Wanneer heb je sportdrank nodig voor te mountainbiken

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
PaganiProductions

Omdat jaar een een stuk serieuzer ben begonnen met fietsen en mountainbiken heb ik advies om te beginnen met sportdrank in plaats van alleen maar water in de Camelbak of bidon omdat je water niet goed opneemt.
ik ben van plan van ritten vanaf 2 uur pas de voeding in de Camelback of bidon en ritten van 1,30 uur gewoon water mee te nemen.
Heb nu een blik van Born gekocht waar 400 gram in zit.
En ik ben geen wedstrijd rijder maar een redelijk rappe toerrijder aan het worden.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op wo 10 oktober 2018, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

..wat is je vraag? :~
PaganiProductions

Merijn. schreef: wo 10 oktober 2018, 20:04 ..wat is je vraag? :~
Wanneer is sportdrank zinvol en wanneer niet.
En vanaf hoeveel uur heeft het pas zin het toe tevoegen aan camelbak of bidon.
PaganiProductions

Dat is een beetje een standaard verhaaltje maar ik niet veel aan heb.
Kan er niet uit opmaken of het nu wel of niet beter is.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Waarom zou je water niet goed opnemen?? Ik ben geen expert, maar volgens mij is dat onzin.

Zolang je water drinkt en goed eet is sportdrank in principe niet nodig, ik drink het eigenlijk meer omdat ik het lekkerder vind dan water.
PaganiProductions

japie carbon schreef: wo 10 oktober 2018, 21:35 Waarom zou je water niet goed opnemen?? Ik ben geen expert, maar volgens mij is dat onzin.

Zolang je water drinkt en goed eet is sportdrank in principe niet nodig, ik drink het eigenlijk meer omdat ik het lekkerder vind dan water.
Omdat je het eruit zweet en minder goed opneemt dat speciale sportdrank en minder goed ervan hersteld.
Dat werd mij gezegt.
Toen ik laats mijn langste rit ooit heb gereden heb ik 3 dagen nodig gehad om fatsoenlijk te herstellen ervan.
Wat zijn de feiten en wat zijn voorpraatjes.
https://www.youtube.com/watch?v=q0NEcAgyooY
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

En sportdrank zweet je niet uit?
PaganiProductions

japie carbon schreef: wo 10 oktober 2018, 21:49 En sportdrank zweet je niet uit?
Ja daar zweet je van maar het valt alles weer bij wat je weer kwijt bent zouten etc.
Wanneer is het nodig om sportdrank te nemen en wanneer niet.
PaganiProductions

japie carbon schreef: wo 10 oktober 2018, 21:35 Waarom zou je water niet goed opnemen?? Ik ben geen expert, maar volgens mij is dat onzin.

Zolang je water drinkt en goed eet is sportdrank in principe niet nodig, ik drink het eigenlijk meer omdat ik het lekkerder vind dan water.
Maar sportdrank drinken heeft wel voordelen die water niet heeft maar de vraag of ik als niet wedstrijd mountainbiker baat bij heb of niet.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Nee hoor, zolang je geen extreme ritten doet, en je gewoonlijk al genoeg voedingstoffen binnen krijgt is het niet nodig.
Dat betekend overigens niet dat je het niet moet gebruiken, dat kan prima. Maar het is niet dat je er iets van gaat merken.
PaganiProductions

japie carbon schreef: wo 10 oktober 2018, 22:05 Nee hoor, zolang je geen extreme ritten doet, en je gewoonlijk al genoeg voedingstoffen binnen krijgt is het niet nodig.
Dat betekend overigens niet dat je het niet moet gebruiken, dat kan prima. Maar het is niet dat je er iets van gaat merken.
Ik ben van plan alleen te gebruiken bij ritten vanaf 2 uur en langer anders het ook te duur die cokepoeder is best duur haha.
Daar heb wat aan.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

MTB-en is niet anders dan met welke andere sport of lichamelijke activiteit dan ook, en het antwoord zal bij iedereen anders zijn.
Ik heb in Augustus ritten van 1,5 - 2 uur gemaakt in de volle zon, zonder überhaupt te drinken.
Nu ben ik iemand die heel snel transpireert, maar tegelijkertijd sport ik al dik 20 jaar tussen de 5-7x per week, dus ik ken mijn lichaam behoorlijk goed en weet hoe ver ik kan gaan.
Voor mij heeft tijdens sporten het water vooral als doel om af te koelen, maar als je voor je sporten nog even een banaantje of zo pakt en goed drinkt, kom je al een heel eind.

Daarnaast is de intensiteit (hartslag) ook heel belangrijk. Als ik met mijn zoontje van 9 fiets, dan duurt de rit bijna 2x zo lang. Maar in die tijd heb ik dus tijd zat om te rusten, af te koelen en uberhaupt niet eens intensief bezig te zijn.
Ga ik zelf, alleen, dan blijf ik vrijwel altijd op een hartslag van 150-170 zitten, dus behoorlijk intensief.

Heel verhaal, maar het antwoord is simpel: Kijk waar jij je goed bij voelt. Sportdrank helpt vooral tegen spierverzuring e.d. Heb je daar geen last van, en kun je het prima met water, een reep en/of een boterham af, waarom zou je het dan gebruiken?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mark-V schreef:Ik heb in Augustus ritten van 1,5 - 2 uur gemaakt in de volle zon, zonder überhaupt te drinken.
Nu ben ik iemand die heel snel transpireert, maar tegelijkertijd sport ik al dik 20 jaar tussen de 5-7x per week, dus ik ken mijn lichaam behoorlijk goed en weet hoe ver ik kan gaan.
Dat je dat kunt wil niet zeggen dat het goed is, bij 1,5-2 uur sporten is wel drinken absoluut beter dan niet drinken. Ik zou het in elk geval niemand aanraden om niet te drinken bij zo'n inspanning.

Wat betreft water of sportdrank, ik word erg flauw/slapjes als ik alleen maar water drink tijdens een rit. Dus ik neem iets met een smaakje.
Vroeger heb ik wel Isostar (poeder) gebruikt, maar die smaak ging me na een aantal jaren tegenstaan. Nu neem ik gewoon wat siroop (van die metalen flessen in de supermarkt) en ik merk geen verschil. Maar mijn doel is dus ook vooral het niet alleen maar water hoeven drinken, ik heb niet de illusie dat het op mijn niveau iets uitmaakt wat ik drink.

Verder gewoon eens uitproberen Pagani, het uitgangspunt dat je bij de korte ritjes water neemt en bij de wat langere ritten sportdrank (of iets anders met een smaakje) lijkt me op zich niet verkeerd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bij de minste inspanning zweet ik meteen al een zebrapad vol lange strepen op het frame, echt bizar.
Maakt niet uit of het nou -15º of +30ºC is.

In het verleden, toen ik nog jong was :o , nam ik bij de wat grotere tochten vanaf 50à80+km vooral veel water en voldoende eten mee met daarnaast een paar gelletjes of reepjes.
Die gelletjes gaven mij het idee dat het allemaal beter ging.
Bij de standaardritjes 25-50km nam ik alleen water met een reepje oid mee.

Tegenwoordig merk ik dat het klimmen duidelijk meer met me doet dan vroeger
Paar jaar geleden had ik een minuut of 5 een heel felle kramp in de kuit. Op de vlakke weg, asfalt, naar huis na een rit, zo'n gemene pijn die je niet meer vergeet.
Na een google sessie stak ik vanaf dat moment, bij elke rit wat Winegums op zak. Heerlijk en net als die gelletjes, goed voor je tanden.
Bovendien, het lijkt te werken.
Want sindsdien geen kramp meer gehad, wel een keer bijna maar dat zette niet door en trok vrij snel weer weg.
Tegenwoordig blubber ik de bidon vol met een willekeurig sportdrankje uit de stelling van de plaatselijke supermarkt.
Ik selecteer de aan te schaffen drank vooral op basis van de sportfiguur op de verpakking, hoe bruter de actie van die figuur bij mij over komt, hoe beter het zal helpen.
Het geeft me het geweldige idee dat het allemaal beter gaat.

Of het werkelijk helpt? Ik denk van wel.
Maar vooral omdat ik het idee heb dát het helpt. Die drank stuurt een signaaltje naar mijn hersenpan die op zijn beurt het beeld voor ogen projecteert dat het allemaal beter gaat.
Zoiets.
Dus het helpt.
Denk ik.
Trouwens, wel opvallend dat ik sinds die Winegums geen kramp in die kuit meer heb.
Toeval? Geen idee. Dus misschien vooral aan de Winegums.

Hoop dat TS hier wat aan heeft :winkie:
Laatst gewijzigd door Jan Willem op do 11 oktober 2018, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie