Afvallen, klimconditie verbeteren, ftp en hartlslag 50+er

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goed man!
En... Welke fully is het geworden :bier: ?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Die staat ook onder jouw Nick, maar dan in 27.5 :bier:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gefeliciteerd!
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Dank je, de brede basis is er nu mijn klimconditie verbeteren en dat is volgens mij van een heel andere orde.
Kan iemand hier iets over melden?
Denk er nu aan om 1x in de week een pittige klim te doen op de Tacx en daarnaast de basis te onderhouden maar ook een langere herstelperiode in te lassen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Er is veel te schrijven over klimconditie.
Gaat het je om meer kracht? Meer uithoudingsvermogen? Meer snelheid?
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik blaas dit topic weer ff omhoog, de conditie is nog nooit zo goed geweest en dat voor een 54 jarige.
100km UHR is geen probleem, de zere reet is echter de beperkende factor.

Ben mij nu meer aan het richten op het klimmen en dan vooral virtueel op de Tacx Neo in combinatie met Zwift.

2weken geleden voor het eerst de Alpe du Zwift gereden en deze gisteren nogmaals gedaan. (doel 10.000 ft Spring Cycling Mission, sta nu op 75%)
Ik kom op karakter en conditie naar boven maar daar is alles mee gezegd, de hartslag op de stukken van 10-13% loopt op naar de 160.

Op de Tacx Neo staat een racefiets met Shimano 105 2x11 groep.

Wat ik feitelijk zou willen trainen is op souplesse en uithoudingsvermogen naar boven te komen, volgens mij komen de snelheid en kracht dan vanzelf.

Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://www.velopress.com/books/fast-after-50/
Joe Friel draait het 180 graden om. Train op kracht en snelheid als je 50+ bent. Duurtraining heb je je hele leven al gedaan. Als je op kracht en snelheid traint, dan komen souplesse en uithoudingsvermogen er wel achteraan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De boek tip is een. De vertaling is twee. En dan de vertaling van hetgeen Joe Friel bedoeld naar werkbare handvatten buiten op de mtb en binnen op de Tacx. (Als fietsers inzien dat die kennis geld waard is wil ik de kennis overdragen).
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je kunt toch gewoon een tandje lichter schakelen en lekker soepel met een mooie cadans omhoog trappen?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Rayb81 schreef:Je kunt toch gewoon een tandje lichter schakelen en lekker soepel met een mooie cadans omhoog trappen?
Heb je het over klimconditie/ kracht verbeteren of gewoon een berg oprijden?
futura schreef:
Wat ik feitelijk zou willen trainen is op souplesse en uithoudingsvermogen naar boven te komen, volgens mij komen de snelheid en kracht dan vanzelf.

Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
Hoe vaak train je in de week? Je zou een dag met een zwaardere belasting kunnen rijden met een laag beentempo. Dit zorgt voor een soort rust/ herstel training die je meer taai maakt. (Een MTB parcours met wat klimmetjes werkt prima. Langzamer rijden met een zwaardere belasting en lage hartslag.) Maar echt bergen trainen blijft lastig als je ze niet voorhanden hebt. Zelfs hier in Limburg zijn de heuvels daar te laag voor.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rust/ herstel training met een zwarte belasting. Klinkt als een tegenstrijdigheid.

Klimmen is ook een knop om kunnen zetten en een uur blik op oneindig. Scheelt dat we vaak wind tegen hebben in Nederland ;-)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat vergelijken van tegenwind en klimwerk blijft om, voor mij, onverklaarbare redenen toch altijd iets hebben waar ik niet uitkom.
Bij een flinke, aanhoudende tegenwind 4-5 Bft, heb ik het gevoel dat ik veel sneller leegloop dan bij een lange, stevige klim.
Weerstand is weerstand zou je zeggen maar weerstand door tegenwind lijkt op mij toch een andere uitwerking te hebben dan gewicht omhoog stoempen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De verklaring is simpel: er zit geen beloning aan vast...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Dank voor de reacties, was nieuwsgierig naar tips om een betere klimmer te worden.

Het blijft een hobby en geen wetenschap, plezier in wat ik doe staat op 1.
Daarnaast ben ik al een oudere jongere die niet dood van zijn fiets wil vallen en begrijp dat mijn lijf langer moet herstellen van een inspanning.

Wekelijks doe ik 2 doordeweekse Zwift sessies op de Tacx, varierend in lengte en zwaarte, soms een training HITT of sinds 2 weken de Alpe.
In het weekeinde een UHR mtb tocht van 75-100km.

Waar ik nu tegenaan loop is het feit dat ik voor mijn gevoel stil sta en vooral met klimmen erg veel moeite blijf houden.
In Leersum bijvoorbeeld de klim voor het asiel, in Rhenen dat korte kreng na het maisveld.

Wat mijn FTP een boost heeft gegeven waren de HITT trainingen in Zwift en de sms beulsessies in Paincave. Of het gezond is???
FTP in korte tijd van 205 naar 235.

FTP 235 hou ik een uur vol, klimmen met wisselende stijgings % van 8 tot 14% is niet te doen op 235.

Daarnaast getraind om met minder kracht en meer omwentelingen (ca 100 rpm) te fietsen, kan op mijn racefiets nog slechts een tandje lichter schakelen.
Toch maar een triple op de racer?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik heb het bovenstaande boek niet gelezen, dus dit is mijn interpretatie :

Zeker als je ouder wordt, is hoge intensiteit inderdaad belangrijk.
In mijn ogen het beste te doen met intervallen met korte blokken.
Het doel is ook om snel te herstellen, zodat je snel weer kunt fietsen.
Echter in mijn ogen, is een goede basis zeker belangrijk.
Als die er niet is, heb je ook niks aan je explosiviteit.

Dat is ook altijd de vraag, wil je sterker worden, of het langer vol kunnen houden ?

Afwisselen is ook het devies, dus alles trainen, afwisselen, zorgen dat je snel hersteld, zodat je snel wëer kunt fietsen.
Je bent wat je traint.

Bergen beklimmen is altijd zwaar, een dubbel met 34x32 als lichtste zul je een eind mee moeten komen.
In de bergen gebruik je de lichtste verzetten veel, de zware weinig.
Altijd handig als je wat keuze in lichte verzetten heb, maar denk dat een triple niet perse veel brengt (= een 32 bij racefietsen ?)
Gewicht is dan weer alles.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie