Afvallen, klimconditie verbeteren, ftp en hartlslag 50+er

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

futura schreef:Daarnaast getraind om met minder kracht en meer omwentelingen (ca 100 rpm) te fietsen, kan op mijn racefiets nog slechts een tandje lichter schakelen.
Toch maar een triple op de racer?
Maar heb je het gevoel dat je van die hoge omwentelingen (ca100 rpm) moeite hebt om om te schakelen naar belasting?

Mijn lichaam kan daar bv. niet aan wennen. Heeft denk ik ook met gewicht en dergelijke te maken. Ik heb de voorkeur om op de vlakke paden wat zwaarder te rijden zodat de overgang niet zo groot is. Het is geen probleem om met een hoog toerental te trainen maar afwisseling in je training is zeker zo belangrijk.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

@ Real Epic, je schrijft precies zoals ik dat ook ervaar.
Door meer omwentelingen minder belastend en langer vol te houden maar voelt het als onmacht in de benen als er meer weerstand komt en laat dat nu net bij klimmen zijn.
Morgen de klimmen op de UHR eens proberen met meer weerstand dan gebruikelijk.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

futura schreef:Wekelijks doe ik 2 doordeweekse Zwift sessies op de Tacx, varierend in lengte en zwaarte, soms een training HITT of sinds 2 weken de Alpe.
In het weekeinde een UHR mtb tocht van 75-100km.
Vergeet Zwift. Ga naar buiten.
<Mijn mening>binnen trainen telt niet. Je moet de buitenlucht in.</Mijn mening>
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

bert l. schreef:
futura schreef:Wekelijks doe ik 2 doordeweekse Zwift sessies op de Tacx, varierend in lengte en zwaarte, soms een training HITT of sinds 2 weken de Alpe.
In het weekeinde een UHR mtb tocht van 75-100km.
Vergeet Zwift. Ga naar buiten.
<Mijn mening>binnen trainen telt niet. Je moet de buitenlucht in.</Mijn mening>
Kun je op dit forum ook iemand taggen ?
@bouwpakket #bouwpakket
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Real Epic '89 schreef:
Rayb81 schreef:Je kunt toch gewoon een tandje lichter schakelen en lekker soepel met een mooie cadans omhoog trappen?
Heb je het over klimconditie/ kracht verbeteren of gewoon een berg oprijden?
Er werd aangegeven dat er alleen op kracht en conditie boven kon worden gekomen.
Een klim moet je ook op souplesse met lage hartslag op kunnen komen, vandaar de tip om lichter te trappen.
Tenzij je het fijn vind om altijd op kracht en met de hartslag in de keel boven te komen.

Op de UHR routes zitten idd een paar klimmen waarbij je het gevoel hebt stil te staan.

Het voorbeeld van de klim voor het dierenassiel is er zo een.
Volle bak omhoog 22km/u gemiddeld, maar als ik rustig aan doe zoals bijna altijd dan zit er geen gang in en is het meestal 10km/u langzamer, maar dan wel op souplesse.

Klimmen en tegenwind vind ik ook zo'n rare spreuk. Op het vlakke heeft je gewicht namelijk geen invloed, bij klimmen altijd.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Vergeet Zwift. Ga naar buiten.
<Mijn mening>binnen trainen telt niet. Je moet de buitenlucht in.</Mijn mening>
Gebaseerd op een persoonlijke ervaring? Ik ben oprecht benieuwd naar je motivatie!
Helaas zijn er geen Alpen in Nederland en zijn deze dus alleen virtueel te klimmen en te trainen.
Er werd aangegeven dat er alleen op kracht en conditie boven kon worden gekomen.
Een klim moet je ook op souplesse met lage hartslag op kunnen komen, vandaar de tip om lichter te trappen.
Tenzij je het fijn vind om altijd op kracht en met de hartslag in de keel boven te komen.
Ben meer een hoge omwentelingen fietser geworden, ik hou het langer vol en het is minder belastend voor de gewrichten.
Op de racer heb ik achter dan nog 1 kransje over, de mtb heeft een 3x11 xt groep en een groter bereik waardoor ik de lichtere cadans wel kan vinden.
Knap dat je met 22km de Asielklim kunt rijden, die power heb ik niet in de benen helaas.
Probeer dat eens op een klim van minimaal een uur met stukken van 10-14%.

Over Bouwpakket, neem aan dat hij nog een jonge gast is.
De UHR9 (215km) fietsen met een gemiddelde van 21km.....buitencategorie of hij zit stiekem toch op een e-bike. 8)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Chinese Levenskracht Qi (Tsji). Energie die je alleen buiten kunt opdoen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Binnen of buiten, is persoonlijk. Ook mij zie je niet binnen. Geen zin om mij daarvoor te motiveren. Ik ga liever in weer en wind trainen.
Ten tijden van mijn voorbereiding op de Transpirinaika heb ik binnen gefietst. Nou ja, meer dan een uur per week was het niet. Ik maakte mij uren liever buiten, zoals gezegd of steeds. De eerste dag van de Transpiriniaka was acclimatiseren en daarna was het flow.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Anders misschien even de Ardennen in ?
Daar heb je meestal weinig andere keuze als stoempen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik lees een aantal dingen niet terug in alle voorgaande tips en tricks ...

1. Als je je ergens specifiek op wil richten, je dat in je trainingen gericht moet doen. Hoge intensiteit intervals in een fiets-sessie van 4u of meer verwerken bijv. beperkt de bedoelde impact van die zware blokken. Die sessies dienen 1-2u max te zijn (en erna absoluut iets aan eiwitten eten en rusten). Een duur sessie van 5u met 1u lang hoog intensieve arbeid idem dito.

2. Er is een verschil tussen omhoog knallen (100m-400m atletiek) en 'op souplesse' (10km > atletiek). De meesten ervaren dit ook qua gevoel als 'voelt anders'. Het feit dat we hier vaak geen langere klimmen hebben wil niet zeggen dat je iets niet kunt oefenen. Je moet alleen wel wat handiger omgaan met de beperkte situaties.

Wil je oefenen om op souplesse boven te komen ... dan moet je dus een stuk rustiger en zo lang mogelijk omhoog. Dat doe je niet door met 40km/u tegen die heuvel aan te knallen (en de helft van de mogelijk klim effectief niet gereden te hebben)... maar door vanuit stilstand omhoog te gaan en het rustige tempo vast te houden, naar beneden en dat en keer of wat.

3. Hoog aantal omwentelingen vs lager. Het is simpel natuurkunde. Heb je 700w nodig om boven te komen en je draait met 70 omwentelingen minuut, dan moet je per pedaalslag het dubbele aan vermogen drukken dan als je 140 omwentelingen per minuut maakt. Het is lichaam afhankelijk of je lichaam goed/slecht tegen korte snelle omwentelingen of goed/slecht tegen langdurigere zwaardere pedaalslagen kan. Dit is niet of/of, maar kan ook en/en zijn. Degenen die beiden goed kunnen hebben hebben wel vaak een voorkeur, wat ze dan ook het meest doen. (Vaak onbewust).
Een hoger been tempo bij een gelijk geleverd wattage levert dus lagere krachten op de gewrichten op dan een lager beentempo.

4. Fietsen tegen de wind in versus klimmen. Is maar een klein beetje gelijk. Afhankelijk van meerdere parameters. Goede uitleg hier:
https://floo.nu/wat-is-zwaarder-tegenwi ... p-fietsen/
Samengevat: Om een klim van 10% te simuleren bij het tegenwind-fietsen moet je al snel een windkracht 8 tegen hebben. Dat hebben we niet zo vaak. (Met windkracht 7 kun je met gelijke effort al dubbel zo snel tegenwind fietsen, wat de impact van de remmende werking op manier van kracht leveren echt anders maakt.)


Overigens: Ik kies ervoor om zelden gerichte trainingen te doen en fiets al helemaal nooit binnen. Ik vind het gewoon te lekker om buiten af en toe een beetje harder, maar doorgaans relaxter te rijden. Een persoonlijke voorkeur. Iets waar ik het meest plezier aan beleef. En daar gaat het om: waar beleef jij het meest plezier aan. Ontdek dat en doe dat. #BOX

(Beetje langer geworden dan het korte tekst dat ik wilde schrijven. Sorry)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je kunt trainen met een schema etc, maar je kunt idd ook lekker gevarieerd fietsen.
Ook dat laatste brengt je verder.
john uit velp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 augustus 2014, 12:07
Mijn mountainbike: Giant Atnhem 2

Met veel interesse dit draadje gelezen. Beste herkenbaar.

Ik geboren in '67, op een fiets zal ik maar zeggen.
Heel veel gefietst, op race en mtb. Met racen ca 10 jaar geleden gestopt, met mtb-en ca 6 jaar geleden.
In dat jaar van 85 naar 95kg gegaan, de jaren daarna de 98 aangetikt (stevige bouw met 1.80m).
Van de zomer weer een mtb gekocht, veel gefietst, van de winter een racefiets gekocht, wat op een directtrainer binnen gefietst. Sinds de zomer best serieus bezig geweest.
Resultaat: 3,5 kilo kwijt in 9 maanden. Das niet veel. Mijn buikomvang is wel afgenomen van 99 naar 94cm. Gaat zeer langzaam. Mijn eten heb ik een tijdje bijgehouden, daar ligt het ook niet aan.
Mijn vermogen zit wel snor denk ik. Vooral de lange sprint. Mijn Vriendin (68kg) houdt mij niet bij heuvel op als ze 500Watt trapt. Zou ik zon 2 minuten lang toch zon 700Watt moeten trappen. Haar FTP is ca 180. De mijne zou 230 kunnen zijn, ben daar op de trainer niet zo mee bezig (heb ik wel eens gemiddeld getrapt in 1 uur) niks mis mee volgens mij.
Alleen afvallen zou vlotter mogen. Ik wil graag de Aplen in, afgelopen zomer niet zo veel hoogte kunnen maken in de Aplen, wil ik komende zomer wel doen. Trade d' Assietta, Parpallion, dat soort routes. Met afvallen kan ik volgens mij de meeste winst halen.
Maar goed, het gaat de goede kant op, alleen niet zo vlot.

Tips zijn welkom.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Afvallen is een grote uitdaging. Nadeel is dat bij 10 reacties je 10 verschillende adviezen krijgt. En geen van alle is de waarheid voor jou. Volg het advies van iemand die er verstand van heeft. Aangesloten zijn bij een beroepsvereniging kan een goed voorteken zijn.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ben nu ook 50jr maar ik merk dat afvallen elk jaar een grotere uitdaging wordt.
In januari meteen na de kerst en jaarwisseling begint het. Paar kg dr bij. Elk jaar weer. Nee, ik sta niet zo sterk in m'n schoenen :oops:
Ik maak al jaren min of meer dezelfde km's / hoogtemeters maar elk jaar is het dichter bij de zomer voordat ik die paar kg er weer af heb.
Wat mij betreft is er eigenlijk maar één advies dat zeker weten werkt; rond de kerstdagen die liters drank, frituurpannen vol vette hap, chips en die tientallen oliebollen laten staan...
Iets met mentaliteit :cry: .
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
john uit velp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 augustus 2014, 12:07
Mijn mountainbike: Giant Atnhem 2

Afgelopen periode tussen kerst en oud-en-nieuw doorgebracht in Lanzarote.
4 dagen een mtb gehuurd, fantastisch gefietst daar. Ook lekker gegeten en gedronken. Volgens mijn activitytracker 1200 intensive minuten gemaakt. En niet aangekomen. Is zeer goed bevallen.
Ik heb het geluk dat mijn vriendin het fietsen ook heeft ontdekt en nog wel fanatieker is dan ik.
Plaats reactie