Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@Floris en Fleche: Ik heb toch goede ervaring met latex in de biba. Zowel op de mtb als de racefiets(woonwerk).
Helpt uiteraard niet tegen snakebites!
Wel tegen doorns, scherpe steentjes en glassplinters. Maar ooit kom je natuurlijk iets tegen dat te groot is voor dit hulpmiddel.
Tot die tijd heb je toch mooi een aantal pitstops vermeden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Kapitein Iglo schreef:Rijden jullie die dingen nou in een tubeless setup.
Absoluut. Zowel met 30mm wegbandjes als 40mm echte bandjes.
floris500 schreef:Zijn er eigenlijk meer mensen hier die de 3e Offgrid Gravel Series mee rijden?
Waarschijnlijk wel!
Waar woke is, is vuur
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Zijn er ook mensen die nog een leuke gravelroute in de buurt van Nijmegen hebben, een kilometer of 60 is prima. Ik ben aankomende vrijdag daar in de buurt en wil daar nog een leuk stukje fietsen. Pluspunten als er ergens halverwege een koffiestop inzit ;) :P
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Freekenstein schreef:Zijn er ook mensen die nog een leuke gravelroute in de buurt van Nijmegen hebben, een kilometer of 60 is prima. Ik ben aankomende vrijdag daar in de buurt en wil daar nog een leuk stukje fietsen. Pluspunten als er ergens halverwege een koffiestop inzit ;) :P
Ik vind de vaste route daar gravelroute genoeg ^_^
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies!
De meeste rijders die ik ken doen hun best om op slimme manier de gravel stukken daar te ontwijken.
Zeker de groene route is geschikt, maar rood ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Sinds vandaag mag ik ook meedoen in dit hoekje;
Er staat nu een Vitus Substance V2 Gravel Bike - 105 2018 in de schuur.
Besteld bij Chainreactionaircycles, voorzien van Shimano 105 hydro groepset, 650b wielen.
Afbeelding

Die Engelsen hebben gelukkig de voorrem wel links gemonteerd, zodat ik niet met de verkeerde rem lig te klooien, maar helaas is de kabelrouting tot balhoofd wel omgekeerd, waardoor het van balhoofd naar stuur een beetje ongelukkig loopt.
Afbeelding

Van 't weekend maar eens zien hoe ik dat op kan lossen...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gaaf ding! Maar is die kabelloop echt een issue...? If it ain't broke, don't fix it!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Mij leek dat de kabels op die manier wel een erg krappe bocht moesten maken, ik voelde ook wat weerstand met stuur verdraaien. Dat kan niet goed zijn voor de kabels zelf en ook niet voor het balhoofd waar ze stevig tegenaan schuurden, dacht ik.
Uiteindelijk het kostte me maar een uurtje om het netjes te maken, dus dat is al opgelost.
Ik heb het teruggemeld bij CRC zodat ze daar een volgende keer rekening mee kunnen houden en dat leverde me nog 20 euro gift vouchers op omdat ik er zoveel werk aan had gehad... :P Had niet gehoeven, maar komt vast wel van pas :-q
bodhi 2
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 18:30

Gaaf ding! Maar is die kabelloop echt een issue...? If it ain't broke, don't fix it!
er zit ook meer bochten ,dus wrijving op de kabel en dat maakt het schakelen weer iets stugger
ik zou het ook hebben verandert
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Makkelijk schreef:
Kapitein Iglo schreef:Rijden jullie die dingen nou in een tubeless setup.
Absoluut. Zowel met 30mm wegbandjes als 40mm echte bandjes.
floris500 schreef:Zijn er eigenlijk meer mensen hier die de 3e Offgrid Gravel Series mee rijden?
Waarschijnlijk wel!
Heb jij (of iemand anders) enig idee of die doornen die eerdere edities voor zoveel lekke banden zorgden nog een issue zijn? En wat ik moet verwachten aan ondergrond? Nog in dubio over banden..
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

floris500 schreef:Heb jij (of iemand anders) enig idee of die doornen die eerdere edities voor zoveel lekke banden zorgden nog een issue zijn? En wat ik moet verwachten aan ondergrond? Nog in dubio over banden..
Bij de eerste editie zaten ook wat MTB (xc) achtige stukken (en niet zo zeer gravel) en stukken weiland, daarvoor had ik een iets grover profiel wel fijn gevonden (al was het maar aan de zijkant). Een mooi cyclocross bandje lijkt me dan iets fijner dan de wat fijnere noppen bij veel gravelbandjes. Maar ze hebben gezegd dat ze aan de slag zouden gaan met kritieken van de eerste editie (waar ikzelf heb meegereden), met name wat betreft de MTBachtige stukken. geen idee of daar in de tweede versie iets van te merken is geweest en bovendien zou iedere editie een eigen parcours hebben. Dus aan mij heb je eigenlijk helemaal niks.... :~
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

fleche schreef:
floris500 schreef:Heb jij (of iemand anders) enig idee of die doornen die eerdere edities voor zoveel lekke banden zorgden nog een issue zijn? En wat ik moet verwachten aan ondergrond? Nog in dubio over banden..
Bij de eerste editie zaten ook wat MTB (xc) achtige stukken (en niet zo zeer gravel) en stukken weiland, daarvoor had ik een iets grover profiel wel fijn gevonden (al was het maar aan de zijkant). Een mooi cyclocross bandje lijkt me dan iets fijner dan de wat fijnere noppen bij veel gravelbandjes. Maar ze hebben gezegd dat ze aan de slag zouden gaan met kritieken van de eerste editie (waar ikzelf heb meegereden), met name wat betreft de MTBachtige stukken. geen idee of daar in de tweede versie iets van te merken is geweest en bovendien zou iedere editie een eigen parcours hebben. Dus aan mij heb je eigenlijk helemaal niks.... :~
Ja dat had ik ook vernomen toen inderdaad. Ik kijk even wat het weer doet, eventueel wissel ik mijn voorband nog (van Conti Speedride naar ATride) maar denk dat ik het zo laat.. Ik heb even mailtje gedaan naar de organisatie over de doornen, schijnbaar worden die struiken 1 x per jaar gesnoeid en was het de eerste keer net de pech dat dat in die tijd was. Ik neem alsnog wat extra bandjes mee, en we zullen wel zien hoe ver we komen :lol:
TopLodi
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 17 januari 2017, 22:57
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Door omstandigheden kan ik helaas niet deelnemen aan de Strade Bianche Achterhoek, komende zondag 30-09. Iemand interesse in een startbewijs voor de 150km?
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

nog een kiekje van m'n Shand Stoater...wat een genot om mee te rijden zeg. De Clements zijn bijna 'op' dus vanavond bandenwissel. Eens kijken of de Challenge bandjes net zo goed bevallen
Afbeelding
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooi ding!

Ik heb afgelopen zaterdag eindelijk eens de tijd genomen om mijn eigen gravelracer echt als zodanig te gaan gebruiken ipv vooral als wegfiets met af en toe kleine stukjes wandelpad. :roll:
Mooi rondje rondom de Posbank gevonden en daar zelf nog maar wat meer mtb route aan toegevoegd omdat er wat teveel asfalt naar mijn zin in zat. Uiteindelijk 91km en 1000hms weggetrapt, met aardig wat leuke ruigere mtb paden, asfaltklimmen, bospaden en gravelstroken. Was even omschakelen na de hele zomer op 2.5 Minions maar toen ik eenmaal het gevoel met de fiets weer goed had was het alleen maar genieten. Op de wortelklimmen beetje mensen op fullies opjagen en op het asfalt tussen de wielrenners door laveren. Al met al zo erg naar mijn zin gehad dat ik nu voor volgend jaar al een of meerdere bikepack gravelritten aan het plannen ben. En ik wil eigenlijk wel alle "ouderwetse" mtb routes eens op deze fiets gaan proberen, want de meest "technische" stukken Posbank (en langs de snelweg bij Arnhem) vielen me reuze mee. Had van te voren gedacht dat 42 voor en 11-40 achter nog wel eens te zwaar zou kunnen zijn voor de echt gemene klimmen, maar ik heb geen moment gehad dat ik nog lichter wilde schakelen en dat niet meer kon. Mechanische BB7's moesten nog even goed worden ingeremd, maar daarna was er prima controle te houden op de pittigere afdalingen. Al met al een topdag! Nu al zin in de Pathfinder Giro volgend weekend. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie