Kappen in het bos

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Scighera
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: do 2 september 2004, 21:16
Mijn mountainbike: Giant MCM Team XT

dat hou je zo nu en dan , 1x per jaar. gevaarlijk was dat ze zo'n bouwkeet op vielen vlak na een snelle bocht zette in het weekend. kon hem net ontwijken
...Ironman Triathlon...The Ultimate Challenge...
datadutch
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 5 januari 2004, 15:08

shiverer schreef:Toch typisch, dat mensen denken dat je "natuur" moet onderhouden...
hetzelfde geldt ook voor de recreatiebossen, geen (of minder) onderhoud
vergroot alleen maar de diversiteit van het bos.
Dat is niet helemaal waar. Alhier hebben we bijvoorbeeld een stukje heide. Als we daar niets aan zouden doen, zou het binnen een paar jaar vol staan met dennebomen. Niks mis met dennebomen zou je zeggen. Maar het kost wel veel diversiteit.

Door nu de dennebomen af en toe weg te halen ontstaat er open ruimte waar de heideplantjes wat aan hebben.

Verder worden er schapen 'ingezet' om het 'onkruid' te wieden. Dat betekent dat alle plantjes een beetje afgeknaagd worden en dus alle plantjes even veel kans hebben. Zouden we dat niet doen, zouden alleen de sterke planten (distels en netels) een kans hebben, en dat kost weer veel diversiteit.

Er was ooit een evenwicht in de natuur, maar sinds wij de natuur versnipperd hebben in kleine afgezonderde bosjes, moeten we het wel onderhouden.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

datadutch schreef: Er was ooit een evenwicht in de natuur, maar sinds wij de natuur versnipperd hebben in kleine afgezonderde bosjes, moeten we het wel onderhouden.
Toch zie je de laatste paar jaar ook een verandering in de wijze waarop de bossen/natuur onderhouden worden. Steeds vaker laten de grondbezitters de natuur haar gang gaan. Waar vroeger kreupelhout en afgestorvem/omgevallen bomen systematisch opgeruimd werden, laten ze dit nu vaak liggen. Ook hierdoor neemt de diversiteit in flora en fauna toe.

Het risico van beschadiging van de natuur is natuurlijk wel degelijk aanwezig wanneer wij ons in gebieden begeven waar het gebied kwetsbaar is. Ik neem even "het Torentje" in het Spelderholt bij Apeldoorn als voorbeeld, op zich gebruikten de mtb'ers daar wel de paden. Alleen door het losse zand en de beperkte technische vaardigheden van veel fietsers trad er veel erosie op in de afdalingen (met blokkerende achterwielen dalen). Ik heb stijle technische single tracks daar zien verworden tot redelijke brede paden. Dit is dus een kwetsbaar gebied dat nu afgesloten is voor fietsers. Jammer, maar ik denk terecht..

Overigens denk ik ook dat de andere 2 stukken (de locals weten wel welke ik bedoel)binnenkort afgesloten zullen worden. Hier zie je nl ook al de afkalving van de zandwallen.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Lucifer schreef: Overigens denk ik ook dat de andere 2 stukken (de locals weten wel welke ik bedoel)binnenkort afgesloten zullen worden. Hier zie je nl ook al de afkalving van de zandwallen.
Dat heb je lijkt me overal wel, hier op het Hulsbeek, om maar een voorbeeld te noemen, is het ook niet anders.

Rare is dat je daar uberhaupt niet met blokkerende wielen hoeft af te dalen, maar blijkbaar gebeurt 't wel. Afkalving van de grond houd je, enigszins, hoe dan ook wel

Onderhoud wat ze daar gepleegd hebben is het afvlakken hiervan. Op zich prima aangezien je er nu weer naar beneden kunt met je bike (voorheen was het dieper dan de bracket en dus moest je lopen)
anderzijds wordt het steeds stijler en stijler en komt er steeds minder te liggen.

Waar ligt de grens. Misschien zou het handiger zijn wanneer men schotten oid in afdalingen aanbrengt waardoor de natuur cq. ondergrond relatief behouden blijft, het onderhoud aan deze aarden wallen makkelijker wordt en waardoor ook het parcours kan blijven bestaan.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

KingBee schreef:
Lucifer schreef: Overigens denk ik ook dat de andere 2 stukken (de locals weten wel welke ik bedoel)binnenkort afgesloten zullen worden. Hier zie je nl ook al de afkalving van de zandwallen.

Rare is dat je daar uberhaupt niet met blokkerende wielen hoeft af te dalen, maar blijkbaar gebeurt 't wel. Afkalving van de grond houd je, enigszins, hoe dan ook wel
Dat de bodem erodeert ben ik met je eens, alleen schrikken de flora en fauna beheerders van de snelheid waarmee dat gebeurt en grijpen dus in.
Het plaatsen van schotten oid om de erosie tegen te gaan kost geld en moet ook onderhouden worden, het afsluiten is goedkoper. Nog beter (en leuker) is om onze technische rijvaardigheid te vergroten.

Maar we dwalen af naar een hele oude discussie (mijn schuld) Hier ging het om het kappen van het bos...
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

KingBee schreef:@atx - zonde? wat nou zonde? - dat is behoud mafkees
ja maar heb je wel eens gezien hoe ze alles kapot rijden....dat is echt erg ze gaan overal dwas doo heen met die grote bosbouw gevallen. ze kunnen best iets voozichtiger doen. geen bezwaar er tegen dat die bomen omgaan maar ze rijden gewoon alles kapot.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

ATX 830 bestuurder schreef: ja maar heb je wel eens gezien hoe ze alles kapot rijden....dat is echt erg ze gaan overal dwas doo heen met die grote bosbouw gevallen. ze kunnen best iets voozichtiger doen. geen bezwaar er tegen dat die bomen omgaan maar ze rijden gewoon alles kapot.
Hoe had jij het dan willen doen.


vb. Je laat wat vallen en het komt terecht onder de vaatwasser. 't Makkelijkste is om de vaatwasser te verplaatsen zodat je erbij kunt.


Aangezien het zichzelf na verloop van tijd herstelt zie ik het probleem niet
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

KingBee schreef:
ATX 830 bestuurder schreef: ja maar heb je wel eens gezien hoe ze alles kapot rijden....dat is echt erg ze gaan overal dwas doo heen met die grote bosbouw gevallen. ze kunnen best iets voozichtiger doen. geen bezwaar er tegen dat die bomen omgaan maar ze rijden gewoon alles kapot.
Hoe had jij het dan willen doen.


vb. Je laat wat vallen en het komt terecht onder de vaatwasser. 't Makkelijkste is om de vaatwasser te verplaatsen zodat je erbij kunt.


Aangezien het zichzelf na verloop van tijd herstelt zie ik het probleem niet
ze hebben van die mooie bosbouwmachines met lange armen........en nee hier nemen ze een trekker met een heel klein armpje achter op een kar...daar schiet het natuurlijk niet mee op. dan moeten ze overal door de struiken heen rijden.
Lenney
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 699
Lid geworden op: vr 27 februari 2004, 20:41
Mijn mountainbike: Specialized FSR
Contacteer:

Ik was er afgelopen vrijdag ook. En inderdaad, er is veel kapotgereden. :(( Ze hebben ook precies het pad gevolgd. Een heel stuk althans. Er was op een paar stukken geen doorkomen aan. Ik vraag me af of dat nog goed gaat komen. :~ Verder lag het parcour er prachtig bij. Het leek wel een racebaan en het mooie weer maakte het er weer een mooie rit van. :-q
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

ATX 830 bestuurder schreef:
KingBee schreef: Hoe had jij het dan willen doen.


vb. Je laat wat vallen en het komt terecht onder de vaatwasser. 't Makkelijkste is om de vaatwasser te verplaatsen zodat je erbij kunt.


Aangezien het zichzelf na verloop van tijd herstelt zie ik het probleem niet
ze hebben van die mooie bosbouwmachines met lange armen........en nee hier nemen ze een trekker met een heel klein armpje achter op een kar...daar schiet het natuurlijk niet mee op. dan moeten ze overal door de struiken heen rijden.
Als je je nou echt zo druk over maakt, dan zou je er wat aan doen.

Ga de strijd aan Patrick! Kom je kan het!

Laat je vastbinden in het bos of aan de trekkers! Ik denk wel dat je mede-forummers je graag aan de ketting willen vastleggen! "Fight the Power","Anarchy in Lunteren".
mlaan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 3 oktober 2004, 12:43
Mijn mountainbike: Gazelle Extreme 2003, Mijn race monster: Giant FCR 2T 2003

Maiko schreef:Ik denk wel dat je mede-forummers je graag aan de ketting willen vastleggen! "Fight the Power","Anarchy in Lunteren".
Lees hier nou iets van een maandje rond en het valt toch wel op dat ATX wel beetje erg vaak afgezeikt wordt hoor :) Op zich wel grappig, maar wat heeft die arme jongen misdaan vraag je je af :o ;) Nou ja, hij lijkt zich er niet veel van aan te trekken.

Anyway, op Schoorl ziet het er inderdaad niet uit nu, voor een leek als ik ziet het er uit of het wel erg lomp gedaan wordt allemaal en vraag je je af of het nog goedkomt.
Live Good. Do Right. Ride Hard.
Chev
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 00:06
Mijn mountainbike: Santa Cruz
Contacteer:

Bluey schreef:Volgens mij is het de tijd van het jaar voor staatsbosbeheer om lekker uit te halen in het bos en al wat een boom is te lopen kappen en met bulldozers in het bos te racen. Het Schoorl parcours is weer open maar delen van het parcours is zo beschadigt dat ik vandaag vast kwam te zitten in zand waar het voorheen een dunne weggetje was. Overal liggen er grote band sporen. Het ziet er niet meer zo mooi uit als vroeger.

Zijn anderen het ook tegen gekomen de afgelopen tijd?

Zijn hier ook volop bezig met omzagen van bomen. Bosbouw noemt men dat, ruimte maken voor andere bomen om zich verder te ontwikkelen. Hier in de maashorst ligt geen officieel mtb parcour dus ik heb geen recht van klagen :wink: Wel is het zeer vervelend dat de overige bezoekers van het bos de gekapte takken en boomstronken midden op de wandelpaden deponeren maar daarover verwijs ik je verder naar het topic `tolerantie in het bos´.
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

Hebben we ook al verstand van bosbouw met zijn allen?
Van één forumlid weet ik dat hij in bosbouw werkzaam is geweest, maar die heeft hierin nog niet gepost.

:roll:
The freedom to ride where you want, when you want.
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

mlaan schreef:
Maiko schreef:Ik denk wel dat je mede-forummers je graag aan de ketting willen vastleggen! "Fight the Power","Anarchy in Lunteren".
Lees hier nou iets van een maandje rond en het valt toch wel op dat ATX wel beetje erg vaak afgezeikt wordt hoor :) Op zich wel grappig, maar wat heeft die arme jongen misdaan vraag je je af :o ;) Nou ja, hij lijkt zich er niet veel van aan te trekken.

Anyway, op Schoorl ziet het er inderdaad niet uit nu, voor een leek als ik ziet het er uit of het wel erg lomp gedaan wordt allemaal en vraag je je af of het nog goedkomt.

te veel denk ik :D
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

er zijn er ook maar weinig die de bosbouw- en cultuutechnische school
hebben gevolgd...
castor schreef:Hebben we ook al verstand van bosbouw met zijn allen?
Van één forumlid weet ik dat hij in bosbouw werkzaam is geweest, maar die heeft hierin nog niet gepost.
maar ja, het moet dan ook wel een beetje een exclusieve opleiding blijven,
en een doorsnee IT-er krijgt toch beter betaald...

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Plaats reactie