versnellingsprobleem

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Heb laatste tijd (eigenlijk sinds vervangen voorvork) problemen met de achterderailleur. Of in elk geval met de aandrijving daar.
Als ik stevig aanzet, dan begint de ketting te ratelen. Als ik over een scherpe hobbel rij met achterwie,l idem.
Soms hielp het om ff op-en af te schakelen.
Ketting en tandwielen zijn niet op (zijn halverwege ofzo).
Heb de fiets weggebracht omdat anderen daar meer verstand van hebben dan ik (en het sneller kunnen)
Derailleur stond zogezegd niet recht erboven en bleef wat haken dus schoongemaakt en afgesteld.
Probleem is echter niet weg. Integendeel. Wat nu helpt bij het ratelen is even 10cm achteruit trappen gek genoeg :o
Soms schakelt hij dan, soms gaat de ratel dan zó weg.
Ik rij bijna altijd op kleinste voorblad, dat wel. Heb toevallig opgelet, ik reed gister op 4e tandwiel van buiten. Dus niet op zn extreemst ofzo. Van 1 tandje van dat kleinste voorblad is puntje af maar is niet geheel weg. Maar lijkt me sterk dat hij daarvan gaat ratelen.

Is echter heel irritant. En op korte klims is het heel irritant dat ik er niet op kan vertrouwen.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Betreft XT 27 speed derailleur.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Derriepadje verbogen misschien.
Zit je Cassette vast?
Haal het wiel eruit en draai de cassette om te zien of deze nog recht op de as draait.
Check dan ook of er speling op de as zit.
Is de snelspanner nog ok?
Heeft je derrie een klap gehad bij een valpartij?
Misschien dan die vervangen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aangenomen dat alles recht is, goed vast zit en goed afgesteld is: versleten of vuile kabel.

Dat halve "afgebroken" tandje hoort waarschijnlijk zo, voorbladen zijn voorzien van allerlei schakelwerking-verbeterende vormen. Afgeschuind, korter, schuinstaand, nokjes... google maar eens wat foto's van voorbladen.

Goede check is dat recht ertegenover hoogstwaarschijnlijk nog een tandje zit met exact dezelfde vorm.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Klinkt een beetje als de afstand tussen de cassette en het bovenste derailleurwieltje. Even de stelschroef iets in draaien en kijken of het beter wordt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

genoeg tips hier!
ik begrijp dat de pad al is gericht, Als de rest ook recht en spelingsvrij is, dan blijven wat mij betreft (zoals door andere aangegeven) als hoofdverdachte de B-schroef en kabel over. Als de kabel niet recent vervangen is, dan zou ik dat in ieder geval doen, maar je kan met de B-schroef beginnen, dat kost niks :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

E dan vooral de Buitenkabel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik lees nergens dat de pad al gericht is, alleen dat er naar de derailleur is gekeken. Maar hoe is je voorblad?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

oja, misschien verkeerd geinterpreteerd:
"Derailleur stond zogezegd niet recht erboven en bleef wat haken dus schoongemaakt en afgesteld."
mogelijk alleen wat met de kabelspanning gedaan..

Maar als je de fiets naar "andere met meer verstand ervan" brengt, dan zou ik wel verwachten dat je em goed gefixed terug krijgt.. of hebben we het over een kennis met goede bedoelingen en weinig kennis ipv een fietsenmaker?

(Ik heb ook een vermoeden dat je beter langs een goede fietsenmaken kan gaan)
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Geloof idd niet dat de pad gericht is. Zou niet weten waarom. Ben nooit met deze fiets gevallen. Hij kan hooguit keer in de schuur omgevallen zijn. Maar daar dit probleem kwam na vervangen vork zoek ik het eerder in de afstelling.
Fiets is bij fietsemaker geweest. Niet bij een kennis. Ik heb geen fietsende kennissen.
Enige wat ik aan voorblad zie is dus die ene tand. Verder zie ik er weinig aan.
Kabel versleten; fiets is wel 9 jr oud maar heeft weinig kms erop staan. Vuil kan wel. Ik schuw geen modder
Derailleur heeft wel slijtage sporen aan de binnekant van aanlopen vd ketting tijdens dat geratel.
Weet zo op afstand ff niet meer exact waar.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Zou eens beginnen met een nieuwe kabel dan.. als je stuur eraf is geweest en aan de kabels heeft gehangen, dan is de kans wel aanwezig dat tijdens het klussen net ff wat meer vuil tussen is geschoven of zelfs een knikje doordat je je stuur aan de kabel laat hangen bijvoorbeeld.

Op het oog zien of je pad gericht moet worden is niet altijd goed te zien, tenzij ie echt dramatisch scheef staat. Je kan het beste kijken als je fiets kaarrecht rechtop staat, dan moet je derailleur recht naar beneden hangen, dus de 2 tandwieltjes met de ketting ertussen 100% verticaal. Als dit op het oog al afwijkt dat heb je daar zeker schakel issues door.
zo ziet een scheve pad eruit:
Afbeelding

Het probleem met afstelling is dat de H/L/B schroeven eigenlijk ook niet door het vervangen van een vork ineens magisch anders zijn komen te staan.. eigenlijk hoef je die maar 1 x af te stellen en daarna er vooral heel goed vanaf blijven (op hele B-tension kritische systemen als SRAM eagle na, daarbij komt het nog wel eens voor dat je de B-tension moet bijstellen na wat slijtage van de casette en ketting). De kabelspanning is wel anders, daar kan je nog weleens een draai aan geven, na wat initiele kabel rek, maar dat is ook de meest makkelijke om aan te passen, als ie te langzaam een tandje groter schakeld wat spanning erbij en bij te langzaam afschakelen wat spanning eraf, maar als dat dus niet werkt dan is de kans groot dat (nogmaals) je kabel vuil is of je pad krom.
(uiteraard zijn er nog 100 mogelijkheden, zoals speling op het hele systeem, toch verkeerde afgestelde stelschroefjes, kromme kooi, ....)

en als je het tandje van je voorblad niet vertrouwd.. maak eens een foto, kijk of het probleem zich ook voordoet op je grote blad..

Oja, wat ook de beste nog weleens overkomt is dat je de ketting niet goed door de kooi laat lopen, maar buiten 1 van de nokjes langs, dat klinkt ook niet goed, (hoewel je het dan vaak altijd hoort), maar check ook even de routing van je ketting :)

Oja, en kijk eens of je wat met de feedback in dit topic kan doen, als er door verschillende mensen gezegd wordt dat je je kabel moet vervangen, komt dan niet met een andwoord als "Kabel versleten; fiets is wel 9 jr oud maar heeft weinig kms erop staan. Vuil kan wel. Ik schuw geen modder", maar ga naar de FM en koop een nieuwe binnen en buiten kabel en vervang die handel. Geloof me, na 9 jaar, ook met weinig km kan je kabel echt wel versleten zijn, met vuil in de kabel kan de slijtage erg snel gaan.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Zal eens kijken naar de uitlijnen zoals op jouw foto. En misschien idd foto maken, ook van tand voortandwiel.
Wat ik zei met die kabels bedoel ik niet verkeerd; ik bedoel, fiets is 9jr oud, maar met ombouw naar XT is ook hele kabelset al vervangen.
Sindsdien is er kwa km niet veel mee gereden. Zou ook verwacht hebben dat ze van de fietsemaker naar kabel gekeken hebben.
Kan idd dat ze stuur hebben laten hangen met vork inbouw. Daar was ik niet bij natuurlijk (was andere fietsenmaker trouwens). Dat zit er misschien 'kink' in.
Misschien ook eens kijken naar hoe achterwiel erin zit. Deze ís er 1x uit geweest vd winter voor spikes. Misschien even snelspanner lossen en weer vastzetten. Achterwiel eruit vind ik altijd een rotklus omdat ik geen standaard of wat ook heb.
Mbt routing ketting; is dat alleen bij kettingwissel? (dus als ketting open geweest is)
Is smeer wel met wat anders dan voorheen; droog smeermiddel ipv S100.
Zwz morgen eens bellen en 'klagen' ;)
Afijn, wordt vervolgd
Dank vd input so far :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toen de vork is vervangen heeft je buitenkabel een knik of beschadiging opgelopen?
Vork los, stuur hangt aan de kabels...
Kabel geknakt of misschien wel de shifter beschadigd?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Foto vd slijtsporen op de derailleur. Binnekant bovendeel kooi:
Afbeelding

Uitlijning zie ik niets aan, al is het moeilijk te zien met fiets niet in standaard ofzo:
Afbeelding

Foto van voortandwiel. Op ong 19/20:00 uur zit de betreffende kortere tand:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

die krassen op je derailleur gaat ie niet slechter van schakelen.. maar van speling mogelijk wel, dus als je eraan trekt, voelt dat nog strak?
oja, de derailleur wieltjes mogen denk ik ook wel vervangen worden!

uitlijning is lastig te beoordelen, maar is in ieder geval niet gigantisch off.. (maar kan nog steeds wel een factor zijn)..

1 kleinder tandje zou niet deze problemen moeten veroorzaken, of het nou wel of niet zo hoort, zo op het oog is het kleinste blad nog niet echt versleten, eerder je buitenste, deze is een stukje puntiger.

Maar even ter check.. je geeft aan voornamelijk op het kleinste blad te rijden.. ik kan me hier weinig bij voorstellen, omdat dit echt een blad is om steile lange klimmen mee te doen. Als je in NL op dit blad rijdt, dan zal je veel vaker met een ongunstige ketting lijn uitkomen als je achter naar de zwaardere versnellingen schakeld... dan zit je ketting dus voor helemaal links en achter helemaal rechts, dan kan je beter een vergelijkbaar verzet kiezen met de ketting in het midden!

Belangrijke vraag, dus graag even uitproberen en terugkoppelen, dit geeft namelijk duidelijkheid over een aantal zaken.
Heb je dezelfde problemen op het middelste blad voor, zo ja in welke kransjes achter wel en in welke niet (of bij allemaal).
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Prulleman schreef: oja, de derailleur wieltjes mogen denk ik ook wel vervangen worden!
Als ze er bij mij zou uitzien dan laat ik ze gewoon zitten hoor! Pas als de wieltjes eruit zien zoals op de rechter 2 plaatjes (dus soort van haaientanden) dan is het nodig ze te vervangen. Bij mij zagen ze er laatst uit als op de meest rechter foto en schakelen ging nog steeds prima.
Afbeelding
Plaats reactie