Skiduim na een knullige valpartij

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
DocHoliday
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 10:28

Goedemorgen allemaal,

Eindelijk begin 2018 weer begonnen met mountainbiken met een groepje op mijn oudje (Sensa Merano, 26 inch, SLX afgemonteerd met XT achterderailleur), val ik op 8 juni heel knullig door mul zand van mijn fiets. Beetje zere duim, dacht dat het wel gekneusd zou zijn dus rustig bijna 2 weken mee doorgelopen. Vervolgens blijk ik een zogeheten "skiduim" te hebben, oftewel een pees volledig afgescheurd die zorgt voor een stabiele duim. 20 juni geopereerd (een stukkie titanium waar mn pees weer aan vast is gezet) en deze week, hoop ik, voor de laatste keer fysiotherapie. Zijn we toch al gauw 15 weken verder waarbij er niet gefietst werd.

Ik wil heel graag het mountainbiken weer oppakken, maar dat gestuiter gaat mijn hand echt niet waarderen, althans niet zoals het nu nog aanvoelt. Heeft er iemand ervaring met een dergelijke blessure? Hoe lang duurde het voor je weer volledig kon belasten? Ik neig er naar om dit weekend eens een rondje te proberen op de mtb op de verharde weg om eens te kijken hoe het aanvoelt. Op de gewone fiets kan ik het wel hebben totdat ik over klinkers fiets, dan laat ik het stuur wel even los met één hand.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik zou sowieso op de weg blijven fietsen, eventueel verharde paden door het bos om het nog een beetje leuk te houden.
Dan houd je in ieder geval je conditie op pijl.

Voor wat betreft de belasting, geeft de fysio of arts geen advies hierover?
DocHoliday
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 10:28

Wat ik vooral te horen krijg is dat ik het tijd moet geven, rustig aan doen, niet forceren. Op papier staat dat je volledig moet kunnen belasten na 12 weken, nou, dat heb ik dus in ieder geval niet gehaald.

Ik hoop eigenlijk dat mensen ook ervaring hebben met een dergelijke blessure. Hoe zijn jullie daar mee omgegaan?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Sowieso je fiets tunen: voorvork comfortabel instellen zodat 'ie zoveel mogelijk wegfiltert, lagere bandenspanning voor. Alle beetjes helpen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ben bang dat elke behandeling specifiek is. Mijn aanpak is om met wat ritjes te kijken wat nog comfortabel gaat.
Rij eerst alleen makkelijke routes op vlakke ondergrond. Laat je duim wennen aan de belasting.
Zet eventueel je hand wat anders op het stuur als je niet hoeft te schakelen of sturen. Zoek dus een ontspannen houding.
En ijs erop ma afloop.
Succes.
Plaats reactie