Klim ervaringen, Tips?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

hansdegebruiker schreef: Sommige mensen houden ervan en sommige helemaal niet.
Voor die laatste partij is er dus een psychische obstakel en maakt het allemaal niet fijner, hoeveel je ook traint.
Haha correct, het hoort erbij dus de mindset is goed bij mij. Alleen waar jij er voor gaat op een klim wil ik lekker kletsen met mijn maat(jes) beetje van het uitzicht genieten etc. Daar hoort een hartslag van boven de 180 niet bij. Als ik niet kan fluiten of kletsen dan geniet ik niet. Pain and pleasure. Als het naar beneden gaat is het vaak een ander verhaal dan is er niemand om te kletsen ;)

Er zitten er ook bij die niet aanspreekbaar zijn en dat is omdat ze of in hun 'zone' zitten met concentratie (waarvoor is mij altijd onduidelijk) of omdat ze de conditie niet hebben maar wel erbij willen blijven fietsen. Ik heb dan zelf geen competitie drang tegenover lycra's of andere uit ons groepje dus dat kan ook het 1 en ander verklaren ;)
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

"Je moet ervan houden" is inderdaad ook wel een ding. Vooralsnog hou ik er niet van. Noodzakelijk kwaad om te kunnen afdalen. Maar noodzakelijk blijft het wel(helaas zijn niet overal skiliften) dus dan wil ik dat ook zo goed mogelijk leren te doen. Tevens een uitdaging en daar houd ik dan wel weer van. :winkie:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Het is niet alleen een kwestie van wennen maar ook van voorbereiden.
Binnen een paar dagen zou je redelijk gewend moeten zijn aan de hoogte
maar wat veel beginners vergeten is het laatste woordje van de eerste regel.

Het beste zoek je dus vantevoren uit hoe de routes lopen etc. of koopt daar
ter plaatse een ign wandelkaart oid. 1000 hoogtemeters op 40 km. moet niet
echt spectaculair klinken in het buitenland. Maar zodra je via goedlopende
schoter of asfalt omhoog kunt komen en via de leuke trails naar beneden heb
je het meeste profijt.

Maar je hebt klimmen en klimmen, zo heb ik vandaag een route gedaan in Spa
en heb 1000 hm+ weggetrapt op 37 km. met een calorieverbruik van 3373.
Vorige week zondag bij de TT van Sart les Spa was het 54 km en 1300 hm+
Maar het aantal Kcal was bij de laatste toch 3204 terwijl je volgens de getallen
een zwaardere tocht hebt gereden.

Ik klim liever in het buitenland (buiten NL/B). 500 hm+ achter elkaar wegtrappen
op een leuk hellingkje, heerlijk. Praten in een klim? Neuh, dat doe ik noooooit ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Mooi verhaal man, ik weet er alles vanaf, ik ben ook 2 meter en 100 kilo, vanuit Nederland naar Zwitserland verhuisd, ik vol goede moed hier in het dorp de heuvel 15% stijging(asfalt) op maar halverwege terug omdat het te stijl was. Mijn zwager(Zwitser) zegt daar rij ik wel naar boven, ik dacht nog wat een bluffer, nu na vijf jaren Zwitserland lach ik er ook om en rij ik er ook overal omhoog, het is niet makkelijk en in groepsverband hoor ik bij de langzame rijders vooral omdat ik te zwaar ben, maar in de afdaling ben ik de snelste maar rem ik omdat het soms wel erg hard gaat op een kiezelstenen ondergrond.
Het is dus wennen aan de hoogte en de stijging, heel rustig beginnen , eigen tempo, ik kom eigenlijk altijd boven (2x10) en anders afstappen en lopen wat ook zeer vermoeidend is.
Het beste kan je op asfalt omhoog rijden(of de lift) ivm met de grip en downhill over mooie trails. succes
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Floris, ga je dan tegenwoordig met dezelfde snelheid omhoog als toen die allereerste keer?

In dit draadje wordt het effect van gewicht op het klimmen onderschat. Op met name wielrenners websites vindt je rekentools die inzichten geven in de hoeveelheid watt die je moet trappen bij een zeker gewicht, een zekere helling en snelheid.

Voorbeeld: Helling 12%, 10 km/u.
Een fietser van 70 kg heeft hier 262W voor nodig. Iemand van 100 kg 363W.
Ja, doei !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarbij de zwaardere persoon wel meer spiermassa heeft, als tenminste niet al dat gewicht in een bierbuik zit ;-)

Het gaat dus om de verhouding tussen je lichaamsgewicht en het vermogen dat je kunt trappen. Over een langere periode, een sprinter trapt veel vermogen maar kan dat niet lang volhouden.
Hoe meer Watt per kg je kunt leveren, hoe sneller je naar boven kunt. Reden waarom pro's geen flink getraind bovenlichaam willen, alleen maar kg's die mee omhoog moeten :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Joepie de schreef:Floris, ga je dan tegenwoordig met dezelfde snelheid omhoog als toen die allereerste keer?

In dit draadje wordt het effect van gewicht op het klimmen onderschat. Op met name wielrenners websites vindt je rekentools die inzichten geven in de hoeveelheid watt die je moet trappen bij een zeker gewicht, een zekere helling en snelheid.

Voorbeeld: Helling 12%, 10 km/u.
Een fietser van 70 kg heeft hier 262W voor nodig. Iemand van 100 kg 363W.
Waarbij een wielrenner meestal op een zelfde ondergrond rijd, ik denk dat er weing mensen zijn die dat gaan uitrekenen, alleen het moeten staat me al tegen, ik herken het verhaal dat mensen omhoog fietsen op een een grindweg maar halverwege al kapot zijn terwijl het leukste dan nog moet komen, in Nederland maakt dat niet uit daar hoef je niet een half uur naar boven te rijden, het gaat erom dat je op een een manier boven komt zonder helemaal kapot te zijn
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik heb niet alles tot de letter gelezen, maar :

Als je niet goed getraind bent, zul je al helemaal rustig moeten klimmen.
Veel mensen durven niet met een lage cadans te fietsen.
Dit is echter wel noodzakelijk om rustig te moeten klimmen.
Kracht zou de ts moeten hebben, dus dat zal het probleem niet zijn.
Het moet ook wennen, vandaar ook de dag(en) om aan te passen.
Wat natuurlijk geen nut heeft als je de 1e dag al teveel heeft.

In het begin zul je echt heel langzaam moeten fietsen.

Goede tips voor de rest :-q
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik heb een pleuris hekel aan klimmen. Bij een helling zet ik m’n versnelling altijd in het aller lichtste verzet. Ik ga dan met 6 kmph omhoog. Wandelsnelheid zeg maar. Boven kom ik uitgerust en onbezweet aan en kan ik op het vlakke weer ertegenaan. Ik snap dat zoiets in bergachtig gebied veel te veel tijd kost maar hier in Zuid Limburg zijn de heuvels toch nooit super lang.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Uiteindelijk kom je er toch niet onderuit dat bij het klimmen de zwaartekracht verreweg je grootste tegenstander is, en, uitgaande van een redelijke conditie, je eigen gewicht dus de grootste invloed heeft op hoe makkelijk of moeilijk dat gaat.

Hier in North Vancouver begint iedere rit met een behoorlijke klim. Ik ben 1m87 en mijn gewicht heeft in de loop der jaren grofweg tussen de 75 en 85 kg gevarieerd. Ik kan één ding met zekerheid zeggen: een paar kilo erbij of eraf scheelt een slok op een borrel. Persoonlijk ervaar ik de kilo's boven de 80 echt driedubbel, klimmen wordt dan snel minder leuk. 80 kg is ook ongeveer het punt dat er bij mij een buikje zichtbaar wordt...

100+ kg zou voor mij betekenen een rugzak van 20 kg dragen, heb dat op de fiets nog nooit geprobeerd maar wel bergwandelend, dus kan me er wel iets bij voorstellen. Je eigen gewicht is echt waar je de meeste winst kunt behalen, al het andere is gerommel in de marge.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

floris Zwitserland schreef:
Joepie de schreef:Floris, ga je dan tegenwoordig met dezelfde snelheid omhoog als toen die allereerste keer?

In dit draadje wordt het effect van gewicht op het klimmen onderschat. Op met name wielrenners websites vindt je rekentools die inzichten geven in de hoeveelheid watt die je moet trappen bij een zeker gewicht, een zekere helling en snelheid.

Voorbeeld: Helling 12%, 10 km/u.
Een fietser van 70 kg heeft hier 262W voor nodig. Iemand van 100 kg 363W.
Waarbij een wielrenner meestal op een zelfde ondergrond rijd, ik denk dat er weing mensen zijn die dat gaan uitrekenen, alleen het moeten staat me al tegen, ik herken het verhaal dat mensen omhoog fietsen op een een grindweg maar halverwege al kapot zijn terwijl het leukste dan nog moet komen, in Nederland maakt dat niet uit daar hoef je niet een half uur naar boven te rijden, het gaat erom dat je op een een manier boven komt zonder helemaal kapot te zijn
Precies dit inderdaad..daarom doe ik ook aan mountainbiken i.p.v. wielrennen. Onder de 100 kg voel ik me niet lekker(behalve in een lange klim waarschijnlijk :lol: )wil ook een sterk bovenlichaam behouden. Dus moet ik er genoegen mee nemen dat ik nooit een klimgeit zal zijn. Hoeft ook niet. Maar wil wel kunnen genieten van mooie afdalingen, dus klimmen is een noodzakelijk kwaad(voor mij dan, snap dat er massa’s zijn die er anders over denken en het geweldig vinden) en liften heb je helaas lang niet overal..Denk dat ik te snel omhoog wil, terwijl ik daar niet voor gebouwd ben.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Overigens 100 kilo betekent dat ik nog 8 moet afvallen :winkie: dus daar is nog iets te halen :-q
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

ben 2 week terug 2x op een BMX de alpe d 'huez opgefietst.. staand met verzetje 44x15... het komt gewoon neer op dom door stampen en niet te veel nadenken over pijntjes.. ging prima met 100+ kilo :-q

Afbeelding
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Het meeste is geschreven. Minder kilo's aan het lijf helpt enorm bij klimmen. Daarnaast de lol er van inzien, de juiste techniek en voor aanvang van de vakantie interval trainingen.

Of gewoon stoppen met denken en op een BMX met 44x15 naar boven stoempen 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oud draadje ff oppikken.
Als je geen 18 meer bent en wat zwaarder, dan is mijn ervaring dat je rustig aan zo 'n klim moet beginnen.
Dus 1a 2 versnellingen lichter dan je benen bij de start aankunnen. Desnoods gewoon in de eerste versnelling.
Doe je dit niet, dan blaas je jezelf heel snel op.
Eenmaal op gang (kan bij een diesel gerust een half uur duren), dan vanuit dat iets te lichte verzet je kadans zoeken.
Begin je in een te hoge versnelling, dan gaat het al heel snel met iedere meter zwaarder. Er komt dan geen eind meer aan het terugschakelen, voor je het weet trek je het in de eerste versnelling ook niet meer.

Net als op het vlakke, geldt zeker in de bergen dat alles wat je aan bet begin vd rit teveel geeft, je naderhand dubbel tekort komt.

Verder kan een hartslagmeter helpen.
Je benen liegen soms (vaak) .
Soms voelt het aan alsof het niet op kan. Een blik op je hartslagmeter vertelt je dan of je echt een topdag hebt, of dat het feest snel voorbij is.
(en omgekeerd kan ook, het voelt ruk, maar je hs zit goed en na een paar km ga je als een speer)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie