Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

ThaSingleTrackMastah schreef:Nu fiets ik niet zo vaak in het Pacifisch regenwoud én jouw ervaring was op de oude Evo Trailstar Compound gebaseerd, schreef je elders.
De nieuwe Addix Soft doet het op de natte (incl sneeuw) Luxemburgse wortels en houten bruggetjes iig erg goed, geen moment gevoeld dat de MM weg gleed.

Ik ga er trouwens van uit dat ik het komende half jaar geen nat hout meer tegen kom (Spanje), dus voor mij telt vooral de grip op losse stenen. Die is ook erg goed, hoewel ik geen vergelijking kan maken met Maxxis (omdat Maxxis blijkbaar niet tegen amoniak houdende latex kan, heb ik die telkens net niet aangeschaft).
Kom anders een keer langs, kun je het zelf ervaren ;-)

Het gaat om zeer specifieke omstandigheden die hier nu eenmaal vaak voorkomen: na een periode droogte vormt zich een laag stof/vuil op de wortels, houten bouwsels en rotsen. Als er dan een flinke bui valt, wordt dat laagje nat, vettig en zeer glibberig. Daar heb ik met de MM (trailstart idd) flinke onvoorspelbare glijders op gemaakt. In de winter regent het trouwens zo veel dat de wortels, houten bouwsels en rotsen mooi schoon spoelen en het veel minder een probleem is. Overigens heb ik met Hans Dampf trailstar nooit dit probleem gehad, dus ik denk echt dat het aan de noppen ligt. Met een Maxxis Shorty had ik hetzelfde, terwijl DHF met zelfde compound geen problemen geeft.

Uiteindelijk is het ook persoonlijk, er rijden hier toch best veel mensen op MM.

Ik rijd overigens al jaren op Maxxis met Stans erin, dat ammoniakverhaal is echt onzin. Of misschien zijn de daardoor juist extra grippy???? ;-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedankt voor de uitnodiging, wie weet...
Stans bevat PEG, (bijna) geen amoniak.
Maak maar eens een potje Vitoria Pittstop open, dan ruik je het verschil ;)

HansDampf profiel doet het hier iets minder dan MM. Veel losse keien, Mary vindt net iets meer grip. Kurkdroog, dus meer een zaak van profiel dan vamn compound.

Probleem is ook dat er zoveel keuze is en ik ben tevreden met Schwalbe.
Om dan telkens €40 neer te tellen op zoek naar iets beters, dat vind ik dan ook zoiets.
Hier stof, keien, gravel en rotsen.
Erg droog. Zodoende bang dat ik aan de adviezen op het forum niet veel heb.
Locals zijn allemaal XC mannen, die rijden me voorbij in de klim en lopen naar beneden.
Hun advies helpt me dus ook niet verder...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een maatje van me is erg tevreden met zijn minion DHF's in jouw omstandigheden TSM.
Dit jaar voor de tweede keer met Goma's gereden in Spanje en toch wat minder te spreken over de grip.
Ik denk dat de banden wat te grote noppen hebben om echt goed in te graven.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef:Bandje wat je niet veel ziet, maar wat bij mij de eerste paar ritten een prima indruk achterlaat: de Schwalbe Fat Albert front 2.35 in Trailstar compound.
Ik heb er inmiddels mee gereden rond het drielandenpunt, in droge omstandigheden (oa een flink steil stenenpad met aardige dropjes erin). En op een droog en stoffig Amerongen, met een dun los laagje over hardere ondergrond. Tricky ondergrondje vind ik.
En op een kurkdroog en los Dorst (zo los heb ik het daar nog niet eerder meegemaakt).

In al deze omstandigheden geen vreemde verrassingen gehad, bandje bleef steeds voorspelbaar reageren. Ik heb hem gekocht in plaats van de Nobby Nic Trailstar 2.35 die ik graag als voorband heb omdat de FA in de aanbieding was en daarmee wat goedkoper dan de NN :)
Gokje dus, maar lijkt prima uit te pakken.
Deze zelfde band heb ik nu een tijdje op mijn hardtail zitten.

Over de grip ben ik positief verrast, al moet ik hem nog testen in natte omstandigheden. Dat krijg je met die droogte op het moment.

Ik heb ook de FA rear gereden, maar die vind ik echt te grof/lomp voor in de zomer. Erg veel rolweerstand en nare vibraties door mijn fiets heen bij kruissnelheden van boven de 22km/u.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Bokmaaa schreef:De Bontrager XR3 die nu voor en achter op m'n Fuel liggen zijn snelle banden, maar ik mis voor grip. De XR4 ligt voor de hand, maar die is erg matig verkrijgbaar in 29" 2.4. Liever heb ik een breed verkrijgbare, meer standaard band.

Ik zoek een vlot rollende band met vooral meer zij-nop (?) dan de vrijwel helemaal ronde XR3's. En kortzichtig als ik ben vind ik het gele Maxxis logo niet mooi :( Nobby Nic ligt voor de hand, meer tips?

Ik heb een paar maanden geleden nog een XR4 Team Issue 2.4 29er (laatste model) besteld bij Bike24. Geen probleem.

Heel fijne band voor allroad (edit; allround) gebruik in de bergen vind ik, sterk genoeg (loopvlak en wangen) voor rotsondergrond, rolt lekker en geeft (mij igg) vertrouwen.
Ook supermakkelijk tubeless EN de Bontragers zijn perfect rond, slingeren niet en geen hoogteslag, dat kan ik van Schwalbe niet zeggen..

Paar maanden terug een set NN 2.6 29ers teruggestuurd naar BC omdat er een gewichtsverschil van 150 gram(!) tussen de twee banden zat ( 854 gr en 1002 gr) en er eentje een hoogte en breedteslag van bijna een halve cm had.. nr2 heb ik niet eens meer gemonteerd :roll:
Terugsturen bij BC ging trouwens probkeemloos :-q
Laatst gewijzigd door Ertje op zo 15 juli 2018, 02:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ertje schreef:
Bokmaaa schreef:De Bontrager XR3 die nu voor en achter op m'n Fuel liggen zijn snelle banden, maar ik mis voor grip. De XR4 ligt voor de hand, maar die is erg matig verkrijgbaar in 29" 2.4. Liever heb ik een breed verkrijgbare, meer standaard band.

Ik zoek een vlot rollende band met vooral meer zij-nop (?) dan de vrijwel helemaal ronde XR3's. En kortzichtig als ik ben vind ik het gele Maxxis logo niet mooi :( Nobby Nic ligt voor de hand, meer tips?

Ik heb een paar maanden geleden nog een XR4 Team Issue 2.4 29er (laatste model) besteld bij Bike24. Geen probleem.

Heel fijne band voor allroad gebruik in de bergen vind ik, sterk genoeg (loopvlak en wangen) voor rotsondergrond, rolt lekker en geeft (mij igg) vertrouwen.
Ook supermakkelijk tubeless EN de Bontragers zijn perfect rond, slingeren niet en geen hoogteslag, dat kan ik van Schwalbe niet zeggen..

Paar maanden terug een set NN 2.6 29ers teruggestuurd naar BC omdat er een gewichtsverschil van 150 gram(!) tussen de twee banden zat ( 854 gr en 1002 gr) en er eentje een hoogte en breedteslag van bijna een halve cm had.. nr2 heb ik niet eens meer gemonteerd :roll:
Terugsturen bij BC ging trouwens probkeemloos :-q
Bike24 had er nog 2! Ik heb eerst 1 besteld, alleen voor. De XR3's rollen wel zo lekker dat ik de achterband eerst laat zitten. Eerste indruk: uiteraard stukken ruiger dan de XR3. Ging HEEL moeilijk om mijn velg, maar dat zal waarschijnlijk zorgen dat TL makkelijk zal gaan. Ik heb alleen een brak pompje, daar lukt het bijna mee. Op een paar plopjes na ;) hopelijk dit weekend de eerste praktijkervaringen :)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

nielsvk schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:Nu fiets ik niet zo vaak in het Pacifisch regenwoud én jouw ervaring was op de oude Evo Trailstar Compound gebaseerd, schreef je elders.
De nieuwe Addix Soft doet het op de natte (incl sneeuw) Luxemburgse wortels en houten bruggetjes iig erg goed, geen moment gevoeld dat de MM weg gleed.

Ik ga er trouwens van uit dat ik het komende half jaar geen nat hout meer tegen kom (Spanje), dus voor mij telt vooral de grip op losse stenen. Die is ook erg goed, hoewel ik geen vergelijking kan maken met Maxxis (omdat Maxxis blijkbaar niet tegen amoniak houdende latex kan, heb ik die telkens net niet aangeschaft).
Kom anders een keer langs, kun je het zelf ervaren ;-)

Het gaat om zeer specifieke omstandigheden die hier nu eenmaal vaak voorkomen: na een periode droogte vormt zich een laag stof/vuil op de wortels, houten bouwsels en rotsen. Als er dan een flinke bui valt, wordt dat laagje nat, vettig en zeer glibberig. Daar heb ik met de MM (trailstart idd) flinke onvoorspelbare glijders op gemaakt. In de winter regent het trouwens zo veel dat de wortels, houten bouwsels en rotsen mooi schoon spoelen en het veel minder een probleem is. Overigens heb ik met Hans Dampf trailstar nooit dit probleem gehad, dus ik denk echt dat het aan de noppen ligt. Met een Maxxis Shorty had ik hetzelfde, terwijl DHF met zelfde compound geen problemen geeft.

Uiteindelijk is het ook persoonlijk, er rijden hier toch best veel mensen op MM.

Ik rijd overigens al jaren op Maxxis met Stans erin, dat ammoniakverhaal is echt onzin. Of misschien zijn de daardoor juist extra grippy???? ;-)
Nou ben ik net terug uit de alpen waar het (helaas :D ) weer kurkdroog was, en Mary heeft zich voorop keurig gedragen. De double down DHR2 achterop ook foutloos, eerste trip zonder lekke band voor mij ook als heb ik nog nooit zo lomp gereden. :-q Ik ga er graag weer een keertje achterkomen hoe dat nabij Whistler werkt, ff sparen :D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik rij nu voor/achter rocket ron 2.8. Als ik naar de alpen ga eind augustus vraag ik me af of dat gaat voldoen voor algemeen trail gebruik of dat ik toch beter iets stevigers kan zoeken. Zo ja, wat? Moet niet te zwaar trappen, er wordt veel geklommen.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor tikt de rolweerstand niet zo heel zwaar aan, dus daar kun je wat noppigs kiezen wat wel iets steviger is als een Roro. Achter iets wat ook stevig genoeg is, maar wat kleinere noppen.
Het hangt natuurlijk ook af van hoe lomp je gaat doen, dat kunnen wij hier niet beoordelen ;-)

Ben zelf zeer tevreden over de combi Nobby Nic / Rock Razor, beiden in Snakeskin uitvoering. Ook voor Alpentrails rijden. Maar dat zijn geen plusbanden.
Maxxis heeft een aardig aanbod in 2.8, de Rekon bijvoorbeeld? Op beide wielen, of eventueel voor iets met wat grotere nop (Ardent, Minion?)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

De eerste kilometers met de Bontrager XR4 zijn gemaakt. Beetje bos, maar vooral een avondje hard naar beneden op 'de bult' in Groningen. Nou had ik verwacht meer grip te krijgen, maar wauw! Ik moet gewoon wennen aan de extra grip, hij bijt zich echt vast! TL was een makkie, het rolt lekker en weegt maar 30 of 40 gram meer dan de XR3... Super tevreden tot nu toe. Over een paar weken krijgt hij the forest of dean en bikepark Wales voor de kiezen, eens zien hoe hem dat afgaat :D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef:Voor tikt de rolweerstand niet zo heel zwaar aan, dus daar kun je wat noppigs kiezen wat wel iets steviger is als een Roro. Achter iets wat ook stevig genoeg is, maar wat kleinere noppen.
Het hangt natuurlijk ook af van hoe lomp je gaat doen, dat kunnen wij hier niet beoordelen ;-)

Ben zelf zeer tevreden over de combi Nobby Nic / Rock Razor, beiden in Snakeskin uitvoering. Ook voor Alpentrails rijden. Maar dat zijn geen plusbanden.
Maxxis heeft een aardig aanbod in 2.8, de Rekon bijvoorbeeld? Op beide wielen, of eventueel voor iets met wat grotere nop (Ardent, Minion?)
Ik heb ook een setje 29 wielen met 2.35" Noni Rara. Zou ook die kunnen pakken en dan de rara achter vervangen voor rock razor!

Klinkt als een goed idee toch? :D
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je RockRazor achter rijdt, zou ik ook een Magic Mary voorop gooien om tenminste hetzelfde formaat zijnoppen te hebben voor en achter in plaats van kleinere voor...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Misschien toch weer MK / CK. Die doen het gewoon.
Waar woke is, is vuur
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Bokmaaa schreef:De eerste kilometers met de Bontrager XR4 zijn gemaakt. Beetje bos, maar vooral een avondje hard naar beneden op 'de bult' in Groningen. Nou had ik verwacht meer grip te krijgen, maar wauw! Ik moet gewoon wennen aan de extra grip, hij bijt zich echt vast! TL was een makkie, het rolt lekker en weegt maar 30 of 40 gram meer dan de XR3... Super tevreden tot nu toe. Over een paar weken krijgt hij the forest of dean en bikepark Wales voor de kiezen, eens zien hoe hem dat afgaat :D
:-q ik ben ook heel tevreden over de XR4, de oude versie was al goed maar de laatste versie is wat mij betreft nog beter. Wel in Team Issue uitvoering natuurlijk, het rubber daarvan is voelbaar anders.

Denk dat de Bontrager XR4 een behoorlijk onderschatte band voor allround gebruik.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Vittoria Martello reed ik in de eerst beste afdaling met stenen op tempo meteen een flinke scheur in.
Hij leek ook aardig snel te slijten, terwijl ie ook niet heel veel grip had.

Nu Maxxis DHR achter, lijkt het op alle fronten goed te doen.
Rolweerstand mogelijk wat meer ?
Gewicht lijkt ook normaal (60tpi)

Voor heb ik een Vittoria Goma, die lijkt kwa grip ook tegen te vallen.
Hoewel ik dat ook aan een gebrek aan techniek wijdt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie