Binnenhuls bottom bracket scheef

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Ik ben eergisteren bezig geweest met het vervangen van een BB71 bottom bracket. Het was al een aardige klus de oude eruit te krijgen maar dat is uiteindelijk wel gelukt (met wat geweld). De nieuwe heb ik erin geperst met een home made pers zoals hier wel vaker langs kwam, echter kwam ik toen hij erin zat erachter dat de binnenhuls scheef was komen te zitten. Ik kreeg deze met geen mogelijkheid meer recht dus uiteindelijk heb ik hem eruit gesloopt. Mijn frame heeft wel een afvoergaatje aan de onderkant, maar ik zal evengoed in de gaten moeten houden dat de lagers niet door vocht aangetast worden.
Mijn vraag is hoe jullie het aanpakken om te voorkomen dat de binnenhuls niet scheef komt te zitten, aangezien je dat bij het persen niet kan zien?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Goede vraag - heb dat ook wel eens meegemaakt, en ook de huls eruit gehaald. Er zijn echter ook lagers die die huls sowieso niet hebben, dus of het echt nut heeft.het oude lager met huls liet ook vuil rond de trapas zien, dus ik heb niet de illusie dat de huls het water effectief weg houdt bij de lagers.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Mischa1970 schreef:Mijn vraag is hoe jullie het aanpakken om te voorkomen dat de binnenhuls niet scheef komt te zitten, aangezien je dat bij het persen niet kan zien?
Een goede pers gebruiken lost 90% van je probleem al op en daarna komt beleid om de hoek kijken. Of met een DIY-pers en heel erg veel beleid. Tijdens het erin persen de pers even losdraaien om te checken of je lagers recht zitten.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Inderdaad een nadeel van een DIY-pers. Of, eigenlijk, gewoon wéér een nadeel van PF-lagers :bier: :tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik heb voor mijn dhz pers een aantal extra carroserieringen die de geleiding van het lager en de huls op zich nemen. Volgens mij los je daar je probleem mee op..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat zou je even moeten uitleggen. Vormen die een koker die het bracket in gaan, waaromheen de huls dan zit, ofzo?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ja, een soort van.. ik heb als pers een bout van ongeveer 15 cm lang met een diameter van ongeveer 12 mm. Daarop heb ik eerst tegen de boutkop aan een carrosserie ring geplaatst van 50 mm, met een gat van 20 mm daarna een ring van 35 mm met een gat van 15 mm en vervolgens een setje ringen van 23,5 mm met een gat van 13/14 mm deze zitten vast met de moer. In het midden van de bout heb ik tussen een tweetal moeren nog een aantal 23,5 mm ringen geplaatst die ik zo nodig heen en weer kan schuiven met behulp van de moeren. Die 23,5 mm ringen centreren de huls bij het plaatsen. En dan aan het einde weer een setje ringen zoals op de kop maar dan ook nog een aantal van 40 mm voor de "gecentreerde" geleiding in het bracket voor als je de eerste kant doet.. Snap je? :~
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, ikke snap. Eigenlijk dus een aantal schijfjes over de bout waar de huls overheen past. En jij perst dus één kant tegelijk? Ik deed ze tegelijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

yep 1 kant tegelijk..
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Ik heb inderdaad ook ringen gebruikt om de boel gecentreerd te houden (vergelijkbaar met Hendrikjan), maar heb allebei de lagers er tegelijk in geperst. Het lukt overigens bijzonder goed, de lagers gingen er geleidelijk en recht in, de volgende keer zal ik ze 1 voor 1 erin persen dan kan ik de binnenhuls ook verschuiven vanaf de andere kant.
Die binnenhuls is er ook voor om het vocht van de lagers weg te houden, ik krijg ook het idee dat het niet heel veel helpt. Water loopt er immers uit via het gaatje aan de onderkant. Anders na een jaartje het bb maar weer vervangen, het zijn immers de kosten niet en ik weet nu hoe ik het beste aan kan pakken.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Dan ontbrak het toch echt aan beleid. Je voelt dat er iets niet verder wilt, dan haal je de pers er even uit en zorg je dat de huls netjes uitgelijnd is tov het lager. Als je dat niet doet gaat het de volgende keer geheid weer fout. Ook al doe je 1 kant per keer.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

I beg to differ. Het -met een DIY pers- erin persen van de lagers en huls ging in mijn beleving niet zwaarder dan lagers zonder huls. Dus niet zozeer gebrek aan beleid, maar meer gebrek aan ervaring. Naast het feit dat pressfitlagers in mijn optiek alleen bedoeld zijn om het een fabrikant makkelijk te maken :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik zie nog altijd niet hoe je die huls scheef kan krijgen. Dat ze er tijdens het persen nog niet volledig recht inzitten, ok. Maar als je een beetje uitkijkt wat je doet dan krijg ik ze er altijd mooi recht in. Laat staan dat die huls tussen de twee cups, die weinig functie heeft, scheef komt te zitten. Dan moeten ze er toch heel scheef in geperst zijn?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bij mij zat-ie blijkbaar net niet helemaal goed in het richeltje waar hij aan een kant in moest. En nee, de lagers zaten niet heel scheef - dáár heb ik juist wel op gelet :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Inderdaad gingen de lagers er bij mij ook kaarsrecht in, je voelt ook niet dat het moeilijk gaat omdat de huls scheef zit. Ik denk ook dat die misschien niet helemaal goed in de richel zat. De volgende keer in ieder geval met nog meer beleid en 1 voor 1. Gisteren de Hoge Vuursche gereden en alles hield zich prima.
Plaats reactie