Platte spaken draaien mee bij spannen... hoe op te lossen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Ik heb last van spaken in mijn achterwiel die "pingelen" als het steil bergop gaat. Het wiel is nog wel recht, maar niet alle spaken hebben dezelfde spanning. Nu wil ik enkele platte spaken iets strakker zetten (een klein slagje) om dit te verhelpen, maar als ik de nippel aandraai, dan draaien de spaken mee. Ik heb intussen ook zelf een tooltje gemaakt (blokje hout met een zaagsnede) om de spaak vast te houden in positie, maar ik heb het gevoel dat de nippel te vast zit aan de spaak. Ik durf ook niet te veel kracht te zetten, omdat ik bang ben dat ik dan meer kapot maak dan repareer.

Het betreft een mavic wiel van mijn racefiets, type R-SYS-SLR. Worden de nippels "gelijmd" aan de spaak? En wat kan ik doen om het pingelen te stoppen zonder de boel te slopen?

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Tja, Mavic.... Ik ken een hele goede wielenbouwer die slechts bij hoge uitzondering aan Mavics werkt. De nippels hebben inderdaad de neiging om vast te corroderen aan de spaken en dat pingelen is omdat het slappe wielen zijn die ook niet heel veel meer spanning aankunnen. Advies: een mooi handgebouwd setje met normale naven, spaken en velgen. ;-)
Mocht je toch met deze wielen verder gaan dan zou je de nippels eens een paae nachten in de kruipolie kunnen weken, soms helpt dat.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik zou die kruip olie op die spaak koppen doen. Dit is een vaak gehoord probleem bij Mavic wielen. Spaken worden uit de naaf gedrukt en bewegen weer terug. Vooral bij te goed schoonmaken/ ontvetten gaan ze geluid maken. Vaak is de spanning nog gewoon goed.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je de nippels even een kort, fel slagje geeft terwijl je de spaak klemt, willen ze wel los schieten. Het is ook niet zo dat de spaak breekt als je teveel kracht zet, hooguit draait de spaaksleutel op de nippel door en kun je de nippel daarna niet meer verstellen. Maar dan blijft de situatie zoals die nu is. Niks verloren dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
zok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

en eerst een beetje losser draaien.
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Ik heb ook ooit iets meegekregen over loctite op de spaken, en dat je dit met verwarmen zou kunnen oplossen... of is dit een broodje-aap verhaal?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meerdere wielbouwers gooien een druppel blauwe Loctite op de nippels als ze klaar zijn. Dit hoef je niet te verwarmen om ze los te krijgen. Die felle slag waar ik het over had zou moeten voldoen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb eens een set Crossmaxen gehad (niet met platte spaken dus, maar met die dikke zicral spaken) waarbij bij het achterwiel bij elke kruising waar de spaken elkaar raakten een spaak voorzien was van een stukje katoenen tape. Dit was ook tegen geluidjes en gedaan door de leverancier.

Of het daaraan lag weet ik niet, maar de wielen maakten geen rare geluidjes ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef:Als je de nippels even een kort, fel slagje geeft terwijl je de spaak klemt, willen ze wel los schieten. Het is ook niet zo dat de spaak breekt als je teveel kracht zet, hooguit draait de spaaksleutel op de nippel door en kun je de nippel daarna niet meer verstellen. Maar dan blijft de situatie zoals die nu is. Niks verloren dus.
Ik heb een keer hetzelfde gehad met een set die ik niet zelf gebouwd had. De spaak zat muurvast, en bij meer kracht zetten (eerst geprobeerd los te draaien) brak spontaan een stuk van de nippel af. De spaak zal idd niet snel breken. Toen alle nippels maar vervangen en zo gebouwd dat ze nooit meer vast gaan zitten.

Ik bouw wielen altijd met een beetje grafietpasta op de schroefdraad. Draait gemakkelijker en je kunt ze altijd weer los of vast draaien.

Kan natuurlijk ook zijn dat de nippel vastgeoxideerd zit in de velg. Maar dan zou hij gemakkelijker los te krijgen zijn. Zorg in ieder geval voor een goede kwaliteit sleutel. Die houden langer goede grip op de nippel.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Miker V schreef:Ik heb ook ooit iets meegekregen over loctite op de spaken, en dat je dit met verwarmen zou kunnen oplossen... of is dit een broodje-aap verhaal?
Bij een goed gebouwd wiel zou er geen locktite nodig moeten zijn imho. Je hebt speciale nippels, "prolock" van DT bv, daar zit een soort borgmiddeltje in. Nadeel is dat je dan niet met dunne spaken (DT revo's bv) kunt werken.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mavic heeft rare ideeën over hoe een goed wil te bouwen.
Met dit soort ellende als resultaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Kruipolie hielp bij mijn hele oude set Campa wielen met platte spaken.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4314
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Eerst even een paar nachtjes in de kruipolie WD40, dan opnieuw proberen.
Plaats reactie