Ik lees een aantal dingen niet terug in alle voorgaande tips en tricks ...
1. Als je je ergens specifiek op wil richten, je dat in je trainingen gericht moet doen. Hoge intensiteit intervals in een fiets-sessie van 4u of meer verwerken bijv. beperkt de bedoelde impact van die zware blokken. Die sessies dienen 1-2u max te zijn (en erna absoluut iets aan eiwitten eten en rusten). Een duur sessie van 5u met 1u lang hoog intensieve arbeid idem dito.
2. Er is een verschil tussen omhoog knallen (100m-400m atletiek) en 'op souplesse' (10km > atletiek). De meesten ervaren dit ook qua gevoel als 'voelt anders'. Het feit dat we hier vaak geen langere klimmen hebben wil niet zeggen dat je iets niet kunt oefenen. Je moet alleen wel wat handiger omgaan met de beperkte situaties.
Wil je oefenen om op souplesse boven te komen ... dan moet je dus een stuk rustiger en zo lang
mogelijk omhoog. Dat doe je niet door met 40km/u tegen die heuvel aan te knallen (en de helft van de mogelijk klim effectief niet gereden te hebben)... maar door vanuit stilstand omhoog te gaan en het rustige tempo vast te houden, naar beneden en dat en keer of wat.
3. Hoog aantal omwentelingen vs lager. Het is simpel natuurkunde. Heb je 700w nodig om boven te komen en je draait met 70 omwentelingen minuut, dan moet je per pedaalslag het dubbele aan vermogen drukken dan als je 140 omwentelingen per minuut maakt. Het is lichaam afhankelijk of je lichaam goed/slecht tegen korte snelle omwentelingen of goed/slecht tegen langdurigere zwaardere pedaalslagen kan. Dit is niet of/of, maar kan ook en/en zijn. Degenen die beiden goed kunnen hebben hebben wel vaak een voorkeur, wat ze dan ook het meest doen. (Vaak onbewust).
Een hoger been tempo bij een gelijk geleverd wattage levert dus lagere krachten op de gewrichten op dan een lager beentempo.
4. Fietsen tegen de wind in versus klimmen. Is maar een klein beetje gelijk. Afhankelijk van meerdere parameters. Goede uitleg hier:
https://floo.nu/wat-is-zwaarder-tegenwi ... p-fietsen/
Samengevat: Om een klim van 10% te simuleren bij het tegenwind-fietsen moet je al snel een windkracht 8 tegen hebben. Dat hebben we niet zo vaak. (Met windkracht 7 kun je met gelijke effort al dubbel zo snel tegenwind fietsen, wat de impact van de remmende werking op manier van kracht leveren echt anders maakt.)
Overigens: Ik kies ervoor om zelden gerichte trainingen te doen en fiets al helemaal nooit binnen. Ik vind het gewoon te lekker om buiten af en toe een beetje harder, maar doorgaans relaxter te rijden. Een persoonlijke voorkeur. Iets waar ik het meest plezier aan beleef. En daar gaat het om: waar beleef jij het meest plezier aan. Ontdek dat en doe dat. #BOX
(Beetje langer geworden dan het korte tekst dat ik wilde schrijven. Sorry)