GX 450gr
https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-Kasse ... ne-schwarz
NX
https://r2-bike.com/SRAM-NX-Eagle-Kasse ... ne-schwarz
Foutje bij R2.
SRAM NX Eagle uit, gewichten P2
BC heeft de prijzen alvast wat realistischer online: https://www.bike-components.de/en/Compl ... -nx-eagle/" onclick="window.open(this.href);return false;
80 Euro voor die cassette is een redelijk begin lijkt me.
80 Euro voor die cassette is een redelijk begin lijkt me.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5635
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Overstappen naar 1x was toch ook zo mooi vanwege de gewichtsbesparing?
Denk dat m'n 2x setup lichter is, voor een stuk minder geld.
Wat ik alleen niet snap, is dat een GX shifter en derailleur goedkoper is dan NX?
Dan kun je dus net zo goed GX kopen en gebruiken met een sunrace cassette. Maar dat was er al
Denk dat m'n 2x setup lichter is, voor een stuk minder geld.
Wat ik alleen niet snap, is dat een GX shifter en derailleur goedkoper is dan NX?
Dan kun je dus net zo goed GX kopen en gebruiken met een sunrace cassette. Maar dat was er al
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
En dan de body op die dure naaf slopen omdat deze cassette 8 losse tandwielen heeft in plaats van een knappe spider.Cube-Elite schreef:Wel leuk, zie je straks personen die een dure naaf kopen die 60 gram lichter is en dan besparen op de cassette
Je bent beter af met de setup die MacReal aangeeft, Sunrace 11-50 met GX shifter en derailleur. Goedkoper, lichter en beter.
-
- All rounder
- Berichten: 138
- Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
- Mijn mountainbike: Scott Spark 930
Helemaal mee eens, het enige interessante vind ik de stalen kettingbladen voor €16,-
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... le-p65004/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... le-p65004/" onclick="window.open(this.href);return false;
1x12 met 10-50 cassette is wat mij betreft sowieso in z'n geheel vermijdbaar. Er zijn weinig tot geen scenario's in mijn manier van rijden waarin ik zo'n groot bereik nodig hebt. 1x11 met 11-42 cassette is voor mij ruim voldoende, en dan nog gebruik ik de 11 alleen op licht aflopende saaie paden/wegen (sowieso een scenario om zoveel mogelijk te vermijden want zonde van de hoogtemeters!). Dus hoewel ik me ook weinig om gewicht druk maak, vind ik zoveel extra gewicht dat verder niets oplevert ook weer niet nodig.Lars TB schreef:Ik zie nu alleen een vermijdbare trend de verkeerde kant op... .
Maar voor wie wel 1x12 nodig denkt te hebben is het natuurlijk mooi dat dit relatief snel op een betaalbaar prijsniveau is geland.
Af en toe denk ik ook een 50 nodig te hebben... .nielsvk schreef:1x12 met 10-50 cassette is wat mij betreft sowieso in z'n geheel vermijdbaar. Er zijn weinig tot geen scenario's in mijn manier van rijden waarin ik zo'n groot bereik nodig hebt. 1x11 met 11-42 cassette is voor mij ruim voldoende, en dan nog gebruik ik de 11 alleen op licht aflopende saaie paden/wegen (sowieso een scenario om zoveel mogelijk te vermijden want zonde van de hoogtemeters!). Dus hoewel ik me ook weinig om gewicht druk maak, vind ik zoveel extra gewicht dat verder niets oplevert ook weer niet nodig.Lars TB schreef:Ik zie nu alleen een vermijdbare trend de verkeerde kant op... .
Maar voor wie wel 1x12 nodig denkt te hebben is het natuurlijk mooi dat dit relatief snel op een betaalbaar prijsniveau is geland.
Maar eigenlijk moet ik dan gewoon een 26 aan de voorkant!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik heb op mn huidige buitenland Ragley 2x9 met 36-22 voor en 11--34 achter (XT) en eigenlijk doet dat alles wat ik nodig heb, met 22-34 kom ik overal boven in het buitenland....of niet, maar dan moet ik sowieso lopen
Deze NX 12sp heeft met 32-50 het zelfde klimverzet en mist een hoop rommel vooraan, waar ik in de bagger toch niet heel blij van ben. Voor mijn Krampus 29plusser is het zelfs de enige optie omdat er geen voorderrie op kan. Alles (sterk) staal vind ik juist een voordeel.....beter een kilootje afvallen of wat minder reserve rommel meeslepen in de rugzak, lijkt me. Voor Nederland nogal overbodig, denk ik.....maar zo'n 1x12 NX lijkt mij voor het buitenland wel ideaal. Komt zeker op mijn Krampus zodra leverbaar (?)
Deze NX 12sp heeft met 32-50 het zelfde klimverzet en mist een hoop rommel vooraan, waar ik in de bagger toch niet heel blij van ben. Voor mijn Krampus 29plusser is het zelfs de enige optie omdat er geen voorderrie op kan. Alles (sterk) staal vind ik juist een voordeel.....beter een kilootje afvallen of wat minder reserve rommel meeslepen in de rugzak, lijkt me. Voor Nederland nogal overbodig, denk ik.....maar zo'n 1x12 NX lijkt mij voor het buitenland wel ideaal. Komt zeker op mijn Krampus zodra leverbaar (?)
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 153
- Lid geworden op: wo 23 september 2009, 18:01
- Mijn mountainbike: Landgraaf
Staat de NX tov de GX, zoals SLX tov XT bij shimano.
De NX groep is ongeveer even duur als de GX. Ben de GX zelfs al goedkoper tegengekomen als de NX.
Bij de NX heb je alleen geen andere body nodig.
De NX groep is ongeveer even duur als de GX. Ben de GX zelfs al goedkoper tegengekomen als de NX.
Bij de NX heb je alleen geen andere body nodig.
Wir wollen leben!
Wat schakelniveau betreft is het bij SRAM niet helemaal meer duidelijk wat de rangorde is. Een heel goede die het verschil tussen een nieuwe GX en een XX1 weet te voelen! Wat dat betreft is NX iets afwachten.
Bij SRAM stond X01 op niveau van XTR. Dan zou GX dus de tegenhanger van Deore XT moeten zijn en inderdaad NX dan SLX van repliek moeten dienen. Maar GX is wat breder in de dekking en als je dan de toponderdelen van GX neemt, dan is dat inderdaad XT-niveau. Maar de eenvoudigere onderdelen van GX (niet-Eagle dus!) zitten eerder op SLX-niveau wat prijs en gewicht betreft.
Voor fabrikanten zal NX nog wel weer een stap goedkoper zijn en zal NX eerder tegenover Deore geplaatst worden. Hoewel Deore dan vaak weer met nog goedkopere onderdelen (crank!) gecombineerd wordt en het dus ook op complete fietsen niet helemaal duidelijk is wat waar staat.
Dus voor jezelf: let vooral op het gewicht (en dus inzetbereik) als je kiest. Functioneel ligt het dicht bij elkaar en onderin wat prijs betreft dus ook.
Bij SRAM stond X01 op niveau van XTR. Dan zou GX dus de tegenhanger van Deore XT moeten zijn en inderdaad NX dan SLX van repliek moeten dienen. Maar GX is wat breder in de dekking en als je dan de toponderdelen van GX neemt, dan is dat inderdaad XT-niveau. Maar de eenvoudigere onderdelen van GX (niet-Eagle dus!) zitten eerder op SLX-niveau wat prijs en gewicht betreft.
Voor fabrikanten zal NX nog wel weer een stap goedkoper zijn en zal NX eerder tegenover Deore geplaatst worden. Hoewel Deore dan vaak weer met nog goedkopere onderdelen (crank!) gecombineerd wordt en het dus ook op complete fietsen niet helemaal duidelijk is wat waar staat.
Dus voor jezelf: let vooral op het gewicht (en dus inzetbereik) als je kiest. Functioneel ligt het dicht bij elkaar en onderin wat prijs betreft dus ook.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
De gewichten van de Eagle NX groep volgende de oude vertrouwde keukenweegschaal.
Crankstel (30T): 698 gram
Trapas: 77 gram
Shifter: 112 gram
Derailleur: 340 gram
Ketting: 254 gram
Cassette 11-50: 611 gram
Totaal 2092 gram
Tov van de complete vorige 1x11 aandrijving is er 150 gram bijgekomen.
Dit voornamelijk uit de cassette (486 gram voor 11-46 Sunrace 11 speed)
Sneak Preview:
Crankstel (30T): 698 gram
Trapas: 77 gram
Shifter: 112 gram
Derailleur: 340 gram
Ketting: 254 gram
Cassette 11-50: 611 gram
Totaal 2092 gram
Tov van de complete vorige 1x11 aandrijving is er 150 gram bijgekomen.
Dit voornamelijk uit de cassette (486 gram voor 11-46 Sunrace 11 speed)
Sneak Preview:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl