Shimano 2019 XTR XC en Enduro (Persbericht XTR P5)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het werkt niet... MvdP rijdt er tegen boompjes mee :cry: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:Het werkt niet... MvdP rijdt er tegen boompjes mee :cry: ...
Verkeerde topic, want ik neem aan dat je het over zijn fiets hebt :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die fiets deugt helemaal voor geen meter :winkie: ! Afwijking naar rechts.
Het moet toch een Scott icm SRAM zijn, zo spreken de feiten :wink: ...
Denk dat dat titanium boutje bij zijn scaphoid 'm wat uit evenwicht heeft gebracht, vrees ik...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loknor schreef:Die prijs is toch gewoon een adviesprijs en dat die hoog is voor XTR is toch niks nieuws? Waarom krijgen mensen hier spontaan krampaanvallen van? Dit is de profs/tandartsen/enthusiastelingen groep. Die dingen komen vanzelf wel in XT, SLX en zelfs Deore terecht. :bier:

En dat iedereen elkaar kopieert.. dat gaat links en rechts, over en weer. Moeten we ook maar gaan spugen op SRAM en Campa omdat Shimano is begonnen met electronisch schakelen? "Ja het werkt wel, maar het is na-aperij van Shimano... de kliko in met die spullen" :lol:

Ik begrijp de emotie niet zo.. als het werkt is het toch prima? Als het duurder is dan SRAM, tsja dan kopen we toch SRAM? In plaats van dat bokken ben ik veel meer benieuwd of het op een hoger niveau is geraakt 8)
In zoverre... .


Laat ik voorop stellen dat ik aangenaam verrast ben. De afgelopen XTR-groepen waren een oefening in polijsten. Hier en daar wat details die geinig waren. Hooguit de 'clutch' kun je aan Shimano toeschrijven. Zelfs de werking hadden ze in stappen minder prettig weten te maken als je 10sp XTR als standaard neemt!

Maar hier staat voor Shimano een aardige stap vooruit.

Nu waren ze behoorlijk terrein aan het verliezen in het hogere segment, zeker wat imago betreft (in aantallen onderdelengroepen is SRAM zelfs in het hogere segment maar een kleintje vergeleken met Shimano...). Dus ze moesten 'iets' doen. Dat had 2 kanten op kunnen gaan. Iets compleet revolutionairs. Maar dan zal het probleem zijn dat het zoveel afwijkt dat het niet geaccepteerd wordt, zelfs als het beter werkt (denk aan Dual-Control)(en er wordt gewerkt aan betere oplossingen/ze zijn er al om op te pikken!). Of je zorgt dat je op het niveau van SRAM komt, met een eigen twist.

De achterderailleur van SRAM bij 1x11 was behoorlijk revolutionair en nodig om de volgende stap te maken (naar meer versnellingen en die hele grote platen). En SRAM hielp daarmee eindelijk die domme voorderailleur om zeep (vanuit het oogpunt van frame-ontwerp!), ook revolutionair. En bij beide stak Shimano bij de vorige XTR-groep zijn kop in het zand.

Nu komen ze dus met een SRAM-achtige achterderailleur. Waarschijnlijk omdat ze er niet nog iets beters van konden maken, maar dan hebben ze nu iets op vergelijkbaar niveau. En ze geven toe aan SRAM en de rest van de markt met 1x systemen. Met een eenvoudig te wisselen voorblad. En voor de rest luisteren ze goed naar de markt wat bijvoorbeeld voor de remmen op gaat: XC en dikker spul.

Helemaal niets spannends dus, in zoverre dus een tegenvaller. En ook geen nieuwe technieken, gewoon 'kopieën' (zoals inderdaad iedereen elkaar al decennia kopieert!) en ook wat dat betreft een tegenvaller.

Logisch dat mensen mopperen. Maar dit is voor het eerst in pakweg 12 jaar dat ik weer echt benieuwd ben naar Shimano spul! En ik denk met mij heel veel meer mensen. Deze groep gaan we volgend jaar veel op dure projectjes terug zien!


(Alleen moeten ze iets meer duidelijkheid geven over die passing van de cassette: alleen Shimano en DT-Swiss naven???)


(goed, just my 2 cents... :roll: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat qua niveau en functie Shimano nu in 1 'klapje' terug is. Ben ook zeer benieuwd naar de eerste onderlinge vergelijking met SRAM.
Wat ik alleen echt jammer vind is dat het nog even duurt voor dit doorsijpelt naar XT en SLX, en dat de navenstandaard alleen nog beschikbaar is voor DT Swiss.
Hadden ze meteen een goedkopere variant gebracht, beschikbaar voor alle naven, dan was het een 'klap' geworden.
Ons geduld wordt dus nog even op de proef gesteld.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:
Helemaal niets spannends dus, in zoverre dus een tegenvaller. En ook geen nieuwe technieken, gewoon 'kopieën' (zoals inderdaad iedereen elkaar al decennia kopieert!) en ook wat dat betreft een tegenvaller.

(Alleen moeten ze iets meer duidelijkheid geven over die passing van de cassette: alleen Shimano en DT-Swiss naven???)
De enige XTR groep die ooit revolutionair was de XTR 900 group in '93. Verder hebben ze door de jaren heen systemen gekopieerd. Waar ze meesters in zijn is het geheel optimaliseren integreren en soepel laten werken.

Nu ben ik geen fan van Shimano en dat heeft vooral te maken met een matige garantie afhandeling in het verleden. Als ik kijk naar de intergratie en ontwikkelingen bij bv. een Sram cassette staan die groepen hier nog steeds ver boven. De enige manier waarop de huidige XTR producten populair waren was de aanschaf prijs. Waarbij ik de huidige XTR ongeveer inschat onder de XO1.

Ik hoop dat deze XTR groep de boel weer opkrikt maar als ik de onderdelen zo bekijk wordt ik er nog niet warm van.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dan ben ik wel benieuwd van wie ze de 950 en 960 groep hebben gekopieerd? Toen maakte SRAM alleen nog plastic draai shifters en derries. Die ouwe ESP 9.0 kan je toch niet met XTR vergelijken?
SRAM doet pas echt mee sinds de X.0 serie en die was nog niet op XTR niveau.
Sindsdien heeft SRAM inderdaad grotere stappen gezet dan Shimano en uiteindelijk voorbij gestreefd.
En het ziet er naar uit dat dat nu weer gelijk wordt getrokken. Ik vind de looks iig een hele vooruitgang, vind alles na de 960 niet mooi.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nee, maar compact drive (94BCD Specialized) en V-brakes (Paul) waren er al voordat de grote S er bv. mee kwam. Ze kopiëren al jaren ook de kleine ambachtelijke merkjes.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef:Dan ben ik wel benieuwd van wie ze de 950 en 960 groep hebben gekopieerd?

SR-Suntour was begin jaren '90 nog (net) een grote jongen op schakelgebied. Compact was hun uitvinding, meerdere details kwamen ook van SR-Suntour rond die periode.

Ook die BOX shifter, die ene hendel die naar links en rechts kon, was al (begin 2000) door SR-Suntour bedacht. Jammer dat bij dat bedrijf de marketing (en wat andere details) niet op orde was. Met XC-Pro waren ze zelfs bedenker van het 'XTR-concept'!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ben blij met wat Shimano doet! Dit werkt verdere innovatie in de hand en bovendien is het het voor ons, de kopers, goed want de prijzen zullen eerder dalen dan stijgen. Zeker als het doorzakt naar XT, SLX etc. Rij nu op tweede fiets SRAM vanwege 1x12 maar sta niet 'uit principe' afwijzend ten opzichte van Shimano. We gaan het de komende seizoenen zien hoe het zicht verder ontwikkelt.

Zou me kunnen voorstellen dat ik wel emotie zou hebben bij een Italiaans wegframe met volledig Campa, maar heb dat gevoel zowel bij Shimano als SRAM minder/niet.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brambo67 schreef:Zou me kunnen voorstellen dat ik wel emotie zou hebben bij een Italiaans wegframe met volledig Campa, ...
Huilen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:
Brambo67 schreef:Zou me kunnen voorstellen dat ik wel emotie zou hebben bij een Italiaans wegframe met volledig Campa, ...
Huilen?
Zo jaren '90. :tong

Ik heb dat eerder met een Amerikaans handgemaakt titanium fietsje met bijpassend US groepje.

Maar daar blijft mijn liefde voor die bananen republiek dan ook bij....
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

About the nineties, de cranks zijn mooier dan menig Sram carbon, enkel op Kooka niveau is het nog niet 8)
Afbeelding
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Smaken verschillen Jurriaan, lag dit bij de Halfords in het schap?

Goed volgens mij is er nog geen groep die de schakel prestaties en simpelheid van de X0 9 speed heeft overtroffen.


De nieuwe XTR ziet er prima uit. bij de eerste foto,s vind amper iemand het mooi en volgend jaar rijden we er allemaal op.

Hopelijk passen de 11 speed roadcassettes ook qwa cog pitch. dan is heb je nog wat meer mogelijkheden, maar een 10/45 12 speed is al prettig.

Nu nog de ingebouwde wattmeter van de DA groep en Di2 en we zijn klaar.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je bent duidelijk nog jong, cultuurbarbaar :lol:
Plaats reactie