, 18:23
PaganiProductions schreef:
do 11 oktober 2018, 12:10

Door mensen van de lbs die hebben veel serieuze fietsers als klant.
En ze verkopen ook sportdrank zeker? 1+1=2
Ja de meeste goede fietsenzaken doen dat.
Mijn Facebook mountainbikePagina
https://www.facebook.com/MeridaSeven100
Mijn youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCI1htR ... N-bibidybA
Never Give up
PaganiProductions
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: ma 8 december 2014, 21:09
Mijn mountainbike: Midden Limburg
Contacteer:

do 11 oktober 2018, 19:41

Dice Oldskool schreef:
do 11 oktober 2018, 14:21
#thinklikepagani

Koop eerst een blik dure sportdrank en ga je dan pas verdiepen in de materie. :roll:



Is heel persoonlijk wanneer je lichaam iets nodig heeft. Iedereen is anders en heeft daarom ook andere behoeftes.
Persoonlijk heb ik het niet zo net die drankjes. Bij mij gaat er gewoon water in,en net zoals JW een zakje winegums voor de snelle suikers.

Ga gewoon proberen op die lange ritten waar je je lekker bij voelt.
ik heb wat al gestest voor mij is dat nieuw wil dingen uit proberen.
Mijn Facebook mountainbikePagina
https://www.facebook.com/MeridaSeven100
Mijn youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCI1htR ... N-bibidybA
Never Give up
PaganiProductions
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: ma 8 december 2014, 21:09
Mijn mountainbike: Midden Limburg
Contacteer:

do 11 oktober 2018, 20:00

The Flying V schreef:
do 11 oktober 2018, 11:48
Roosvicee met een heel klein snufje zout aangelengd met water is een goed alternatief voor de (dure) sportdranken. Je kan met de verhoudingen spelen om er een dorstlesser (minder suiker, wordt makkelijker opgenomen) of echte sportdrank (meer suiker, wordt moeilijker opgenomen) van te maken. Net wat je nodig hebt.

Zover ik weet is sportdrank pas nodig na 2 uur sporten bij een normaal voedingspatroon. Ik gebruik sportdrank voornamelijk als vloeibare voeding. Ben niet zo'n eter op de fiets en neem dan liever een (te) zoete bidon mee op de fiets. Het is ook nog eens makkelijker doseren.

Houd er rekening mee dat goede hydratatie ook voor én na de inspanning plaats vindt. Zelfde geldt voor je herstel, hier kan je tijdens de inspanning al mee beginnen door genoeg water te drinken en eventueel al de juiste voeding te nemen.

Als je op Google zoekt naar "zelf sportdrank maken" kom je de nodige recepten tegen.
Dat ga ik eens proberen die sportdrank is erg duur,
Mijn Facebook mountainbikePagina
https://www.facebook.com/MeridaSeven100
Mijn youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCI1htR ... N-bibidybA
Never Give up
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8300
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

do 11 oktober 2018, 21:50

Ik fiets altijd met sportdrank.
Het geeft me een beter gevoel tijdens het fietsen en zonder krijg ik regelmatig hoofdpijn na het fietsen.
Zo simpel werkt het bij mij.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Mark-V
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 682
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Mijn mountainbike: Banshee Darkside 180mm, Inspired Console Trials, Canyon Stitched 360 Pro
Contacteer:

do 11 oktober 2018, 21:57

kermit schreef:
do 11 oktober 2018, 11:07
Dat je dat kunt wil niet zeggen dat het goed is, bij 1,5-2 uur sporten is wel drinken absoluut beter dan niet drinken. Ik zou het in elk geval niemand aanraden om niet te drinken bij zo'n inspanning.
Aanraden doe ik het ook niet ;) - Maar wat ik daarmee aan wil geven is dat je echt naar je eigen lichaam moet luisteren.
Overigens had ik op die momenten wel drinken bij hoor, maar ik betrapte me er na de rit op dat ik niet gedronken had (ik deed het niet met opzet).

Mocht je toch iets van Energy drink willen:

https://www.makro.nl/cat/nl/products/pr ... 8016001001

Flesje AA in je bidon en aanvullen met water. Niet zo'n zoete plaktroep meer als pure AA, en dan smaakt het gewoon lekker.
Is ook niet zo duur toch? 0,50 euro per Bidon.
Gebruikersavatar
Jurf
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 584
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Canyon Nerve29, Trek Remedy9.7,Trek Roscoe8

do 11 oktober 2018, 22:03

Om te snappen waarom je sportdrank wel/niet nodig heb eerst maar ff anatomie voor dummies.

Mensen bestaan voor grofweg 70% uit water, met wat zouten, mineralen en suiker erin.
Die zouten heb je nodig om het vocht op de juiste plekken te houden (onder andere via je bloed) zodat alle vitale onderdelen het blijven doen en het beschikbare vocht goed te verdelen over je lijf.
De mineralen gebruik je vooral voor aansturing van spieren en zenuwen en suiker is brandstof.
Als dat alles in balans is en je lichaamstemp is normaal dan functioneer je op best.

Wat belangrijk is om te weten is dat je lijf 2 standen heeft:
Een rust stand waarin je bloed vooral naar je maag darm kanaal gaat en gebruikt wordt om voedsel op te nemen en te verteren/verwerken tot suikers wanneer je ze nodig hebt.
Daarnaast heb je een actie stand, dan gaat je bloed vooral naar je spieren toe en veel minder naar je spijsvertering.

Bij sporten sta je in de actiestand en stijgt je lichaamstemperatuur.
Als je lijf te warm wordt krijgt het problemen bij al die processen die het uitvoert, dus het gaat zorgen voor verkoeling door te zweten.
Bij de een loopt de temp sneller op als bij de ander dus de een zweet ook sneller als de ander.
Met zweten maakt je lijf je huid nat waardoor er sneller verkoeling optreed, daarbij verlies je wel zouten en mineralen.
Daarnaast is sporten een activiteit en dus neemt je verbranding toe waardoor je meer brandstof verbrand= je suikerbehoefte neemt toe.
Je hartslag en ademhaling gaan omhoog, dus je ademt ook meer vocht uit. Dat kan zo een liter schelen tov een normale rust hartslag.

Nou hebben we allemaal een aardige voorraad vocht zouten, mineralen en suikers aan boord, maar op een gegeven moment zit je aan de reserves en dat vind je lijf niet leuk. Dat geeft dan signaaltjes af (honger, kramp, traagheid)....en gaat het bij te weinig suikers stukjes van het lijf verbranden die het makkelijk kan afbreken: spieren.
Als dat koelen door zweten niet helpt ga je uiteindelijk langzamer bewegen, raken je suikers en mineralen op en negeer je dat soort signalen dan raak je oververhit, krijg je kramp en gaat op een gegeven moment het licht uit zodat je tot rust komt.

Logische oplossing: je vult aan wat je teveel uit zweet en verbruikt: dus je neemt ongeveer even veel vocht, zouten, mineralen en suikers tot je als je verbruikt.

Je kunt dan een liter water drinken een schep zout en een Limburgse Vlaai met extra suiker, maar omdat je lijf sport vind het lastiger voedsel te verwerken. Wat is nou het voordeel van sportdrank: de verhoudingen zijn zo dat het qua zouten gelijk is aan je lichaamsvloeistof waardoor je het makkelijker opneemt. Daarnaast vult het de mineralen aan die je uitzweet. De sportdranken die vaak niet lekker vallen zijn te zoet voor je waardoor je spijsverteringkanaal het niet goed kan verwerken (en dan kramp geeft).
Daarom werken gels en repen voor de een wel en de ander niet: dat is namelijk puur afhankelijk van hoe goed je lijf kan multitasken: sporten en sterk geconcentreerd voedsel verwerken tegelijkertijd.

Sportdrank helpt dus alleen als je zoveel verbruikt dat je in de min komt en het tussendoor moet aanvullen, anders kun je het NA de inspanning aanvullen. Wanneer dat punt is verschilt per persoon en van je voorbereiding.
Heb jij van te voren genoeg (van de juiste stoffen) gegeten en gedronken dan heb je later voeding nodig als dat je bijv nuchter gaat sporten.

Persoonlijk kon ik vroeger altijd slecht tegen repen en gels tijdens het sporten en kreeg daar snel kramp van.
Ik kon wel heel goed mezelf voorbereiden waardoor ik 2x een hele triathlon heb gedaan op alleen maar bidons met dunne limo met een snufje zout en een banaan. Door heel goed van te voren op mijn voeding te letten ging ik in top shape van start en had pas laat voeding en mineralen nodig (tegenwoordig zit ik meer als een half uitgezakte banaan op de fiets :oops: ).

Als je NA het sporten gaat aanvullen kun je een hersteldrank pakken.
Het voordeel is dat je lijf dan meer in de ruststand zit dus makkelijker datgene wat je tot je neemt makkelijker kan verwerken. De meeste hersteldranken hebben veel eiwitten zodat je lijf die snel kan verbranden ipv je spieren, dat is een wezenlijk verschil met een sportdrank waar die veel minder tot niet in zitten.

Samengevat:
Sportdrank: Ja het helpt: vanaf wanneer hangt af van je voorbereiding en individuele behoefte (zie uitleg boven).
De hoeveelheid suiker bepaald vaak welke het best trekt. Is het te geconcentreerd kun je het verdunnen, maar dan moet je er meer van drinken om aan je behoefte te komen. Verschillende merken geven verschillende resultaten en wat voor wie het best werkt is heel wisselend.
Een andere oplossing die zeker de moeite is als je zo langzaam hersteld is hersteldrank drinken, het liefst DIRECT nadat je van je fiets stapt.

Nogmaals dit is de DUMMIE uitleg, ik kan een leuk epistel schrijven over alle details en mitsen en maren, maar simpeler als dit kan ik het niet maken.
Plaats reactie