2012 Epic, 2013 Stumpjumper -> 2018 Epic Expert

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Nu ik al een tijdje hier mee lees, heb ik maar eens besloten me / mijn fiets even voor te stellen.

Lang geleden (±1992) ooit begonnen met mountainbiken op een Stumpjumper. Toen het frame daarvan begon te scheuren, is dat onder garantie vervangen door een demo S-works frame. Daar heb ik lang plezier van gehad. Na een aantal jaren begon het toch wel te kriebelen om over te stappen naar schijfremmen en een modernere voorvork. Op marktplaats vond ik een volledige uitgeleefde S-works M5, deze heb ik weer helemaal fris opgebouwd moet goede componenten en lekkere lichte wielen.
Helaas scheurde ook dit frame weer (zelfde plek als de 1992 Stumpjumper), maar dat bood wel weer een mooie kans om nu naar 29 inch over te stappen.

Afbeelding
De 2004 S-works zoals gekocht.

Afbeelding
Na heropbouw

Afbeelding
Hij werd niet gespaard :D

Afbeelding
Na 5200 extra kilometers was het 'game over'.

Afbeelding
Stumpjumper zoals gebruikt gekocht, bijna in nieuwstaat!

Afbeelding
Wat is het eerste wat je doet als je een nieuwe fiets hebt? Je haalt hem uit elkaar... :D

Afbeelding
Afbeelding
Mooie spulletjes!

Afbeelding
De hudige staat, in wintertrim met 1x9 XT aandrijving.

Afbeelding
Heel tevreden met het gewicht!

Huidige (zomer) specs.
  • 2013 Specialized Stumpjumper Expert Carbon frame M;
  • Originele Ringle H20 bidon houder(!)
  • C-bear trapaslager;
  • XX1 Cranks;
  • Shimano XT M8020 spd Trail pedalen;
  • Fox Grip 32 G2 Boost vork met remote lockout;
  • ZTR Crest;
  • Straightpull 240 boost voornaaf, American Classis achter;
  • Schwalbe Thunderburt 2.1 & 2.25;
  • Ritchey carbon zadelpen;
  • Magura M2 remmen;
  • Selle Italia Flite;
  • Sram 10 speed X0 derailleur met Gripshift
  • Gewicht 9.2kg
Wishist
  • Remote lockout vervangen door knop;
  • Pedalen wisselen voor Time ATAC XC8;
  • Snelspanner steekas vervangen door lichtere inbus variant;
  • Onder de 9 kg komen; :D
Laatst gewijzigd door K3vin op wo 6 maart 2019, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

zelfs de logo's van de banden en velgen op de juiste manier uitgelijnd tijdens het onderhoud :-q
mooie fiets met een mooie gewicht!
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Prulleman schreef:zelfs de logo's van de banden en velgen op de juiste manier uitgelijnd
Dank! (Maar ik ben bang dat dat toeval was!) :-)
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Inmiddels is er een tweede fiets bijgekomen:

Afbeelding

Ik was al langer benieuwd naar hoe een fiets met achtervering zou rijden. Toen deze op Marktplaats voorbij kwam kon ik hem niet laten staan.

De fiets is een standaard 2012 Specialized Epic FSR. Ik heb er de volgende zaken aan veranderd:
  • Defecte Brain vervangen door Rockshox Monarch RT3 Debonair
  • Voor derailleur + klein blad verwijderd
  • Banden tubeless gemaakt
  • Raceface zadelpen
  • Ritchey True Grip 6 :D
  • Voorwiel vervangen door ZTR Crest
De fiets woog zoals ik hem kocht 12,8kg. Dit is inmiddels naar 11,8kg gegaan.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

2 mooie fietsen en ze matchen ook nog eens qua kleuren. En hoe is het om met achtervering te rijden?
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Zeker, ben er ook erg blij mee!
Ik heb alleen nog maar met de defecte Brain gereden en dat vond ik al heel positief! Je verliest wat trap energie door de achtervering, maar dat win je op andere punten weer terug doordat je langer kan blijven en zitten en meer grip hebt.
Sprongetjes vond ik ook erg leuk met achtervering. Ik ben heel benieuwd hoe de fiets nu rijdt met de Monarch demper. Het eerste gevoel is in ieder geval erg goed!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Leuk ding hoor!
Ik ben benieuwd hoe de fiets met Monarch rijdt zonder de platformdemping aan.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Ik ook! Jammer genoeg kan ik het niet vergelijken met hoe een goed werkende Brain rijdt, maar het eerste proefrondje over asfalt was veel belovend, het inveren tijdens het trappen was nauwelijks merkbaar. Met de defecte Brain was dat heel anders.
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

Wat heb je voor een demper gebruikt ? En wat voor bushings ? En benieuwd ik rijd zelf met een sworks Epic van 2013 en wellicht is dit iets om over na te denken. Aangezien er geen Brain dempers geruild kunnen worden. En je altijd zit met het stikstof vullen die rt 3 demper is vlgs mij goed zelf te servicen . En vlgs mij valt beweging in demper reuze mee. Jammer dat je verschil met de Brain demper niet weet. Maar ik denk dat de fiets van jou veel speelser aanvoelt. Die Brain demper is in mij. Beleving erg stug een echte xc demping . Scherpe kantjes eraf halen maar ket echt comfortabel.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Even geknipt/plakt vanuit mijn bestelling:

Rock Shox 1/2'' x 1/2'' shock bushings 15,7x8mm for a shock eye, 3tlg. (#32633122)
Rock Shox 1/2'' x 1/2'' shock bushings 24,4x6mm for a shock eye, 3tlg. (#12639999)
Rock Shox Monarch RT3 Debon Air shock 190x51mm Tune : mid-rebound/mid-compression black (#22637707)

Ik was even bang dat of qua ruimte krap zou passen, maar het past makkelijk en ziet eruit alsof het nooit anders gezeten heeft.

Ik hoop morgenavond een paar rondjes Oostvoornse meer te kunnen fietsen, dan kan ik iets meer vertellen over hoe het rijdt :-)

En ik geloof idd dat de Rock Shox veel eenvoudiger te servicen is. In de doos zat zelfs een '50 hour rebuild kit' met wat O-ringen en toebehoren.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Die servicekit is voor de luchtkamer. Niet voor het oliecircuit..

Defecte Brain kun je laten maken door S. Zelf een andere demper aanschaffen kan ook, alhoewel s het daar niet mee eens was en er dus een aantal jaren een speciale s demper voor nodig was. Om een of andere reden is S daar nu weer vanaf gestapt.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

@Juriaan, zover had ik idd nog niet gekeken.
Wat betreft de Brain: ik had het idee dat laten repareren slechts een tijdelijke fix is omdat er gewoon wat ontwerpfouten in de demper zitten en je met een beetje pech na een jaar weer aan de beurt bent. Je kan het natuurlijk ook gewoon 'onderhoud' noemen, zoals Specialized doet, maar ik hoop met de Rock Shox nu een wat duurzamere oplossing te hebben.
arjan174
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 september 2009, 20:56
Mijn mountainbike: Heuvel fs 29 (Vitus Rapide fs)

De ontwerpfouten zijn vlgs Specialized opgelost. Öhlins heeft de oplossing in vorm van een soort ballonnetje. Deze vervangt het zuigertje in de Brain die nog weleens wilde kantelen zodat stikstof bij de olie kwam en je rondreed met een slurpende demper die niet meer lockte.

Ik heb met het 2013 model tot nu toe geen probleem gehad . Ik overweeg om hem nu nog een x te laten servicen . Maar ben vooral benieuwd hoe de oplossing van K3vin rijd. De Brain demper is relatief stug hoe je hem ook open zet . Dit is natuurlijk mijn eigen keus geweest en rijd op zich fantastisch maar een fully mag. Est wat comfortabeler aanvoelen. Achteraf had ik de camber moeten kopen. Deze ooit met proefrit onder handen genomen en dat is al een veel soepelere fiets. Dus in mijn ogen creeer je met de oplossing van hier boven al een heel eind het camber gevoel.

Ben benieuwd en bedankt voor het delen van de onderdelen.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Intressante mod. die achterdemper, als de brain weer gek gaat doen lijkt mij dit een super oplossing,

Mooie fietsen trouwes, zal wel lekker knallen een 9,2kg mtb
One life, ride it!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Mark-ering schreef:Intressante mod. die achterdemper, een super oplossing
+1 :-q

En vervangen van de Braindemper door een andere demper scheelt gewicht :winkie:
Plaats reactie