Laten we een nieuwe fiets samenstellen...
Welke vork nemen we dan uit onderstaande opties?
2018 Pike RC (Charger 2, Debonair)
2017 Pike RCT3 (Charger)
2018 Fox 34 Performance Elite
Allen zijn boost en allen hebben 140mm travel.
Type fiets: 29'er trailbike, laten we als benchmark de Jeffsy nemen
Totaalgewicht van de combinatie stellen we op 100KG in.
Van de twee RockShoxes neig ik naar de 2018 Pike RC. Een lock-out zegt me namelijk helemaal niets. Maar hoe verhoudt de Fox zich tot dit duo? De oudere charger-demper ging al even mee en lijkt ingehaald door de huidige Fox 34-vorken. Maar heeft RockShox een sprong kunnen maken met de Charger 2?
Battle of the trail forks
-
- Extreme Biker
- Berichten: 709
- Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
- Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer
Al een gekeken naar de DVO diamond of Sapphire?
Super vorkjes
Super vorkjes
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush
We Are Basta!!
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush
We Are Basta!!
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Tsja, als er geen budget genoemd wordt, komen de juiste adviezen vanzelf
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
De 2017 Pike zou ik laten vallen, de nieuwe is aanzienlijk beter.
Dan is mijn ervaring met de FOX dat die lastig in te stellen is. Heb je hem niet goed, dan valt 'ie wat tegen. Maar krijg je hem perfect, dan heeft die nog steeds een streepje voor op de 2018 Pike: in NL net een fractie fijngevoeliger en in het buitenland net die fractie meer controle op de uiterste limiet.
Interessante andere opties: Formula 35/Selva of Cane Creek Helm. Beide (merken) schijnen erg goed te zijn, heb ze zelf nog niet in het terrein mogen proberen. Parkeerplaatstest beloofde al heel veel. Tot die tijd: DVO! Hoewel Öhlins ook niet te versmaden is. Ik zet ze alle vier boven jouw keuzes!!
Dan is mijn ervaring met de FOX dat die lastig in te stellen is. Heb je hem niet goed, dan valt 'ie wat tegen. Maar krijg je hem perfect, dan heeft die nog steeds een streepje voor op de 2018 Pike: in NL net een fractie fijngevoeliger en in het buitenland net die fractie meer controle op de uiterste limiet.
Interessante andere opties: Formula 35/Selva of Cane Creek Helm. Beide (merken) schijnen erg goed te zijn, heb ze zelf nog niet in het terrein mogen proberen. Parkeerplaatstest beloofde al heel veel. Tot die tijd: DVO! Hoewel Öhlins ook niet te versmaden is. Ik zet ze alle vier boven jouw keuzes!!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Is dit niks?
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... EM-p61616/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij is niet zo licht maar volgens mij een prima vork. Normaal voor OEM dacht ik. Ben hem ook aan het overwegen
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... EM-p61616/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij is niet zo licht maar volgens mij een prima vork. Normaal voor OEM dacht ik. Ben hem ook aan het overwegen
Uit ervaring kan ik zeggen dat het een heel fijn vorkjeivocare schreef:Is dit niks?
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... EM-p61616/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij is niet zo licht maar volgens mij een prima vork. Normaal voor OEM dacht ik. Ben hem ook aan het overwegen
is. Lekker soepel en doet wat hij moet doen.
2030 gram ongeveer.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
- vibemaker
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
- Contacteer:
Die prijs rechtvaardigt bijna een impulsaankoopPat. schreef:Uit ervaring kan ik zeggen dat het een heel fijn vorkjeivocare schreef:Is dit niks?
https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... EM-p61616/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij is niet zo licht maar volgens mij een prima vork. Normaal voor OEM dacht ik. Ben hem ook aan het overwegen
is. Lekker soepel en doet wat hij moet doen.
2030 gram ongeveer.
| Some stuff : Orange Stage EVO 29 | Orange Crush 29 | Project Bamboo |
De vraag is een beetje wat TS zoekt: de beste vork? De beste vork voor een bepaald prijsniveau? Een vork met de meeste uitstraling voor zo min mogelijk geld? De beste vork in de middenklasse?
Die FOX bij BC vandaan zet ik duidelijk onder het prestatieniveau van de 3 genoemde opties van TS. Maar aan de andere kant zijn hele volksstammen uitermate tevreden met het presteren van die range van vorken.
Die FOX bij BC vandaan zet ik duidelijk onder het prestatieniveau van de 3 genoemde opties van TS. Maar aan de andere kant zijn hele volksstammen uitermate tevreden met het presteren van die range van vorken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Scheelt het echt zo veel of valt het mee? Ben gewoon nieuwsgierig. Ben zelf een 29er hardtail trail fiets aan het opbouwen. De keuze is dan of een nieuwe Reba 120 mm of deze. Met mijn 75kg heb ik misschien wel genoeg aan de Reba.
Hier ligt het ook aan het gebruik. Maar op een stuk met remkuilen ga je zeker een verschil met een top-vork merken. De Reba wil daar op hoge snelheid wat gaan stuiteren, waar een betere vork rustiger blijft.ivocare schreef:Scheelt het echt zo veel of valt het mee? Ben gewoon nieuwsgierig. Ben zelf een 29er hardtail trail fiets aan het opbouwen. De keuze is dan of een nieuwe Reba 120 mm of deze. Met mijn 75kg heb ik misschien wel genoeg aan de Reba.
Nu is 120 mm wel een beetje de grens dat je verschillen echt gaat merken, gewoon omdat de veerweg vrij beperkt is. Daarnaast zal ook een hardtail zelf nog een beperking zijn. Zelfs met de allerbeste voorvork helemaal perfect afgesteld kom je eerder aan de grens van de fiets dan die van de vork. Met een dubbel geveerde bike zal die grens verder weg liggen.
Heb je nu het idee dat je helemaal aan de limiet zit en mensen op slechte ondergrond nog steeds bij je weg rijden, dan kan een duurdere, betere vork een verschil maken. Maar dat kan alleen jij inschatten.
Dan moet verder ook je remtechniek al optimaal zijn, je bochtentechniek op hoog niveau, wil je de winst er al echt uit halen.
Eerlijk? Die Reba doet het best goed
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
En iedereen is een wedstrijdrijder. Ik vraag me af hoeveel bikers zich echt bezig
Houden met het finetunen van een vork. Denk dat er dat maar heel erg weinig zijn.
Maar je hebt wel gelijk in wat hij zoekt. Dat maakt het voor ons ook een stuk makkelijker.
Houden met het finetunen van een vork. Denk dat er dat maar heel erg weinig zijn.
Maar je hebt wel gelijk in wat hij zoekt. Dat maakt het voor ons ook een stuk makkelijker.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Altijd lastig. Als iemand vraagt naar de verschillen, dan kan ik die geven. Ik probeer de beperking aan te geven, van het materiaal en de rijder. Maar dat laatste is lastig in te schatten. Hoewel in veel gevallen een rijder er zeker op vooruit gaat met een betere én goed ingesteld vork. Maar in de regel doet een clinic meer... . Het is net zo als een kilo lichtere fiets waar de rijder zelf waarschijnlijk nog wel vijf kilo te winnen heeft.Pat. schreef:En iedereen is een wedstrijdrijder. Ik vraag me af hoeveel bikers zich echt bezig
Houden met het finetunen van een vork. Denk dat er dat maar heel erg weinig zijn.
Maar je hebt wel gelijk in wat hij zoekt. Dat maakt het voor ons ook een stuk makkelijker.
Maar als ik de ervaring heb dat er verschillen in zitten, verschillen waar ik soms van schrik (meestal in negatieve zin...), waarom zou ik die niet doorgeven. Wat iemand met die ervaring doet moet die persoon zelf inschatten. Als er echter een duidelijke beschrijving bij zit van het gebruik, is er natuurlijk een redelijk advies te geven wat het meest geschikt is.
Inderdaad. Te weinig zou ik zeggen, gezien de winst die daar te halen is. Maar dat gaat ook op voor banden (hoewel daar moeilijker over gedaan wordt) en de bandenspanning. Naast dat het snelheid op kan leveren is het ook gewoon leuk om er mee te spelen en de verschillen te voelen. Maar goed, dat vind ik... .Pat. schreef:Ik vraag me af hoeveel bikers zich echt bezig
Houden met het finetunen van een vork. Denk dat er dat maar heel erg weinig zijn.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
De wedstrijden zal ik ooit gaan rijden als het gebeurd met de air 9, ben een ros 9 aan het opbouwen voor de leuke ritten zoals op de uhr, buitenlandse ritten want die moeten er komen en single speed voor de winter.
Moet dus echt een funbike worden. Juist daarom is dan een voorvork moeilijk uit te zoeken.
Misschien moet ik even een eigen draadje pakken op dit forum, dit is ook niet handig voor de topic starter.
Moet dus echt een funbike worden. Juist daarom is dan een voorvork moeilijk uit te zoeken.
Misschien moet ik even een eigen draadje pakken op dit forum, dit is ook niet handig voor de topic starter.
De vraag kwam bij me op omdat ik benieuwd ben naar de verschillen tussen Charger, Charger 2 en Fox FIT4 2018
Dat er betere vorken zijn, ongetwijeld. Maar die zitten niet in voor mij betaalbare fietsen of worden niet in confectie-fietsen geleverd. De eigenlijke aanleiding is de keuze tussen twee fietsen, de ene heeft een 2018 Pike RC de andere een 2018 Fox 34 elite. Als de Fox lichtjaren beter is dan de Charger 2 dan kan de meerprijs voor een deel gerechtvaardigd worden.
Dat er betere vorken zijn, ongetwijeld. Maar die zitten niet in voor mij betaalbare fietsen of worden niet in confectie-fietsen geleverd. De eigenlijke aanleiding is de keuze tussen twee fietsen, de ene heeft een 2018 Pike RC de andere een 2018 Fox 34 elite. Als de Fox lichtjaren beter is dan de Charger 2 dan kan de meerprijs voor een deel gerechtvaardigd worden.