Ervaringen met tubeless banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt alsof je latex al over de datum was, terug naar de winkel !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Kan dat ook nog? Het was een ophoping van korrels van ongeveer 0,5 tot 1 mm die niet door het gaatje van de schenktuit passen.
Als ik de fles een minuutje rechtop houd en door de bodem kijk zie je t spul zo liggen.

Ik heb gisteren geprobeerd de Raceking RS tubeless te maken.
Hij ging zonder problemen op de velgrand enzo, oppompen ging ook prima.
Het is een gebruikte band waar al een paar doorns in hebben gezeten.
De latex heeft die gaatjes netjes gedicht, maar er zit ook een klein gaatje net boven de hieldraad, die komt precies op de rand van de velg.

De latex spuit eruit, maar boven 1,5 bar wil het gat wil niet dicht blijven.
Ook onder 1,5 bar springt hij open als ik het overtollige latex van de rand veeg.
Ik denk dat het gewoon komt doordat het gaatje tegen de velgrand zit en dat de latex daardoor uithardt op de naad in plaats van in het gaatje.
Het wiel ligt vandaag op een kant, vanavond weer verder.
Als het niet lukt dan doe ik gewoon een plakker aan de binnenkant van de band.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zit vulmiddel in, om de grotere gaten te dichten, maar als het zo klonterig is dat het niet meer door het tuitje vh flesje wil, dan lijkt mij dat geen goede zaak.

Dat gaatje moet je gewoon plakken, liefst met een speciale tubeless plakker en blauwe solution.
Zo is de band weer dicht en voorkom je dat het uitscheurt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb de band gewoon een tijdje laten liggen en hij blijft nu dicht, ook bij 3 bar en als ik op de zere plek druk zeg maar.
Ik heb er nog niet mee in het bos gereden, maar op straat over stoepjes en andere obstakeltjes blijf hij ook dicht.
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Na ongeveer 1000 tubeless kilometers ben ik eerlijk gezegd nog niet echt overtuigd van tubeless banden. Het rijdt erg fijn, maar ik heb afgelopen tijd wel 2 keer lek gereden. De latex deed zijn werk op korte termijn wel aardig, maar uiteindelijk blijft de band toch wel echt lek. Na de 1e lekke band heb ik uiteindelijk een nieuwe buitenband aangeschaft. Maar nu, nog geen 2 maanden later, is ook deze lek en de latex krijgt 'm niet dicht.
Ik ga nog een poging doen om 'm te plakken maar anders stap ik denk ik toch weer over op een binnenbandje..
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Hoeveel weken/maanden heb je dan gereden?

Laatst mijn achterband vervangen niet omdat deze reeds versleten was maar omdat ik een diepe snee aan de zijkant ontdekte. Dit was voor mijn tripje naar Italië, vandaar uit voorzorg vervangen. Bij nader inspectie kwam ik circa 40 witte puntjes op het loopvlak tegen welke dus reeds door de latex gedicht waren. Druk verlies was nog steeds nul.
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

SFrits schreef:Hoeveel weken/maanden heb je dan gereden?
Laatste keer nieuwe band erop gelegd in augustus, dus 2 maanden geleden. Sindsdien ongeveer 50km per week mee gereden.
Ik heb de band dit weekend gelukkig kunnen repareren (plakker aan de binnenkant); nieuwe latex zit erin dus weer good-to-go hopelijk!
crewone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0 2018

Dit heeft mij wel doen besluiten tubeless te gaan rijden. Na 1 rit hier in Limburg gelijk de meidoorns leren kennen van dichtbij.... hopelijk bied tubeless uitkomst.

https://www.youtube.com/watch?v=0nDKYG5wyWc" onclick="window.open(this.href);return false;
PaganiProductions

crewone schreef:Dit heeft mij wel doen besluiten tubeless te gaan rijden. Na 1 rit hier in Limburg gelijk de meidoorns leren kennen van dichtbij.... hopelijk bied tubeless uitkomst.

https://www.youtube.com/watch?v=0nDKYG5wyWc" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan kan je beter met latex gevulden binnenbanden nemen tubeless houd niet alles tegen.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ik heb op zon 35xx kilometers nog geen lekke band gereden dus het bevalt mij prima! Misschien was het geluk, misschien niet. Wie zal het zeggen...
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

PaganiProductions schreef: Dan kan je beter met latex gevulden binnenbanden nemen tubeless houd niet alles tegen.
En nu onderbouwd met een steekhoudend argument.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Laatst banden gewisseld en meteen de oude latex uit mn band (Hans Dampf tc) verwijderd.
Ik kwam 6 doorns tegen, dus de latex heeft me 6 lekke banden bespaard :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

ThaSingleTrackMastah schreef:Laatst banden gewisseld en meteen de oude latex uit mn band (Hans Dampf tc) verwijderd.
Ik kwam 6 doorns tegen, dus de latex heeft me 6 lekke banden bespaard :-q
Aardig gek goed spul die latex
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Aardig gek goed spul die latex
Ik moet zeggen dat ik het ook wel praktische yoghurt vind.
Sneeuwmonster
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Met het oog op 2 weken Italië over een week, ben ik overgestapt van Conti racesport MK met binnenband naar tubeless. Nu Conti mountainking 2.4 protection op DT Swiss xm1501 spline velgen. Ik keek er eigenlijk nogal tegenop na alle verhalen over tubeless maken maar het viel mij ontzettend mee! Kreeg de band met een gewone pomp van de Lidl al hard zonder latex. Daarna latex via de ventielkern erin gespoten en gewoon in 1 x dicht :o Hoop dat ik zo bespaard blijf van lekke banden door doorns, stenen en andere ongein in het verder prachtige Toscane 8)
Plaats reactie