Route gradatie in Nederland?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Tijgerhaai schreef:Uiteraard. Maar het risico dat je na twee uur rijden op een suffe groene route terecht komt als je zin had in rood is daarmee wel weg. Zoals eerder ergens in dit Topic geroepen is Trailforks uitermate geschikt voor wat je net aangeeft. Kan je allerlei info op kwijt, foto/video, enz. Ik ben aan het stoeien geslagen met Texel (kan nog meer info bij) en dan krijg je zo iets. https://www.trailforks.com/region/texel-23439/" onclick="window.open(this.href);return false; Kan je dus zien dat het een mix is van weg, groen, blauw, met wat foto's er bij kan je dus prima opmaken wat je kan verwachten en of jij het de moeite vind om daar eens te gaan rijden.
Ook niet helemaal ideaal, bij trailforks kan ieder (later) een eigen waardering van de route geven. zo krijg je het zelfde als op MTB route.nl en lijkt een route uitdagender dan hij in werkelijkheid is.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Op trailforks moet je het al buwust gaan wijzigen. Daarnaast als wij het systeem goed uitleggen. (Wat is groen,blauw,rood,zwart) denk ik dat dat wel mee valt. Mtbroutes is met niks zeggende steretjes. Ik beloof niks maar ik wil eens kijken of ik je vertaling in een webpagina kan zetten.
◼︎ Go round the outside.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ik heb even de beginpost aangepast, als we dan toch bezig zijn kunnen we net zo goed de lijst afmaken, ik heb zelf nog een aantal routes op het lijstje van Aurelius toegevoegd waar ik een oordeel over durf te vellen.
Aanvullingen en opmerkingen kom maar door dan zet ik ze er in.

Groen – Eenvoudig
beginnende fietser/kinderen/familie . Basic Bike Skills vereist. Geschikt voor mountainbike en hybriden. Sommige groene zijn geschikt voor aanhanger/trailer.

Relatief vlak en breed verhard en onverhard. Het trail-oppervlak kan soms onregelmatig of modderig zijn. Kan korte vloeiende singletrack segmenten bevatten.
Klimmen en afdalingen zijn meestal flauw en kort. Geen uitdagende secties

Blauw - Matig
Gemiddelde fietser / mountainbiker met basis off-road rijvaardigheid. Geschikt voor Mountainbikes en CX.

Merendeel Singletrack afgewisseld met stukken fire road en verhard. Trail-oppervlak kan kleine obstakels van wortels en rotsen bevatten.
De meeste hellingen zijn gemiddeld, maar kunnen korte steile stukken bevatten. Bevat kleine technische secties (TTF's)

Rood - Moeilijk
Bekwame mountainbikers met goede off-road rijvaardigheden. Geschikt mountainbikes (van betere kwaliteit)

Steiler en taaier, meestal singletrack met technische secties. ondergrond bevat variatie aan oppervlakte zoals wortels/zand/modder/rotsen/grind.
Een breed scala aan beklimmingen en afdalingen van een uitdagende natuur zal aanwezig zijn. Verwacht wortels,kuilen, kombochten, rockgardens, middelgroot verval, drop-offs, off cambers, geulen, switchbacks en rollers/kleine jumps.

Zwart – gevorderd
Gevorderde ervaren mountainbiker, gewend aan fysiek en technisch veeleisende routes. Alleen geschikt voor kwaliteit mountainbikes.

Singletrack in uitdagende natuur met veel exposure, verwacht veel fysieke en technische beklimmingen en “downhill stijl” afdalingen.
Trails bevatten en onvermijdelijke TTF's. Als rootgardens, rockgardens, steeps, drop-offs, off-cambers, geulen, switchbacks en jumps. Secties zullen uitdagend en variabel zijn.

Om een voorbeeld te geven per provincie (rating door forumleden)

Afbeelding

nog verder aan te vullen......
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Goed bezig, bikers. Ik zou trouwens niet zeggen ‘van betere kwaliteit’. Kwaliteit is subjectief. Een goedkopere fiets kan ook prima zijn, als hij maar gemaakt is voor wat je ermee gaat doen*. De staat van het materiaal en de voorbereiding (een rode route doe je beter niet op je gympen, zonder gereedschap, binnenbandje, voldoende water etc.) zijn denk ik vooral van belang.

*) mensen die full speed met een single speed zonder vering van een endurotrack afdenderen laat ik gemakshalve maar even buiten beschouwing
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Oli4k schreef:
*) mensen die full speed met een single speed zonder vering van een endurotrack afdenderen laat ik gemakshalve maar even buiten beschouwing
Tja, die zie ik ook op een BBC rondrijden.... :bier:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Leuk zo'n lijstje. Maar dan kan je beter de hele gpx met info op Trailforks zetten. https://www.trailforks.com/region/netherlands/routes/" onclick="window.open(this.href);return false; Gebruiksvriendelijker.
◼︎ Go round the outside.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooi werk :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat bedoel je bij het type met een kleurvlakje? Of is Hoge Ginkel vooral blauw met een rood gedeelte?
Overigens lijkt Bergschenhoek nog best wel een beetje rood te worden als ik zo de rating lees...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

suravida schreef: Overigens lijkt Bergschenhoek nog best wel een beetje rood te worden als ik zo de rating lees...
Denk ik ook, net zoals dat Nederlandse mtb'ers erg verrast gaan worden van blauwe trailforks segmenten in zuid Frankrijk :D
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

suravida schreef:Wat bedoel je bij het type met een kleurvlakje? Of is Hoge Ginkel vooral blauw met een rood gedeelte?
Overigens lijkt Bergschenhoek nog best wel een beetje rood te worden als ik zo de rating lees...
Voornamelijk blauw met klein stukje rood.
Zo is Schoorl gewoon blauw op afdaling nok na.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

paulus1981 schreef:
suravida schreef: Overigens lijkt Bergschenhoek nog best wel een beetje rood te worden als ik zo de rating lees...
Denk ik ook, net zoals dat Nederlandse mtb'ers erg verrast gaan worden van blauwe trailforks segmenten in zuid Frankrijk :D
Ik heb jaren geleden een paar dagen gebiked rondom Orpierre (aanrader trouwens!) Na een dag in de auto even snel een blauw "familiale" lusje pakken op onze fullies om vervolgens maar een deel van de afdaling te lopen omdat we simpelweg niet zagen hoe we daar naar beneden konden komen. :lol: (Eigenlijk zou ik die trails nog wel een keer moeten rijden om te kijken hoe dat nu bevalt, hopelijk zijn ze nu peanuts :lol: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Lekker aan het spammen hier. (niet iedereen leest de zelfde draadjes) Maar nu ook Schoorl op de juiste wijze op Trailforks. (paar dagen zoet geweest :o )

https://www.trailforks.com/region/schoorl/" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
ChillyWilly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 12 maart 2012, 13:35
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2018

Ter inspiratie, een aantal blauwe trails in Whitsler Bike Park.

Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

ChillyWilly schreef:Ter inspiratie, een aantal blauwe trails in Whitsler Bike Park.
WBP is een schoolvoorbeeld van hoe trail ratings en skills progressie gedaan zouden moeten worden. De ratings kloppen over het algemeen goed en op hun trailmap staat een lijst van alle trails in volgorde van moeilijkheid zodat je heel eenvoudig je volgende uitdaging kan vinden.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3875
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Sinds kort heeft Trailforks een nieuwe functie in de app (komt later ook op de website) Bij de trail wordt nu beter aangegeven wat je kan verwachten. Dit helpt natuurlijk ook om in te schatten of het een trail is die je leuk gaat vinden.

Meer info:
https://www.pinkbike.com/news/trailfork ... 7mXwFY-HZ0
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie