The talented mr Ripley

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Door een onderhoudsgeurtje op z'n tijd wordt / blijft de vork ook een stuk soepeler en comfortabeler. Je setup met veel sag en tokens is al tegen het extreme aan?!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Onderhouds beurt is een punt, heb er nu zo'n 1,5 jaar erop zitten. Maar de 200 uur rijden service interval heb ik nog niet bereikt; En dit gevoel had ik met de Pike vanaf dag 1 al, eerder hier gemeld.

En wat bedoel je met extreem?
4 tokens voor deze vork (29er met 130mm) is binnen de aanbevelingen van RS,
Niks extreems, mag nog een 5e in. En 25-30% sag is ook nogal standaard.
Ik benut de volle veerweg wel op het bikepark maar zonder harsh bottom out.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik had dat zelfde met mijn fiets en gaf de vork de schuld, en ik heb op advies van Bikeplanet het 35mm stuur met Esi chunky,s vervangen door een 31.8 Renthal en dikkere rubberen handvatten...probleem over.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

De onderhoud interval van 200 uur zie ik louter als een indicatie. Net als de druk tabel op de vorkpoot zeg maar. Met een Pike heb ik geen ervaring, maar als mijn Reba wat stoterig wordt weet ik dat het weer tijd wordt voor een beurtje. Dit is globaal 1x per jaar in mijn geval . Na zo'n beurt voelt de vork weer heerlijk soepel aan, en reageert ook weer goed op kleine oneffenheden in het terrein.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heckler40 schreef:Een technisch ding nog, de Pike. Met tips van het forum heb ik de pike afgsteld. Nu met 4 tokens, minder druk dan de tabel op de vork voor 25-30% sag. Soms op de middenstand, maar vooral open gereden met de LSC op 1 click van full open. Op het bikepark met snelheid, jumps, tables, remknippen en de kurkdroge kombochten helemaal top, vork valt niet op, gewoon rijden.
Maar op de natuurlijke trails in de Eifel met stenen, gras, takken, kuilen, zand en schotter afwisselend voel ik toch teveel doorkomen in de polsen naar mijn zin. Ik kan er nog wat lucht uitlaten want gebruik niet de hele veerweg, maar moet dat nou? Heb ik bij andere vorken nog nooit gedaan. Of toch maar een Token eruit voor een meer lineaire vering?
Het begint nu langzaam hoge school afstellen te worden.

Het zijn 2 heel verschillende soorten terrein en het is dus logisch dat er een verschillende afstelling voor gebruikt moet worden.

Beginnen met de tokens en de luchtdruk is logisch. Voor vlakker, gladder terrein minder tokens en eventueel zelfs lagere luchtdruk is logisch. LSC heeft invloed op de HSC, dus die knop helemaal open zetten is ook zinnig.

Het zal nog geen Charger 2 demper zijn? Ik heb daar het idee dat ze minder HSC ingebouwd hebben, op scherpe randjes veert de nieuwe Pike veel lekkerder door.

Er is beperkt te spelen met de interne instelling. Dus een servicebeurt en een verzoek om minder LSC (ik weet niet of ook HSC te wijzigen is) is misschien een optie.

Een DVO Diamond of CC Helm is een andere optie :roll: :winkie:
Heckler40 schreef:We beginnen rustig, ik op de Ripley vooruit en hij achter mij aan. Snelheid, remmen, vering, alles check. En dan de roller coaster lines van de flow country in, Yeahhh. Lang verhaal kort, we hebben 15 uplifts gedaan, de beide flow coutry lines, de Pinball line en de Fourcross met Pinball vervolg allemaal gereden. Zijn eerste jumps gemaakt en de laatste runs waren we op seconden na bijna even snel als de dag ervoor in mijn eentje. BIG smiles.
Gaaf!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Upgraden naar een Charger 2 wordt hem niet, dan zoek ik een Fox of iets anders. Voor redelijke bedragen zijn er ook nog de MRP en Luftkappe tuning kits. Maar die veranderen niet iets aan de HSC schat ik.

Ik overweeg nu ook om de Fox uit de Vendetta eens over te zetten hoe dat voelt. Dan krijg ik ook meteen feedback over de invloed van de cockpit. Die op de Venetta is ook 35mm en alu waar de Ripley een Carbon stuur heeft. En op de Vendetta geen klappen op de polsen ervaring.

Luchtdruk verlagen en LSC helemaal open probeer ik morgen.
Alleen gaat het regenen, zal dan best lastig vergelijken zijn.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Is het een Pike RC of een RTC3? Die eerste staat ook bekend om dat die stug kan aanvoelen toch?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Is een RTC3, boost versie
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Laatste update Eifel, het buitenlandse deel van de vakantie is weer voorbij.

Een langere XC ronde gereden met de druk in de PIke nog wat verlaagd en de LSC helemaal open. Sag was nu echt 30% ook statisch en ik gebruikte de hele veerweg op een minder heftige downhill. De vork voelt wel plusher aan de polsen. Maar de downside is dat het gepaard gaat met brake dive. Op de mellow trails in de Eifel niet zo'n probleem, maar voor steviger kost is dit hem zeker niet.

Kortom, ik wordt alleen echt vrienden met de Pike op de man made uplift trails en het bikepark. De Pike voelt in open positie minder smooth als de achtervering van de Ripley in de middelste platfrom (trail) stand. Nu terug thuis tijd maken voor die onderhoudsbeurt.

Ripley blijft een wereldbike uphill en downhill, echte allrounder. Totalen voor de vakantie 270km met 6000 hoogtemeters (1600 of zo met de lift) in de Harz en Eifel. Anders dan mijn voorgaande jaren Alpen avonturen maar zeker niet ook mooi om te doen. En voor de SYS nog een fotooke van een meertje ergens in een vallei off the beaten track.

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Met m'n Öhlins probeer ik precies hetzelfde probleem te verhelpen.
Nu eerst maar eens onderhoud om te kijken of dat helpt.

Ook met meer sag en progressiever gereden, maar daar wijt ik weer een otb aan, doordat ie met remmen/ongepland stol staan gewoon teveel duikt dan.

Mijn eindconclusie was om er gewoon maar mee te leven, echt erg is t ook weer niet (bij de Öhlins)
Mijn ervaring is wel dat rocksoks gevoelig voor onderhoud is.

Woon je niet in n-h ?
Dan kunnen we misschien eens op Schoorl met vorken spelen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@tiewrap, woon niet in NH maar werk in Amsterdam, Schoorl zit wel in de range.

Ik ben ook wel benieuwd naar de Hightower, SC blijft wel kriebelen.

Ik stuur je een PB.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In NL zul je de ‘negatieve’ ervaringen niet hebben met je Pike? Eerder ervaren dat 30% sag wat veel van het goede is?

Je kan een debonair upgrade monteren in de (negatieve) luchtkamer.
En dan rechts een FAST demper 8) Mooie bruggetje naar kleur, in het geval van FAST paars :wink:

(Een nieuwe vork kopen in de zin van een Öhlins gaat dus niet de oplossing zijn...)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

In NL rijd ik toch vooral vlakker en ook op andere bikes, veelal hardtails.
Typisch met stuggere XC instellingen voor de vork, en ook met starre vorken.

Geen plannen om een Ohlins te kopen, is ook buiten budget trouwens.
Wel om samen met een gelijkgestemd forumlid te biken en settings te proberen

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dat zeg je nu :lol:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat is voor de meerwaarde van de NoNi 2.6 tov 2.35?
Plaats reactie