XT eraf, MT8 erop?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Hoi,

Ik kocht een 2e hands Epic S-Works. Ondertussen m'n Roval's al aan gort gereden, nu handgespaakt setje erin van BikeWheels, carbon, Hope naven. Ook remmen (Magura MT8) gingen al snel kapot. Dus die eraf, snel setje XT opgezet (van andere fiets afgehaald). Magura's opstuurt naar fabriek, en kreeg onder garantie een gloednieuwe set MT8 Carbon. Neem aan de laatste variant (Next).

Ben best tevreden over m'n XT, al zou ik af en toe wel wat harder willen kunnen remmen. Heb 180 schijf voor. Rij marathons in DLD ermee, dus ook flink wat hoogtemeters en forse afdalingen. Ben 83kg overigens.

Verder weinig goede ervaring met Magura, is nogal eens wat kapot gegaan. Nu twijfel ik; setje op m'n vakantiefiets zetten (staat in Spanje, nu zonder remmen), of XT er weer af, op vakantiefiets, en mooie nieuwe carbon MT8's op m'n Epic? Wat zouden jullie doen. Dank!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Magura en vakantie is bij mij 3x fout gegaan :evil:
Ik zou ze verkopen, of op mn "rond de kerk" fiets zetten.
Voor die XT's, die zouden met 180 voor goed moeten stoppen.
(welke blokjes? )
Anders voor een 203 schijf, das in t buitenland altijd fijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Bij de XT’s is het belangrijk dat de remmen goed ontlucht zijn, de blokjes en de schijven schoon maar ook idd het soort en merk van de blokjes. Desnoods voorop een 203mm schijf (wel groot) en de 180mm achterop. Overigens zijn Shimano XT blokjes bij elke fietsenmaker wel te krijgen, wat bij de Magura’s wel eens lastiger kon worden.
“Old, not obsolete”
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Idd 203mm voorop icm XT op vakantiemtb. MT8 voor de lage landen bewaren. Past ook goed bij de Epic.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MT8 zijn wel lekker krachtig!


Maar de betrouwbaarheid van Magura... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Heb nu al 1,5 jaar 5 fietsen allemaal magura mt8 waar we met z'n drieën bijna elke dag een tochtje maken en 0 problemen gehad met de remmen bij 1 fiets pas een x ontlucht maar dat was ook 10 min werk

Hoe kan dat dan??
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bonzaiking schreef:Heb nu al 1,5 jaar 5 fietsen allemaal magura mt8 waar we met z'n drieën bijna elke dag een tochtje maken en 0 problemen gehad met de remmen bij 1 fiets pas een x ontlucht maar dat was ook 10 min werk

Hoe kan dat dan??
Kan ook niet. :bier:


Het is ook niet dat alle remmen er aan gaan en de iets duurdere versies lijken iets minder problemen te hebben dan de goedkopere. Maar na 20 jaar remmen geproduceerd te hebben zou je zeggen dat ze eindelijk iets maken dat goed is. Mijn persoonlijke ervaring staat op 30% uitval met de MT serie remmen. Ik heb dus ook positieve ervaring. Ja, je zou zelfs kunnen beweren dat die overheerst. Maar graag heb ik een product dat je mee neemt op vakantie zonder dat er een twijfel bij komt kijken. Eerdere ervaringen met Magura (+ de laatste serie wederom) doen dat vraagteken alleen maar groter worden... .

Bij Hope staat de teller bij mij op 100%, hoewel ik van 1 setje weet dat het na verkoop redelijk snel afgelopen was. En dat is op pakweg 30 setjes, waarvan sommigen al 8 jaar in bezit zijn.

Avid was uiteindelijk ook iets van 80% problemen, hoewel enkele van de laatste serie het bij mij 2 jaar volgehouden hebben voordat ik ze verkocht.

Shimano staat mij ook niet bij dat ik er ooit zelf problemen mee heb gehad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Magura MT8's verpatsen, setje XT erbij kopen, en setje goede remblokken klinkt me als beter plan in de oren..

Wat zijn nu echt goede remblokken?
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

En mijn Epic is dus mijn marathonfiets. Daar zit nu XT op, maar twijfel dus om die naar Magura MT8 te zetten. Zo'n duur Duits product moet toch top zijn?

Mijn vakantiefiets zit nu niets op.
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Ik had het gevoel bij mn huidige blokken dat bij lange afdalingen de remkracht erg afnam. Heb gewoon normale schijven erop.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bonzaiking schreef:Heb nu al 1,5 jaar 5 fietsen allemaal magura mt8 waar we met z'n drieën bijna elke dag een tochtje maken en 0 problemen gehad met de remmen bij 1 fiets pas een x ontlucht maar dat was ook 10 min werk

Hoe kan dat dan??
Er zijn ook mensen die winnen in de Staatsloterij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Luukvd schreef:Ik had het gevoel bij mn huidige blokken dat bij lange afdalingen de remkracht erg afnam. Heb gewoon normale schijven erop.
Dat is een warmte probleem.
Dat los je op door te koelen.
Grotere schijven (of geventileerde schijven), geventileerde blokjes.
Ook het materiaal vd blokjes is van belang, als het heet wordt, dan doen metalic/sintered blokjes het beter dan resin/organic.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:
Luukvd schreef:Ik had het gevoel bij mn huidige blokken dat bij lange afdalingen de remkracht erg afnam. Heb gewoon normale schijven erop.
Dat is een warmte probleem.
Dat los je op door te koelen.
Grotere schijven (of geventileerde schijven), geventileerde blokjes.
Ook het materiaal vd blokjes is van belang, als het heet wordt, dan doen metalic/sintered blokjes het beter dan resin/organic.
Of toch een druppeltje lucht in het systeem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Een druppeltje lucht.... :o
Hier daal je toch wel wat punten in aanzien Lars. :wink:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Stopt Lars de lucht er in of haalt hij het er uit..

Ik rem met Shimano remblokken. Ook wel eens wat anders getest= nog goedkoper dan de Shimano's maar dat was geen succes. Ook duurder getest, Swiss blocks, en dat was ook geen succes.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op vr 29 juni 2018, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie