Knie tijdens fietsen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

di 5 juni 2012, 20:40

jur606 schreef:walter als je het vermoedden hebt dat het de clickpedalen zijn, fiets dan een paar keer zonder click pedalen en je hebt je antwoord? (kan niet simpeler?)
dan weet je gewoon 100% dat het daarvandaan komt :P

Heb je dit al geprobeerd?
Zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
Waarom op de MTB wel flats en op de racer niet?
Rust kan je redden.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1775
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

wo 6 juni 2012, 17:30

Walter1979 schreef:Ik heb op de atb geen klikpedalen, op de racefiets wel. Kan dat zoveel verschil maken?
Sorry, deze opmerking was me ook helemaal ontgaan... :oops:

Clickers op de racefiets weerhouden je toch van een vrije beweging in de breedte, lijkt mij. Die heb je wel met hardlopen en mountainbiken. Enigszins is dit gewenning, maar het kan dat je knie het echt niet fijn vind om in deze smalle positie te trappen, zoals op je racefiets...

Wat LOWLIFE zegt, misschien je mtb pedalen eens proberen op je racefiets. En eens kijken of je er dan ook last van hebt...
julianb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: do 7 april 2011, 21:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction SLT

di 12 juni 2012, 21:34

ik kreeg toen ik limburgsmooiste reed ook ineens pijn in mijn knieen een zeurderig gevoel. nu heb ik het nog steeds ook als ik naar me werk fiets. ik heb er eerder nooit last van gehad. ik sta bijna heel de dag en dan heb ik dat gevoel ook. raar maar waar.
xt'ke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:50

ma 30 juli 2018, 13:04

Vorige week nieuwe schoenen gekocht en dus ook nieuwe plaatsjes gemonteerd.
Maar krijg ze maar niet goed afgesteld.

Linker voet is ok, maar de rechtse voet niet. Al drie keer gaan rijden en enkele keren gestopt om het plaatje aan te passen, maar krijg het niet goed. Steeds last aan de buitenkant van de rechterknie en onder de knieschijf. Het schoenplaatje al meer naar achter gezet en naar binnen laten wijzen maar het helpt niet.

Wat kan ik nog doen?
Loknor
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

ma 30 juli 2018, 13:43

xt'ke schreef:Vorige week nieuwe schoenen gekocht en dus ook nieuwe plaatsjes gemonteerd.
Maar krijg ze maar niet goed afgesteld.

Linker voet is ok, maar de rechtse voet niet. Al drie keer gaan rijden en enkele keren gestopt om het plaatje aan te passen, maar krijg het niet goed. Steeds last aan de buitenkant van de rechterknie en onder de knieschijf. Het schoenplaatje al meer naar achter gezet en naar binnen laten wijzen maar het helpt niet.

Wat kan ik nog doen?
Ervan uitgaande dat je oude schoenen nog hebt en dat je daarmee geen issues had kan dit redelijk precies, maar je hebt wel hulp ndoig van vriend of vriendin die secuur werkt (en je niet gaat uitlachen, niet de meest galante positie).

Nodig:

Lineaal (vind ik in deze iets handiger dan een meetlint).
Pen en papier
Winkelhaak
Houten plaat (formaat schaak/dambord)
Stift met een kleur die je op je zool kan zetten


Stap1.
Oude schoenen aan (inclusief plaatjes!).
Ga op handen en knien zitten (op zijn hondjes^^)
Klem de plaat tussen je voeten met de hiel en bal van je voeten.

Je vriend/vriendin:
Hij markeert met de stift de bal van je voet (op de zool, niet op het leer.. beetje zonde)
Hij zet zet twee loodlijnen (horizontaal en verticaal) langs het bord (1x 90 graden tov het bord en 1 x180 graden tov het bord), langs het schoenplaatje (dat hoeft niet loodrecht te zijn, dat hangt weer af van de stand van je plaatje... de plaat is je referentie, niet het plaatje!).

Hij schrijft op:

1. Hoe de stand van je plaatje is (dus bijvoorbeeld 4mm hoger aan de linkerkant van het plaatje).
2. Hoe ver het plaatje staat tov de bal van je voet (bijvoorbeeld 3mm terug).

Stap2.
Nieuwe schoenen aan (geen plaatjes nodig)
Ga op handen en knieen zitten (op zijn hondjes^^)
Klem de plaat tussen je voeten met de hiel en bal van je voeten.

Je vriend/vriendin:
1. Hij markeert met de stift de bal van je voet (op de zool)
2. Hij zet met een stift weer de loodlijnen uit.

Stap 3.
Aan de hand van wat hij heeft genoteerd qua stand van je plaatjes kan je nu aan de hand van de loodlijntjes en de positie van de bal van je voet je plaatjes redelijk precies plaatsen. Zeker als er wat float in de plaatjes zit ben je dan vrij goed weer in de oude positie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10253
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

ma 30 juli 2018, 14:43

Misschien zit het niet in de afstelling van de plaatjes, maar in de schoen.
Veel kan gecorrigeerd worden met specifieke binnenzolen, daar zijn specialisten voor. Ik kan je niemand aanraden (want geen ervaring mee), maar iemand anders hier missschien wel...?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1856
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

ma 30 juli 2018, 15:20

Misschien zit het wel in je pedaal/ schoen combinatie.

Ik heb juist problemen gekregen bij het veranderen van de vorm van de Eggbeater pedalen een tijd geleden. De eerste versies ondersteunde mijn schoenen onder het loopvlak de nieuwe uitvoering doet dit niet meer. Ik gebruik meerdere bikes door elkaar en had het gevoel dat het probleem uit een van mijn schoenen kwam. Na diverse keren uitwisselen van bikes en schoenen bleek het uiteindelijk in de nieuwe Eggbeater pedalen te zitten.

Nu ben ik overgestapt op Candy pedalen en zijn mijn problemen verdwenen..

Tegenwoordig hebben ze nu ook een contact sleeve om dit probleem bij de Eggbeater op te lossen.
http://enduromag.com.au/site/bike-news/ ... tallation/" onclick="window.open(this.href);return false;
Now comes the monkey out of the sleeve.

√49=29-?
xt'ke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:50

ma 30 juli 2018, 15:54

Vorige schoenen waren shimano, de nieuwe zijn sidi en heb shimano pedalen

Vanavond eens proberen wat Loknor zegt.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

ma 30 juli 2018, 16:14

Op mijn racefiets heb ik vergelijkbare klachten met wat ik hierboven lees. Uiteraard probeer ik mijn uren op de racert minimaal te houden, maar toch. Bij mij zit het er in dat ik mijn MTB schoenen ook op de weg draag. De cranks staan op een racefiets minder ver van elkaar (de q factor) dan op de MTB, daar zou ik dus eigenlijk rekening mee moeten houden op de racefiets.. maar ja. Voor die paar tochtjes wil ik niet met mijn plaatjes aan het klooien, en dus staan mijn voeten niet recht onder mn knieën, waardoor ik last van de buitenkant van m'n knie krijg bij langere tochten.
Loknor
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

ma 30 juli 2018, 16:29

@Bokmaaa , Het kan de Q-factor zijn, maar eerlijk gezegd is dat nog niet zo duidelijk. Voor het gros van de mensen is het totaal niet spannend.

In jouw geval geloof ik niet dat je voeten-knieen wezenlijk anders staan op de krachtrichting. Er zijn zoveel dingen die op een racer anders zijn dan op een MTB dat ik zou waken om direct naar de Q-factor te wijzen, juist omdat dit zelden echt het probleem is (al krijg je online wel die indruk).
Burco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Scott Spark 730

ma 30 juli 2018, 22:54

Het ligt er ook waar je last krijgt van je knie. Pijn aan de buitenkant van de knie kan worden veroorzaakt tractus iliotibialis frictie. Daar heb ik in het verleden (en recentelijk) ook last van gehad en dat kan oa worden veroorzaakt doordat je plaatjes te ver naar buiten staan (en je voeten dus te dicht bij de crancks). Dan heeft je plaatjes aanpassen wel degelijk zin. Maar meestal heb je ook wel weer ff wat tijd nodig na een aanpassing voordat je lichaam er op reageert dus varieert niet te snel en niet te veel variabelen tegelijkertijd (dus niet en je zadelhoogte en je plaatjes tegelijkertijd)
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

di 31 juli 2018, 08:41

Loknor schreef:@Bokmaaa , Het kan de Q-factor zijn, maar eerlijk gezegd is dat nog niet zo duidelijk. Voor het gros van de mensen is het totaal niet spannend.

In jouw geval geloof ik niet dat je voeten-knieen wezenlijk anders staan op de krachtrichting. Er zijn zoveel dingen die op een racer anders zijn dan op een MTB dat ik zou waken om direct naar de Q-factor te wijzen, juist omdat dit zelden echt het probleem is (al krijg je online wel die indruk).
Het verschil is inderdaad niet groot (zoals hier, let op de afstand van voet tot crank), maar ik heb de mazzel dat ik een zeer ervaren bikefitter in mijn vriendenkring heb. Hij heeft me het verschil laten zien op foto en video. In mijn geval lijkt internet gelijk te hebben ;)
Loknor
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

di 31 juli 2018, 09:21

Probeer dan een spacertje tussen de pedaalas en laat maar horen of het werkt.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

di 31 juli 2018, 09:38

Ga ik doen! Maar niet op korte termijn, als ik al eens de tijd heb op een paar uur op de fiets te zitten pak ik de MTB :) Als de bossen weer te nat worden zoek ik de weg wel weer op.
thijsgillijns
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

di 31 juli 2018, 20:22

Montagevet voor carbon moet je hebben tegen een zakkende zadelpen. Ja ook bij alu frames.
Hier zit een korrel in wat wrijvingsverhogend werkt.

Verder is het belangrijk dat je de juiste zadelhoogte bepaalt aan de hand van je lengte tussen je tapas en bovenkant zadel. Setback is ook van belang, lootlijn knie en pedaalas.

Simpel de fietsen naast elkaar zetten werkt niet, de ene fiets staat hoger op de banden als de ander.

Ik heb ook een bikefit laten doen, inderdaad meten is weten.
Plaats reactie