Velgbreedte

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Gezien ik al enige tijd niet kan sporten heb ik alle tijd om op zoek te gaan naar wat leuke upgrades. Hoog op mijn lijstje staat een setje nieuwe wielen. Momenteel rij ik met een standaard setje DT Swiss 1900, die zijn mij wat te smal (rolt regelmatig wat :roll: ) maar vooral het aantal aangrijppunten is mij te beperkt. De "vrije" slag is te groot. In eerste instantie denk ik aan een handbuild setje, maar af fabriek is wat mij betreft ook een optie.

Qua naven heb ik momenteel mijn oog laten vallen op de "standaard" hopes :-q Maar stiekem trekt Industry nine ook, hoewel daar nog wel een iets forser prijskaartje aan hangt. Voors en tegens hoor ik graag.
Velgen worden in principe aluminium, maar welke is nogal een vraag. Én ik zit nogal te piekeren over de breedte van deze. Tot vanochtend mikte ik op max 30 mm, maar na het lezen van dit artikel op pinkbike slaat de twijfel toe of ik niet gewoon nog een beetje breder moet gaan (bijv 35). Dan vraag ik me wel meteen af hoe breed het geheel gaat worden en of dat nog gaan passen in mijn frame. In bovenstaand artikel bleek dit effect een stuk beperkter dan ik in eerste instantie had gedacht. Is er een soort richtlijn wat je kan gebruiken om de totale breedte te schatten aan de hand van de interne diameter en bandbreedte?

Ik ben erg benieuwd naar jullie input over de breedte van de velg en hoe je vervolgens bepaalt welke velg. Aan de hand van de marketingpraatjes van de fabrikant vind ik het heel lastig om e.e.a. te vergelijken en een keuze te maken. Zaken zoals aantal spaken en dergelijke zijn in mijn optiek vooral relevant voor de zwaardere rijder. Welke andere verschillen zijn er dan nog? Ik sta meer dan open voor merk tips of goede ervaringen :-q

Stukje achtergrond:
- Wielen gaan in eerste instantie in mijn Jeffsy 29 (140mm), (mogelijk dat er binnenkort een meer potent broertje volgt waar evt iets uitgewisseld gaat worden).
- Fiets wordt vooral gebruikt in NL, maar wordt ook uitgelaten over de grens.
- Drops (~1 m) en airtime worden niet geschuwd.
- Ik weeg een kilootje of 60, dus laten we zeggen vol bepakt 70.
- Ik ben niet zozeer op zoek naar het allerlichtste, meest exclusieve spul en qua budget ligt de absolute bovengrens op € 1k. Minder is uiteraard beter :P
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het lijkt wel duidelijk (niet alleen op basis van het gelinkte artikel) dat bredere velgen beter zijn, mits gebruikt met een passende band(breedte). LarsTB heeft er ook een uitgebreid topic over gehad waarin hij zelf het nodige uitgeprobeerd heeft. Komt tot soortgelijke conclusies.

Ik denk wel dat je niet in de valkuil van heel veel betekenis toekennen aan kleine verschillen moet trappen. Knappe jongen die het verschil van een twee millimeter bredere of smallere velg voelt, zeker in de regionen rond de 30mm. Idem voor 50 gram meer of minder velg.

Als je met een gangbare bandenmaat gaat rijden, rond de 2.35/2.4 voor jouw fiets, denk ik dat je rond de 30mm optimaal zit. Ik heb er niet mee gereden, maar de 2.35 Schwalbes die ik om even te kijken om 35mm velgen heb gelegd zagen er nogal "vierkant" uit. Ik betwijfel of die combinatie optimaal is, heb zelf meer het gevoel dat ± 30mm daarbij het beste past.

Ga je 2.6 rubbers proberen komt die 35mm velg misschien wel tot z'n recht, maar lang niet elke fiets kan dat aan en het totaal wordt ook weer wat zwaarder.
Dus mijn idee, zoek iets leuks rond de 30mm en dan zit je altijd goed. Dat heb ik zelf iig ook gedaan ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Eigenlijk zou je bij fietsen dezelfde norm aan moeten houden als bij auto's. Daar groeit de velg mee in breedte als de banden breder worden. En het ligt behoorlijk nauw wat passing betreft.

Het gaat er dus om om de maximale functionaliteit uit je banden te halen. Dat is in de eerste plaats het karkas. Staat dit te rond, dan wil het rollen in de bochten, wat je ervaart als het zwabberen van je band. Harder oppompen is dan de oplossing, maar dan verlies je tractie en comfort omdat de band moeilijker in veert. Maar staan de hieldraden te ver uit elkaar dan wordt het profiel bovenop te rechthoekig en verandert de functie van de noppen te veel. Er is een soort van ideale combinatie waarbij de zijkanten van de band het beste ondersteund worden. En je dus met de laagste druk kunt rijden zonder dat de band gaat zwabberen en zonder dat de rolweerstand schrikbarend toe neemt.

En dan heb je dus de functie van de noppen. Een band moet een soort van rond profiel hebben. Als je dan in bochten leunt, dan rijd je in eerste instantie op en de middelste noppen en de zij-noppen. Leun je nog verder, dan nemen de zij-noppen de grip geheel over. De vorm van die noppen is dan zo dat ze voor een groot deel contact maken met de ondergrond. Je rijdt dus niet op een dun randje van die noppen. Is een velg te smal, dan wordt een band te rond. Tot voor kort hielden de bandenmakers er wel enige rekening mee dat de velgen smal waren en waren zij-noppen vaak wat hoger. En is een velg dus te breed, dan staan de zij-noppen op bijna gelijke hoogte met de middelste noppen en als je dan de bocht in leunt, dan kom je van het 1 op het andere moment op een heel smal stukje nop te rijden. Niet lekker.

Nu is het 1 en ander wel afhankelijk van de ondergrond waar je op rijdt en soms is een bepaald effect juist gewenst. Maar in de regel wil je iets allrounds.

Nu timmert vooral Maxxis aan de weg met banden die ze geschikt gemaakt hebben voor velgen van 35 mm intern. En dan hebben ze het over 2.25 en 2.4. In vrijwel iedere test lees je terug dat de tester ze beter vindt functioneren op velgen van 27 tot 30 mm. Er zit dus duidelijk een ideale range in de combinaties.

Maar dan komt inderdaad wat Kermit al zegt: die paar millimeter ga je meestal niet voelen. En zo 2.3 past wel heel optimaal op 30 mm.

Ook mijn eigen ervaringen zeggen dat je met 30 mm interne velgen het beste met 2.3-2.4" banden kunt rijden. 2.25 past nog goed, maar als dat je favoriete maat is, dan kun je beter een paar millimeter smallere velg gebruiken. Logica zegt 28 mm, ik zeg iets tussen de 25 en 28 mm. En dan kun je ook weer 2.1 banden monteren. Enzovoort, enzovoort... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah, zinnig, test op Pinkbike lezen...

Net dus gedaan, staat het verhaal ook wel in.


Interessant zou zijn als hij die test ook met banden met een dunner karkas zou hebben gedaan. Deze Schwalbe banden hebben een redelijk stug loopvlak en ook die wangen beïnvloeden de band heel behoorlijk en ik kan me voorstellen/heb de ervaring (een beetje) dat stuggere DH-gerichte banden nog iets beter werken met bredere velgen, waar ik dat met XC-gerichte banden (karkas) dat niet meer merk en daar juist meer last heb van de vervorming van het loopvlak.

Rare is alleen dat hij de bandenspanning gelijk heeft gehouden voor de 4 verschillende breedtes velg, terwijl je daarmee juist de winst kunt halen... .


Maar goed, dit is zijn test... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Profiel van een Maxxis 2.4" WT band op 35mm ID velgen is net zo vierkant als van een schwalbe 2.35" gewone band, dat verschil vind ik dus wel meevallen..

De zijwangen zijn wel beter beschermd door de noppen bij de Maxxis, maar het volume van schwalbe (magic mary) is weer veel groter.

Ik heb 35mm ID velgen en vooral een passende semi slick achter was even zoeken, mocht ik overnieuw kiezen en alles zou verkrijgbaar zijn dan zou ik denk ik 30mm nemen.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Helder, gezien mijn bandjes in principe 2.4 en 2.35 zijn zou dus een 30 mm interne diameter prima zijn. Mooi, dat bevestigt mijn oorspronkelijke beeld :)

Dan is de vervolgvraag, welke velg? Hoe bepalen jullie daar een keuze in? Heel plat gezegd als ik kijk naar bijvoorbeeld een Spank Oozy of DT Swiss dan zie ik 2 velgen in ongeveer dezelfde prijsklasse, met vergelijkbaar gewicht en aantal spaken. Mis ik dan iets, of zijn deze "uitwisselbaar" en is het vooral smaak?
Zo ja, is dan uiteindelijk gewoon het advies: ga met een wielbouwer rond de tafel zitten, kijk wat hij beschikbaar heeft en maak een mooi prijsje?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zitten wat detailverschillen tussen de diverse velgen. Maar met jouw gewicht kan er niet heel veel mis gaan en kun je dus letten op het laagste gewicht. Bijvoorbeeld.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik heb net een setje W35 Hope wielen aangeschaft met daarin 2,5 WT Maxxis Aggressor. Deze vallen in de 35 velgen wel erg mooi. Kunnen ook in 30, maar gaan dan iets meer bollen. Bij interesse wil ik best de breedte even nameten voor je.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb veel wielsets in diverse breedtes, en ook diverse naven.

Op 35mm interne velgen (Easton) vielen m'n RaRa's 2.4 gewoon goed. Niet vierkant en met heel weinig druk te fietsen (88kg). Voordeel is dat daar dan ook heel goed een 2.6 of zelfs 3.0 op gaat (als dat past in de vorken). Zoals Lars al noemt is de combi en hoe dat valt cruciaal.

Qua velgen: ik heb wielen met E13, Stans, Easton, Race Face, Velocity en WTB velgen. (van 23mm tot 49mm intern), en qua kosten zitten die ergens tussen de 80 en 100 euro per velg. De Stans spaken erg fijn, en zijn vaak relatief licht. Alle genoemde merken bevallen gewoon goed. Iets mindere ervaringen heb ik met Ryde. Cruciaal is gewoon de bouwer van de wielen. Een slecht gebouwd wiel met top naven en velgen geven alsnog een belabberd wiel.

Qua naven:
- Ik heb naven van CK, Hope, DT (350/240), Project 321 (=I9 binnenwerk) en Nukeproof.
* CK en Project 321 hebben erg veel aangrijppunten, en dat merk je duidelijk met aanzetten. Geared zijn de voordelen minder dan single speed setup. Bij SS heb je meer doortrapmomenten en is snelheid houden cruciaal. Of het de meerprijs waard is.......Op dit moment kosten dit type naven zo'n 600-750e per set :-{ . Tools voor onderhoud zijn ook enorm duur.
* Het Ratchet systeem van DT vind ik technisch briljant, hoewel ik ook met 'palletjesnaven' nog nooit problemen heb gehad. Enige nadeel van DT is dat de onderdelen erg duur zijn.
* Hope is natuurlijk erg degelijk. Een beetje zwaarder maar erg veelzijdig. Van asstandaard wisselen gaat erg snel en de onderdelen zijn relatief goedkoop. Servicen is erg goed zelf te doen zonder dure tools.


Mocht je een keer wat wielen willen zien ben je welkom om een keertje te komen kijken en voelen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

@mud mate; als je dat zou willen doen, graag! Ik vermoed namelijk dat ik voor zo'n setup niet genoeg ruimte voor heb bij de achterbrug, maar wel zo fijn om dat zeker te weten. Dan is eventuele twijfel ook meteen helemaal weg :P

@Jan the Man; mooi aanbod, maak ik graag gebruik van! Altijd goed om de verschillen even echt naast elkaar te zien :) In welke omgeving woon jij ergens?
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

@SrephanR
Mooie zoektocht :)
29 / 30 mm binnenbreedte vindt ik zelf prettig als 'do it all' setup. Je kunt dan de wielen nog relatief licht houden, handig in combi met lichtere xc banden. En je kunt er flink wat rubber op kwijt als je in de bergen wil fietsen.
Succes met het bepalen van je keuze! Das niet heel gemakkelijk met zo'n enorm aanbod aan velgen/wielen.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

[HEAD]MarxNL schreef:@SrephanR
Mooie zoektocht :)
29 / 30 mm binnenbreedte vindt ik zelf prettig als 'do it all' setup. Je kunt dan de wielen nog relatief licht houden, handig in combi met lichtere xc banden. En je kunt er flink wat rubber op kwijt als je in de bergen wil fietsen.
Succes met het bepalen van je keuze! Das niet heel gemakkelijk met zo'n enorm aanbod aan velgen/wielen.
Thanks! Dat gigantische aanbod is inderdaad nogal een uitdaging... zeker als je zo'n persoon bent die zaken eerst helemaal wilt begrijpen voordat er een afgewogen keuze gemaakt wordt :-q En dat moet het bij voorkeur ook nog een beetje matchen met de rest van de fiets...

Tips uiteraard meer dan welkom :)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik kwam van 17mm velgen naar Edge 25. Wat een enorm verschil was dat en qua gewicht nog een beetje in de buurt van de 717’s. Daarom destijds geen Edge 29. X-kings en NoNic komen goed uit de verf op deze velgen.

Als ik nu een wielset zou bouwen verkoos ik ook 30mm.
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Heb dit eens doorgelezen en vond ik wel interessant.
https://www.pinkbike.com/news/rim-width ... -bike.html" onclick="window.open(this.href);return false;
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gezien de link in de openingspost had ts dat artikel ook al gelezen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie