Advies over Cube 120 HPC/Cannondale Habit 4

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Beste forum leden,

Ik woon in Helmond, ik ben 26 jaar en mijn lengte is ongeveer 176.

Ik heb om (mentaal) medische redenen laatste jaren (behalve vorig jaar 1 dagje wat ik weer super leuk vond) niet veel kunnen fietsen/mountainbiken. Als het wat beter met me gaat wil ik erg graag weer gaan mountainbiken en ook wat serieuzer. Over het algemeen het vooral meest in Nederland, maar ik wil dan ook vaker richting de Ardennen, Duitsland, en wellicht zelfs Oostenrijk/de Alpen.
Daarom ben ik me op een nieuwe mountainbike aan het oriënteren, en het liefst een Fully 27,5" Trail (dus niet meer echt heel racey). Ik wil goed kunnen klimmen maar ik houd vooral ook van lekker afdalen. (ik heb nu nog een al redelijk oude 26'' van ongeveer 800 euro)

Mijn budget ligt nu zo rond de €2.500.
Ik heb veel op internet al gezocht, op het Forum gekeken en adviezen gevraagd in winkels.


Ik heb al 2 modellen waar ik vooral naar kijk en dat is vooral de CUBE STEREO 120 HPC (€2.799)
SLT (€2.799) maar ook nog de CANNONDALE HABIT 4. (Ik hoop dat ik wat kortingen kan krijgen) :-{

(Ik weet even niet hoe ik plaatjes upload dus doe het even zo :oops: )

https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/mount ... grey-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;
De Cube heeft eigenlijk alles wat ik zoek op een MTB, goede afmontage, goede achterdemper, lichte en mooie fiets. Alleen begreep ik van sommige op het forum dat de Rhythm voorvork toch niet zo goed is. Ik weet niet of ik hier veel van zou merken, en wellicht kan ik deze vervangen voor een wat hoger model of een andere merk? Hebben jullie advies welke? En hoeveel extra dat dan zou kosten?

https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... =undefined" onclick="window.open(this.href);return false;
De Cannondale vind ik opzich ook mooi, ook goede afmontage maar iets minder (vooral qua remmen bijvoorbeeld) dan de Cube.
En ik zou er dan denk ik een hoger model achterdemper opzetten zoals de Monarch RT3. Wat zou dat extra kosten?Wel heeft deze een 130 voorvork te t.o.v de 120 van Cube maar ik weet niet of dit veel uitmaakt?

Ik hoor graag jullie adviezen!
Vriendelijke groetjes Rob.
Laatst gewijzigd door Rob91 op za 7 april 2018, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
nielin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 21:06

hoi Rob,

Wellicht kan het maken van een proefrit je keuze wat vergemakkelijken.
Vergeet niet bij canyon te kijken.
succes met zoeken!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja,zo een Rhythm voorvork kun je 2 kanten mee op. Je hebt wat minder ervaring met modern materiaal. En in dat opzicht is het een aardige vork en kun je er even mee vooruit. Maar aan de andere kant zul je misschien niet helemaal kunnen inschatten wanneer het minder wordt, maar iemand met een vergelijkbare techniek zal met beter materiaal toch van je weg rijden op een afdaling. Alleen wanneer is beter materiaal echt beter? Nu is 120 mm in mijn ogen een beetje de grens dat je grote verschillen kunt gaan merken. Bij bijvoorbeeld 100 mm is het verschil tussen een goede en matige vork maar beperkt. Omdat beide al bij gemiddelde klappen aan hun limiet zitten. Een Pike, een 34 GRIP of Sapphire met 120 mm gaat echt een verschil maken, mits goed afgesteld en als het terrein echt wat ruiger wordt. Wederom haal je er in NL of zelfs het grootste deel van de Ardennen het verschil niet echt uit.

Die ene centimeter kan verschil maken. Nu is een goede 120 mm vork beter dan een matige 130 mm. Maar in principe staat een 130 mm vork al een tikje soepeler, levert dus meer comfort en heeft een fractie meer over op de limiet. Gaat het in dit geval verschil maken? Niet zozeer.

Nu is er wat onduidelijkheid over de 2018 Rhythm vorken. Ik heb met erg matige exemplaren gereden, maar niet met versies waar Rhythm GRIP op stond. Of dat dan weer andere vorken zijn?


Maar een ander punt: de Cube SLT die jij afbeeld heeft volgens de specs een FIT4 vork en is dus de topvork van FOX. Probleem de wereld uit lijkt mij. Maar dat is de €3.500,- versie. Krijg je een dikke korting?

In dat geval lekker voor de Cube gaan. Heerlijke alleskunner. Strak genoeg met klimmen, zeer soepel op het vlakke en voldoende controle bij het dalen. Lekker wendbaar zonder echt nerveus te worden op hoge snelheid.

De Habit is wat geometrie betreft net een iets betere daler, de rust blijft iets langer bewaard. Maar dan moet je al erg hard gaan wil dat verschil duidelijk worden. Het verschil met de iets eenvoudigere onderdelen ga je verder nauwelijks merken vermoed ik. Ten opzichte van de Stereo SL is het een vrij vergelijkbare fiets.


Achterdempers vervangen? Dan begin je aan de hoge school voor mountainbikers. Ook hier geldt dat het voor 120 mm veerweg niet heel zinnig is, tenzij je precies weet wat je wilt. En dan is een Monarch RT3 nu niet helemaal een upgrade... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

@nielin
Bedankt voor je advies, ik heb Canyon ook bekeken maar vind het nadeel dat er geen echte fysieke winkel van is hier in Nederland en volgens mij kwam ik daar bij wat ik zocht steeds op een 29” uit.

@Lars TB
Heel erg bedankt voor je zeer heldere lange advies. Ik had inderdaad per ongeluk de SLT link geplaatst i.p.v. de SL (heb ik meteen even veranderd). Ik zou zo geen winkel weten waar ik met die SLT een korting kan krijgen die in de buurt komt van mijn budget haha.

Ik dacht aan in ieder geval een upgrade in de zin van dat je op de Monarch rt geen echte lockout heeft en op de Monarch rt3 wel (inclusief die pedal stand)

Ik was al naar een andere Fox vork aan het kijken maar ik vind die Foxride site een beetje onduidelijk. Hoe heet de betere vork die boven de Rhythm komt en weet je hoeveel dat in prijs zou schelen?

Hoe langer ik naar de fietsen kijk hoe meer ik ook eigenlijk stiekem die 120 SLT zou willen waar inderdaad allemaal “top” spul op zit, maar het is zo ver over mijn budget. Misschien dat ik mezelf uiteindelijk niet in kan houden en het toch doe, maar in principe ben ik vooral gericht op de 120 SL haha.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Ik rijd sinds een klein jaar het 2017 model van deze fiets. (De SL)
Ik heb hier nog geen seconde spijt van gehad. Afmontage verschilt op sommige punten wel van het 2018 model waar jij nu naar kijkt. Ook de vork verschilt dus daar kan ik even geen ervaring delen. Ik, maar dat is natuurlijk maar een mening, ben helemaal weg van de Cube. Ik heb hiervoor jaren gereden op Specialized en Cannondale modellen die in verhouding veel duurder waren maar in mijn ogen minder betrouwbaar.
Wat zal ik zeggen...…..
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

arjanvanwoudenberg schreef:Ik rijd sinds een klein jaar het 2017 model van deze fiets. (De SL)
Ik heb hier nog geen seconde spijt van gehad. Afmontage verschilt op sommige punten wel van het 2018 model waar jij nu naar kijkt. Ook de vork verschilt dus daar kan ik even geen ervaring delen. Ik, maar dat is natuurlijk maar een mening, ben helemaal weg van de Cube. Ik heb hiervoor jaren gereden op Specialized en Cannondale modellen die in verhouding veel duurder waren maar in mijn ogen minder betrouwbaar.
Bedankt voor je mening :)
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

En wat vinden jullie van de Scott Spark 730 in vergelijking met de 2 andere fietsen?

https://www.scott-sports.com/ch/en/prod ... =265252007" onclick="window.open(this.href);return false;

Mindere afmontage, ze lijken me zo zwaar. Maar volgens een verkoper wel goede fietsen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Spark is wat sportiever dan de Cube (die weer sportiever is dan de Habit). Alleen worden er maar weinig mensen echt blij van die dikkere banden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5573
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je de laatste jaren maar 1 dag op de fiets hebt gezeten zou het dan niet verstandiger zijn om eerst weer even met je 26er op pad gaan en kijken of het plezier/fysiek/mentaal ook weer allemaal op een rijtje staat? En als het weer goed gaat dan pas naar een nieuwe bike gaan kijken?

Na de zomervakantie gaan de 2018 modellen weer in de uitverkoop en heb je nog een paar maanden om er weer in te komen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef:Als je de laatste jaren maar 1 dag op de fiets hebt gezeten zou het dan niet verstandiger zijn om eerst weer even met je 26er op pad gaan en kijken of het plezier/fysiek/mentaal ook weer allemaal op een rijtje staat? En als het weer goed gaat dan pas naar een nieuwe bike gaan kijken?
Wat zijn dat nou weer voor rare opmerkingen? :~

Waarom moet je kunnen fietsen om een mooie fiets te mogen kopen?


Ieder moment is het juiste moment een nieuwe fiets te kopen!

:kiss: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Dice Oldskool schreef:Als je de laatste jaren maar 1 dag op de fiets hebt gezeten zou het dan niet verstandiger zijn om eerst weer even met je 26er op pad gaan en kijken of het plezier/fysiek/mentaal ook weer allemaal op een rijtje staat? En als het weer goed gaat dan pas naar een nieuwe bike gaan kijken?

Na de zomervakantie gaan de 2018 modellen weer in de uitverkoop en heb je nog een paar maanden om er weer in te komen.
Dat ga ik ook zeker nog doen! Maar ik wil dadelijk wel een echt goede aankoop doen dus wil ik me ook goed oriënteren op de nieuwe fiets, en de adviezen die ik krijg helpen me daarbij.


@LarsTb
Bedankt! Ja dat sportievere had ik eigenlijk al gedacht

Overigens heb ik ook net nog deze beauty gezien: BMC Speedfox 03 ONE

https://www.bmc-switzerland.com/bx-en/b ... ox-03-one/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind zwart wel iets mooier, maar ja. Het gewicht kan ik alleen nog niet helemaal achter komen.
Hij komt een beetje boven mijn budget uit maar wss kan ik er daar wel wat korting op krijgen.

Meningen of ervaringen?
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ik kreeg 500 euro korting op de stereo 120 dus er valt wel aardig goed te onderhandelen over de prijzen ;)
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Inmiddels heb ik het Mountainbiken weer redelijk opgepakt en gaat wel redelijk goed! :)

Ook inmiddels is mijn Budget omhoog gegaan naar Max €3000 :tong

Ik heb nog veel op internet het forum en in de winkels gekeken.

Ik heb nu inmiddels 3 andere MTB's op het oog en kom er beetje moeilijk uit al neig ik een beetje naar Merida.. :oops:

De Merida One Twenty: €2.899
https://www.merida.nl/mountainbike/full ... lack/2019/" onclick="window.open(this.href);return false;
De Merida heeft een goede prijs kwaliteit verhouding, voor mij goede afmontage en een goede voorvork, en is best wel echt een relaxte trail fiets en mooi om te zien!

Scott Spark 950: € 2.699?
https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... =269759007" onclick="window.open(this.href);return false;
Scott is een goed merk (ook duur). Deze fiets heeft een mindere afmontage dan de Merida en helaas dit jaar ook de budget vork van Fox, de Fox Rhythm terwijl de Merida een Rockshox Revelation heeft. Alleen het mooie van de Scott vind ik het TwinLoc systeem.

Scott Spark 940: € 3.199?
https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... =269758007" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze Scott zit boven mijn budget daar zou ik sws korting op moeten krijgen. Deze heeft weer wel ook een goede afmontage, maar helaas OOK de budget vork van Fox, de Fox Rhythm..

De Merida is als ik het goed heb meer trail gericht en een meer relaxte houding en heeft toch die net wat extra vering als de Scott.
De Scott is sportiever lees en hoor ik overal en heeft dit jaar een mindere afmontage dan vorig jaar maar heeft weer die TwinLoc

Wat denken jullie dat het beste bij mij zou passen en wat zijn jullie meningen?!
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Pas je op een 17.5"? Dan deze.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik zit zelf in dezelfde categorie te zoeken en moet zeggen dat op papier de 27,5 anthem 2 van Giant een hele goede kandidaat lijkt.
Ook met rhytm vork, maar daar zijn ook genoeg positieve reviews van te vinden, inclusief verschillende waarin ze zeggen dat er feitelijk in functionaliteit geen merkbare verschillen zijn te vinden met de duurdere modellen.
Denk dat Lars TB een erg kritische rijder is en dat er verschillende vorken rond gaan met een Rhytm stickertje erop.
Plaats reactie