Alternatief 11-42 // 11-46 op 1x setup

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Hallo,

Dit voorjaar heb ik mijn originele setup (2x11 36/26 en 11-42 cassette) omgebouwd naar een 1x11 setup. Ik had een beetje het raden naar hoe dat ging uitvallen op de Ardennenmarathons, en had voor de zekerheid een 30T (van OneUp Components gestoken vooraan). Nu de Cimes de Waimes achter de rug is heeft mij dat veel geleerd. Het klimmen op de 30T met 11-42 gaat goed, en nergens het gevoel gehad dat het te zwaar ging. Echter de Cimes was 90km en ik wil op de RDHF een aanval doen op de 117km dit jaar. En daarvoor wil ik misschien als allergrootste tandwiel nog net iets groter. Alhoewel alle snelheid er dan wel uit gaat natuurlijk.
De huidge 11-42 is een Shimano SLX cassette.
Shimano SLX cassettes
11-42: 12-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
11-46: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46
Voor pakweg 50€ heb je de 11-46 SLX variant (dit kan ook gewoon geschakeld worden door de originele Shimano XT M8000 derrailleur?). Maar dan is het enige verschil ook enkel de 46. Doe daar nog een ketting bij en klaar is kees.

Op de site van One Up components wordt deze 37-46 overgang beschreven alsof je van de 36 naar de 26 zou gaan vooraan. Zij bieden een setje aan met een 45T als grootste en waar de 17-19 vervangen wordt door een 18T + spacer (for whatever reason). https://int.oneupcomponents.com/product ... rocket-18t" onclick="window.open(this.href);return false;
Maakt dit ene tandje "kleiner" dan zo'n verschil ten opzichte van de 46?
Wat zijn nog aan te raden alternatieven (hoeft zeker niet One Up te zijn)?

Ik ben dus op zoek naar mensen die wat dezelfde "ervaring" gedeeld hebben, en wat jullie bevindingen zijn.

Alvast bedankt.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

En voor die dagen dat je een licht verzet nodig hebt... voor een 28T erop zetten?
Dan hoef je verder niets aan te passen. Met een beetje geluk is de kettinglengte ook ok.
(Dat weet iemand anders mogelijk wel)

Je gaat dan met 28 op 11 aan de hoge versnellingen mogelijk te kort komen.
Maar zolang je uitdaging geen wedstrijd is, boeien.


Zelf had ik 32 voor en 10-42 achter.
Kwam er niet mee weg, ook niet met een 28T voor.
Dus uiteindelijk gekozen voor een E13 trs race cassette, 9-46 (XD Body i.p.v. Shimano)
Deze combi is voor mij een prima keuze.

Als de cassette versleten is, denk ik over te gaan naar 1x12 Eagle, omdat de upgrade hiernaar goedkoper is dan een nieuwe TRS cassette.
De 1x12 heeft minder bandbreedte, maar dus wel versnellingen die dichter bij elkaar liggen)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Of je neemt een 11sp sunrace cassette
11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46
http://www.sunrace.com/en/products/detail/csmx8" onclick="window.open(this.href);return false;
hylco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 18 juli 2013, 21:14

Scottie2000 schreef:En voor die dagen dat je een licht verzet nodig hebt... voor een 28T erop zetten?
Dan hoef je verder niets aan te passen. Met een beetje geluk is de kettinglengte ook ok.
(Dat weet iemand anders mogelijk wel)

Je gaat dan met 28 op 11 aan de hoge versnellingen mogelijk te kort komen.
Maar zolang je uitdaging geen wedstrijd is, boeien.


Zelf had ik 32 voor en 10-42 achter.
Kwam er niet mee weg, ook niet met een 28T voor.
Dus uiteindelijk gekozen voor een E13 trs race cassette, 9-46 (XD Body i.p.v. Shimano)
Deze combi is voor mij een prima keuze.

Als de cassette versleten is, denk ik over te gaan naar 1x12 Eagle, omdat de upgrade hiernaar goedkoper is dan een nieuwe TRS cassette.
De 1x12 heeft minder bandbreedte, maar dus wel versnellingen die dichter bij elkaar liggen)
dat probleem heb ik dus ook.
ik ben niet de beste klimmer en ik rijd nu32t voor en 10 42 achter.maar kom dus serieus te kort bergop.
was ook aan het denken aan een 28 voor,maar als ik jou post lees,begrijp ik dat dat voor jou nog te zwaar was.
hoe bevalt de e13 cassette?die overweeg ik namelijk ook.
eerst nog eens een ovaal28proberen,lukt het dan nog niet voor mij,komt de e13 casette erop.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb een ovale (BlackSpire) erop gehad. Maar zag er geen voordelen in.
Mogelijk omdat de crank 175 mm is en voor mij eigenlijk 170 mm zou mogen zijn.
Dat zou het trappen ook wat lichter gemaakt hebben. (Maar die crank zat erop)

De 28T en 10-42 vond ik (nog) niet licht genoeg.
Ik rij op een 140 mm fully. Mogelijk heeft dat er ook mee te maken.
Klimmen gaat prima. Maar de tijd om boven te komen boeit me niet.
Wel dat ik zonder afstappen boven kom. Vooral op technische trails (snelheid soms 4 km/h)

Al reed ik eerder op een Anthem X met 2x10. Hierbij had ik 22 voor en 36 achter.
Dus via een tandwiel rekenprogramma gekeken wat in de buurt kwam.

Dus gekozen voor een TRS Race cassette. In 2016 was er voor XD op dat moment weinig te koop in 11 speed. 12 speed was enorm duur (800 Euro of zo voor een upgrade), De Eagle GX kwam pas later.
De cassette is nu iets van 14 maanden oud (ongeveer denk ik). Veelal gebruikt in Limburg.
Doet het nog prima. Al merk ik wel dat ie in het begin wat soepeler schakelde.
Ik denk er iets van 2000+ km mee gereden te hebben. (Niet exact bijgehouden)
Maak gebruik van 2 SRAM kettingen die regelmatig omgewisseld worden.


Momenteel is de SRAM GX upgrade interessant. Die kost maar net iets meer dan 250 Euro.
De cassette van E13 met ketting komt je duurder uit.
Dus een nieuwe shifter, derrailleur, ketting en cassette vind ik persoonlijk een betere deal.
(Het verschil met de X01 is in mijn ogen veel te groot, anders zou ik die nog overwegen)
hylco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: do 18 juli 2013, 21:14

Scottie2000 schreef:Ik heb een ovale (BlackSpire) erop gehad. Maar zag er geen voordelen in.
Mogelijk omdat de crank 175 mm is en voor mij eigenlijk 170 mm zou mogen zijn.
Dat zou het trappen ook wat lichter gemaakt hebben. (Maar die crank zat erop)

De 28T en 10-42 vond ik (nog) niet licht genoeg.
Ik rij op een 140 mm fully. Mogelijk heeft dat er ook mee te maken.
Klimmen gaat prima. Maar de tijd om boven te komen boeit me niet.
Wel dat ik zonder afstappen boven kom. Vooral op technische trails (snelheid soms 4 km/h)

Al reed ik eerder op een Anthem X met 2x10. Hierbij had ik 22 voor en 36 achter.
Dus via een tandwiel rekenprogramma gekeken wat in de buurt kwam.

Dus gekozen voor een TRS Race cassette. In 2016 was er voor XD op dat moment weinig te koop in 11 speed. 12 speed was enorm duur (800 Euro of zo voor een upgrade), De Eagle GX kwam pas later.
De cassette is nu iets van 14 maanden oud (ongeveer denk ik). Veelal gebruikt in Limburg.
Doet het nog prima. Al merk ik wel dat ie in het begin wat soepeler schakelde.
Ik denk er iets van 2000+ km mee gereden te hebben. (Niet exact bijgehouden)
Maak gebruik van 2 SRAM kettingen die regelmatig omgewisseld worden.


Momenteel is de SRAM GX upgrade interessant. Die kost maar net iets meer dan 250 Euro.
De cassette van E13 met ketting komt je duurder uit.
Dus een nieuwe shifter, derrailleur, ketting en cassette vind ik persoonlijk een betere deal.
(Het verschil met de X01 is in mijn ogen veel te groot, anders zou ik die nog overwegen)
bedankt voor je goede uitleg,hier kan ik wat mee.
rijden trouwens dezelfde fiets denk ik.
yt jeffsy…
ik heb de 2017 al one.
stilaan tijd voor wat upgrades.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb de Ardennen Trophy voor met 30 gereden en achter 11-46 van Sunrace.
Ik rijd al langer met die combi en ik moet zeggen dat dit prima bevalt.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Toch behoorlijk wat mensen die er baat bij hebben :)..
massen schreef:Of je neemt een 11sp sunrace cassette
11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46
http://www.sunrace.com/en/products/detail/csmx8" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit pas ook gewoon op de HOPE hub, waar nu de SLX cassette op zit?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd 1x11 E13 9-46 icm 28T Absolut Black Oval.
Soms denk ik, toch een 30T ovaal voor? Maar... als ik dan weer een lange tocht rijd met veel steile hm’s ben ik altijd weer blij dat ik bergop nog wat reserve heb, zeker naarmate een tocht vordert.
Omgeving Zuid L, Aachenerwald, Vise, Luik.
En in de Alpen is die 28T helemaal een uitkomst.
Bergaf asfalt meetrappen is wat lastiger ivm ‘spinning out’, maar als ik mijn dropper laag zet en in elkaar gedoken op de bovenbuis hang ga ik ongeveer even snel als wanneer ik meetrap. Ietsje ingeboet aan topsnelheid op simpele afdalingen dus, heb voorrang gegeven aan een zo licht mogelijk verzet. Op technische afdalingen geen tekort aan zware verzetten.
Eennagrootste naar grootste krans schakelen achter doe ik met beleid, moet netjes gebeuren, dat ging met 2x10 en 3x10 flitsender, door de kleinere stapjes (maar dan had je chainsuck weer als evt nadeel).
Al met al dik tevreden, maar niet perfect.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik reed tot nu toe overal probleemloos met 32x42 als lichtste verzet. (Ook Cimes en halleux)
Tot de Ardennen trophy, toch maar een 46 cassette halen :lol:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

tiewrap schreef:Ik reed tot nu toe overal probleemloos met 32x42 als lichtste verzet. (Ook Cimes en halleux)
Tot de Ardennen trophy, toch maar een 46 cassette halen :lol:
Begon bij mij boven op de skipiste van Ovifat op de Cimes toch wat lastig te worden op de 30x42, rekening houdende dat er op de RDHF vlot nog eens 1000hm bij komen, wil ik even op zoek gaan naar "net iets zachter".
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Shimano 11-46 cassette is gelijk aan de 11-42, m.u.v. het grootste kransje.
Dus alle andere versnellingen blijven hetzelfde aanvoelen zoals je nu gewend bent.
Terugschakelen naar de 1e versnelling is echt een grote stap, maar je schakelt natuurlijk niet de hele tijd van 2 naar 1 en omgekeerd.
Terugschakelen naar de 1e versnelling doe je alleen als het echt nodig is, en dan is het verschil niet zo hinderlijk als op papier lijkt. In een steile klim ben je er blij mee.

Bedenk ook dat cassettes met een 10 of 9 als kleinste kransje een XD-body nodig hebben.
(de cassettes met een 11 als kleinste passen op de de ouderwetse Shimano interface, die je nu waarschijnlijk op je Hope naaf hebt)
Dus behalve dat deze cassettes duurder zijn heb je ook de aanschaf van een XD-body om rekening mee te houden.
One-up was ( 1 van) de eerste die grotere kransjes mogelijk maakte, maar ik heb vernomen dat de overgang tussen de originele kransjes en de One-up kransjes niet zo smooth verloopt als tussen de originele kransjes.
Uiteraard hebben ze een lulverhaal om hun (inmiddels achterhaalde) product aan te prijzen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik heb tijdenlang op 1x10 en 1x11 gereden met 32 voor en 11-40, 11-42 of 11-46 achter. Als je de 46 goed afstelt gaat het schakelen in principe prima. De stap op de Shimano cassette is inderdaad fors. Heb me niet gewaagt aan de dure E13 / Eagle oplossingen. Echter na lange klimmen in Polen en langere tochten in Nederland begonnen mijn knieen vorig jaar toch wel een beetje te protesteren. Ik wilde ook een nieuwe fiets dus ik heb uiteindelijk een carbonnen fiets gekocht met 2x11 26/36 en 11-40. Na een tijdje rijden zie ik nu toch ook wel de voordelen van een 2x systeem. Ik kan nog lichter nl. eventueeel met 24/34 en 11/42, maar ook de slijtage aan ketting en cassette zijn een stuk minder. Als je de 2x spullen nog hebt liggen dan zou ik dat misschien ook nog eens proberen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met 2x ben je flexibeler tov. verschillende omstandigheden, je hebt altijd wel het juiste verzet tot je beschikking.
Maar de eenvoud van 1x is toch wel een groot voordeel.
(maar dan moet je wel je huiswerk doen en het juiste voorblad kiezen, anders wordt het afzien)
Als het op klimmen aankomt, dan is 30 voor en 11-46 achter echt voldoende op een 26"en een 650b.
Rij je 29", dan heb je wat sterkere benen nodig voor een echt lange klim, of toch een 28 voorblaadje.

Rij je de ene dag in de polder en de andere dag in de Ardennen, dan is een 2x toch handiger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nadeel van One up en Sunrace is de stappen tussen de kleinere kransjes. Voor mij de reden om na de 11-42 een 11-46 cassette te verkiezen. Met de 46 kan ik vooraan de 36 blijven rijden ipv een 32 bij de 42. Uiteraard afhankelijk van wat je benen kunnen en je mentaal wilt afzien.
Plaats reactie