Bloedonderzoek, ervaringen?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Je huisarts heeft zich ook gewoon aan de AVG te houden hoor. Die mag echt niets doorvertellen aan de zorgverzekeraar.

Er zijn trouwens wel redenen te verzinnen om medische zaken uit je dossier te willen houden. Zo heeft het hebben van een erfelijke aandoening vaak negatieve consequenties als je bijvoorbeeld een levensverzekering af wilt sluiten.

Maar ook dat probleem kun je met een huisarts bespreken lijkt me.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Bijna allemaal zinnige reacties, maar zo geheim is het allemaal niet. Ik wil niets onder de pet houden voor zorgverzekeraars oid.
Het punt is dat als ik de huisarts vraag om van zeg de 20 belangrijkste vitamine/mineralen een bloedonderzoek te laten uitvoeren, hij de terechte vraag stelt ‘waarom?’.
Als ik zeg dat ik me zorgen maak om x, zal hij wederom vragen waarom.
Allemaal terecht, maar ik wil (net als bij de fysio) die huisartsenstap overslaan.
De sportarts/SMA lijkt me inderdaad een goeie om mijn vraag neer te leggen.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En dan na alle de huisarts gestelde vragen keurig beantwoord te hebben....zegt de huisarts uiteindelijk....het bloed onderzoek lijkt mij op dit moment niet echt nodig en maakt u zich vooral geen zorgen, en mocht u zich op korte termijn niet lekker voelen of iets vreemds op merken, neemt u dan kontact op met de assistente....
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 17 augustus 2018, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Een verstandige huisarts zal dat zeggen ja :)
Everybody bought a new bike!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Even in het algemeen, los van de vraag van de TS:
't Is natuurlijk ook zo dat iemand die gezond is, gezond eet/leeft, veel sport zonder enig probleem... hoogst waarschijnlijk normale uitslagen zal hebben :wink: .
En stel, mineraal 'x' is een tikkie lager, wat dan?
In de praktijk komt het dan neer op lekker niets veranderen en zo doorgaan. Want 'een tikkie lagere waarde' staat niet gelijk aan 'ziekte' of 'gevolgen voor de gezondheid' of 'symptomen' of 'minder hard kunnen fietsen'... of aan wat dan ook. Zomaar pillen/supplementen slikken vanwege een iets lagere waarde die niet relevant is? Kost je alleen maar geld en je zou zomaar kunnen gaan denken dat je een probleem hebt.

(Als je op een labformulier 10 items aanvinkt is de voorafkans bij een kerngezond persoon dat van de uitslagen toch 10% 'rood kleurt'... ra, ra... Het is namelijk ook maar een afspraak dat de afkappunten van referentiewaarden zo gekozen zijn dat 90% van de gezonden binnen die waarden valt. 10% van de kerngezonden heeft toch ' een afwijkende uitslag', maar in werkelijkheid nul problemen... 't Is nog erger... ook met 100% 'groene' normale uitslagen kun je toch ziek zijn, ai...).

Het gaat er juist om om in te schatten of je een verhoogd risico loopt op afwijkende uitslagen die er wel 'echt' toe doen. Klachten? Minder goed kunnen inspannen? Bepaalde voorgeschiedenis wat betreft bv darmen, nieren, noem maar op, die kunnen leiden tot slechte opname stoffen? Bepaald medicatiegebruik dat daartoe kan leiden? Heel specifiek dieet? Extreem zware sportbelasting? Etc. etc.

Als je dat allemaal weet, dan pas kun je meedenken over of labaanvragen van enig nut zijn, en welke testen je dan moet aanvragen, welke testen echt bijdragen aan een relevant antwoord... en een eventuele oplossing voor 'een probleem'.

Kernvraag blijft: welke vraag heb je precies en waarom/waarvoor wil je die beantwoord hebben?
Dan pas kun je inschatten wat je eventueel moet testen, of het nodig is.
'Prikken voor het prikken', 'gewoon om het te weten' is onzinnig.
Een momentopname, met garantie tot de deur.

