NK marathon Geopark Hondsrug classic 30-9-2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
lecram
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 30 september 2008, 22:23

@speedfreak: klopt dat die jongens van Habitat er ook stonden en dat was volgens mij legaal.
Maar er stonden er ook met hun handjes over het stuurboord :roll:

Wat ik niet snap aan de stuur discussie is: waarom je je zo gedraagt als je het uithangbord van je eigen (sokken) merk bent dat naar jezelf vernoemd is. Dan zou ik nooit negatief in de belangstelling willen staan...
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Moddervlek schreef: ma 1 oktober 2018, 18:46 Ik was op zoek naar de uitslag en beeld. Kwam bij RTV Drenthe terecht. Zie hier een kort verslag: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/139249 ... untainbike
Bij het zien van deze reportage trok ik de conclusie dat dit simpelweg veldrijden is over een veel langere afstand dan de echte veldritten en op een voor dit werk ongeschiktere fiets. Doet me denken aan de beginjaren van de MTB-wedstrijden hier toen het verplicht was met 26" wielen te rijden. Want wie een gewone cyclocrosser (die 28'wielen had) gebruikte was op bijna alle NL-se wedstrijden in het voordeel en dat wilde natuurlijk de fietsfabrikanten niet. Immers dan zou ten koste gaan van hun markt. Toen de markt verzadigd was met de 26-ers kwamen ze , opnieuw het wiel te hebben uitgevonden , met de 29-ers op te proppen. Toen was de grotere wielmaat in een keer weer wel toegestaan.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Groesbeek is iig een stuk NK waardiger als parcours en heeft in iig wat technischere passages en veel op en af klimmen en vindt ik altijd erg zwaar. Tevens is de organisatie heel goed. Amerongen is ook een heel snel parcours heeft 600 hoogtemeters per ronde maar wel de meeste km echte singletrack per ronde en is volledig onverhard. hier kan je in de trail afdalingen zeker tijd winnen als je kan sturen. (maar hier gaat Nooit een officieel NK plaatsvinden, kan ik alvast verklappen) Montferland heeft veel hoogtemeters, maar is wel heel veel rechte bospaden en nauwelijks singletrack. de klims zijn wel zwaar maar het is nergens technisch dus ook hier doen boswielrenneers het goed.
BBC nooit gereden vanwege het hoge toertocht opstoppings gehalte, of eigenlijk het is gewoon een getimde toertocht.

Oldebroek, GTJ en Apeldoorn zijn min of meer vergelijkbaar met Hondsrug denk ik.

Bij de routes van Hellendoorn en de nieuwe komende route op de Posbank moet toch wel een mooie marathon te realiseren zijn. veel trails en genoeg hoogtemeters.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik vind het alleen maar goed dat er ook op dit soort parcoursen een NK wordt gereden. Wielrennen is toch ook niet alleen klimmen bij het NK. Voor mij was dit een perfecte ronde om een keer hoog te eindigen. Ik rij nooit 100+ wedstrijden maar toen ik hoorde dat de Hondsrug NK werd heb ik voor het eerst meegedaan omdat dit mij goed ligt. Ben overigens een pure mtber. Marathon gaat om afstand en niet om HM's. Groesbeek is overigens ook een snel parcours en de technische passages zijn niet technischer dan in dit geval het mulle zand.
RamsesB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 9 december 2015, 16:53

Ik heb hier de discussie over het stuur een beetje gevolgd. De regels zijn "duidelijk". Geen traditioneel race stuur.
Mensen die roepen dat het stuur van Jasper geen mtb stuur is moeten zich maar eens verdiepen in de wereld van de drop bar mountainbikes. Een catagorie die die in het buitenland steeds meer groeit. Waar wordt zo fiets gebruikt? Juist ja, op de minder technische parcoursen met lange verbindingsstukken.
Als de parcoursen lastiger worden heeft zo'n stuur weinig zin meer.
Als je drop bars gaat verbieden, waar leg je dan de grens? veel single speeders rijden met sturen met grote back sweeps en weinig drop, mogen die dan nog wel?
Laten we blij zijn dat de mtb sport zich blijft ontwikkelen. Op deze manier kan de consument profiteren van de innovaties bij de wedstrijdrijders.
Jasper heeft zijn nek uitgestoken ( en zich het beste verdiept in het parcours). Jammer dat de jury en zijn concurenten niet op de hoogte waren van de regels. Gezien hun reacties waren ze wel overtuigd van het voordeel van dit stuur.
Overigens verbieden sommige nationale bonden dan wel weer een drop bar, waarbij niet omschreven is waar de grens licht, mag ik dan nog wel mijn riser bar omgedraaid monteren? en een negatieve stuurpen, kan dat nog?
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Wellicht dat de KNWU beter eens na kan gaan denken over de kenmerken die een mountainbike persé wél moet hebben om mee te mogen doen bij XCO en XCM wedstrijden? Dat scheelt in ieder geval veel discussie over de kleinere innovaties.

Ik zie een beachbike wel degelijk als een mountainbike, de voornaamste onderdelen zijn gewoon hetzelfde. Net zoals je voor een bepaald parcours de afweging zou kunnen maken tussen een hardtail en een fully, of een geveerde of vaste vork, kun je in het geval van een parcours als dit dus ook de keuze maken voor een beachbike als je die in de schuur hebt staan.
Eat, sleep, ride, repeat
amr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: za 8 augustus 2015, 22:32

Volgens mij is een van de redenen van de knwu/uci-regels om de klasses gescheiden te houden. Daar is wel wat voor te zeggen omdat het zo ook het aantal benodigde fietsen om competatief te zijn in één klasse wat beperkt. Maar ook om de sport overzichtelijk te maken voor externen. Probeer op een verjaardag bijvoorbeeld maar eens het verschil tussen XC en veldrijden uit te leggen zonder dat je het over de fiets hebt.

Maar innovatie loopt natuurlijk altijd voor op regelgeving. En die innovatie komt er snel aan... gravel is booming en die fietsen worden steeds beter geschikt voor ruw terrein en kunnen qua banden voldoen aan de XC eisen.
Willen we dat deze fietsen meerijden in onze klasse?

Geen gemakkelijke oplossing voor dit soort dingen vrees ik. Maar misschien is een minimale stuurbreedte voor XC een idee?
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

amr schreef: do 4 oktober 2018, 20:38 Volgens mij is een van de redenen van de knwu/uci-regels om de klasses gescheiden te houden. Daar is wel wat voor te zeggen omdat het zo ook het aantal benodigde fietsen om competatief te zijn in één klasse wat beperkt. Maar ook om de sport overzichtelijk te maken voor externen. Probeer op een verjaardag bijvoorbeeld maar eens het verschil tussen XC en veldrijden uit te leggen zonder dat je het over de fiets hebt.

Maar innovatie loopt natuurlijk altijd voor op regelgeving. En die innovatie komt er snel aan... gravel is booming en die fietsen worden steeds beter geschikt voor ruw terrein en kunnen qua banden voldoen aan de XC eisen.
Willen we dat deze fietsen meerijden in onze klasse?

Geen gemakkelijke oplossing voor dit soort dingen vrees ik. Maar misschien is een minimale stuurbreedte voor XC een idee?
Daar is een heel simpele oplossing voor. Laat renners vrij met wat voor een fiets ze rijden. En schaf tegelijk al die verschillende klassen af. Dan is er jaarlijks een kampioen van NL onverhard marathon fietsen. Maar deze simpele aanpak gaat natuurlijk nooit gebeuren want dat wil de fiets industrie niet.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

minimale bandbreedte, recht stuur.
RamsesB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 9 december 2015, 16:53

Als de oplossingen zo simpel waren.. (minimale bandbreedte en recht stuur...)
Gaan we de bandbreedte meten over het karkas of over de nop?
En gaan we dan wel riserbars toe staan? en hoeveel backsweep mag het stuur dan hebben?
Bandbreedte gaat nog duidelijk te omschrijven zijn ( dat lukt bij de cross ook goed) , maar een stuur is toch een heel stuk lastiger.
De laatste jaren komen de meeste innovaties in de wielersport uit het mtb'en. De fietsen worden aangepast aan de parcoursen. Wat mij betreft houden we dat zo..
Er is geen enkele reden om een dropbar te verbieden lijkt mij. Het is uiteindelijk veiliger en het gaat terug naar de begintijd van onze sport...
Voor moeilijk doen omdat het moeilijk kan hebben we de cross. Daar zijn de regels zo dat je op de meest onlogische fiets een modder/zand parcours gaat afleggen.......
Plaats reactie