NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.

Moderator: shiverer

Plaats reactie
vibemaker
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

zo 8 april 2018, 22:25

En dan nog iets: misschien zag die man op de foto vandaag heel veel mensen op een maf paadje fietsen en dacht hij; ff kijken wat daar te vinden is. Misschien heeft dat uitstapje hem dusdanig getriggerd dat hij nu op zoek is op internet naar een fijne mtb om het serieus aan te pakken.
| Voor mij: Nukeproof Scout 29 | Voor haar: Drossiger Purple Reign | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

zo 8 april 2018, 22:26

In de onderhoudsploeg van Schoorl komt er ook steevast iemand aanzetten op een oude stadsfiets. Als je niet oplet rijd hij je nog zoek ook. Maar deze man achte ik daartoe niet in staat. Volgens mij ging hij er ook af bij een kruising met normaal fietspad.
Laatst gewijzigd door Tijgerhaai op ma 9 april 2018, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mountainbiker sinds 1991.
donateur & trail crew MTB-Noordwest
Komoot | Trailforks | Strava | Heatmap
vibemaker
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

zo 8 april 2018, 22:29

Wat ík stom vind (vandaag weer gezien) is mensen die op serieuze fietsen, met serieuze kleding, met serieuze helmen, volkomen bij de pinken, bloedfanatiek tegen de richting in fietsen. In groepsverband.
| Voor mij: Nukeproof Scout 29 | Voor haar: Drossiger Purple Reign | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

zo 8 april 2018, 22:41

Yep, kwam er ook twee tegen. Bijna ook niet aan de kant gaan voor je. (de tweede keek een beetje als een hond die je betrapt op het stelen van een koekje)
Mountainbiker sinds 1991.
donateur & trail crew MTB-Noordwest
Komoot | Trailforks | Strava | Heatmap
likeahurricane
Mtb fanaat
Mtb fanaat

zo 8 april 2018, 23:01

Ik zag wel een jongetje op een gewone fiets tegen de richting in rijden, maar volgens mij had hij na een bocht al door dat hij fout zat.
Jim bo
Mtb fanaat
Mtb fanaat

ma 9 april 2018, 07:15

Vooral op zondag fietsen er mensen tegen de richting in op LV en HV. Op andere UHR tracks zie ik dit gevaarlijke en trail slopende gedrag gelukkig niet. Als ik mensen er op aanspreek krijg ik vaak alleen een grote bek, dus meestal kijk ik tegenwoordig alleen nog maar veelzeggend.

Zijn er eigenlijk verder regels voor het gebruik van de routes zonder fiets, of mag iedere hardloper, man met loslopende hond of vrouw met kinderwagen 'gewoon' over de route?
RoySmit
Pro Biker
Pro Biker

ma 9 april 2018, 08:00

Jim bo schreef:Vooral op zondag fietsen er mensen tegen de richting in op LV en HV. Op andere UHR tracks zie ik dit gevaarlijke en trail slopende gedrag gelukkig niet. Als ik mensen er op aanspreek krijg ik vaak alleen een grote bek, dus meestal kijk ik tegenwoordig alleen nog maar veelzeggend.

Zijn er eigenlijk verder regels voor het gebruik van de routes zonder fiets, of mag iedere hardloper, man met loslopende hond of vrouw met kinderwagen 'gewoon' over de route?

Interesante vraag.. O pander topic blijven mensen beweren dat het geen officiele borden zijn en dus geen wettelijke verplichting met zich meebrengen...
Onze huistroll beweert ook bij hoog en laag dat het een advies is maar dat je wel in tegengestelde richting mag rijden.. Miss kan een bouwpakket of bert hier een antwoordt op geven of het ook echt mag..

Ik vind het belachelijk maar goed das een ander verhaal
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ma 9 april 2018, 08:21

Het MTB logo mag dan misschien wel geen officieel log zijn maar het niet inrijden bordje aan de achter kant van de
paal is dat wel.

Omgeving lage vuursche/Hilversum heeft een lange cultuur met (gedoogd) wildrijden, ik denk dat het voor heel veel mensen lastig is om zich aan één paadje te houden en deze de juiste richting op te rijden.
Vraag me wel af hoe dit nu met de komst van de nieuwe routes gaat, mag je blijven wild rijden of gaat SBB handhaven?
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
RoySmit
Pro Biker
Pro Biker

ma 9 april 2018, 08:53

funride schreef:Het MTB logo mag dan misschien wel geen officieel log zijn maar het niet inrijden bordje aan de achter kant van de
paal is dat wel.

Omgeving lage vuursche/Hilversum heeft een lange cultuur met (gedoogd) wildrijden, ik denk dat het voor heel veel mensen lastig is om zich aan één paadje te houden en deze de juiste richting op te rijden.
Vraag me wel af hoe dit nu met de komst van de nieuwe routes gaat, mag je blijven wild rijden of gaat SBB handhaven?

Is dat echt officieel dat je dus ook een boete kan krijgen als je wel in tegengestelde richting rijdt??
Ik zou zeggen ja maar ik vraag me af hoe officieel dat allen is.
Is het niet een advies om in die richting te rijden....... ( even advocaat van de duivel zijn nu)
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 9 april 2018, 08:56

Tijgerhaai schreef:Misschien dat het toch eens tijd wordt om de overige bezoekers in het bos eens voor te lichten wat ons route pijltje betekend. Kwam ik vanmiddag tegen op Hoge Vuurse. https://www.instagram.com/p/BhUhvUel2Ht ... ohanbruijn" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien is dat wel Tsjibiti geweest bezig om zijn uitspraak "elke mtb-route in NL kan je met een stadsfiets fietsen" in praktijk te brengen... :lol: 8) :tong
vibemaker
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

ma 9 april 2018, 09:17

funride schreef:Het MTB logo mag dan misschien wel geen officieel log zijn maar het niet inrijden bordje aan de achter kant van de
paal is dat wel.

Volgens mij is dat rond LV nooit 'gedoogd' en werd daar regelmatig 'gehandhaafd'. 2 kilometer naar het westen ligt het Goois Natuur Reservaat, wat zich vanaf daar naar het noorden strekt, en daar is het officieel naar hartelust vrij rijden.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

ma 9 april 2018, 09:58

vibemaker schreef:
paal is dat wel.

Volgens mij is dat rond LV nooit 'gedoogd' en werd daar regelmatig 'gehandhaafd'. 2 kilometer naar het westen ligt het Goois Natuur Reservaat, wat zich vanaf daar naar het noorden strekt, en daar is het officieel naar hartelust vrij rijden.
Zou best kunnen dat het officieel niet mocht, maar tijdens de aanleg van nieuwe HV gezien hoeveel mensen daar al in het gebied reden over de wandelpaden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
RoySmit
Pro Biker
Pro Biker

ma 9 april 2018, 10:26

Boekenkist schreef:
Tijgerhaai schreef:Misschien dat het toch eens tijd wordt om de overige bezoekers in het bos eens voor te lichten wat ons route pijltje betekend. Kwam ik vanmiddag tegen op Hoge Vuurse. https://www.instagram.com/p/BhUhvUel2Ht ... ohanbruijn" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien is dat wel Tsjibiti geweest bezig om zijn uitspraak "elke mtb-route in NL kan je met een stadsfiets fietsen" in praktijk te brengen... :lol: 8) :tong

Ik kan gewoon niet lachen om die gozer hoor.
En hij is indd zon malloot die beweert dat je niet die pijlen hoeft te volgen....
en dat het allemaal niet officieel is maar advies...
StephanR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 9 april 2018, 10:36

RoySmit schreef: Is dat echt officieel dat je dus ook een boete kan krijgen als je wel in tegengestelde richting rijdt??
Ik zou zeggen ja maar ik vraag me af hoe officieel dat allen is.
Is het niet een advies om in die richting te rijden....... ( even advocaat van de duivel zijn nu)
Het is in essentie heel eenvoudig. Officiële verkeersborden zijn ontwikkeld voor de openbare weg, de natuurgebieden zijn dat zeker niet. Deze zijn dan ook niet gehouden aan het gebruik van officiële verkeersborden; wordt vaak wel gedaan ivm herkenbaarheid. De terreineigenaar kan allerlei voorwaarden stellen aan de toegang of gebruik van het terrein. Dit wordt doorgaans gedaan door middel van borden daar waar je het gebied in gaat (naast websites ed). Hierop staan zeg maar de "huisregels", voldoe je hier niet aan dan kan/mag een boa je een boete geven.

Dit soort borden dus (via google):
Afbeelding

Regels die specifiek zijn voor de mtb route zijn ook zo terug te vinden. Bijvoorbeeld de rijrichting.
Afbeelding

Het veelgehoorde argument dat niemand die borden leest gaat niet op. Want je wordt geacht om op de hoogte te zijn van de geldende regels als je het terrein betreed.
Dit heeft dus niets met een advies oid te maken. Het is simpelweg een eis van de terreineigenaar als je gebruik van de route of het gebied wilt maken.
In theorie zijn er uitzonderingen te bedenken op bovenstaande. Maar dit geldt in ieder geval voor alle terreinen van staatsbosbeheer, private landgoederen en de landschappen
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

ma 9 april 2018, 11:00

handhavers en toezichthouders hebben hun handen al vol aan gedumpt (drugs-) afval en loslopende honden die achter de reeën aangaan. Dus verwacht geen gericht toezicht. Dit moeten we zelf in het veld oplossen met de spookrijder.
Als een spookrijder een ongeval veroorzaakt, dan heeft ie wel wat uit te leggen. Ik zou hem in dat geval aansprakelijk stellen
Plaats reactie