Voor de TS:
Ik denk dat je met een sport- en voedingsgerelateerde vraag heel goed zit bij een sportarts/SMA.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

ThaSingleTrackMastah schreef: Laboratorium test zijn duur en zomaar de hele lijst aankruisen kost een vermogen.
Ligt eraan wat je laat testen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Bloedonderzoek

17-Hydroxyprogesteron
ACE
Acetoacetaat
ACTH
ADH
AFP
ALAT
Albumine
Alcohol
Aldosteron
Alkalische fosfatase
Ammonium
Amylase
ANA
ANCA
APTT
ASAT
Bezinking | BSE
Bilirubine
Bloedgroep
CA 125
CA 15.3
CA 19.9
Calcium
CD4
CD8
CEA
Cholesterol
CK
CK-MB
Cortisol
CRP
Erytrocyten
Ferritine
Foliumzuur
FSH
Glucose
HbA1C
HDL
Hematocriet
Hemoglobine | Hb
IJzer | Fe
INR
Kalium | Ka
Kreatinine
LDL
Leukocyten
Leukocytendifferentiatie
MCH
MCHC
MCV
Natrium | Na
PSA
Reticulocyten
T3
T4
Testosteron
Triglyceriden
Trombocyten
Troponine
TSH
Ureum
Urinezuur
Y-GT
CO
Ik ben maar ff gaan kijken, maar het is nogal een lijst zeg....nu snap ik de huisarts :lol: :wink: en idd, zou één waarde van deze hele lijst iets afwijken, (te hoog of te laag) wat ga je doen :-? je levensstijl omgooien of radicaal aanpassen voor één moment opname... :( :-? :wink:
Gezond eten en gevarieerd, geen rommel, vooral niet te veel E-nummers waar niet veel over bekend is....dan is morgen de Mac failliet :lol: :-q
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 17 augustus 2018, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Mario070 schreef:[…] E-nummers waar niet veel over bekent is....
Contradictio in terminis
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mag maar hoeft niet natuurlijk....ik pas zoveel mogelijk....dus is niet onmogelijk... :lol: :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

En jij denkt dat dit alles is, Mario?
Weet er al zo een paar die niet in jouw lijstje voorkomen.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Lab onderzoek gaat ten koste van het eigen risico. Afwijkend lab leidt vaak tot het advies om over een paar weken nog een keer lab te doen. Afkapwaarden zijn bijna altijd arbitrair en uitslagen altijd relatief. Daarbij gaat het toch om een momentopname. Vandaag een prima lab is geen garantie omdat een week later een griep al roet in eten kan gooien en andere labwaarden kan laten zien. Ook bj labwaarden gaat het vaak om de vraag of er sprake is van een trend. Mocht je kiezen voor een sma dan zal de sportarts jou bij afwijkingen toch weer verwijzen naar je huisarts. De huisarts is de poortwachter van de zorg.
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Ik heb vorig jaar uitgebreide sportmedische keuring laten doen bij de KNVB. Hierbij worden maar een paar bloedwaardes gerest. ik dacht alleen Hb, glucose en chlorestorol.
In ieder geval geen vitamines en mineralen
Eerst doen, dan denken
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Zou lekker naar een orthomoleculair therapeut gaan en je goed laten adviseren. In Nederland zijn de waardes vaak te laag wat ze aanhouden. Je ziet in de omringende landen (bv frankrijk en Belgie) al dat sommige waarden het drievoudige zijn van in Nederland. Vreemd is ook dat hier iedereen verschillende normen hanteert bv de ziekenhuizen.

En als de waarden afwijken wat ga je dan slikken en hoeveel. Er is teveel rotzooi op de markt, dus laat je adviseren zou ik zeggen. Een pilletje van de kruidvat heeft weinig zin !!!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Stokje schreef:Zou lekker naar een orthomoleculair therapeut gaan
[....]
En als de waarden afwijken wat ga je dan slikken en hoeveel.
Hoeveel? Als je advies gaat zoeken in orthomoleculaire hoek waarschijnlijk heeel erg veel.
:lol:
Everybody bought a new bike!
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Stokje schreef:Zou lekker naar een orthomoleculair therapeut gaan en je goed laten adviseren. In Nederland zijn de waardes vaak te laag wat ze aanhouden. Je ziet in de omringende landen (bv frankrijk en Belgie) al dat sommige waarden het drievoudige zijn van in Nederland. Vreemd is ook dat hier iedereen verschillende normen hanteert bv de ziekenhuizen.

En als de waarden afwijken wat ga je dan slikken en hoeveel. Er is teveel rotzooi op de markt, dus laat je adviseren zou ik zeggen. Een pilletje van de kruidvat heeft weinig zin !!!
http://www.quackwatch.com/search/webgli ... omolecular" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie