.... Astma bij MTB'ers Absalon, Kerschbaumer, Schurter ....

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Nooit echt in verdiept, maar na de affaire Froome eens wat meer op gaan letten.
Ook in de MTB wereld hebben verschillende toppers last van Astma
Schurter, Absalon, Kerschbaumer
Toeval?

https://www.pianetamountainbike.it/rubr ... o-problema" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.velonews.com/2016/09/news/c ... aks_421393" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is bekend (en blijkbaar normaal?) dat duursporters een grotere kans op inspanningsastma hebben maar ik vraag mij toch vaak af in hoeverre al die medicatie (met of zonder TUE) helpt. Brengt het zo'n renner terug naar 95%, 100% of misschien zelfs 105% van zijn "normale" functioneren?

..... kom er maar in :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik ben absoluut geen duursporter, maar heb wel mijn leven lang astma en gebruikte regelmatig een inhalor vóór een wedstrijd om benauwdheid te voorkomen.
Dat werd ook door de longarts geadviseerd.
Door die medicijnen gaan je bronchiën (longblaasjes) verder open staan en krijg je meer zuurstof.
Bij de jaarlijkse controle bij de longarts moest ik geregeld een longfunctie test doen.
Daarbij adem je in en blaas je uit, beide maximaal.
Daarna met medicijnen hetzelfde ritueel.
Het verschil was meestal rond de 10% verschil.
Nogmaals ik ben maar een gewone sterveling en weet dus de verschillen bij topsporters niet, maar dit zijn de verschillen die ik ken.
Het kan bij wielrennen waar het om procenten of misschien zelfs tienden van procenten gaat best een groot verschil maken.
Vroeger was het bij schaatsen verboden, Bart Veldkamp mocht het bijvoorbeeld niet gebruiken.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Dat is niet alleen in de fiets wereld inderdaad maar ook in het schaatsen vrij algemeen. (Kijk maar naar de mondkapjes die na de wedstrijden gebruikt worden.)

Het wordt vooral genomen voor snel herstel/ zuurstof opname na de inspanning en is niet zozeer prestatie verhogend tijdens de inspanning zelf. Al kun je natuurlijk wel langer en zwaarder doortrainen.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

yo-eddy schreef:Het is bekend (en blijkbaar normaal?) dat duursporters een grotere kans op inspanningsastma hebben maar ik vraag mij toch vaak af in hoeverre al die medicatie (met of zonder TUE) helpt. Brengt het zo'n renner terug naar 95%, 100% of misschien zelfs 105% van zijn "normale" functioneren?
Ik vermoed geen 100% en zeker geen 105%, aangezien het erger worden van de kwaal Absalom zijn vervroegde pensioen inluidde...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

[quote="Jamis Diablo"]
Het verschil was meestal rond de 10% verschil.
quote]

Ik heb ook last van astma, als ik niets gebruik heb ik de longinhoud van een 65 jarigeman (toen was ik 30) met de mediceinen ging het inderdaad vooruit.
Maar ik haal echt bij lange na niet het niveau van wat normaal is voor mijn leeftijd. Dus als de renners echt Astma hebben dan worden ze wat longinhoud betreft nooit geen 100%
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is inspanningsastma weer wat anders.


Maar wielrenners mogen maximaal meer gebruiken dan de fabrikant van het medicijn aan raadt als maximaal dagelijks gebruik. En gezien hoe vaak ze aan die dingen lopen te lurken (en hoeveel Froome aangeeft te gebruiken) zitten ze dan ook op ongezonde hoeveelheden medicijn. Daar klopt ergens toch iets niet... . Gezond is het niet in ieder geval.


Maar in dat opzicht is een heel groot deel van de renners wel te 'pakken'. Alles wat wel mag, dat gebeurt ook/doen ze ook. Dat zal bij het mountainbiken niet heel anders zijn. Zijn ook genoeg voorbeelden van 'twijfelgevallen' te geven, maar zolang ze niet gepakt zijn is het niet te bewijzen. En er zijn natuurlijk best wel wat bikers gepakt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je 'echt'/gewoon astma hebt, heb je last van 'aanvallen' van benauwdheid, bronchusobstructie, en zo'n 'aanval' kan minuten of uren of dagen duren. En: je hebt bij astma een longfunctie die 'reversibel' is.
Dwz: zonder medicatie/tijdens een aanval is je longfunctie verminderd. Maar met de juiste reactie op de juiste medicatie wordt 'ie weer net zoals die van de anderen, 100% dus. Ook als je geen aanval hebt, als je astma geheel stabiel is, is 'ie weer 100%.

Je hebt echter ook mensen met astma 'met persisterende bronchusobstructie'. Dat is de groep die pech heeft, en die ondanks de juiste medicatie voor een deel obstructief blijft. Die groep is dus niet voor 100% reversibel, maar heeft/houdt altijd een beperktere longfunctie, die deels reversibel is.

Maar iemand met (niet te ernstig) 'echt' astma, met de juiste medicatie, heeft/haalt dus weer een normale longfunctie van 100% en kan daar alles mee.

Sommigen hebben alleen/meer last tijdens inspanning, inspanningsgebonden astma. Die redden zich vaak met een of twee pufjes luchtwegverwijder (salbutamol) voor het sporten. Pufje werkt 4-6uur, sport je langer, dan dus een 2e pufmoment inlassen, of een langer werkend middel kiezen...

Iemand die heel vaak salbutamol nodig blijkt te hebben in de praktijk heeft dus een obstructie die met alleen salbutamol niet voldoende onder controle te krijgen/houden is. In dat geval wordt de medicatie uitgebreid met een inhalatiecorticosteroid, dat ontstekingsremmend werkt (bij astma is er sprake van een ontstekingsbeeld), en de luchtwegen 'daardoor minder prikkelbaar maakt'. Dan merk je dat de salbutamol effectiever werkt, minder vaak gebruikt hoeft te worden.

Heb je 'allergisch astma' dan krijg je last van astma als je wordt blootgesteld aan je allergeen. Bv pollen, bij hooikoorts. Sommigen reageren niet alleen met niezen, jeuk ogen/neus, verstopte neus etc., maar ook 'astmatisch', met de luchtwegen die wat samenknijpen.

(Astma bij volwassenen: https://www.thuisarts.nl/astma-bij-volwassenen" onclick="window.open(this.href);return false;).

Iemand met COPD (bijna altijd rokers) heeft een longfunctie die altijd beperkt is. Die is op zijn best een beetje reversibel is. Maar er is altijd een blijvend verlies van longfunctie, dat nooit meer terugkomt, ook niet mbv puffers. De versnelde longfunctieachteruitgang die je bij COPD-ers ziet stopt alleen door het roken te stoppen. Lukt je dat, dan gaat de achteruitgang weer even snel als bij niet-rokers (veroudering), maar wat je kwijt bent blijf je kwijt, komt nooit meer terug. Mbv puffers probeer je de longfunctie en klachten van een COPD-er zo goed als mogelijk, zo stabiel als mogelijk, te houden. Maar de longfunctie wordt nooit meer wat 'ie was, en is dus niet zo reversibel als bij iemand met astma.

(COPD, https://www.thuisarts.nl/copd" onclick="window.open(this.href);return false;)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voor wie geen duidelijk beeld heeft wat astma eigenlijk is en hoe je dat moet zien in verhouding met sport:
https://www.sportzorg.nl/chronische-aan ... j-sporters" onclick="window.open(this.href);return false;

Een TUE/attest krijg je niet zomaar, zie: https://gds.dopingautoriteit.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; , maar is voor astma med niet ongebruikelijk.

Dat je met Astma med als Salbutamol prestaties kan verbeteren is aangetoond:
bij een studie met getrainde wielrenners (VO2max 55ml/kg/min) is aangetoond dat die het 23% langer volhouden met Salbutamol dan placebo:
https://www.semanticscholar.org/paper/E ... 759e2507d2" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf heb ik veel duursport gedaan (marathons, triatlons, sup-races) met Astma en wat kleinere als gemiddelde longen.
In een slechte periode is zonder med ademhalen gewoon al vermoeiend en normaal sporten slopend, de med zorgt dan dat ik tot een bijna voor mij normaal nivo kom.
Bij trainen kan het wat voordelen hebben, want ik kan in een benauwde periode trainen met weinig O2, zoals wielrenners ook wel op hoogte stage doen. Heb ik dan normaal lucht dan kan ik relatief harder...maar het weegt absoluut niet op tegen de nadelen want zo benauwd zijn is niet fijn.

Om met med prestaties te bevorderen in mijn goede periodes zou ik echt heel veel meer moeten nemen als mijn longarts adviseert, richting het 4-8voudige (Hoi froome), en dan heb je het gevoel van hyperventileren, ook niet fijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Begrijp ik het goed, dat inhaleren een astma-patient nooit boven de 100% brengt, maar een gezond mens het wel kan gebruiken als doping (dus wel boven de 100%)?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je genoeg gebruikt kun je langer maximaal inspannen en kom je boven normaal waarden voor dat niveau van getraind zijn.
Een Astma-patiënt moet daar alleen heel heel heel veel meer voor gebruiken als een gezond mens.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

AFAIK verbetert Salbutamol de longfunctie van een "gezond" persoon niet.

Maar betreft Asthma: Het is gewoon nogal een ruim begrip. Ik kreeg rond mijn 15e astmatische bronchitis, met daarbij inspanningsastma, maar na een jaartje flink fietsen bleef de Salbutamol verder in de kast.

En ik herken het trainingseffect van Jurf, toen ik op een fiets werd gezet kon ik meteen best hard trappen (niet zo hard als sommigen hier, maar toch best aardig). Overigens ging bij mij juist de boel "open" zodra ik hard fietste, dus die "astma" van mij was een bijzonder beestje. Als ongetraind sporter trapte ik de hele buurt op een hoopje en liep ik bij de Cooper test opeens iedereen weg (zelfs de jongeman die me compleet wegfietste).. dat terwijl ik een ukkie was met een blijkbaar minimale longinhoud en die een jaar eerder met moeite de baseline haalde.

Vanwege die ervaring geloof ik dat een bepaalde(tijdelijk) verminderde longfunctie positief is voor een duursporter en een trainingseffect genereerd, want het kan haast geen toeval zijn dat zoveel toppers het hebben. Gregor Stam (Triathleet) had ook last van inspanningsastma en het staat me bij dat hij iets dergelijks claimde.

Het is in ieder geval wat mij betreft nietszeggend als blijkt dat een sporter Astma heeft. Het is een nogal ruim begrip.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jurf schreef:Voor wie geen duidelijk beeld heeft wat astma eigenlijk is en hoe je dat moet zien in verhouding met sport:
https://www.sportzorg.nl/chronische-aan ... j-sporters" onclick="window.open(this.href);return false;

Een TUE/attest krijg je niet zomaar, zie: https://gds.dopingautoriteit.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; , maar is voor astma med niet ongebruikelijk.

Dat je met Astma med als Salbutamol prestaties kan verbeteren is aangetoond:
bij een studie met getrainde wielrenners (VO2max 55ml/kg/min) is aangetoond dat die het 23% langer volhouden met Salbutamol dan placebo:
https://www.semanticscholar.org/paper/E ... 759e2507d2" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf heb ik veel duursport gedaan (marathons, triatlons, sup-races) met Astma en wat kleinere als gemiddelde longen.
In een slechte periode is zonder med ademhalen gewoon al vermoeiend en normaal sporten slopend, de med zorgt dan dat ik tot een bijna voor mij normaal nivo kom.
Bij trainen kan het wat voordelen hebben, want ik kan in een benauwde periode trainen met weinig O2, zoals wielrenners ook wel op hoogte stage doen. Heb ik dan normaal lucht dan kan ik relatief harder...maar het weegt absoluut niet op tegen de nadelen want zo benauwd zijn is niet fijn.

Om met med prestaties te bevorderen in mijn goede periodes zou ik echt heel veel meer moeten nemen als mijn longarts adviseert, richting het 4-8voudige (Hoi froome), en dan heb je het gevoel van hyperventileren, ook niet fijn.
Trekken we dus de conclusie dat sporters baat hebben bij gebruik van Salbutamol. 23% langer volhouden is wel de moeite.
Heeft VDP al astma? Tijd om hem dat op z’n minst aan te praten.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Volgens mij werkt een pufje niet bij mensen die geen astma of inspanningsastma hebben.

Ik begreep dat topsporters echter een grotere kans hebben om inspanningsastma te ontwikkelen omdat zij veel meer eisen van hun longen dan normale mensen.

Toch?
#Skraleanjers
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Denk niet dat ze het ontwikkelen maar eerder mee geconfronteerd worden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

.... toch stinkt er iets als er in de absolute top vd (wieler)sport zoveel astma medicatie wordt gebruikt......iets zegt mij dat dat geen toeval is :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie