Waar in Europa moet ik hoognodig gaan rijden?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ook Peter schreef:
Charlie Skeen schreef:- Wales is schitterend.....
+1
Had de fietsen niet mee dus veel gelopen in midden en zuid Wales. Maar heel veel mooie paden ontdekt en door het landschap wordt het gauw technisch. Ook nog een dagje Beic Parcio Cymru, oftewel Bike Parc Wales, geweest en dat is zeker ook een aanrader wat mij betreft.
Heb je tips voor BPW? Het wordt mijn eerste keer daar, eerste keer bikepark zelfs (behalve Groningen :D ). Ik ga met een 2x130mm fiets, dus de hardste klappen zal ik moeten vermijden.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Kies de flow tracks, ze hebben ze ingedeeld naar moeilijkheid, en neem een uplift. Wij hadden 23 graden en dan is het fijn als je energie over hebt want het was erg warm op de helling.
De beginnerstrack heeft er wat slechte bochten in zitten waardoor ik er geen vertrouwen in had maar als je met de Norkle naar de uplift gaat (bordjes volgen) en op het eind ervan niet te hard wil klimmen dan heb je een goed begin. Daarna de Sixtapod en vandaaruit een eenvoudiger track om mee te beginnen. Of de eenvoudiger flow tracks moeten alweer open zijn maar die hebben wij niet kunnen doen.
En doe goeie valprotectie aan, de grond is erg ruw met leisteen snippers en nog wat andere scherpe stenen.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ook Peter schreef:Kies de flow tracks, ze hebben ze ingedeeld naar moeilijkheid, en neem een uplift. Wij hadden 23 graden en dan is het fijn als je energie over hebt want het was erg warm op de helling.
De beginnerstrack heeft er wat slechte bochten in zitten waardoor ik er geen vertrouwen in had maar als je met de Norkle naar de uplift gaat (bordjes volgen) en op het eind ervan niet te hard wil klimmen dan heb je een goed begin. Daarna de Sixtapod en vandaaruit een eenvoudiger track om mee te beginnen. Of de eenvoudiger flow tracks moeten alweer open zijn maar die hebben wij niet kunnen doen.
En doe goeie valprotectie aan, de grond is erg ruw met leisteen snippers en nog wat andere scherpe stenen.
Thanks! De uplift ga ik inderdaad doen, ik houd op het moment de beschikbare plaatsen, en de lange termijn weersvoorspelling in de gaten :D Hopelijk kan ik nog een dag boeken als het redelijk zeker is dat het droog is.

Route duidelijk. Norkle naar de uplift, sixtapod om mee te beginnen, andere willekeurige blauw verder naar beneden, en dan maar eens zien hoe het er voor staat :)

Qua bescherming was ik van plan met een fullface, bril en kniebeschermers op pad te gaan.. jij raadt dus aan om meer in te pakken?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Als je valt kom je op een soort heel ruw schuurpapier. Ik heb het voor je getest, het schuurt heel grof.
Hangt van je valstijl af wat je allemaal in moet pakken. Ben zelf nu aan nieuwe handschoenen toe en was blij met volledige elleboog+onderarm bescherming.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ook Peter schreef:Als je valt kom je op een soort heel ruw schuurpapier. Ik heb het voor je getest, het schuurt heel grof.
Hangt van je valstijl af wat je allemaal in moet pakken. Ben zelf nu aan nieuwe handschoenen toe en was blij met volledige elleboog+onderarm bescherming.
Met dank aan bovenstaande heb net niet alleen de uplift geboekt, maar ook body armour :D Donderdag de 16e ga ik heen, mega zin in!!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Enjoy!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Vanwege een gebroken hand de laatste weken veel op youtube ipv op de mtb, dus ik heb er weer een paar gevonden voor de to do list:

Tête de la Tronche bij Courmayeur, toch weer die Aostavallei:
https://www.youtube.com/watch?v=6DRHy9I_HYk

Tuttifruttit trail in Val di Fassa:
https://www.youtube.com/watch?v=j81XezHsOwQ
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Erg mooi!
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

Net terug in Nederland na vier maanden Canada dus dan komt de winter depressie komt opeens stevig om de hoek kijken...
Toch maar weer eens dit topic tot leven wekken om wat inspiratie op te doen voor komende zomer :tong

Het idee is om in drie weken zoveel mogelijk epische trails te rijden, mijn broer zorgt voor de camper ik zorg voor de juiste trails :bier:
Beide rijden we een 160 mm enduro bike dus klimmen is geen probleem maar onze voorkeur gaat uit toch wel uit naar de bikeparks.
Allebei hebben we wel een voorkeur voor de heftigere natuurlijke trails.

Voor nu besloten om beetje te richten op de Savoie en de Hautes-Alpes. Tot zover de planning dan:

1: Eventueel dagje Lac Blanc in de Vogezen om de heenreis op te splitsen

2: La Thuile / Pila
Heeft verder geen introductie nodig denk ik, heel veel goede dingen over gelezen en stond bovenaan de lijst.

3. Morzine / Les Gets / Chatel
Ook een legendarisch bikepark, vooral Morzine spreekt mij aan. De rest lijkt meer flowtrails te zijn.

4: Dignes les Bains
Verder geen lift beschikbaar en verder niet zo bekend maar de volgende foto maakte dat deze foto direct op de lijst moest.

Afbeelding

5: La Grave
Ook niet heel bekend maar de verhalen die ik hier over gehoord heb beloven veel goeds. Volgens de website van het bikepark doen ze niet aan ratings, trailforks belooft ons enkel 2000 meter dalen over double black diamond trails. Dat wordt dus keihard afzien :winkie:
Filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=JJ2xIaILcG0

6: Les Orres bike park
Trok eigenlijk vooral mijn aandacht vanwege de beelden van de EWS die er geweest was. Veel natuurlijke tracks met veel variatie en eigenlijk alles bereikbaar via de lift. Filmpje:
https://youtu.be/E199SE8qPNA

De route ziet er dan zo uit:
https://www.google.com/maps/dir/Eindhov ... 441642!3e0

Verbier stond ook nog op de lijst maar lijkt vooral te bestaan uit veel alpen weide paadjes zonder ooit echt extreem te worden. Iemand die hier zijn ervaring mee kan delen?

Of zijn er nog gebieden op de route die we zeker aan moeten doen? Of trails in de gebieden die tot zover op de lijst staan?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Misschien is dit ook wel een mooie inspiratie voor meer mensen om hun roadtrip routes van afgelopen jaren te delen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooie trip! Je route een klein beetje aanpassen en je pikt Bex/Gryon/Villars in Zwitserland mee: https://goo.gl/maps/CSBateGZDgG7XumH9 Weinig spannende foto's en filmpjes, maar hier rijden de routebouwers van Champery als ze een dagje vrij zijn. Serieus stijl en best wel technisch dus.
En uiteraard moet je langs Beaufort Areches. Geen lift maar wel een bus die je naar prachtige natuurlijke trails brengt: https://goo.gl/maps/e4f3UsSowpt45xEu9

Verbier bikepark viel mij een beetje tegen. 1 mooie lange enduro afdaling, maar in het park zelf was het of wat te makkelijk of te moeilijk op onze trailfietsjes. Waarschijnlijk dikke pret op een full on DH bak, maar ik was achteraf liever eerder doorgereden naar Beaufort. ;-)

La Grave schijnt idd briljant te zijn. Staat ook bovenaan mijn bucketlist. (al is dat stiekem al sinds de jaren 90 zo)

Verder passeer je letterlijk Montgenevre, en dat vond ik toch ook wel een leuk bikepark, en je kan via wat wandelpaden ook mooi richting Briancon.

En ik zou Lac Blanc voorbij rijden en stoppen bij Neuchatel in Ch. Liggen op berg een aantal hele toffe technische afdalingen van de locals. En ook de afdaling van de Chasseral vond ik erg fraai.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Chasseral golft een tijdje over de bergweg en knalt dan best wel technisch naar beneden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ziet er goed uit.
Is een tussenstop in de Jura nog iets om de heenweg op te delen?
Is goed te rijden in 1 dag.
Mont Rond heeft ook een bikeparkje en je kan met de lift omhoog
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

Snel even de opties bekeken en vooral Beaufort ziet er goed uit! Zo snel al best wat trails gevonden die er fantastisch uitzien.
Afbeelding
Hier gaat ieder bikerhart toch wel sneller van kloppen.

De klim die er bij komt kijken is vaak wel minder aangenaam maar als daar iets te regelen is dan is dit misschien wel wat!
Heb je misschien meer informatie over de bussen die je noemt, Suravida?

De Jura is nog onbekend terrein voor mij. Het bikepark dat je noemt ziet er wel wat klein schalig uit vergeleken met Lac Blanc, maar wellicht wordt die ook in de lente al een keer aangedaan dus dan is de Jura misschien toch interessant.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die bergkam is eigenlijk de minst interessante trail daar. Kost veel moeite om er te komen en de afdaling is wel geinig, maar vooral het uitzicht is de moeite waard. Eenmaal lager in de bossen heb je prachtige natuurlijke trails, waarbij rood ook echt rood is, en ik bij zwart toch wel af en toe heb moeten lopen. In juli en augustus rijdt er 4 x per dag een gratis bus vanaf het centrum van Beaufort naar de top van de Mont Bisanne. Vanaf daar heb je een aantal mooie afdalingen van rond de 1000hms lopen.
Info staat wel ergens op het web, maar kan het zo snel niet vinden... Kaartje wel: https://areches-beaufort.com/wp-content ... ovtt17.pdf

Neuchatel en Chasseral is trouwens ook Jura, maar dan Zwitsers. De locals waren niet erg te spreken over Mont Rond, en de locale trails vond ik wel uitdagend.

En vergeet dus Bex niet, steiler heb ik ze nog niet gezien....
Laatst gewijzigd door suravida op di 10 december 2019, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Digne richting Verdon: schitterend!! Getrokken over de GR routes in zuidelijke richting. Niet heel extreem technisch, wel heel fraai.

Les Orres; ik kon er met mijn Epic maar matig uit de voeten. Grotendeels uiteraard mijn eigen beperking ;-)
Gave technische tracks gezien, veel >160mm bikes gezien. Sowiso ook daar prachtige omgeving in een relatief weer-zeker deel van de Alpen.

Totaal plaatje van jullie lijkt mij een waanzinnige trip!
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie