Energieverpakkingen niet in de natuur

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef:Zolang er geen bordjes staan dat het niet mag pleur ik mijn zooi gewoon lekker weg. Hadden ze maar om de meter moeten aangeven dat dit niet de bedoeling is. ;-)
Jij bent toch die gozer die frames van stalen pijpen maakt? Die onder je gat wegroesten? Ook zo lekker duurzaam... :roll: Ik blijf wel lekker op plastic rijden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zolang je de afgeschreven frames dan maar wel in de natuur dumpt ;-)

Maarre..on topic: Ik ben al jaren niemand meer tegengekomen die moedwillig zijn zooi in de natuur gooide, maar ik rij dan ook geen enkele toertocht meer. Ik weet nog wel dat tijdens de paar keer dat ik de BBC reed de bermen wel bezaaid waren... Zal een competitief dingetje zijn ofzo :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het bizarre is dat het zelfs bij toertochten gebeurt!

Ooit eens iemand aangesproken omdat hij een verpakking voor de neus van een verkeersregelaar gooide. "Daar staat die vent toch voor" was het antwoord... .


Maar in dat opzicht mogen de prijzen van dit soort eenmalige verpakkingen wel behoorlijk omhoog. Gewoon minimaal 5 euro per gelletje. Exclusief gelletje dan hè!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

TinaToertocht schreef:Nou dat denk ik niet.

In 2016 heb ik hard aan de bel getrokken, bij zowel de organisatie van het Wielerfestival als bij de organisator van de marathon. Toen is er aangegeven dat er fouten gemaakt zijn. Dat was de eerste keer dat de marathon op zondag werd georganiseerd. Niemand die dan nog zin heeft om het bos op te ruimen, kennelijk.

[...]
En dan hoeft zo'n organisatie niet zoveel op te ruimen én blijft het tenminste leuk om zo'n marathon te organiseren. Want dat laatste is een flinke klus. Dat je dan ook nog zo'n heel bos van troep moet ontdoen, daar zit je als organisatie echt niet op te wachten. Dus de grootste verandering moet bij de deelnemers vandaan komen.
Ik weet niet precies hoe dit nu in zijn gang gaat, maar als organisatie kan je communicatief behoorlijk wat doen om je deelnemers op te voeden. In de trailwereld zagen wij een paar jaar terug ook af en toe dit gedrag, maar dat is inmiddels door effectief communiceren hierover, met als stok achter de deur directe dsq en het niet meer kunnen doorgaan van evenementen in de toekomst compleet gekenterd. Afval wordt effectief achtergelaten in de zak bij de verzorgingspost. Eigenlijk is het enige dat ik als parcoursteam nog langs de route vind af en toe een vol gelletje... (oja, en bij een evenement op welke dag dan ook is alles (linten, pijlen etc) ook die dag weer het bos uit).

Ik bedoel hiermee te zeggen dat het wel degelijk kan, maar het is een kwestie van de lange adem én de organisatie moet écht willen. Persoonlijk vraag ik mij ernstig af of dat het geval is gezien het probleem 2 jaar later nog steeds bestaat. Je zou eens kunnen overwegen om bij de vergunningverlener een balletje op te gooien of hier afspraken over gemaakt zijn en of die voldoende nagekomen worden (zonder dat jij het oplost!). Dan wordt de druk mogelijk iets groter om dit probleem serieus te nemen. Want dit gedrag van de deelnemers is natuurlijk belachelijk.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik reed dit weekend de Bartje 200. Op het eind was de bewegwijzering wat minder. Was echter geen probleem; er lag een spoor van energiereepwikkels en lege gelverpakkingen. Ik snap daar helemaal niets van. Wat bezielt die lui!?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Inderdaad Brambo67, het was echt van de zotte dat er zo vreselijk veel verpakkingsmateriaal op de route lag. Sloeg echt werkelijk nergens op!!
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Wat erg! Ik hoop dat daar ook iemand zo gek is geweest om dat op te ruimen.
Als bikers zo doorgaan is er straks geen vergunning meer te krijgen voor het organiseren van dit soort wedstrijden!

Maar eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht, dat het ook daar een zooi was.
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

@StephanR, ik heb iets met je advies gedaan. Bedankt daarvoor.
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

Ook de gemiddelde avondvierdaagse maakt er een bende van in het bos. Ik wist niet dat er zoveel Mars, Snickers etc nodig zijn om die 5 of 10 km te volbrengen :wink:
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

sjuutje1969 schreef:Inderdaad Brambo67, het was echt van de zotte dat er zo vreselijk veel verpakkingsmateriaal op de route lag. Sloeg echt werkelijk nergens op!!
Volgens de organisator is het allemaal opgeruimd, mailt hij mij.

Ik heb inmiddels de 3 gemeenten, waar de wedstrijdroute doorheen loopt, op de hoogte gesteld van wat er het weekend ervoor in het Montferland gebeurd is, en 2 jaar geleden. Ze hebben ook de foto's gezien. Ik heb ze geadviseerd zelf te gaan controleren of de route (de natuur van hun mooie gemeente) vrij van afval is.
Is dat niet het geval, dan heeft de organisator een probleem.

Verder ben ik nu zo ver dat er naar iedere gemeente in Nederland een brief gaat (met foto's), over het afval wat veroorzaakt wordt door wielerwedstrijden, met het advies dit heel goed vast te leggen in hun vergunning verstrekking aan organisatoren, en zeker ook na afloop controles te houden. Want ik ben er helemaal klaar mee dat fietsers zo met de natuur omgaan, omdat ze toevallig in een lullig wedstrijdje zitten!
Als het aan mij ligt zal ik er alles aan doen om dit vreemde fenomeen Nederland uit te helpen.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Blijkbaar toch een groepsding. Ik denk niet dat veel mensen solo gaan litteren als ze een rondje rijden, dus waarom men het wel doet als ze met 1000 man op de weg zijn?

Ik snap die organisatoren ook niet... je krijgt echt de handen op elkaar voor een verantwoorde aanpak, als je draagvlak wil is dat een heel goede (en terechte!) aanpak.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

TinaToertocht schreef:
sjuutje1969 schreef:Inderdaad Brambo67, het was echt van de zotte dat er zo vreselijk veel verpakkingsmateriaal op de route lag. Sloeg echt werkelijk nergens op!!
Volgens de organisator is het allemaal opgeruimd, mailt hij mij.

Ik heb inmiddels de 3 gemeenten, waar de wedstrijdroute doorheen loopt, op de hoogte gesteld van wat er het weekend ervoor in het Montferland gebeurd is, en 2 jaar geleden. Ze hebben ook de foto's gezien. Ik heb ze geadviseerd zelf te gaan controleren of de route (de natuur van hun mooie gemeente) vrij van afval is.
Is dat niet het geval, dan heeft de organisator een probleem.

Verder ben ik nu zo ver dat er naar iedere gemeente in Nederland een brief gaat (met foto's), over het afval wat veroorzaakt wordt door wielerwedstrijden, met het advies dit heel goed vast te leggen in hun vergunning verstrekking aan organisatoren, en zeker ook na afloop controles te houden. Want ik ben er helemaal klaar mee dat fietsers zo met de natuur omgaan, omdat ze toevallig in een lullig wedstrijdje zitten!
Als het aan mij ligt zal ik er alles aan doen om dit vreemde fenomeen Nederland uit te helpen.
Waarom de boete aan de vergunningen....jij vind de verpakking rommel....en ik vind zelfs wat in deze verpakking zit rommel...dus waarom zouden de niet gebruikers van deze middelen moeten betalen voor de rommel makers, een beetje te kort door de bocht vind ik, pak de rommel maker zelf aan, vind je niet.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Die heb ik allemaal vorig jaar al benaderd via social media, na het NK wielrennen 2017 in het Montferland.
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Ik snap je redenatie trouwens niet helemaal.
Dat is te vergelijken met: iemand verkoopt jou legaal een pistool(met vergunning, een buks ofzo) en jij besluit er iets illegaals mee te doen, je schiet iemand neer.

Die gelverpakkingen verkopen is legaal, afval in de natuur dumpen is absoluut niet legaal.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Is het al een minder groot probleem, na een jaar lang dit topic (en op meerdere social plaatsen) van brave borsten die zich ergeren aan mensen die hun zooi in het bos dumpen?
Schiet niet zo op lijkt mij.
Had een tijdje geleden hier in Hongarije ook zo'n digitale facebook-discussie onder Nederlanders en Belgen die hun pensioen hier spenderen.
Begon eigenlijk het dialoog op een gelijke manier als hier, met de intensie wat meer bewustwoording te bouwen onder de gasten van dit mooie land.
De eigen bevolking zuipt zich dood of werkt zich tegen een laag loon kapot en interesseert dit milieuprobleem niet zo.

Of iemand het ook opgevallen was dat Hongarije 1 grote vuilnisbelt was, zo begon ik mijn verhaal.
Even voor jullie beeldvorming
Neem nou dat laatste stukje van een marathon, TT of wedstrijd en dat maal 10.
Dat beeld kom je in heel Hongarije tegen.
De Donau, waaraan ik woon, is een mooi plastic afvoerkanaal van midden Europa geworden.
De discussie die toen ontspoorde, doordat de Lage landers in ruste hun heilig landje onder vuur zagen, resulteerde daarin dat ik hypocriet zou zijn.
Mede omdat ik voorheen eens interesse in de aanschaf van een bv een motorfiets toonde op die facebook pagina (heb er geen hoor).
Want zulke vraagstukken passen niet in de serene wereld van gepensioneerde lage landers in Hongarije.
Heb me toen ook resoluut van alle gerelateerde facebook toestanden, aangaande Nederlanders in Hongarije, losgesneden.
Ben me lokaal gaan organiseren bij de bevolking (was ook weer eens goed voor mijn taalontwikkeling) en sleep nu iedere 2 weken een container vol plastic uit het woud in de omgeving.
Wil maar aangeven dat gezamelijk digitaal eens zijn minder productief is, dan zelf een zak mee te nemen op je training en naderhand bv een cooling down te doen op je plaatselijke rondje zodat je de zak kunt vullen met ongenode plastic bosgasten.
Weet dat er al aardig wat mtb-ers hieraan meedoen, maar iedere nieuwe vrijwilliger is ook in mijn oude heimat welkom.
Mochten jullie eens in Hongarije op vakantie gaan, dan zijn jullie van harte welkom met mij een rondje op de mtb te draaien en misschien wat plastic mee te graaien.
Plaats reactie