Snowdon MK5 - op pad met de Veelzwammert P3

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Zoals jullie in Kermit’s topic gelezen hebben is er gezinsuitbreiding in huize Snowdon, of beter gezegd vervanging.. de reden hiervoor is dat de MK1 niet veel meer van stal kwam, gewoon vanwege het feit dat de fully vele malen lekkerder rijd, punt! :-D
Maar ik wilde eigenlijk ook weer terug naar een 29er.. en omdat er nog een setje buizen lag en ik te maken kreeg met een hardnekkige knieblessure, was ik ‘genoodzaakt’ mijn fietsuren om te zetten in bouwuren. Genoeg excuses dus;)
Het is een fiets die voornamelijk in NL gebruikt gaat worden en heb -omdat het speelse karakter van de MK1 goed beviel, ook bij dit frame gekozen voor niet te extreme cijfers maar gewoon behoudend modern, ofzoiets..
Super long en slack gaat mij op de xc rondjes weinig extra’s opleveren, een tikkie low daarentegen weer wel, en mocht hij toch een keer in het buitenland gebruikt worden, zal hij zeker geen modderfiguur slaan, of wel.. :wink:

Het frame is een mix bestaande uit een Columbus Zona downtube en seattube, en een Reynolds 853 toptube, met aan de achterkant Zona chainstays en 14x0,8 chromo buis seatstays.
Ik heb er voor gekozen de kabels makkelijk buitenlangs te laten lopen, en nokjes geplaatst voor twee bidonhouders, zodat ik langere ritten eventueel ook rugzakloos kan rijden.
De fiets is deels opgebouwd met onderdelen van de MK1, met hier en daar wat nieuw en gebruikt bijgekocht, niks bijzonders maar gewoon functioneel spul en er is (nog) niet echt naar gewicht gekeken, de wielen bijv. zijn wat aan de zwaardere kant en wil ik op termijn wel een keer upgraden naar iets lichters.

Plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Gisteren samen met Kermit op Amerongen en Hoge Ginkel de eerste echte rit gedaan en dat was voldoende om hem goed te keuren.
Wat direct opviel is dat hij vele malen comfortabeler aanvoelt dan zijn voorganger, en dat is precies wat ik zocht.
Enerzijds komt dit natuurlijk door de grotere wielen, anderzijds door de betere materialen en vorm van het frame. (f.y.i.: de oude bestond uit rechttoe-rechtaan non butted buis, en had een korte/kleine achterdriehoek met laag aansluitende, dikke seatstays, waardoor de achterkant kanonhard aanvoelde, echt alle comfort moest uit de band en je knieën komen)
Verder is hij wendbaar en het voelt het allemaal in balans, niet zwaar of log, dus bijv. bij uitkomen van een korte snelle bocht het voorwieltje omhoog, geen probleem!(mooiste wat er is :D )
De vork verdient nog wat finetuning maar deed het met de ‘thuisinstellingen’ al heel aardig.
De huidige zitpositie is me net iets te rechtop maar dit voelde niet echt belemmerend, wel wil ik dit aanpassen door een flatbar te monteren, om zo met minder lichaamstaal meer druk op het voorwiel te krijgen.
Nadelen? Nog niet echt, ja een knie die nog niet helemaal meewerkt..

Boven op Hoge Ginkel samen met z'n broertje
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herman de Biker op zo 10 maart 2019, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
'BUILT not Bought '
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, da's een mooi setje samen! ;-)

En zo te zien reed-ie inderdaad niet verkeerd, zoals gewoonlijk had ik weer de grootst mogelijke moeite om enigzins in de buurt te blijven... (al heeft dat niks met de fiets(en) te maken).

Het is weer een mooi fietsje geworden, de kleur is zeer geslaagd. Mooi detail met de dubbele versteviging voor de achterrem, zo krijgt elk frame toch z'n eigen dingetjes die het uniek maken. In hoeverre dat nodig is met vijf Snowdons op de wereld waarvan er sowieso geen een hetzelfde is :D
En ook weer perfectionistisch gemaakt, want wat je niet ziet als je het niet weet is dat bijvoorbeeld de op zich vrij lompe dropouts ietsje aangepast zijn door er wat overtollig vlees van weg te halen. Wordt de fiets daar beter van? Vast niet, maar het toont weer eens aan dat er met veel aandacht gebouwd is :-q

Op dit moment functioneel maar niet spectaculair afgemonteerd, maar exclusievere onderdelen zouden 'm ook zeker niet misstaan. Niet dat dat nodig is, maar het frame is fraai genoeg om niet uit de toon te vallen als het volgehangen wordt met high-end spul zeg maar ;-)

Op de foto waar MKiv en MKv samen op staan lijkt het net alsof de blauwe flink groter is dan de rode, maar zo heel veel scheelt dat niet. Aan de wielen kun je zien dat de foto wat vertekent, want die zijn toch echt even groot...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooi! En ook mooi dat hij minder hard is dan de MK1. :-q Weet je trouwens zeker dat je niet andere fietsen wil spuiten? ;-) Ook deze zit weer erg fraai in de lak.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ja het was een lekker ritje en heb ‘m best hier en daar de sporen gegeven:)
Het is maar net tegen welke koopjes ik aan ga lopen, maar voorlopig blijft hij zo. Het stuur zal als eerste aangepakt worden.
De foto vertekend idd behoorlijk, jij hebt waarschijnlijk betere gemaakt, dus die zijn welkom :-q

Ja de hardheid van dat frame heb jij ook eens ervaren:)
Wat betreft het spuiten, het probleem is een beetje dat ik er (vooral de wintermaanden) niet op ingericht ben.
Het spuithok zuigt onvoldoende af om het met alle deuren dicht te doen en dus werk ik met 2 deuren tegenover elkaar open. Niet handig ivm stof en bij koud weer niet ideaal voor het uitharden.
'BUILT not Bought '
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooi!

Single butted seattube met sleeve?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Knap staaltje werk wederom... Erg mooi om te zien
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Thanks!
Inderdaad een single butted seattube met boven een externe butt en onder een lange interne butt, op de foto’s niet helemaal goed te zien maar er zit een sleeve om de bovenkant ja.
'BUILT not Bought '
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wederom een prachtige bike, wat mij betreft in alle opzichten.

En als hierboven al vaker gezegd, het spuitwerk is wel de echte blikvanger. Ook heel mooi om te lezen dat er progressie is in het bepalen van de rijkwaliteiten via de keuzes in de constructie.

Laat nu die plaatjes van Kermit maar komen :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Wat een prachtige fiets, zeg!
Mooiste die ik in tijden op dit forum langs heb zien komen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoho!
Kijk nog eens goed:
Afbeelding

;-)

@Heckler, mijn plaatjes zijn min of meer hetzelfde maar dan met een simpele compact gemaakt ipv een telefoon...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Mooie weer hoor! Lekker kleurtje ook!
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooie bike hoor! Weer erg geslaagd, en wat mij betreft een plus dat je voor 29" bent gegaan.
Maar het kleurtje vd mk4 spreekt mij persoonlijk meer aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hee wacht! Strava misleidde me, ik had daar niet zo gauw een Mk5 in gespot... bloedjemooi weer man.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ziet er weer TOP uit!!!!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Mooie bike, mooie kleur, en topkwaliteit vakwerk wederom! :-q :-D
Plaats reactie