Flat Pedals

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Naar aanleiding van aankoop nieuwe mtb in oktober zullen er ook nieuwe pedalen gekocht worden. Huidige pedalen zijn Shimano XT SPD trail pedalen in combinatie met Five Ten Hellcat Spd. Ik wil terug met flats rijden en heb al een soort van shortlist opgesteld :
- Nukeproof Horizon pro
- DMR Vault
-OneUp Components composite (omdat ik dit wel eens wil proberen en omwille van de prijs en goede reviews)
-Superstar Nano X

Omdat ik Five Ten Hellcat SPDs heb, zal ik het plaatje weer kunnen dicht schroeven voor gebruik met flats. Volgens velen altijd een compromis, maar ik wil het eerst wel proberen voordat ik Freeriders oid koop.

Bovenstaande keuzes zijn op basis van reviews die ik lees op het net. Keuze is natuurlijk persoonlijk. Maar waar hebben jullie goede ervaringen mee? Tips?

Pedalen zullen op een Bird Zero AM Boost 2018 komen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Van wat je noemt gebruik ik een setje Nukeproof en DMR. Ik zou de nukeproof kiezen, iets meer grip, uiterst solide en de lagers lijken wat duurzamer dan bij de DMR vaults.

Mocht je liever jong gebruikte vaults hebben, let me know ;-)
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Onderstaande sites een uitgebreide test waaronder de DMR Vault en Superstar Nano X.
https://enduro-mtb.com/en/flat-pedal-group-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.vitalmtb.com/features/Vital ... edals,1485" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf gebruik ik de DMR Vaults en die bevallen mij uitstekend, in combinatie met de freeriders erg goede grip en behoorlijk crashproof (flink tegen de rotsen in Zwitserland gebeukt maar ze geven geen krimp), in tegenstelling tot de Shimano Saints die binnen de kortste keren naar zijn grootjes waren.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nukeproof, voldoen bij mij uitstekend. Superstar (ouder niet meer verkrijgbaar type) voldoet bij mij ook uitstekend.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Van die 4 ken ik alleen de DMR, maar ten opzichte van een aantal andere pedalen vind ik die DMR's wel erg lekker!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Volgens mij kun je uit bovenstaande rijtje geen foute keuze maken.
Ik heb twee sets Superstar Nano's in gebruik gehad, waarvan nu een set is verkocht met m'n vorige fiets. Ben van plan om een setje OneUp's te kopen, vooral vanwege de prijs en het gewicht.

Ik ervaar trouwens wel dat de Superstars behoorlijk snel m'n FiveTens beschadigen. Misschien is dat gerelateerd aan de grip die ze bieden. Ik heb geen ervaring met andere pedalen om te zeggen of het daarmee minder/meer is.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb (oude) Saints, Hope en Vaults en op de fiets van de Missus zitten de Nano,s.
Gevoelsmatig hebben de Vaults de meest grip, daarna de Nano en daarna de Hope....en ook die zijn voor mij grippy genoeg.
Ik heb een beetje problematische voeten waardoor het soms lekker is als je ff iets van houding op je pedalen kunt veranderen, dat gaat met de Hopes redelijk makkelijk, ondanks voor mij voldoende grip waar de Vaults bijna pitbulls zijn en vast is vast. Het is dus ook maar net wat je lekker vind. Op mijn Remedy doen de Vaults het top, op de Canyon wat een toer MTB is ben ik weer blijer met de Hopes.
Qua afwerking vind ik Hope en DMR mooier als de Nano,s, maar ze kosten ook ff wat meer.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Thx voor de reacties.

Ik vind van ze allemaal een online linkje om te kopen, behalve van de Nukeproof Horizons. Iemand een linkje?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

ff bij chainreactioncycles kijken...
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Had ik al gecheckt, hebben enkel de Sam Hill signature edition in stock, de gewone horizon pro's vind ik nergens.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

oh ok, praktisch zijn dat natuurlijk gewoon dezelfde, zal voor de gewone wel wachten op 2019 zijn...
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De gewone zwarte zijn al een tijdje uitverkocht. Daarom rijd ik met de copper.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

De wat?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

1 cop (agent), 2 copper (2 agenten)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef:De wat?
Nukeproof horizon pedaal in copper kleur. De zwarte waren uitverkocht.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie