Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een trailbike. Maar voor ik jullie adviezen vraag even wat achtergrond.
Op dit moment heb ik een starre stalen singlespeed, een Kona Honzo met fox 34 120mm vork en een Specialized Camber Carbon 110mm voor en achter. Ik fiets voornamelijk Dorst eo, 013bos Tilburg en Loonse en Drunense Duinen. Daarnaast vakanties in de Alpen en een ieder jaar een bike week met ons clubje in de bergen. Verder af en toe naar Limburg of de Ardennen. Verder rij ik meer voor de fun dan voor snelle tijden. Ik kies dan ook vaak voor de leuke technische lijnen dan voor de snelste. Vooral de Nederlandse routes maak ik zo leuker voor mezelf.
Nu wil ik de Camber gaan vervangen voor een fiets die het wat ruigere werk aan kan (de Camber heeft het trouwens de afgelopen jaren ook in de Alpen goed gedaan, zelf wat licht bikepark werk). Deze nieuwe bike gaat dus mee op vakanties, Ardennen etc. Echter wil ik de fiets ook in kunnen zetten voor de lokale rondjes, al weet ik dat het daar dan niet de meest geschikte fiets voor is.
Mijn vraag, welke fiets is geschikt voor het ruigere werk maar kan ik ook leuk mee rijden hier in de buurt. Twijfel tussen bv een trek remedy of fuel ex, stumpjumper of stumpjumper st. Bv de fuel ex is hier prima maar echt in de bergen..., de remedy daarentegen...... Ga sowieso nog testrijden (ook leuk ) maar graag ook de adviezen van de kenners hier.
Shortlist:
Specialized Stumpjumper (normale of de ST)
Santa Cruz High tower
Trek remedy
Trek fuel Ex
.........
Oh ja, budget max 4200 euro ongeveer
Trail bike, maar welke
Die zijn allemaal prima geschikt voor de NL-rondjes!
En tja, meer veerweg is vooral meer fun in het buitenland. Beetje waar je het zwaartepunt wilt leggen. Maar het is niet zo dat de SJ nu echt langzamer is dan de SJ ST. Het gevoel is iets anders, maar de snelheid nauwelijks.
En tja, meer veerweg is vooral meer fun in het buitenland. Beetje waar je het zwaartepunt wilt leggen. Maar het is niet zo dat de SJ nu echt langzamer is dan de SJ ST. Het gevoel is iets anders, maar de snelheid nauwelijks.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Tja, wat versta je onder trailbike? Gaat het vanaf 140mm al niet teveel richting enduro?
FF heel kort door de bocht: Als de 110mm van de Camber al een hoop kon doen in de Alpen, is een bike met iets van 120-130mm niet een mooie sweetspot voor een fiets die z`n meeste km`s in Brabant gaat slijten?
FF heel kort door de bocht: Als de 110mm van de Camber al een hoop kon doen in de Alpen, is een bike met iets van 120-130mm niet een mooie sweetspot voor een fiets die z`n meeste km`s in Brabant gaat slijten?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
@Lars, dank,voor je reactie.TenZNL schreef: ↑di 2 oktober 2018, 22:32 Tja, wat versta je onder trailbike? Gaat het vanaf 140mm al niet teveel richting enduro?
FF heel kort door de bocht: Als de 110mm van de Camber al een hoop kon doen in de Alpen, is een bike met iets van 120-130mm niet een mooie sweetspot voor een fiets die z`n meeste km`s in Brabant gaat slijten?
@TenZNL, je hebt een punt, maar daar zit ook mijn twijfel. Ik heb natuurlijk nog de SS en de Honzo. Lijkt een 120/130 daar niet te veel op en wellicht beter om een bv 140/150 er bij te nemen zodat het in verschil in de bergen merkbaar/groter is?!
Misschien een betere vraag, welke 140/150mm bike doet het erg goed als het ruiger wordt maar is voor hier ook een tof te rijden bike.
Ik heb een 2017 EX en mijn maatje heeft een Remedy. Beiden zijn mee geweest naar de bergen
De EX is een erg goede allrounder die meer reserve heeft dan je zou denken. Technische trails, snelle afdalingen, kleine sprongetjes, flowtrails met veel remhobbels, dat ging allemaal prima. Vanaf 2017 is de geometrie een stuk slacker en dat merk je. Afgelopen weekend had ik hem mee naar Winterberg, dat ging ook prima maar als je wat sneller wilt op de downhill of meer sprongen wil tackelen loop je wel tegen de beperkingen op ivm. een DH bike of een Remedy die dan net even wat meer reserve bied. Natuurlijk kun je daar nog wel wat winnen met (nog) steviger banden maar dan ga je eigenlijk voorbij aan het doel van de fiets: Trailbike. In NL rijd hij ook prima trouwens, ik wissel dan wel de banden maar ben te lui om hem in zijn steile setting te zetten. Met een meer XC setup (lichtere wielen, steile geo) kan het allemaal nog wel wat scherper.
Om het even lekker verwarrend te maken, met de Remedy kun je in NL ook prima fietsen (mits je passende banden monteert) en die biedt nog wel wat extra reserve als het echt ruig gaat.
Je kunt natuurlijk ook gewoon het budget aan een goed doel besteden, een paar flinke banden op die Honzo monteren en er gewoon voor gaan in de bergen
De EX is een erg goede allrounder die meer reserve heeft dan je zou denken. Technische trails, snelle afdalingen, kleine sprongetjes, flowtrails met veel remhobbels, dat ging allemaal prima. Vanaf 2017 is de geometrie een stuk slacker en dat merk je. Afgelopen weekend had ik hem mee naar Winterberg, dat ging ook prima maar als je wat sneller wilt op de downhill of meer sprongen wil tackelen loop je wel tegen de beperkingen op ivm. een DH bike of een Remedy die dan net even wat meer reserve bied. Natuurlijk kun je daar nog wel wat winnen met (nog) steviger banden maar dan ga je eigenlijk voorbij aan het doel van de fiets: Trailbike. In NL rijd hij ook prima trouwens, ik wissel dan wel de banden maar ben te lui om hem in zijn steile setting te zetten. Met een meer XC setup (lichtere wielen, steile geo) kan het allemaal nog wel wat scherper.
Om het even lekker verwarrend te maken, met de Remedy kun je in NL ook prima fietsen (mits je passende banden monteert) en die biedt nog wel wat extra reserve als het echt ruig gaat.
Je kunt natuurlijk ook gewoon het budget aan een goed doel besteden, een paar flinke banden op die Honzo monteren en er gewoon voor gaan in de bergen
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Dat valt denk ik wel mee, mijn eigen trailfully (115/120mm) en m`n LTHT (130mm) lijken totaal niet op elkaar ondanks dat ze dezelfde vork hebben (ook een Fox 34).
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3238
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Heb zelf een Hightower, en vindt dat ding echt geweldig.
Als ik 1 bike zou moeten kiezen zou het ook die zijn.
Alleen in nl is er echt niks aan, ik.kan er simpelweg niet hard genoeg mee om het leuk te maken.
Als ik 1 bike zou moeten kiezen zou het ook die zijn.
Alleen in nl is er echt niks aan, ik.kan er simpelweg niet hard genoeg mee om het leuk te maken.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
In NL rijd ik op de AM gewoon met een semi-slick aan de achterkant en voor een lichte band met iets meer noppen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik rijd in NL op de Bontragers en wissel naar meer grip voor het buitenland maar keuze genoeg in banden, daar staat of valt de aanschaf van een fiets niet mee als het goed is
Ik heb overigens ook getwijfeld tussen de EX en de Remedy en nog een aantal andere opties zoals een Transition Scout, uiteindelijk heb ik voor de EX gekozen om redenen die niet eens zoveel met de geometrie te maken hebben. De 2017 heeft een dubbel voorblad wat ik liever zie dan een enkel en ik kan banden uitwisselen omdat ik nog een 29er heb. 29" vind ik een voordeel voor technische trails, als je langzaam inrolt blijf je minder snel 'hangen' maar voor hetzelfde geld had ik een andere fiets gekozen en was daar even blij mee geweest. Misschien stap ik wel weer over naar een HT trouwens maar dat is weer een heel ander verhaal... alhoewel, iets meer veerweg + vette banden op de Honzo en gewoon gaan of had ik dat al gezegd
Nog een puntje, de EX rijd in NL prima en kan dit met nog wat aanpassingen nog beter doen maar ik stapte laatst even over op een Top Fuel tijdens een XC ritje en dat is toch wel weer een portie scherper. Keuzes, keuzes maar voor XC heb je al een andere fiets dus daar zou ik het ook weer niet van af laten hangen. Wil je echt 'los' in het buitenland en daarvoor meer fiets dan je Camber dan zou ik toch voor een Remedy oid. gaan. Een rondje UHR is ook echt geen straf daarop. Een EX zou ik eerder adviseren als je een alleskunner wilt, dus een fiets voor alles.
Ik heb overigens ook getwijfeld tussen de EX en de Remedy en nog een aantal andere opties zoals een Transition Scout, uiteindelijk heb ik voor de EX gekozen om redenen die niet eens zoveel met de geometrie te maken hebben. De 2017 heeft een dubbel voorblad wat ik liever zie dan een enkel en ik kan banden uitwisselen omdat ik nog een 29er heb. 29" vind ik een voordeel voor technische trails, als je langzaam inrolt blijf je minder snel 'hangen' maar voor hetzelfde geld had ik een andere fiets gekozen en was daar even blij mee geweest. Misschien stap ik wel weer over naar een HT trouwens maar dat is weer een heel ander verhaal... alhoewel, iets meer veerweg + vette banden op de Honzo en gewoon gaan of had ik dat al gezegd
Nog een puntje, de EX rijd in NL prima en kan dit met nog wat aanpassingen nog beter doen maar ik stapte laatst even over op een Top Fuel tijdens een XC ritje en dat is toch wel weer een portie scherper. Keuzes, keuzes maar voor XC heb je al een andere fiets dus daar zou ik het ook weer niet van af laten hangen. Wil je echt 'los' in het buitenland en daarvoor meer fiets dan je Camber dan zou ik toch voor een Remedy oid. gaan. Een rondje UHR is ook echt geen straf daarop. Een EX zou ik eerder adviseren als je een alleskunner wilt, dus een fiets voor alles.
Als je 1 fiets mocht hebben koos je er een die in Nederland niet leuk is? Bijzonder
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De Honzo trakteren op een 140 vork en stoere banden
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 3 oktober 2018, 12:16 De Honzo trakteren op een 140 vork en stoere banden
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar dat kan je op verschillende manieren interpreteren.
Mijn overweging zlu zijn om de FS er uit te doen en de LTHT nog wat meer LT te maken.
Mijn overweging zlu zijn om de FS er uit te doen en de LTHT nog wat meer LT te maken.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 3 oktober 2018, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ja die Honzo, gaaf apparaat is dat. Ligt voorop een Maxxis Minion DHF 2.35.
Jullie hebben me wel aan het denken gezet. Misschien een andere wielset met een 1X11 of 12, betere remmen.......hmmmmmm
Deze is het, voorzien van een dropper
http://2016.konaworld.com/honzo_dl_al.cfm
Jullie hebben me wel aan het denken gezet. Misschien een andere wielset met een 1X11 of 12, betere remmen.......hmmmmmm
Deze is het, voorzien van een dropper
http://2016.konaworld.com/honzo_dl_al.cfm