Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

Maxxis Minion DHR / DHF
Ik rij ze op mijn Norco Sight (27,5 x 2,3) in NL, Ardennen, Alpen etc.. Super grip, redelijk licht gezien het gebruiksdoel en rollen acceptabel. Goede grip op nat en in bochten. Vallen een beetje de bocht in maar daarna grip. Zelden snakebites en nu tubeless nooit meer lek gereden. De DHR kan ook prima voor. Slijten vrij hard op rotsige ondergrond.

Maxxis Highroller:
Vergelijkbaar met Minion maar rollen aanzienlijk minder. ALtijd voor de Minion gaan.

Maxxis Ardent:
Acceptabel in NL als achterband, maar te weinig grip en volume. In het buitenland vaak snakebites. Rollen iets beter dan de Minion en zijn een stuk lichter. In de bochten te weinig grip voor gebruik als voorband.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

in aanvulling op voorgaande Maxxis;

Maxxis Minion DHR WT 2.4 EXO => Fijne achterband, voor mijn lompe rijgedrag in de bergen te kwetsbaar.
Maxxis Minion DHR WT 2.4 DD => Zelfde fijne achterband, maar zelf omhoog trappen wordt wel heel vermoeiend met deze band
Maxxis Minion DHF WT 2.5 EXO => Fijne voorband op harde ondergrond, verliest grip op zachtere ondergrond (o.a. ervaren tijdens winterse rit waarbij halverwege de dag de ondergrond ontdooide)
Schwalbe Magic Mary 2,35" soft => Fijne voorband, ik heb nog geen nadeel tov de DHF op harde ondergrond ervaren, blijft beter als de ondergrond zachter is.
luxaflex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 27 juni 2016, 22:27

Even een vraag over de G-one. Ik rijd met de G-one raceguard 2.35 als achterband en wil er nog een aanschaffen als voorband.
Aangezien ik deze banden rijd voor woon- werkverkeer, door gebied met groot risico op lek rijden wil ik perse de raceguard versie hebben. Ik zie echter dat vrijwel alleen de snakeguard wordt verkocht. Is deze net zo lekbestendig op het loopvlak van de band of kan ik toch beter verder zoeken naar de racepaard?
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

paulus1981 schreef:Maxxis Minion DHF WT 2.5 EXO => Fijne voorband op harde ondergrond, verliest grip op zachtere ondergrond (o.a. ervaren tijdens winterse rit waarbij halverwege de dag de ondergrond ontdooide)
Schwalbe Magic Mary 2,35" soft => Fijne voorband, ik heb nog geen nadeel tov de DHF op harde ondergrond ervaren, blijft beter als de ondergrond zachter is.
Natte wortels en nat houtwerk in het Pacifisch regenwoud... MM onvoorspelbaar, DHF voorspelbaar ;-)
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

De Bontrager XR3 die nu voor en achter op m'n Fuel liggen zijn snelle banden, maar ik mis voor grip. De XR4 ligt voor de hand, maar die is erg matig verkrijgbaar in 29" 2.4. Liever heb ik een breed verkrijgbare, meer standaard band.

Ik zoek een vlot rollende band met vooral meer zij-nop (?) dan de vrijwel helemaal ronde XR3's. En kortzichtig als ik ben vind ik het gele Maxxis logo niet mooi :( Nobby Nic ligt voor de hand, meer tips?
Back2bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 17 september 2012, 19:43
Mijn mountainbike: Ghost HTX 5700 / Specialized Carve Pro 29

Nu mijn huidige (specialized ground control 2.1'') beide redelijk versleten zijn wil ik voor wat anders gaan. Ik zoek een all-round band die in binnen als buitenland (ardennen, vogezen, eifel) goed uit de verf komt. In echte modder rijd ik amper. Grip/stevigheid gaat bij mij boven gewicht/rolweerstand. Ik wil ook overgaan naar tubeless.

Op dit moment denk ik aan de Maxxis Ardent 2.35 en Maxxis Ardent race 2.2 achter. Denken jullie dat dit een goede keuze is of zouden jullie wat anders kunnen adviseren?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Doen! Voor allround prima. Neem wel een EXO uitvoering, dit is met dikkere wangen. Rijdt je in rotsig terrein iets veiliger mbt insnijden zijwang en de banden zijn net iets steviger.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik heb toevallig ook onlangs op aanraden van Mud Mate een set Maxxis Ardent aangeschaft, voor 2.4 en achter 2.25 in EXO uitvoering... ik heb ze ivm wat blessureleed nog ff niet gemonteerd, kan er dus helaas nog niet veel zinnigs over zeggen. Maar het moet wel een prima allround set zijn wat ik er al over lees en hoor...het ziet er iig al goed uit. ;)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Benieuwd wat jouw ervaringen zijn met dit rubber als voorband op wat hardere ondergrond, met name hoe het behoud van grip is bij bochtenwerk en of die grip voor je gevoel constant is.
Ik weet dat er binnenkort eentje (was gebruikt als voorband) in de verkoop komt vanwege die grip bij bochtenwerk.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Deze volg ik met grote belangstelling, ik heb op het moment een Minion DHR II (voor) en een Ardent (achter) in de winkelmand zitten.. man wat een twijfels! Keuzestress!
Back2bike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 17 september 2012, 19:43
Mijn mountainbike: Ghost HTX 5700 / Specialized Carve Pro 29

Heb de ardent & ardent race met sealant besteld. Als ik het heb gemonteerd zal ik wel laten weten wat mijn ervaringen zijn
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ik ben benieuwd :) Ik heb het mezelf moeilijker gemaakt en twijfel nu tussen DHR II, Magic Mary, Hans Dampf of Butcher als voorband, en Ardent, Nobby nic, Minion semi slick, purgatory en slaughter als achterband.

Het doel is kort en snel downhillen in Groningen inclusief omhoog trappen, Bikepark Wales deze zomer met uplift en diezelfde zomer een paar tripjes Forest of Dean, enduro achtige toestanden.

Vergeleken met mn huidige Bontrager XR3's, die best fijn zijn op de NLe trails, zullen alle bovenstaande combi's wel werken. Maar wat is het ideale compromis? :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bandje wat je niet veel ziet, maar wat bij mij de eerste paar ritten een prima indruk achterlaat: de Schwalbe Fat Albert front 2.35 in Trailstar compound.
Ik heb er inmiddels mee gereden rond het drielandenpunt, in droge omstandigheden (oa een flink steil stenenpad met aardige dropjes erin). En op een droog en stoffig Amerongen, met een dun los laagje over hardere ondergrond. Tricky ondergrondje vind ik.
En op een kurkdroog en los Dorst (zo los heb ik het daar nog niet eerder meegemaakt).

In al deze omstandigheden geen vreemde verrassingen gehad, bandje bleef steeds voorspelbaar reageren. Ik heb hem gekocht in plaats van de Nobby Nic Trailstar 2.35 die ik graag als voorband heb omdat de FA in de aanbieding was en daarmee wat goedkoper dan de NN :)
Gokje dus, maar lijkt prima uit te pakken.

Gaat om dit profiel:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvk schreef:
paulus1981 schreef:Maxxis Minion DHF WT 2.5 EXO => Fijne voorband op harde ondergrond, verliest grip op zachtere ondergrond (o.a. ervaren tijdens winterse rit waarbij halverwege de dag de ondergrond ontdooide)
Schwalbe Magic Mary 2,35" soft => Fijne voorband, ik heb nog geen nadeel tov de DHF op harde ondergrond ervaren, blijft beter als de ondergrond zachter is.
Natte wortels en nat houtwerk in het Pacifisch regenwoud... MM onvoorspelbaar, DHF voorspelbaar ;-)
Nu fiets ik niet zo vaak in het Pacifisch regenwoud én jouw ervaring was op de oude Evo Trailstar Compound gebaseerd, schreef je elders.
De nieuwe Addix Soft doet het op de natte (incl sneeuw) Luxemburgse wortels en houten bruggetjes iig erg goed, geen moment gevoeld dat de MM weg gleed.

Ik ga er trouwens van uit dat ik het komende half jaar geen nat hout meer tegen kom (Spanje), dus voor mij telt vooral de grip op losse stenen. Die is ook erg goed, hoewel ik geen vergelijking kan maken met Maxxis (omdat Maxxis blijkbaar niet tegen amoniak houdende latex kan, heb ik die telkens net niet aangeschaft).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Maxxis High Roller II 3C, 2.35, voor: redelijke all-rounder. Genoeg grip bij hard remmen maar een vaag gevoel en weinig vertrouwen bij insturen. Vooral op loose-over-hard al een paar keer de voorkant zomaar ineens kwijt geweest. Rolweerstand is niet bijzonder goed of slecht.

Maxxis Minion SS, 2.3, achter: fijn bandje voor vlakke trails. Rolt goed maar weinig grip bij remmen op losse ondergrond op wat meer technische trails. Insturen voelt vaag door het wat vierkante design van het loopvlak.

Continental Der Baron Projekt, 2.4 (2.3), voor en achter: bergen met grip op alle ondergronden, zelfs en vooral als het nat is. Natte wortels of stenen geen probleem. Insturen gaat mooi en geleidelijk zonder vaag gevoel, houdt ook mooi de grip vast in een bocht. Rolweerstand is niet heel goed maar toch nog best ok voor een tractorband van bijna een kilo, zolang je maar van het asfalt af blijft. (Wat je sowieso al doet. :bier:)
Plaats reactie