Adventures of an old rookie .....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef:Cadettenkamp, here I come!
Zou ik niet doen...







Dan is de boel zo weer vies!
:bier:


Veel plezier! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik zie een Rocket Ron en geen Nobby Nic .. chk ?

Goed dat je er klaar voor bent ... ik heb niet zo heel veel tijd meer om nog na het werk en nog voor het donker wordt een rondje Dorst en Cadettenkamp te doen :o
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, ik was even de weg kwijt geloof ik. Inmiddels verbeterd. Chck! Bedankt voor je oplettendheid!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

En ja, vandaag was het weer zover! Eerst even een overzichtje, vooral voor mijzelf....
Eigenlijk ben ik vanaf vorig jaar september tot begin halverwege mei dit jaar uit de roulatie geweest vanwege de MS. In april heb ik nog een paar tochtjes van 25 km geprobeerd, maar dat was te hoog gegrepen.
In Mei ben ik begonnen met een ketogeen dieet en dat verrichtte eigenlijk wonderen.
Daardoor kon ik half Mei weer beginnen met wielrennen. Langzaam opgebouwd, maar al snel kon ik weer rondes van 50 kilometer op hoge snelheid rijden. Ik heb me streng aan het ketogeen dieet gehouden en ook iedere ochtend push-ups en dips gedaan om goed in conditie te komen. 8 kg afgevallen, maar dat was nodig ook. Ik weeg nu 84, maar er mag nog wel wat meer af.
Vorig jaar Juni heb ik voor het laatst ge-mtb-ed, maar ik heb afgelopen maanden 1450 km op de racefiets doorgebracht. Ik was in supervorm, maar de laatste weken niet meer zo. Ik heb het dieet een beetje laten sloffen, en dat merk ik goed nu.... Maar ik ga het weer opnieuw oppakken, met extra motivatie nu.

Maar vandaag is het zover: 1e rondje Cadettenkamp weer. Natuurlijk eerst mijn push-ups en dips gedaan.

Ik neem me voor om rustig aan te doen En vooral te genieten. Het is wel klef weer, alsof er een onweersbui in de weg zit. Ik zweet ook meteen flink. Of is het gewoon angstzweet? :((
Ik doe lekker kalm aan en het valt allemaal reuze mee. Weer even wennen aan de smalle zanderige paadjes en zo dicht langs die bomen fietsen.
De scherpe bochtjes is zeker even wennen weer. Maar toch gaat het best lekker vlot eigenlijk. Ook het laveren tussen de boomstammetjes door gaat soepel.
Voor ik het weet ben ik alweer bij de 4 kleine springheuveltjes. Ik neem ze alle vier. Dat ging goed, op naar het eerste klimmetje nu! Ook dat gaat met gemak, ik hoef maar 1 tandje lager om boven te komen. Staand weliswaar, maar het gaat allemaal makkelijk. De daarop volgende heuveltjes hetzelfde verhaal eigenlijk. Ik kom met gemak boven.
Dan de beruchte laatste klim. Die gaat goed tot de laatste bocht. Maar er kwamen ook een aantal loslopende blaffende honden achter me aan met een schreeuwende eigenaar. Werkt niet voor de concentratie! Maar eerlijk is eerlijk, ik had het toch niet gehaald denk ik. Geeft niets! Zo te zien aan de vele voetsporen, ben ik niet de enige daar..... :lol:
De zandvlakte gaat ook probleemloos, net zoals het daarop volgende afdalinkje.

Op het eindpunt aangekomen kan ik 16,7 gemiddeld aftikken. Terwijl ik op mijn dooie gemak gereden heb. Ik ben ook totaal niet vermoeid.

Ik ben er meer dan tevreden mee.

Dus ik heb vorig jaar tòch wat geleerd denk ik en het is ook duidelijk dat ik afgelopen maanden een goede conditie opgebouwd heb.

Met wielrennen had ik in mijn tochten ook steeds aardig wat viaducten ingepland, om het staand klimmen te oefenen. Ook dat lijkt zich uit te betalen nu!

Wordt vervolgd.....
Laatst gewijzigd door Ad58 op di 4 september 2018, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

16.7 is heel netjes hoor! zeker na een lange break.
merk je nog verschil met de nieuwe banden?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het kan makkelijker harder, maar dat was de intentie niet vandaag.
Als je het verschil bedoelt tussen de Smart Sams 2.1 en de RaRa/RoRo 2.25 combi: dat is zeker goed merkbaar ja!
Meer grip, stabiliteit in de bochten en je komt veel makkelijker door losse zandvlaktes heen. Kort samengevat; je hebt eigenlijk veel meer te vertellen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Goed om te lezen dat je eerste rondje weer op de MTB zo lekker gaat :-q
En fijn dat je meteen al de voordelen van een upgrade merkt .. in dit geval je banden.

Zolang je plezier hebt komt de snelheid vanzelf :winkie:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hi Oystein! Bevalt het in het Zeeuwse? Die banden had ik vorig jaar al hoor. De Smart Sam gebruik ik eigenlijk als road band voor als het nog te slecht weer is voor de racefiets. Ze lagen er nog op, dus vandaar de wissel....
Op de racefiets zit overigens pas een handgespaakte wielset van Bikewheels. En nieuwe bandjes ook meteen. Overgestapt van 23 naar 25 mm.
Alles bij elkaar een flinke investering voor mij, maar wàt een verschil!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Morgen weer wielrennen, het belooft een perfecte dag te worden daarvoor. Donderdagochtend ben ik weer op het Cadettenkamp te vinden. Deze keer niet alleen, maar met een vriendin die graag wil leren mtb-en. Dus ik ga het haar een beetje proberen te leren. Wat ben ik benieuwd hoe het zal gaan!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Gisteren wegens dreigende onweersbuien maar ook things-to-do niet gewielrend.
Maar vandaag met mijn nieuwe fiets-vriendin voor het eerst samen op pad in het Cadettenkamp. Ze heeft lang geleden ge-mtb-ed, maar heeft nu weer een workshop nodig. Voor haar was het de eerste keer Cadettenkamp.
En het was o zo leuk! Ik had de route in een paar stukjes gehakt. Dan namen we een korte pauze om telkens wat basics uit te leggen die ze dan ook meteen toe kon passen. Dingen zoals voorbij de bocht leren kijken, hoe neem je bochten, zorg ervoor dat de juiste trapper boven staat, hoe klim ik, hoe jump ik, hoe rijd ik over los zand en dan hebben we het meeste wel gehad. Bikefitting en bandenspanning hadden we al gedaan voor we vertrokken. Mijn RaRa en RoRo 2.25 stonden op 1,8 en 2,0 maar die heb ik iets hoger gezet: 2,0 en 2,2. (ik weeg 84 kg en fiets met bibas) En dat voelde inderdaad net iets beter aan ook. Die van mijn vriendin op 1,6 en 1,8 maar die weegt ook maar 50 kg. Alles volgens de drukmeter van mijn Toppeak JoeBlow.
Tijdens de rit voelde het bij beide goed aan. De velg werd nooit geraakt en ook geen gestuiter, maar wèl veel controle.

Op het track reed ik voorop en brulde af en toe wat aanwijzingen. En ze deed het verrassend goed! Maar ze heeft op jonge leeftijd erg veel aan mountainbiken gedaan en dat merk je.
Ze is eigenlijk nergens in de problemen gekomen. Ik vermoed dat ze na een paar keer wel sneller zal gaan dan ik..... Maar voorlopig rijd ik ze nog met gemak kwijt.... :)
En ik kwam al helemaal niet in de problemen! Mijn fiets voelde fantastisch aan, liet zich heerlijk door de bochten smijten en wilde graag hard. Ik kan me eigenlijk niet meer voorstellen dat ik er vorig jaar zo'n moeite mee had....
De Mont-Ventoux niet gehaald, maar dat was eigenlijk oninteressant. Verder nergens ook maar 1 voetje aan de grond hoeven te zetten verder.
We hebben onwijs genoten en onwijs veel lol gehad. Ik weet niet eens onze gemiddelde snelheid. Ook oninteressant!
En gewoon fit thuis gekomen!
Ik vrees dat ze nu verslaafd is en ik heb het ook ernstig te pakken, dus we gaan snel weer!

Vraagje: eigenlijk wil ik al op heel korte termijn de rit uitbreiden met de Vrachelse Heide. Ik ken de afslag op het Cadettenkamp. Maar als je die volgt, rijd je dan een rondje en kom je dan weer op dat punt uit?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Als je halverwege cadettenkamp de groene pijltjes volgt dan komt je via (na een klein stukje onverhard) via verharde wegen bij Vrachelen. Het is voornamelijk 1 rechte weg op het stukje rond cadettenkamp na.

Ik heb de verbinding hier rood gemarkeerd, het rode bolletje aan de onderkant van de verbinding is de exit bij cadettenkamp, de erboven de start van Vrachelen (althans de start vanaf de verbindingsroute):
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef:...Maar ze heeft op jonge leeftijd erg veel aan mountainbiken gedaan en dat merk je.
...
Ze kan toch nog niet oud zijn? We mountainbiken pas 30 jaar hier in NL... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, ze is ook pas 30 maar heeft vroeger op Ibiza gewoond en heeft daar leren mtb-en.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Prulleman schreef:Als je halverwege cadettenkamp de groene pijltjes volgt dan komt je via (na een klein stukje onverhard) via verharde wegen bij Vrachelen. Het is voornamelijk 1 rechte weg op het stukje rond cadettenkamp na.


Hé bedankt man! Dus bij splitsing V volgen en via verharde weg bij Katjeskelder er op. Dan kom je na de ronde weer uit bij KK en dan via verhard weer terug naar Cadettenkamp. Mooi!

Ik heb de verbinding hier rood gemarkeerd, het rode bolletje aan de onderkant van de verbinding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Hatsjikidee! Ik ga het morgen al doen! Deze keer met een andere vriendin. Tsja, al die vriendinnen kan ik ook niet helpen hoor! :) Het is louter toeval. :lol:
Maar deze fietst mij er héél dik uit! Ik heb er nù al zin in!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gesloten