Route gradatie in Nederland?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Is er een landelijke trail gradatie mogelijk/wenselijk in Nederland om uiteindelijk naar meer diversiteit in routes en doelgroep te kunnen gaan?
Hierbij een voorzet:

Groen – Eenvoudig
beginnende fietser/kinderen/familie . Basic Bike Skills vereist. Geschikt voor mountainbike en hybriden. Sommige groene zijn geschikt voor aanhanger/trailer.

Relatief vlak en breed verhard en onverhard. Het trail-oppervlak kan soms onregelmatig of modderig zijn. Kan korte vloeiende singletrack segmenten bevatten.
Klimmen en afdalingen zijn meestal flauw en kort. Geen uitdagende secties

Blauw - Matig
Gemiddelde fietser / mountainbiker met basis off-road rijvaardigheid. Geschikt voor Mountainbikes en CX.

Merendeel Singletrack afgewisseld met stukken fire road en verhard. Trail-oppervlak kan kleine obstakels van wortels en rotsen bevatten.
De meeste hellingen zijn gemiddeld, maar kunnen korte steile stukken bevatten. Bevat kleine technische secties (TTF's)

Rood - Moeilijk
Bekwame mountainbikers met goede off-road rijvaardigheden. Geschikt mountainbikes (van betere kwaliteit)

Steiler en taaier, meestal singletrack met technische secties. ondergrond bevat variatie aan oppervlakte zoals wortels/zand/modder/rotsen/grind.
Een breed scala aan beklimmingen en afdalingen van een uitdagende natuur zal aanwezig zijn. Verwacht wortels,kuilen, kombochten, rockgardens, middelgroot verval, drop-offs, off cambers, geulen, switchbacks en rollers/kleine jumps.

Zwart – gevorderd
Gevorderde ervaren mountainbiker, gewend aan fysiek en technisch veeleisende routes. Alleen geschikt voor kwaliteit mountainbikes.

Singletrack in uitdagende natuur met veel exposure, verwacht veel fysieke en technische beklimmingen en “downhill stijl” afdalingen.
Trails bevatten en onvermijdelijke TTF's. Als rootgardens, rockgardens, steeps, drop-offs, off-cambers, geulen, switchbacks en jumps. Secties zullen uitdagend en variabel zijn.

Om een voorbeeld te geven per provincie (rating door forumleden)

Afbeelding

nog verder aan te vullen......
Laatst gewijzigd door funride op di 15 mei 2018, 18:14, 4 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mee eens dat moeilijkheidsgradatie in theorie een verbetering zou zijn.

Maar waar jij denkt dat nadenken over doelgroep, beoogd gebruik, etc. wordt overgeslagen, denk ik dat dit wel degelijk gebeurt maar dat het antwoord daarop altijd is: wie een hartslag heeft moet deze route zonder ongelukken kunnen rijden. Ik denk dat veranderen van deze mentaliteit ("de hulpeloze burger moet behoed worden voor ieder mogelijk risico") de voornaamste uitdaging is. Dit is een vereiste om überhaupt over verschillende moeilijkheidsgraden te gaan nadenken.

Daarnaast denk ik, zoals al in een ander topic opgemerkt, dat denken in netwerken van paden in plaats van vaste routes ook veel zou helpen. In plaats van een voorgebakken route van constante moeilijkheidsgraad kunnen mtb'er dan een persoonlijke route samenstellen uit paden van verschillende moeilijkheidsgraden. Op deze manier kun je ook progressie van vaardigheden stimuleren.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben ook voor een betere gradatie, bv zoals door de TS beschreven, en om de door hem genoemde redenen.
Dat ontbreekt bv ook bij de route top 10 van mbtroutes.nl. Is te subjectief. Sommige ratings zijn vaak geheel naast de realiteit, vind ik vaak ook.
Je hebt top technische routes (bv Pietersberg), top flowtrails (bv UHR), top family rides (bv...). Maar km’s en hm’s varieren enorm.

Het helpt als de routes een ‘objectieve’ gradatie krijgen.
Kleur voor de moeilijkheidsgraad (groen, blauw, rood bv).
Beschrijving karakter (xc-pro/trail, marathon/recreatief, familie bv).
Aantal km’s, hm’s.
Evt nog een aantal sterren voor het natuurschoon?
Dan weet je meteen wat je kunt verwachten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

nielsvk schreef:
Daarnaast denk ik, zoals al in een ander topic opgemerkt, dat denken in netwerken van paden in plaats van vaste routes ook veel zou helpen. In plaats van een voorgebakken route van constante moeilijkheidsgraad kunnen mtb'er dan een persoonlijke route samenstellen uit paden van verschillende moeilijkheidsgraden. Op deze manier kun je ook progressie van vaardigheden stimuleren.
Dat is wel het mooiste uiteindelijk. Echter acht ik dit niet haalbaar in NL .
Natuur en recreatie gebieden zijn hiervoor te klein en druk met andere recreanten.
Ook zou dit betekenen dat je een heel nieuw netwerk met paden moet gaan aanleggen naast de routes die er al liggen.
In de UK zijn het ook meestal wel rondjes, alleen bij een paar centres bestaan uit losse trails die je zelf kan koppelen .
Overigens kan dit bijvoorbeeld op de UHR op sommige stukken ook al.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Routegradaties worden momenteel op Europees niveau opgepakt door IMBA Europe. Daar wordt op een aantal niveau's aan standaardisatie gewerkt (ontwerpen van routes, aanleggen van routes, vakbekwaamheid van trailbuilders, vakbekwaamheid van gidsen). Routes krijgen op termijn ook een kleurtje.

Mijn best guess is dat Nederlandse routes allemaal groen of blauw worden en dat je in de Ardennen de eerste rode tegen gaat komen. Als we ze hier al zwart of double black diamond gaan maken, wat moet je dan als je in de Alpen komt?

Als we de massa zover zouden kunnen krijgen dat ze met de mountainbike hetzelfde doen als ze ook doen als ze gaan skiën, langlaufen of schaatsen, nl. in een klasje, dan zouden we al een enorme sprong voorwaarts maken.
Een uur moet genoeg zijn om basisvaardigheden bij te brengen:
.Sturen vanuit je navel, dus niet met dat stuk ijzer met handvatten aan het einde,
.Basishouding, dus met je reet uit het zadel,
.Gebruik van je voorrem, en nee je gaat niet over de kop.
.Niet naar je voorwiel kijken, maar kijken naar waar je naar toe wilt (dat doe je in de auto nl. toch ook sinds les 2)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

bert l. schreef:Routegradaties worden momenteel op Europees niveau opgepakt door IMBA Europe. Daar wordt op een aantal niveau's aan standaardisatie gewerkt (ontwerpen van routes, aanleggen van routes, vakbekwaamheid van trailbuilders, vakbekwaamheid van gidsen). Routes krijgen op termijn ook een kleurtje.

Mijn best guess is dat Nederlandse routes allemaal groen of blauw worden en dat je in de Ardennen de eerste rode tegen gaat komen. Als we ze hier al zwart of double black diamond gaan maken, wat moet je dan als je in de Alpen komt?

Als we de massa zover zouden kunnen krijgen dat ze met de mountainbike hetzelfde doen als ze ook doen als ze gaan skiën, langlaufen of schaatsen, nl. in een klasje, dan zouden we al een enorme sprong voorwaarts maken.
Een uur moet genoeg zijn om basisvaardigheden bij te brengen:
.Sturen vanuit je navel, dus niet met dat stuk ijzer met handvatten aan het einde,
.Basishouding, dus met je reet uit het zadel,
.Gebruik van je voorrem, en nee je gaat niet over de kop.
.Niet naar je voorwiel kijken, maar kijken naar waar je naar toe wilt (dat doe je in de auto nl. toch ook sinds les 2)
:-q

Goede punten, en ook goede redenen om trails met hogere moeilijkheidsgraad te willen in Nederland. Want standaard trail ratings van IMBA Europe hebben in Nederland alleen zin als niet alle routes binnen de definitie van groen vallen. En bijbrengen van vaardigheden zal door mensen alleen als zinvol ervaren worden als er ook routes zijn waar die vaardigheden aangesproken worden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

bert l. schreef: Mijn best guess is dat Nederlandse routes allemaal groen of blauw worden en dat je in de Ardennen de eerste rode tegen gaat komen. Als we ze hier al zwart of double black diamond gaan maken, wat moet je dan als je in de Alpen komt?
Stukjes rood en black diamond in NL om alvast een beetje te oefenen voor de "echte bergen" zou een welkome toevoeging zijn natuurlijk.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

bert l. schreef:Routegradaties worden momenteel op Europees niveau opgepakt door IMBA Europe. Daar wordt op een aantal niveau's aan standaardisatie gewerkt (ontwerpen van routes, aanleggen van routes, vakbekwaamheid van trailbuilders, vakbekwaamheid van gidsen). Routes krijgen op termijn ook een kleurtje.

Mijn best guess is dat Nederlandse routes allemaal groen of blauw worden en dat je in de Ardennen de eerste rode tegen gaat komen. Als we ze hier al zwart of double black diamond gaan maken, wat moet je dan als je in de Alpen komt?
Goed dat er aan gewerkt word :-q
Maar ik denk dat je ook in NL wel rood kan realiseren, een hoge Alpen col kan ook over grindpaden gaan en de routes in de Ardennen zijn veel al minder uitdagend dan wat we in Nederland hebben.
Gradatie gaat wij mij betreft ook niet over hoe zwaar een route is maar over hoe moeilijk.
Als je in de UK kijkt kan het zijn dat een deel trail aangeduid is als rood en niet meer hoogte
Verschil kent dan een afdaling op Leersum. Hij is rood omdat er een aantal drops en schansen
In liggen.
Maar inderdaad, merendeel van de routes in Nederland zal gradatie groen en blauw krijgen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Ik denk dat het belangrijker is *dat* er een route gradering komt dan dat die precesies overeen komt met een nog-in-ontwikkeling-zijnde europese gradering. Al is het waarschijnlijk fijn als ze enigsinds overeen komen. Daarnaast denk ik dat de gradering zou moeten worden toegepast op *secties* van routes zodat we richting het trail-network concept kunnen gaan (al is het dan maar in de vorm van A lijnen met chicken-runs).

Gedeeltelijk off-topic: Ben ik de enige die de "niveau-bordjes" zoals voorgesteld/gebruikte op de UHR routes (het ini-mini diamantje in het route teken) ongeschikt vind? Mijns inziens is dat bordje lang niet verschillend/onderscheidend genoeg. Zeker niet als je op hoge snelheid aankomt.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Routes in Nederland vergelijken met bijvoorbeeld routes Alpen zie ik ook nog niet echt voor me, dan is alles hier groen en alles in de Alpen zwart zoals Bert al aangeeft.
Beter een gradatie binnen de Nederlandse routes.

@noin, daar staat nu toch altijd een gevaren driehoek met vallende boswielrenner?
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Huh? Staan er op de UHR niveaubordjes dan? Waar? Nog nooit tegengekomen eigenlijk
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

38x10 schreef:Huh? Staan er op de UHR niveaubordjes dan? Waar? Nog nooit tegengekomen eigenlijk
Je rijdt niet toevallig tegen het verkeer in? :lol:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Robertdj schreef:
38x10 schreef:Huh? Staan er op de UHR niveaubordjes dan? Waar? Nog nooit tegengekomen eigenlijk
Je rijdt niet toevallig tegen het verkeer in? :lol:
of hij is heel snel :D
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

nielsvk schreef:Mee eens dat moeilijkheidsgradatie in theorie een verbetering zou zijn.

Maar waar jij denkt dat nadenken over doelgroep, beoogd gebruik, etc. wordt overgeslagen, denk ik dat dit wel degelijk gebeurt maar dat het antwoord daarop altijd is: wie een hartslag heeft moet deze route zonder ongelukken kunnen rijden. Ik denk dat veranderen van deze mentaliteit ("de hulpeloze burger moet behoed worden voor ieder mogelijk risico") de voornaamste uitdaging is. Dit is een vereiste om überhaupt over verschillende moeilijkheidsgraden te gaan nadenken.

Daarnaast denk ik, zoals al in een ander topic opgemerkt, dat denken in netwerken van paden in plaats van vaste routes ook veel zou helpen. In plaats van een voorgebakken route van constante moeilijkheidsgraad kunnen mtb'er dan een persoonlijke route samenstellen uit paden van verschillende moeilijkheidsgraden. Op deze manier kun je ook progressie van vaardigheden stimuleren.
Ik wil nog even de reactie van Nielsvk aanhalen. Wat mij betreft de beste reactie sinds tijden over dit onderwerp, zowel de opmerking over de hulpeloze burger als netwerk van paden kijgen een dikke :-q
Laatst gewijzigd door Dunc@n op do 26 april 2018, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

38x10 schreef:Huh? Staan er op de UHR niveaubordjes dan? Waar? Nog nooit tegengekomen eigenlijk
Naja, volgens mij staan er ook maar hooguit een paar op het moment. Ik dacht iig op de volgende twee plaatsen:

- bij een wortel op Lage Vuursche (op een plek met een klein klimmetje, waar je bovenaan direct naar rechts kunt (makkelijke route) of nog twee meter rechtdoor kunt rijden en dan rechts (dan krijg je twee korte stepoffs over de wortels).
- bij de (restanten van) de dubbels op Leersum (als je het stuk uit de oude route gehad hebt) krijg je een afdaling waar je helemaal bovenin om de krater van een omgevallen boom rijd. Halverwege de afdaling kun je rechts een klein extra stukje mee pakken waarin 3 ini-mini bultjes liggen waar je met enige moeite een beetje kunt springen.
Plaats reactie