E13 12 speed 9-46 upgrade voor XD

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

https://bikerumor.com/2018/06/25/ethirt ... 511-range/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je bestaande 11 speed SRAM upgraden naar 12 speed met een E13 Cassette en wat aanpassingen aan de shifter.
511% bereik, nu met 1 stapje extra
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Zou die cassette shimano 12-Speed compatible zijn?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

doezel schreef:Zou die cassette shimano 12-Speed compatible zijn?
...'It slides onto a SRAM XD driver and was already an upgrade option for Eagle drivetrains...'.
En de XTR cassette komt met een specifieke XTR-oplossing. Dus nee. (Lijkt me wel erg fijn om straks een goedkopere 1x12 cassette te kunnen kiezen als je XTR cassette aan vervanging toe is!).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

aurelius schreef:Lijkt me wel erg fijn om straks een goedkopere 1x12 cassette te kunnen kiezen als je XTR cassette aan vervanging toe is!.
Dat kan toch al,Sunrace mz80, NX Eagle.
Wellicht niet vergelijkbare kwaliteit, maar wel goedkoper.

Deze upgrade is wel grappig. Leuk om te zien dat er bedrijven zijn die dit soort mods maken. Dat kan ik wel waarderen.
Ondanks dat zou ik er zelf nooit voor kiezen, dan liever upgraden met GX Eagle derailleur+shifter, Sunrace cassette en ketting naar keuze.

/edit: Ik zat niet op te letten :oops: XTR cassette vervangen is inderdaad nog een prijzige aangelegenheid zonder alternatieven.
Laatst gewijzigd door Flow&Co op di 26 juni 2018, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als je een XD driver hebt en overweegt om shimano XTR te kopen, zou ik niet weten waarom deze cassette niet zou werken met de XTR groep.
Hij valt binnen het juiste bereik.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

MacReal schreef:Als je een XD driver hebt en overweegt om shimano XTR te kopen, zou ik niet weten waarom deze cassette niet zou werken met de XTR groep.
Hij valt binnen het juiste bereik.
Maar de vraag is of de afstand tussen de cassettekransjes gelijk is bij Shimano en Sram 12 speed.
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Volgens mij kun je beter een complete eagle gx ombouw doen. Onderdelen zijn dan een stukje goedkoper. En je houdt alles standaard.
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Weet iemand of de upgrade kit ook los beschikbaar komt? Lijk mij wel interessant om mijn huidige 11 speed om te bouwen naar 12 speed indien de cassette versleten is en dan met een gx eagle cassette te gaan rijden.
MarktN
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 18 juni 2010, 20:32
Mijn mountainbike: getalenteerd

http://www.velozine.nl/2018/06/25/exclu ... d_upgrade/" onclick="window.open(this.href);return false;

inclusief instructievideo :)

interessante upgrade!
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

ScottSpark schreef:Weet iemand of de upgrade kit ook los beschikbaar komt? Lijk mij wel interessant om mijn huidige 11 speed om te bouwen naar 12 speed indien de cassette versleten is en dan met een gx eagle cassette te gaan rijden.
Gaat niet passen. dit werkt alleen tot 46T. De eagle cassette heeft 50T en dus ook een langere kooi op de derailleur.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En toch rijden er al best wat mensen rond op een 11s setup met sunrace cassette (11-50).
Zo ook ik :bier: (NX derailleur)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Of met gewoon 1x11, met de reeds bestaande 9-46 cassette. Zelfde 511% bereik, maar in 11 ipv 12 stapjes. Ik mis het extra stapje niet in ieder geval... Wel weer een mooie aanpassing van E13, voor wie er wel de behoefte aan heeft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

R&DY schreef:
ScottSpark schreef:Weet iemand of de upgrade kit ook los beschikbaar komt? Lijk mij wel interessant om mijn huidige 11 speed om te bouwen naar 12 speed indien de cassette versleten is en dan met een gx eagle cassette te gaan rijden.
Gaat niet passen. dit werkt alleen tot 46T. De eagle cassette heeft 50T en dus ook een langere kooi op de derailleur.
Waarom post je dit als waarheid op een forum in een topic waar dit een onderdeel van de hoofdvraag is. :~


Als ik het verkeerd heb hoor ik het graag.
Maar... Ik heb sterk het vermoeden dat je het niet zelf geprobeerd hebt noch een directe post met foto's ter onderbouwing van het internet kunt laten zien waarin dit bevestigd wordt.

Doe dan dan gewoon niet, als een fabrikant dit onderschrijft betekend het niet dat het niet mogelijk is. :-q
Gebruikersavatar
Nerobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 17 april 2016, 12:03
Mijn mountainbike: Antidote CarbonJack
Contacteer:

R&DY schreef:Volgens mij kun je beter een complete eagle gx ombouw doen. Onderdelen zijn dan een stukje goedkoper. En je houdt alles standaard.
Deze is specifiek voor mensen met een 11 speed sram topgroep (x1/x01/xx1) welke geen zin hebben om een vergelijkbare 12 speed groep te komen (x01 eagle/xx1 eagle)
En dus voor 300,- 12 speed kunnen rijden met de huidige shifter en derailleur.
Ik krijg de set zaterdag binnen voor een klant welke precies hiermee zit.
xx1 setup en toe aan een nieuwe cassette, ketting en chainring.
Dus gelijk over naar 12 speed, voor hetzelfde geld als een nieuwe standaard cassette.
Dat is de doelgroep. de enige doelgroep.
Van xx1 11 naar GX 12 is qua gewicht een behoorlijke stap achteruit.
van xx1 11 naar xx1 eagle is qua prijs een behoorlijke stap achteruit.
Daar tussen in valt deze upgrade als gegoten.
It’s a Szytech thing. You wouldn’t understand..
- Antidote - EVIL - IGL Bike Coatings - Hope - NS-Bikes -
Szytech - Bikes done different
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En voor diegene die (iets) in willen leveren aan schakelperformance.
Plaats reactie