Die grote groep bikers die jij (Lars) bedoelt, die kan je op iedere fiets zetten zolang er maar noppenbanden onder zitten
Er bestaat ook geen absoluut gelijk of ongelijk.
Hooguit dat goed gereedschap het halve werk is, en je de andere helft zelf mag doen.
Het blijft natuurlijk allemaal advies.
Als in: Je mag zelf beslissen.
All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Zeker is goed gereedschap het halve werk.
Maar ik zie steeds vaker fietsen met een luiere vorkhoek dan pak hem beet 67 graden voor de Nederlandse rondjes.
En dan kan die geo je ook in de weg zitten.
Met een 80cm stuur, en 140mm vork met 65 graden hoek wordt de Nederlandse singletrack er niet makkelijker op.
Er is vaak de neiging om te denken alle ontwikkelingen die de LTHT door maakt voor trails in bijv. Canada ook de enige goede oplossing zijn voor ons platte landje.
Maar ik zie steeds vaker fietsen met een luiere vorkhoek dan pak hem beet 67 graden voor de Nederlandse rondjes.
En dan kan die geo je ook in de weg zitten.
Met een 80cm stuur, en 140mm vork met 65 graden hoek wordt de Nederlandse singletrack er niet makkelijker op.
Er is vaak de neiging om te denken alle ontwikkelingen die de LTHT door maakt voor trails in bijv. Canada ook de enige goede oplossing zijn voor ons platte landje.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Volgens mij is het ook niet Lars zijn bedoeling om iedereen maar op een 140mm fiets met luie hoek te zetten.
Het is meer dat de meeste mensen op een xc fiets worden gezet met het stuur zo ongeveer op de voorband, terwijl ze veel beter af zouden zijn met een fiets als (bijvoorbeeld) een honzo of een neuron.
Net even dat beetje relaxter, zonder gelijk een enduro monster te hebben.
Want als we het toch over die boodschappen hebben...
De meeste mensen doen hun boodschappen in iets van een golfje. Dat is betaalbaar, kost niet teveel in onderhoud en rijdt lekker comfortabel.
Dat kun je vergelijken met een honzo of een neuron.
Je gaat geen sportwagen kopen voor de boodschappen.
Waarom dan wel een wedstrijd fiets voor een recreatief rondje bos?
Aan de andere kant rijden de meeste mensen toch ook niet in een dikke range rover naar de supermarkt. Net als dat een 160mm fully niet het beste rijdt op de Nederlandse routes.
Wel lekker comfortabel en het ziet er lekker patserig uit.
Volgens mij wil iedereen in deze discussie een klein beetje naar die middenweg, de medium travel mountainbikes, want dat is voor de meeste mensen de verstandigste keus om lekker een rondje door het bos te rijden.
Geeft vertrouwen, maar kost geen berg.
Je kan er daar in tegen prima een berg mee op of af fietsen
Het is meer dat de meeste mensen op een xc fiets worden gezet met het stuur zo ongeveer op de voorband, terwijl ze veel beter af zouden zijn met een fiets als (bijvoorbeeld) een honzo of een neuron.
Net even dat beetje relaxter, zonder gelijk een enduro monster te hebben.
Want als we het toch over die boodschappen hebben...
De meeste mensen doen hun boodschappen in iets van een golfje. Dat is betaalbaar, kost niet teveel in onderhoud en rijdt lekker comfortabel.
Dat kun je vergelijken met een honzo of een neuron.
Je gaat geen sportwagen kopen voor de boodschappen.
Waarom dan wel een wedstrijd fiets voor een recreatief rondje bos?
Aan de andere kant rijden de meeste mensen toch ook niet in een dikke range rover naar de supermarkt. Net als dat een 160mm fully niet het beste rijdt op de Nederlandse routes.
Wel lekker comfortabel en het ziet er lekker patserig uit.
Volgens mij wil iedereen in deze discussie een klein beetje naar die middenweg, de medium travel mountainbikes, want dat is voor de meeste mensen de verstandigste keus om lekker een rondje door het bos te rijden.
Geeft vertrouwen, maar kost geen berg.
Je kan er daar in tegen prima een berg mee op of af fietsen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Goed plan Dries!baron062 schreef:Het staat op mijn planning ergens in maart 2019 daar te belanden. Heb er al een dag aan mogen proeven, en dat smaakte goed!ThaSingleTrackMastah schreef:Ik waardeer je poging, maar die banden...
Lets Ride in Ainsa?
Goed plan, ik doe mee, maar dan beter in t voor- of najaar, vanwege de temperatuur.
Mijn MTHT laat ik dan thuis vrees ik.
Wij waren er twee jaar terug eind Maart, top tijd om daar te rijden. Misschien eens een datum prikken en kijken wie we mee kunnen krijgen. Wat mij betreft max een man of 6
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Eddy, ook nog even over dat nieuwe frame.
Ik liet me afleiden door die verfoeide skinwalls.
Wat is dat voor een ding ?
LTHT, 29 of 27plus ?
En Ainsa is voor mij "slechts" 5 1/2 uur rijden.
Ik liet me afleiden door die verfoeide skinwalls.
Wat is dat voor een ding ?
LTHT, 29 of 27plus ?
En Ainsa is voor mij "slechts" 5 1/2 uur rijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 445
- Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
- Mijn mountainbike: project12, Bird
Helemaal mee eens, denk dat het ook heel wat remkuilen zou schelen als men wat relaxter op de fiets zou zitten, los van technische vaardigheid.MacReal schreef:Volgens mij is het ook niet Lars zijn bedoeling om iedereen maar op een 140mm fiets met luie hoek te zetten.
Het is meer dat de meeste mensen op een xc fiets worden gezet met het stuur zo ongeveer op de voorband, terwijl ze veel beter af zouden zijn met een fiets als (bijvoorbeeld) een honzo of een neuron.
Net even dat beetje relaxter, zonder gelijk een enduro monster te hebben.
Grappig voorbeeld, een Golf als boodschappenautootje, dat is eigenlijk al overkill. Tegelijkertijd staan er tig Range Rovers bij de plaatselijke supermarkten en basisscholen. Wat dat betreft een treffende vergelijking, men gebruikt fietsen/auto's bedoeld voor extremer werk voor 'simpele' rondjes. In principe zijn veel rondjes in midden-Nederland op een starre singlespeed te rijden, zonder echt technisch/conditioneel begaafd te zijn.Want als we het toch over die boodschappen hebben...
De meeste mensen doen hun boodschappen in iets van een golfje. Dat is betaalbaar, kost niet teveel in onderhoud en rijdt lekker comfortabel.
Dat kun je vergelijken met een honzo of een neuron.
Je gaat geen sportwagen kopen voor de boodschappen.
Waarom dan wel een wedstrijd fiets voor een recreatief rondje bos?
Aan de andere kant rijden de meeste mensen toch ook niet in een dikke range rover naar de supermarkt. Net als dat een 160mm fully niet het beste rijdt op de Nederlandse routes.
Wel lekker comfortabel en het ziet er lekker patserig uit.
Volgens mij wil iedereen in deze discussie een klein beetje naar die middenweg, de medium travel mountainbikes, want dat is voor de meeste mensen de verstandigste keus om lekker een rondje door het bos te rijden.
Geeft vertrouwen, maar kost geen berg.
Je kan er daar in tegen prima een berg mee op of af fietsen
De middenweg was een tijdje zoek in deze discussie... Zou mooi zijn als clinics gecombineerd werden met het uitzoeken van de volgende fiets.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Die laatste opmerking is best leuk, want ik krijg zo nu en dan precies die vraag. Of ik iemand kan helpen bij het uitzoeken van een fiets.
Met een beetje doorvragen, kom ik dan eigenlijk best vaak uit op een 120mm hardtail.
Daar is (nog?) niet zo heel veel in te koop in de Nederlandse fietsenwinkels. Gelukkig zie je daar langzaam wat verandering in komen, zeker nu de plusbike helemaal "hot" is.
Met een beetje doorvragen, kom ik dan eigenlijk best vaak uit op een 120mm hardtail.
Daar is (nog?) niet zo heel veel in te koop in de Nederlandse fietsenwinkels. Gelukkig zie je daar langzaam wat verandering in komen, zeker nu de plusbike helemaal "hot" is.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 22
- Lid geworden op: ma 30 januari 2017, 11:08
Ik krijg steeds maar foutmelding als ik topic open, dus drop het hier even. (tussen de diepgaande discussie door).
Voor mijn Bird Zero TR ben ik aan het kijken voor een vork. Idioot veel keus. Iemand ervaring met Fox 32 Float Preformance 120mm vs Rockshox Revelation RCT3 130mm? Beide goede reviews. Tweede misschien iets meer trail. Iemand die wat meer deskundig is in vorken?
- Discussie -
Ik denk dat je tegenwoordig steeds meer ''comfy" MTB's ziet en dat echte neus op je voorwiel XC racer wel een beetje naar de achtergrond verdwijnen. Ik zie ook steeds vaker mensen kiezen voor brede sturen voor meer comfort. Maar de grote merken blijven de sportwagens onder de MTB's maar pushen. Ik denk niet dat dat altijd de beste oplossing is.
Voor mijn Bird Zero TR ben ik aan het kijken voor een vork. Idioot veel keus. Iemand ervaring met Fox 32 Float Preformance 120mm vs Rockshox Revelation RCT3 130mm? Beide goede reviews. Tweede misschien iets meer trail. Iemand die wat meer deskundig is in vorken?
- Discussie -
Ik denk dat je tegenwoordig steeds meer ''comfy" MTB's ziet en dat echte neus op je voorwiel XC racer wel een beetje naar de achtergrond verdwijnen. Ik zie ook steeds vaker mensen kiezen voor brede sturen voor meer comfort. Maar de grote merken blijven de sportwagens onder de MTB's maar pushen. Ik denk niet dat dat altijd de beste oplossing is.
Volgens mij is er geen Revelation RCT3 met 35mm binnenpoten.
Revelation vanaf 2018 is een RC met 35mm binnenpoten. Daarvoor hadden ze 32mm binnenpoten.
Ik heb de 2018 Revelation RC in 150mm op m'n LTHT en die doet het wel prima. Merk wel dat m'n Pike in de Orange soepeler is.
Revelation vanaf 2018 is een RC met 35mm binnenpoten. Daarvoor hadden ze 32mm binnenpoten.
Ik heb de 2018 Revelation RC in 150mm op m'n LTHT en die doet het wel prima. Merk wel dat m'n Pike in de Orange soepeler is.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5501
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Speciaal skinwalls om jou te irriteren wissel geregeld van rubber maar deze zijn prima voor hier in NL. Frame geschikt voor 29 en 27,5+ (op foto 29x2.4 Ardents)ThaSingleTrackMastah schreef:Eddy, ook nog even over dat nieuwe frame.
Ik liet me afleiden door die verfoeide skinwalls.
Wat is dat voor een ding ?
LTHT, 29 of 27plus ?
Ik laat weten als wij een datum geprikt hebben (jij zit meer in Z-Spanje begreep ik?)En Ainsa is voor mij "slechts" 5 1/2 uur rijden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Halverwege, bij Valencia.yo-eddy schreef:Ik laat weten als wij een datum geprikt hebben (jij zit meer in Z-Spanje begreep ik?)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28
Vandaag de bestelling gemaakt van een 2018 Bird Zero AM Boost. Frame is nog onderweg van de fabrikant naar Bird HQ in de UK. Daarna gaan ze opbouwen en wordt hij naar me verzonden. Normaal komt hij deze maand nog binnen.
Spec als volgt:
Zero AM Boost 2018
Frame: Zero AM Mk3 Frame, Extra Large Stealth Black
Seatclamp: Bird Quick Release Seat Clamp, 34.9mm
Rear Axle: RockShox Maxle Ultimate (148x12)
Headset: Bird Headset - Black
Forks: RockShox Pike RC 150mm DebonAir, 27.5" Boost - Diffusion Black
Brakes: Shimano Deore M6000 Brakes
Discs: Shimano 180/203 RT66 Disc Rotors
Shimano RT66 180mm Rotor
Shimano RT66 203mm Rotor
Drivetrain: SLX 11 Speed 11-46 Drivetrain
Shimano SLX M7000 11Spd GS Rear Mech
Shimano SLX M7000 Cassette, 11 speed 11-46
Shimano SLX M7000 11 Speed Trigger Shifter
SRAM PC-1110 NX Chain
Cranks: Raceface Aeffect 1x cranks with Raceface bottom bracket
Raceface Aeffect 1x cranks, direct mount CINCH 32T 170mm, steel chainring
Pedals: DMR Vault
Raceface Team XC Bottom Bracket
Wheels: DT Swiss M1900 Spline 30 27.5" Wheelset - Shimano Freehub 148×12 110×15 (custom wielset op verlanglijst voor later, vandaar nu basisset gekocht)
Front Tyre: Maxxis Minion DHF 27.5 x 2.60 120TPI 3C MaxxTerra EXO TR
Rear Tyre: Maxxis Aggressor 27.5 x 2.5 WT EXO TR Dual Compound
Bars: RaceFace Atlas 35 bar, 35mm rise 800mm wide
Stem: RaceFace Turbine R 35 Stem - 50mm Black
Grips: Gusset S2 Grip Black
Seatpost: Raceface Aeffect 150mm Dropper Seatpost, 425mm
Saddle:Fabric Scoop Saddle, Radius Elite - Black top black base
Optional Extras: Spare Rear Mech Hanger
Spec als volgt:
Zero AM Boost 2018
Frame: Zero AM Mk3 Frame, Extra Large Stealth Black
Seatclamp: Bird Quick Release Seat Clamp, 34.9mm
Rear Axle: RockShox Maxle Ultimate (148x12)
Headset: Bird Headset - Black
Forks: RockShox Pike RC 150mm DebonAir, 27.5" Boost - Diffusion Black
Brakes: Shimano Deore M6000 Brakes
Discs: Shimano 180/203 RT66 Disc Rotors
Shimano RT66 180mm Rotor
Shimano RT66 203mm Rotor
Drivetrain: SLX 11 Speed 11-46 Drivetrain
Shimano SLX M7000 11Spd GS Rear Mech
Shimano SLX M7000 Cassette, 11 speed 11-46
Shimano SLX M7000 11 Speed Trigger Shifter
SRAM PC-1110 NX Chain
Cranks: Raceface Aeffect 1x cranks with Raceface bottom bracket
Raceface Aeffect 1x cranks, direct mount CINCH 32T 170mm, steel chainring
Pedals: DMR Vault
Raceface Team XC Bottom Bracket
Wheels: DT Swiss M1900 Spline 30 27.5" Wheelset - Shimano Freehub 148×12 110×15 (custom wielset op verlanglijst voor later, vandaar nu basisset gekocht)
Front Tyre: Maxxis Minion DHF 27.5 x 2.60 120TPI 3C MaxxTerra EXO TR
Rear Tyre: Maxxis Aggressor 27.5 x 2.5 WT EXO TR Dual Compound
Bars: RaceFace Atlas 35 bar, 35mm rise 800mm wide
Stem: RaceFace Turbine R 35 Stem - 50mm Black
Grips: Gusset S2 Grip Black
Seatpost: Raceface Aeffect 150mm Dropper Seatpost, 425mm
Saddle:Fabric Scoop Saddle, Radius Elite - Black top black base
Optional Extras: Spare Rear Mech Hanger
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
Dat ziet er goed uit zeg. Ga je zeker veel van genieten. We wachten op je SYS, hopelijk deze maand noghitchhikerzguide schreef: ↑do 4 oktober 2018, 21:49 Vandaag de bestelling gemaakt van een 2018 Bird Zero AM Boost. Frame is nog onderweg van de fabrikant naar Bird HQ in de UK. Daarna gaan ze opbouwen en wordt hij naar me verzonden. Normaal komt hij deze maand nog binnen.
Spec als volgt:
Zero AM Boost 2018
Frame: Zero AM Mk3 Frame, Extra Large Stealth Black
Seatclamp: Bird Quick Release Seat Clamp, 34.9mm
Rear Axle: RockShox Maxle Ultimate (148x12)
Headset: Bird Headset - Black
Forks: RockShox Pike RC 150mm DebonAir, 27.5" Boost - Diffusion Black
Brakes: Shimano Deore M6000 Brakes
Discs: Shimano 180/203 RT66 Disc Rotors
Shimano RT66 180mm Rotor
Shimano RT66 203mm Rotor
Drivetrain: SLX 11 Speed 11-46 Drivetrain
Shimano SLX M7000 11Spd GS Rear Mech
Shimano SLX M7000 Cassette, 11 speed 11-46
Shimano SLX M7000 11 Speed Trigger Shifter
SRAM PC-1110 NX Chain
Cranks: Raceface Aeffect 1x cranks with Raceface bottom bracket
Raceface Aeffect 1x cranks, direct mount CINCH 32T 170mm, steel chainring
Pedals: DMR Vault
Raceface Team XC Bottom Bracket
Wheels: DT Swiss M1900 Spline 30 27.5" Wheelset - Shimano Freehub 148×12 110×15 (custom wielset op verlanglijst voor later, vandaar nu basisset gekocht)
Front Tyre: Maxxis Minion DHF 27.5 x 2.60 120TPI 3C MaxxTerra EXO TR
Rear Tyre: Maxxis Aggressor 27.5 x 2.5 WT EXO TR Dual Compound
Bars: RaceFace Atlas 35 bar, 35mm rise 800mm wide
Stem: RaceFace Turbine R 35 Stem - 50mm Black
Grips: Gusset S2 Grip Black
Seatpost: Raceface Aeffect 150mm Dropper Seatpost, 425mm
Saddle:Fabric Scoop Saddle, Radius Elite - Black top black base
Optional Extras: Spare Rear Mech Hanger
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28
Victor1977 schreef: ↑do 4 oktober 2018, 21:59Dat ziet er goed uit zeg. Ga je zeker veel van genieten. We wachten op je SYS, hopelijk deze maand noghitchhikerzguide schreef: ↑do 4 oktober 2018, 21:49 Vandaag de bestelling gemaakt van een 2018 Bird Zero AM Boost. Frame is nog onderweg van de fabrikant naar Bird HQ in de UK. Daarna gaan ze opbouwen en wordt hij naar me verzonden. Normaal komt hij deze maand nog binnen.
Spec als volgt:
Zero AM Boost 2018
Frame: Zero AM Mk3 Frame, Extra Large Stealth Black
Seatclamp: Bird Quick Release Seat Clamp, 34.9mm
Rear Axle: RockShox Maxle Ultimate (148x12)
Headset: Bird Headset - Black
Forks: RockShox Pike RC 150mm DebonAir, 27.5" Boost - Diffusion Black
Brakes: Shimano Deore M6000 Brakes
Discs: Shimano 180/203 RT66 Disc Rotors
Shimano RT66 180mm Rotor
Shimano RT66 203mm Rotor
Drivetrain: SLX 11 Speed 11-46 Drivetrain
Shimano SLX M7000 11Spd GS Rear Mech
Shimano SLX M7000 Cassette, 11 speed 11-46
Shimano SLX M7000 11 Speed Trigger Shifter
SRAM PC-1110 NX Chain
Cranks: Raceface Aeffect 1x cranks with Raceface bottom bracket
Raceface Aeffect 1x cranks, direct mount CINCH 32T 170mm, steel chainring
Pedals: DMR Vault
Raceface Team XC Bottom Bracket
Wheels: DT Swiss M1900 Spline 30 27.5" Wheelset - Shimano Freehub 148×12 110×15 (custom wielset op verlanglijst voor later, vandaar nu basisset gekocht)
Front Tyre: Maxxis Minion DHF 27.5 x 2.60 120TPI 3C MaxxTerra EXO TR
Rear Tyre: Maxxis Aggressor 27.5 x 2.5 WT EXO TR Dual Compound
Bars: RaceFace Atlas 35 bar, 35mm rise 800mm wide
Stem: RaceFace Turbine R 35 Stem - 50mm Black
Grips: Gusset S2 Grip Black
Seatpost: Raceface Aeffect 150mm Dropper Seatpost, 425mm
Saddle:Fabric Scoop Saddle, Radius Elite - Black top black base
Optional Extras: Spare Rear Mech Hanger
SYS is al aangemaakt