Ondanks het precies volgen van de handleiding, en gebruik van de juiste spullen - blijven mijn M578 XT remmen 'sponzig' aanvoelen na het ontluchten en bijvullen. Met het 'afstandsblokje' gemonteerd in de remklauw - voelt de rem stevig aan en merk je dat het 'als nieuw is'.
Wanneer ik het blokje dan verwijder, en mijn remblokken monteer (gebruikt - maar zeker niet versleten), dan dien ik de remhandel aanzienlijk verder in te knijpen, en is het 'als nieuw' gevoel weer weg.
Doordat de remzuigers dus een grotere slag moeten maken, om de slijtage van de gebruikte blokjes op te vangen - lijkt het erop dat het zelfstellen van de remmen niet goed functioneert. Zou je tegen de handleiding in, in dat geval ook de remblokjes kunnen laten zitten ipv het afstandsblokje bij het ontluchten & bijvullen - om die paar millimeter in speling op te vangen ?
Hoewel Shimano het ongetwijfeld beter weet dan ikzelf, lijkt het erop dat nadat je de vloeistof van de remklauw naar de remhandel hebt gepompt (dus het systeem maximaal hebt gevuld met vloeistof) je door de vervolghandelingen van de handleiding- met dat zakje en open-sluiten bleednipple - je juist weer vloeistof uit het systeem pompt, en er dus minder druk beschikbaar is wanneer je met gebruikte remblokjes rijd.
XT remmen bleeden - ontluchten
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
Misschien heb ik het altijd fout gedaan maar ik laat altijd de remblokjes erin precies vanwege datgene wat je zegt. Is altijd goed gegaan...denk ik
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je moet gewoon even pompen. Dus tig keer de rem half inknijpen en weer loslaten. Een oude rem beter niet maximaal inknijpen. Je komt dan in een gebied waar het zuigertje nooit is geweest, daar kan vuil zitten, of een randje van slijtage. Duw je de zuiger daar overheen, dan kan je ellende krijgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Het is niet abnormaal dat je na ontluchten met het bleedblok de hendel een paar keer moet inknijpen om ook met de blokjes een stevig gevoel in de hendel te krijgen. Zeker bij deels versleten blokjes, die zijn (icm de schijf ertussen) immers smaller dan het bleedblok dus de zuigertjes moeten even wat verder naar buiten kunnen komen.
Ontlucht je met halfversleten blokjes ipv een bleedblok zit het systeem te vol en kun je vaak geen nieuwe blokjes monteren zonder eerst een drupje vloeistof uit het syteem te laten.
En een Shimano rem voelt nooit echt keihard zoals bijvoorbeeld Hayes vroeger wel deed.
Ontlucht je met halfversleten blokjes ipv een bleedblok zit het systeem te vol en kun je vaak geen nieuwe blokjes monteren zonder eerst een drupje vloeistof uit het syteem te laten.
En een Shimano rem voelt nooit echt keihard zoals bijvoorbeeld Hayes vroeger wel deed.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- All rounder
- Berichten: 139
- Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
- Mijn mountainbike: Scott Spark 930
Heb het zelf ook gehad met Shimano remmen. De truc is om de remklauw los te halen van je frame en dan ontluchten met de bleednippel aan de bovenkant van de klauw.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De bleednippel hoog is op zich wel goed (lucht wil immers naar boven), maar dat staat los van of je er een bleedblok of remblokjes in hebt zitten bij het ontluchten.
Het verschijnsel dat je na het bleedblokje vervangen te hebben door remblokjes een paar keer in de hendel moet knijpen voordat de rem stevig voelt is in elk geval normaal (en vast niet alleen bij Shimano remmen).
Het verschijnsel dat je na het bleedblokje vervangen te hebben door remblokjes een paar keer in de hendel moet knijpen voordat de rem stevig voelt is in elk geval normaal (en vast niet alleen bij Shimano remmen).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 858
- Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)
Wat anders nog wil helpen is gewoon ontluchten volgens de normale procedure.
Daarna de spuit onder eraf, maar de trechter met olie erin bovenop laten staan en met een ty-rap de hendel vast zetten. Zo een half uurtje laten staan, daarna trechter eraf en dopje erin en ty-rap van de hendel af.
Daarna de spuit onder eraf, maar de trechter met olie erin bovenop laten staan en met een ty-rap de hendel vast zetten. Zo een half uurtje laten staan, daarna trechter eraf en dopje erin en ty-rap van de hendel af.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 463
- Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
- Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016
Heb ik zelf ook gehad. Na herhaaldelijk bleeden en zuigers schoon maken nog steeds geen druk met de oude breakpads er in (wel met de bleedblock kneiter hard) Ligt dus toch aan de remblokken (ookal lijken ze niet helemaal op).
Ik heb eerst met nieuwe blokken geprobeerd en die zijn inderdaad super hard. Nu heb ik de oude blokken voorzien van 1mm dik plaatje aan de achter kant (zuiger kant beide blokken) en dat werkt perfect.
Ik heb eerst met nieuwe blokken geprobeerd en die zijn inderdaad super hard. Nu heb ik de oude blokken voorzien van 1mm dik plaatje aan de achter kant (zuiger kant beide blokken) en dat werkt perfect.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Met de bleedblok er in is de rem hard, dus het ontluchten is goed gedaan.
Tiewraps (sowieso een lapmiddel dat niet bij alle problemen helpt) en andere methoden gaan dit niet verbeteren.
Waar de TS last van heeft is dat hij een slappe rem heeft nadat hij de bleedblok vervangen heeft door zijn eigen HALF versleten blokjes.
De zuigertjes vd remklauw moeten dus weer een flink stuk naar binnen voordat de blokken stevig in de schijf kunnen knijpen.
Dat is normaal, maar moet wel op te lossen zijn door de rem veelvuldig (half, zie mijn post hierboven) in te knijpen.
Graag zou ik vd TS horen of dat is gelukt, voordat hij gaat prutsen met halve/slechte oplossingen.
Tiewraps (sowieso een lapmiddel dat niet bij alle problemen helpt) en andere methoden gaan dit niet verbeteren.
Waar de TS last van heeft is dat hij een slappe rem heeft nadat hij de bleedblok vervangen heeft door zijn eigen HALF versleten blokjes.
De zuigertjes vd remklauw moeten dus weer een flink stuk naar binnen voordat de blokken stevig in de schijf kunnen knijpen.
Dat is normaal, maar moet wel op te lossen zijn door de rem veelvuldig (half, zie mijn post hierboven) in te knijpen.
Graag zou ik vd TS horen of dat is gelukt, voordat hij gaat prutsen met halve/slechte oplossingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 92
- Lid geworden op: do 21 mei 2015, 21:02
- Mijn mountainbike: Trek Superfly 7 (2014)
Ik had dit bij mijn M-785 XT remmen ook.
Ik heb bij mij de spuit aan de onderzijde voorzien van flink wat remolie en dit niet zachtjes maar met een flinke kracht naar binnen gedrukt. In de remklauw zat nog een flinke hoeveelheid lucht. Had hierbij wel de fiets omhoog gezet en de remhendel verdraaid om een verticale stand te krijgen van de leiding.
Resultaat was knalharde remmen met half versleten blokjes.
Met wat inzet en soms een 2e poging moet het zeker lukken.
Ik heb bij mij de spuit aan de onderzijde voorzien van flink wat remolie en dit niet zachtjes maar met een flinke kracht naar binnen gedrukt. In de remklauw zat nog een flinke hoeveelheid lucht. Had hierbij wel de fiets omhoog gezet en de remhendel verdraaid om een verticale stand te krijgen van de leiding.
Resultaat was knalharde remmen met half versleten blokjes.
Met wat inzet en soms een 2e poging moet het zeker lukken.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ja, maar daar gaat het niet over. Voor het ontluchten maakt het echt niet uit of je een bleedblock, nieuwe of half versleten blokjes in de klauw hebt zitten. Die vloeistof ziet dat niet
Het gaat erom dat je als je met "iets diks" (=bleedblok) tussen de zuigertjes ontlucht en dat daarna vervangt door "iets dunners" (half afgesleten blokjes) de rem in eerste instantie zachter aanvoelt.
En dat is normaal, door een paar keer in de rem te knijpen komen de zuigertjes iets verder naar buiten tot de hendel net zo hard aanvoelt als in eerste instantie met het bleedblok ertussen.
Ontluchten met afgesleten blokjes is minder handig, want dan zit er zoveel vloeistof in het systeem dat je er wat uit moet laten zodra je nieuwe -dus dikkere- blokjes monteert. En het is niet nodig, het reservoir is er juist voor om die verschillen op te kunnen vangen.
Dus met een bleedblok ontluchten, dan zit er altijd genoeg vloeistof in het systeem en kun je (ook onderweg) nieuwe blokjes steken zonder verder iets aan de afstelling te hoeven doen. Alleen even de zuigertjes naar binnen drukken MET DE OUDE BLOKJES ER NOG IN, sommige remmen gebruiken zeer kwetsbare keramische zuigertjes (oa alle Shimano's vanaf SLX en hoger) en die druk je geheid kapot als er geen remblokjes tussen zitten.
Het gaat erom dat je als je met "iets diks" (=bleedblok) tussen de zuigertjes ontlucht en dat daarna vervangt door "iets dunners" (half afgesleten blokjes) de rem in eerste instantie zachter aanvoelt.
En dat is normaal, door een paar keer in de rem te knijpen komen de zuigertjes iets verder naar buiten tot de hendel net zo hard aanvoelt als in eerste instantie met het bleedblok ertussen.
Ontluchten met afgesleten blokjes is minder handig, want dan zit er zoveel vloeistof in het systeem dat je er wat uit moet laten zodra je nieuwe -dus dikkere- blokjes monteert. En het is niet nodig, het reservoir is er juist voor om die verschillen op te kunnen vangen.
Dus met een bleedblok ontluchten, dan zit er altijd genoeg vloeistof in het systeem en kun je (ook onderweg) nieuwe blokjes steken zonder verder iets aan de afstelling te hoeven doen. Alleen even de zuigertjes naar binnen drukken MET DE OUDE BLOKJES ER NOG IN, sommige remmen gebruiken zeer kwetsbare keramische zuigertjes (oa alle Shimano's vanaf SLX en hoger) en die druk je geheid kapot als er geen remblokjes tussen zitten.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Met veel interesse eenieders tips & tricks gelezen, en diverse zaken uitgeprobeerd. Mijn voorlopige conclusie is dat er wellicht iets mis is met de remklauw. De remzuigers komen wel naar buiten - maar stellen zich niet bij naarmate de blokjes (en remschijf) verder slijten. Met een losse remklauw, zonder blokjes kan ik met de remhendel de zuigers wel maximaal naar buiten 'pompen' - maar zonder enige moeite duw ik deze ook weer terug de remklauw in. Ook met mijn gebruikte (maar zeker niet eens half versleten) remblokjes gaan de zuigers elke keer volledig terug in de klauw. Heb ook al geprobeerd om het metalen veertje tussen de remblokken wat platter te drukken voor minder tegendruk.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Die veertjes zijn alleen om rammelen vd blokjes te voorkomen.
Zijn je oude blokjes niet schuin afgesleten?
Zet er eens nieuwe blokjes in, stel de remklauw dan eens heel nauwkeurig af en ga fietsen.
Zijn je oude blokjes niet schuin afgesleten?
Zet er eens nieuwe blokjes in, stel de remklauw dan eens heel nauwkeurig af en ga fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Had je de remhevels voor het ontluchten helemaal uitgedraaid (dus maximale afstand vanaf je stuur?)
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)