Baby mee in Thule Chariot fietskar (mag niet van Thule)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

We willen met onze kleine meid van 4 mnd gaan fietsen op vakantie. De Thule chariot fietskar is daar geschikt voor. Voor kinderen van 1-10 mnd heb je de Thule Infant Sling nodig: https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-tra ... _-20201504

Nu staat hierbij in de handleiding dat je er niet mee mag fietsen, maar alleen wandelen.
Met de oude versie van de Infant Sling (die niet past in de nieuwere Chariot modellen) mocht je wel fietsen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het inderdaad beter er niet mee te fietsen vanwege de constructie van de nieuwere types Infant Sling?

Ik zou het zeer vreemd vinden dat je met een nieuw model Infant Sling opeens niet meer mag fietsen met een kind van 4-5 mnd.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb heel vroeger allerlei karren verkocht toen ik bij een fietsenzaak werkte en er werd destijds gezegd dat de trillingen en het schudden in een fietskar extreem vermoeiend/belastend is voor baby's. Dat zou een reden kunnen zijn dat ze zeggen dat je er alleen mee mag wandelen. Zou puur te maken hebben met het gestel van de baby en niets met een verschil in materiaal oid.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Wij hebben de oude met 4 maanden regelmatig gebruikt voor kortere tripjes (max 20 km, meer alleen met tussenpauze), geen probleem, hij sliep er meestal heerlijk in (nu nog steeds overigens :) )

Inmiddels is hij 10 maanden, de sling is eruit en komende zomer gaan we met de kar de 2e helft v.d. Alpe Adria route fietsen (Österreich - Middelandse Zee Italia), kijk er al naar uit :)
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Je kunt kijken of je nog bredere banden kunt monteren en die op lekker lage druk te zetten.
Dat zou qua trillingen best kunnen schelen.

Verder is het denk ik vooral een cover your ass verhaal als je het mij vraagt.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat zal ongetwijfeld een rol spelen bij fabrikanten. Mijn dochter is ook vanaf heel jong met maxi-cosi en al in de bakfiets overal mee naartoe gegaan. Ik heb niet de indruk dat dat haar ontwikkeling enigszins in de weg heeft gezeten. Beetje extra vering/demping is geen gek idee.
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

17 jaar geleden (....) namen wij onze dochter ook mee in de kar en de MaxiCosi had ik met binnenbanden bevestigd in de kar voor de vering... maar dat was vroeger ;-)
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Welk type Chariot is het Tikeman?

De meeste Thule karren hebben standaard ook een beetje (primitieve) vering. Maar brede bandjes wil ik ook nog doen voor Österreich ja :)
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Als de nek van je kind nog niet zo sterk is zou ik het wel spannend vinden. In zo'n kar kan het best hobbelen af en toe, en de boel moet niet te veel in het rond klapperen :D
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Ruben L schreef:Welk type Chariot is het Tikeman?

De meeste Thule karren hebben standaard ook een beetje (primitieve) vering. Maar brede bandjes wil ik ook nog doen voor Österreich ja :)
Het is de Chariot Lite (voor 1 kind). Er zit vering op maar deze is niet instelbaar. Bij jonge kinderen zal die vering niet heel veel doen maar doen de banden het meeste.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Wij hebben Thule wat vragen gesteld en antwoord gekregen. Jonge kinderen mogen niet in de Infant Swing tijdens het fietsen i.v.m. shaken baby syndroom.
Dit zou ook al in de handleiding van de oudere types Infant Swing hebben gestaan. Fietsen mag pas volgens Thule als je kind goed kan zitten en een voldoende sterke nek heeft (meestal 10 mnd).

Dilemma: toch gewoon gaan fietsen en verstandig ermee omgaan (lage snelheid, geen ruige paden) of toch maar een tijdje wachten. Lastig. Mijn gevoel zegt dat er weinig fout kan gaan als we in NL over normale paden fietsen.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

tikeman schreef:
Dilemma: toch gewoon gaan fietsen en verstandig ermee omgaan (lage snelheid, geen ruige paden) of toch maar een tijdje wachten. Lastig. Mijn gevoel zegt dat er weinig fout kan gaan als we in NL over normale paden fietsen.
Tsja , bedenk wel als het fout gaat , kan je kroos levenslang er last van hebben ,van een ritje van pak hem beet 4 uur ? lastig keuze ? :roll: , neuh voor mij niet .

Tis niet voor niets dat er gewaarschuwd wordt ..., neemt niet weg dat het wel heerlijk kan zijn voor jouw en je wederhelft , maar voor je kroos ?

suc6 :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

tikeman schreef:Mijn gevoel zegt dat er weinig fout kan gaan als we in NL over normale paden fietsen.
Vraag het eens aan je kinderarts. Die zal zich weinig aantrekken van 'gevoel' en gewoon uitgaan van feitelijke kennis.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met zoiets neem je toch nul risico?
Een paar maanden wachten afgezet tegen een (wellicht kleine) kans op serieuze problemen voor je kind...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

kermit schreef:Met zoiets neem je toch nul risico?
Een paar maanden wachten afgezet tegen een (wellicht kleine) kans op serieuze problemen voor je kind...
We willen ook geen risico nemen. Het punt is dat veel mensen wel met een jong kind fietsen in een fietskar en dan ga je denken dat het dus wel kan. En dat er op zeer veel websites waar men de Infant Sling verkoopt alleen bij de 2017 versie staat dat je er niet mee mag fietsen en bij de oudere versies niet. Das natuurlijk raar.

We gaan nog een paar experts vragen en anders wachten we een paar maand extra.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Wat ik gelezen heb zo op het www is dat kinderen ook pas in een kinderzitje op de fiets mogen als ze zelfstandig kunnen zitten. Eerder word niet aangeraden.
Plaats reactie