Ombouw 1x11 naar 2x11

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Kets
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 november 2006, 20:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Hi allemaal,

Op dit moment heb ik een tweetal MTB's. Mijn fully heeft 2x10 versnellingen en mijn 2 hardtail heeft 1x11 versnellingen.
Ik merk dat ik minder vaak op de 1x11 fiets omdat ik op deze minder bereik met het schakelen heb. Ik wil deze dan ook gaan ombouwen naar 2x11.
in principe doe ik (bijna) alles zelf aan mijn fietsen, maar het ombouwen naar een 2x11 speed heb ik nog nooit gedaan.
Iemand tips/tricks waar ik rekening mee moet houden?

Oja, het gaat over onderstaande fiets:
https://www.merida-bikes.com/en_int/bik ... -4326.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tnx
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Gebruik je wel een juiste grote kettingwiel? Kom je op de klimmen te kort of juist op de snelle stukken? Ik zie dat er standaard een 30T wordt gelevert, tenzij je veel in Zuid limburg zit zou ik eens een 32 of 34 proberen. ik heb zelf goed ervaring met een oval omdat ik die op de steile klimmen net wat makkelijker over het dode punt krijg en daarom 2 Tanden groter kan rijden (=meer topspeed). Ik merk zelf dat de jusite keuzen van het kettingwiel heel kritische is bij een 1x11

Je achterwiel heeft een Xd body dus Shimano gaat niet passen. Sram heeft een GX 2x11 groepset op Xd body die wel past (je frame heeft een nok voor de voor derailer zo te zien). Maar makkelijker is het om een 1x12 Eagle upgrade set aan te schaffen. heb je het zelfde bereik en kan je zo monteren.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Dunc@n schreef:Gebruik je wel een juiste grote kettingwiel? Kom je op de klimmen te kort of juist op de snelle stukken? Ik zie dat er standaard een 30T wordt gelevert, tenzij je veel in Zuid limburg zit zou ik eens een 32 of 34 proberen. ik heb zelf goed ervaring met een oval omdat ik die op de steile klimmen net wat makkelijke rover het dode punt krijg en daarom 2 Tanden groter kan rijden (=meer topspeed)
Precies wat ik ook dacht. Rijd zelf met een 34T voor en 11-40T achter en moet zeggen dat ik eigenlijk nergens wat te kort kom. Ben eerlijk gezegd met deze combinatie nog niet in Limburg geweest, maar voorzie voor mezelf daar ook geen problemen.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Is het niet zo dat hij kan volstaan met het aanschaffen van een 2spd cranksetje met voorderie+shifter?
Zo'n Eagle setje is ook niet bepaald goedkoop en daarmee schiet hij eigenlijk niet zoveel op, dan alleen dat hij tov de 1x11 set wat fijnere stapjes heeft en dat grote tandwiel op de cassette er bij krijgt voor die mega steile klim.
Misschien kan TS even aangeven wat hij mist in zijn 1x11 bereik?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
clourens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 30 oktober 2008, 11:05
Mijn mountainbike: Specialized Carbon Comp/Marathon 29, Cube LTD Comp, Lapierre Zesty AM, Salsa Beargrease

2x11 of 1x12... bijna hetzelfde bereik, minder gekloot met een voorderrie, minder slijtage. Zorg inderdaad alleen dat je het juiste voorblad hebt (aantal tanden). Het verschil tussen 1x11 en 1x12 is uiteindelijk best groot (uit eigen ervaring).

Vraag me ook af of dat nog wel gaat SRAM 11 speed achter (42 max) en een 2x voorblad... wordt die ketting dan niet te kort / lang ?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Nee dat gaat niet. Een Sram 1x derrailleur is niet gemaakt om de kettinglengte van een dubbel te kunnen verwerken. Hij kan geloof ik maar 2 tanden verschil aan.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Het grootste bereik behaal je met deze 11sp 9-46 cassette:
https://www.bike-components.de/de/e-thi ... 18-p59475/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kets
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 november 2006, 20:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Dunc@n schreef:Gebruik je wel een juiste grote kettingwiel? Kom je op de klimmen te kort of juist op de snelle stukken? Ik zie dat er standaard een 30T wordt gelevert, tenzij je veel in Zuid limburg zit zou ik eens een 32 of 34 proberen. ik heb zelf goed ervaring met een oval omdat ik die op de steile klimmen net wat makkelijker over het dode punt krijg en daarom 2 Tanden groter kan rijden (=meer topspeed). Ik merk zelf dat de jusite keuzen van het kettingwiel heel kritische is bij een 1x11

Je achterwiel heeft een Xd body dus Shimano gaat niet passen. Sram heeft een GX 2x11 groepset op Xd body die wel past (je frame heeft een nok voor de voor derailer zo te zien). Maar makkelijker is het om een 1x12 Eagle upgrade set aan te schaffen. heb je het zelfde bereik en kan je zo monteren.

Dit is inderdaad waar ik tegenaan loop. Ik mis vooral topspeed. Aangezien ik volgens mij niet meer dan 32 zou kunnen monteren op mijn huidige set zit ik dus te denken om het om te bouwen naar 2 x 11. Ombouwne naar 1 x 12 zal voor mij weinig zin hebben.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Die 11 speed casettes met 9 en 10 speed kranjes zijn vrij prijzig.
Je zou een (veel goedkopere) 11-46 casette icm een 32T tandwiel kunnen proberen.
ScottSpark
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 8 april 2018, 16:14
Mijn mountainbike: Scott Spark 930

Jamis Diablo schreef:Die 11 speed casettes met 9 en 10 speed kranjes zijn vrij prijzig.
Je zou een (veel goedkopere) 11-46 casette icm een 32T tandwiel kunnen proberen.
De huidige 10-42 met 30 voorblad is een zwaarder verzet dan 32-11, dus dat heeft geen zin. Ik zou persoonlijk kijken of je een 34T kan lenen op te passen en als dit niet past een 32T monteren. Hier kan je makkelijk 40km/u mee rijden. Duurdere optie is inderdaad de e thirteen 9-46. 2×11 moet je ook een nieuwe achterderailleur zoals Japie al zei.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kets schreef:Dit is inderdaad waar ik tegenaan loop. Ik mis vooral topspeed.
Zoals ik het begrijp wil TS een aanmerkelijk zwaarder verzet om op wat hogere snelheid (waarschijnlijk op asfalt of het vlakke OtR?), bij relatief lage trapfrequentie te kunnen cruisen.
Hij zit blijkbaar ook vast aan het 32tands voorblad, met de cassette die massen voorstelt kom je dan uit op een vergelijkbaar verzet van 36-10.
(32/9=3,56; 36/10=3,6)
Die dure 46-9 cassette is dan nog niet zo'n slechte oplossing toch? (€ 215,-)
Hij moet er dan wel een nieuwe ketting (€ 30,-) bij kopen wat meteen de vraag oproept of je huidige voorblad daarvoor nog niet te ver ingesleten is.
In dat laatste geval komt er nog iets van € 70,- bij en ben je dus € 315,- verder.

TS stuurt wel duidelijk op een 2x.. setup aan. Hij heeft op zijn andere fiets 2x10 dus weet waar hij het over heeft.
Bij die overstap van 1x11 naar 2x11 moet er volgens mij een nieuw crankstel (€ 175,-), een ketting (€ 30,-), voorderailleur (40,-) en shifter (€ 50,-) aangeschaft worden.
Ervan uitgaande dat het bracketlager en de cassette nog voldoende nieuw zijn, kom je dan voor ongeveer hetzelfde bedrag uit op functionaliteit die dan wel beter aansluit op de wensen van TS.

Maar welke oplossing je ook kiest; de cassette, voorblad en ketting die je wilt handhaven moet nog behoorlijk nieuw zijn om te voorkomen dat je te maken krijgt met schakelproblemen etc.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Voor een Non-Boost fiets heb je een 6mm offset kettingblad nodig, maar als deze net je frame raakt kan je ook overwegen een spiderless boost kettingblad (3mm offset) of super boost (0mm offset) te gerbuiken. Dan komt je ketting blad wat verder naar buiten te staan. Niet ideaal qua kettinglijn op de 42, maar zou wel kunnen werken.

2x setup met een X01 achterderailer en 10-42 Xd cassette gaat niet lukken, de derailer kan de kettinglengte niet opnemen. Dus zal je ook een Shimano/SRAM 11sp freewheel, cassette en derailer moeten monteren.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dunc@n schreef:2x setup met een X01 achterderailer en 10-42 Xd cassette gaat niet lukken, de derailer kan de kettinglengte niet opnemen. Dus zal je ook een Shimano/SRAM 11sp freewheel, cassette en derailer moeten monteren.
Dus so-wie-so dan ook nog een nieuwe cassette die dan prima een 10-34 of 10-36 zou kunnen zijn, dan kan zijn achterderailleur het misschien wel aan?
Maar het is ook de vraag of die 10-34 cassettes wel voor een XD body in de handel zijn.
Lastiger (en duurder) dan ik dacht...

In het ergste geval komt het dus neer op een compleet nieuwe groep waarbij ik dan om prijstechnische redenen zou neigen naar Shimano (SLX) waarbij de XD body dan nog voor wat uitzoekwerk gaan zorgen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Jan Willem schreef:[ dan kan zijn achterderailleur het misschien wel aan?
Nee, een 1x achter derraileur van Sram kan niet de kettinglengte van een dubbel weg werken.
Hij heeft 1 scharnierpunt te weinig (overigens ook de reden dat ze zo lekker stil zijn)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Shimano 11-46 cassette en een 36t voorblad.
Dan heb je op een 29” in NL “niets” te klagen.
Kan die Sram derailleur een 46 kransje aan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie