BikePark Helm.

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Heb je 1 van beide helmen al op je hoofd gehad? Zoek er sowieso 1 die goed op je hoofd past, dat is belangrijker dan wat dan ook (ook belangrijker dan het prijskaartje!)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef:En zal de helm vaak lichter zijn. Een iets mooier systeem om de helm af te stellen op je hoofd en een hoogwaardigere (eenvoudigere!) sluiting (in plaats van een riempje door 2 ringetjes, wat mij nog nooit gelukt is vast of los te krijgen met mijn handschoenen aan...).
De meeste high-end helmen gebruiken juist gewoon een double-D sluiting. Werkt prima, al moet je er een beetje handigheid in krijgen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

nielsvk schreef:
Kapitein Iglo schreef:Je gaat bikepark werk doen. Geen DH. Waarom dan toch een DH helm overwegen?
Bikepark = omhoog met de lift, omlaag fietsen = DH ??? :~

De grootste ongelukken gebeuren volgens mij op snelle bikeparktrails (jumps etc.).
Bokmaaa schreef:Toevallig heb ik net zitten kijken naar fullface helmen. Wat zijn de grote redenen om niet te kiezen voor <€100 helmen? Zoals deze?
Ik heb toevallig vorige maand met die 7idp helm gereden (gehuurd samen met bike, had eigen fullface niet bij me), was prima, zelfs een paar honderd meter mee geklommen.

Ik heb persoonlijk voor de paar keer per jaar dat ik in een bikepark rijd liever een echte fullface en niet zo'n trailhelm met losse kinnebak.
Woepsie - ik las trailpark, my bad. Maar je hebt qua huren natuurlijk ook een punt. Dat kan natuurlijk ook.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

maaf2 schreef:Heb je 1 van beide helmen al op je hoofd gehad? Zoek er sowieso 1 die goed op je hoofd past, dat is belangrijker dan wat dan ook (ook belangrijker dan het prijskaartje!)
Heb ze beide opgehad ja, de bell voelt echt meer als een normale mtb helm.
goede pasvorm.

de oneal voelt heel anders aan, wanneer je hem opzet plopt hij echt op je hoofd, het idee dat je in een cocon zit.
deze voelt dan ook veiliger.
Maarja dit zal dan een helm worden die je maar paar dagen per jaar zult gebruiken.

afweging om toch voor de bell te gaan:
- nen normering voor beide helmen is het zelfde.
- de bell kan ik ook gebruiken voor ruige ritjes buiten een bikepark. (dat zie ik me niet snel met de oneal doen, ventilatie)
Kapitein Iglo schreef:Je gaat bikepark werk doen. Geen DH. Waarom dan toch een DH helm overwegen? Het resultaat is of een te dure helm, of een te zware helm, of een te beperkt inzetbare helm, of eentje die lastig ombouwen is.

Super3R heb ik. Omdat-ie precies is wat ik zocht voor een goede prijs. Wat Mac vergeet te vermelden is dat hij die Lazer vooral heeft omdat hij hem lekker vindt zitten - en hij heeft er meerdere geprobeerd. En dat lijkt me ook niet onbelangrijk.
Paar weken terug voor het eerst in een bikepark geweest, (Ferme Libert Malmedy) en daar was een fullface verplicht, dus daar een fullface gehuurd.
Zodoende dat ik in eerste instantie naar een fullface keek.
Zag toen dat er ook bell super 3R achtige helmen bestonden.
En nu dus beetje in dubio wat te kiezen.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

cheeta schreef:
Lars TB schreef:En zal de helm vaak lichter zijn. Een iets mooier systeem om de helm af te stellen op je hoofd en een hoogwaardigere (eenvoudigere!) sluiting (in plaats van een riempje door 2 ringetjes, wat mij nog nooit gelukt is vast of los te krijgen met mijn handschoenen aan...).
De meeste high-end helmen gebruiken juist gewoon een double-D sluiting. Werkt prima, al moet je er een beetje handigheid in krijgen...
Inderdaad. Dubbel D is meest veilige wat er is. Wordt bij wedstrijden aangeraden. En bij motorsport mag je sommige circuits niet op als je helm geen dubbel D sluiting heeft.
Dus ben wel benieuwd waar je vandaan haalt dat er iets 'hoogwaardigers' dan dubbel D bestaat...
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

borre mtb schreef:afweging om toch voor de bell te gaan:
- nen normering voor beide helmen is het zelfde.
De Oneal voldoet aan de ASTM DH standard, de Bell Super 3R niet. Bell heeft wel een Super DH die wel aan de ASTM DH voldoet.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 896
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik zou voor een echte fullface gaan, ik had eerst ook de twijfel maar ben blij dat ik voor een echte fullface ben gegaan. Voor de gewone ritten heb ik een goeie AM helm, dan ga ik toch niet met een FF rijden. De gulden middenweg is het vaak net niet, vandaar gewoon 2 helmen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Voor endurowedstrijden is die Bell Super3R dan weer wel ideaal. Het halve veld rijdt ermee.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 896
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dat ligt eraan wat je rijdt. EWS-rijders hebben gewoon een echte fullface :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maaf2 schreef:
cheeta schreef:De meeste high-end helmen gebruiken juist gewoon een double-D sluiting. Werkt prima, al moet je er een beetje handigheid in krijgen...
Inderdaad. Dubbel D is meest veilige wat er is. Wordt bij wedstrijden aangeraden. En bij motorsport mag je sommige circuits niet op als je helm geen dubbel D sluiting heeft.
Dus ben wel benieuwd waar je vandaan haalt dat er iets 'hoogwaardigers' dan dubbel D bestaat...

Ligt aan je interpretatie van hoogwaardig. Dubbel D is een extreem laagwaardig (basic!) systeem wat extreem goed functioneert... .


Genoeg top helmen met een handig klik systeem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dennisvdb schreef:Dat ligt eraan wat je rijdt. EWS-rijders hebben gewoon een echte fullface :winkie:
Die krijgen die dingen gesponsord, dus dat zegt nog niet zoveel...
Dan zou je naar de privateers moeten kijken.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dennisvdb schreef:Ik zou voor een echte fullface gaan, ik had eerst ook de twijfel maar ben blij dat ik voor een echte fullface ben gegaan. Voor de gewone ritten heb ik een goeie AM helm, dan ga ik toch niet met een FF rijden. De gulden middenweg is het vaak net niet, vandaar gewoon 2 helmen.
Dat gaat enkel op als je van plan bent om in het bikepark veel harder of gewaagder te rijden dan 'buiten op de trails'. Als die grens niet zo duidelijk is ben m.i. beter af met een full face lite die je ook op de wat uitdagender gewone ritten op kunt zetten.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik leer vooral van ervaringen. Een fiets helm biedt echt minimale bescherming bij vallen. Een motorhelm biedt bescherming als je van grofweg twee meter hoog naar beneden gaat met ong 30km/u. Ik had toen wel een beetje pijn aan mijn hoofd. Daarom heb ik niet bezuinigd op mijn full face helm. En ja dan heb je drie helmen.
Ik rij maar een paar keer per jaar met de fullface dus comfort stond op 1, anders wil je m al niet eens dragen. Daarnaast heb ik gekeken naar voldoende afkoeling (mooiweer rijder :)) en dat ie aan de valbescherming voldeed.
Met mijn rare schedelvorm kom je dan vanzelf wel ergens op uit (ISX Xact) want veel valt af. En dan is een D-sluiting iets om aan te wennen, maar zolang ie bij sommige wedstrijdsporten nog wordt voorgeschreven zal er wel iets goeds aan zijn.
Hoe je het ook went of keert, het gaat om de waarde die jij aan jouw hoofd en fietsplezier hecht. Een benauwde full face terwijl je zomers loopt te zweten is niets maar fietshelm niveau bescherming als je onderuit gaat met een gangetje is ook niet tof.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

de 7idp M1 is naar me onderweg, in M en L. Ik hoop dat 1 van 2 goed zit (mijn hoofdomtrek valt er precies tussenin), zo niet gaan ze beide terug. Te mooie aanbieding om te laten liggen.
Brambobeers
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 1 januari 2017, 14:28

Bokmaaa schreef:de 7idp M1 is naar me onderweg, in M en L. Ik hoop dat 1 van 2 goed zit (mijn hoofdomtrek valt er precies tussenin), zo niet gaan ze beide terug. Te mooie aanbieding om te laten liggen.
Waar hebben ze die in aanbieding?
Plaats reactie