bikeadvies fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Misha79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 oktober 2012, 18:35

Ha bikers,

Sinds 2013 rijd ik (185, 86kg) op een Scott Spark 950 29' (2013). Hoewel ik altijd veel plezier heb gehad op deze fiets wordt het toch tijd voor iets nieuws. Enerzijds omdat ik bij een recente bike fitting heb ontdekt dat deze fiets (L) eigenlijk te klein voor mij is en anderzijds dat het fietsplan weer voor de deur staat ;) (en misschien omdat een nieuwe fiets gewoon leuk is:D)

Zoals wel meer bikers hier twijfel ik enorm over welke fiets de volgende mag worden met een budget tussen 2500 en 3000,- , een fully moet het wel zijn. De afgelopen weken heb ik me suf gelezen op forums maar heb besloten dat ik mijn vragen ook hier wil voorleggen. Zonde om de ervaringsdeskundigen en experts hier niet te bevragen!


- plezier op de fiets! Geen Strava-ambities maar gewoon lekker rondjes crossen. dus minder XC dan mijn huidige Spark en een iets meer relaxe zit.
- een paar keer per jaar naar het buitenland en daar wil ik optimaal plezier hebben :)
- ik kan aardig fietsen maar ben absoluut geen expert, een vergevingsgezinde fiets (of een fiets die mij het gevoel geeft dat ik wel goed kan fietsen :) ) is fijn.
- Overkill in Nederland vind ik niet zo'n probleem ;)

Nu heb ik een paar fietsen op een rijtje gezet met wat overdenkingen; ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover.

YT Jeffsy AL
https://www.yt-industries.com/en/detail ... tegory/509" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiets met goede recenties maar waar ik weinig kan vinden over de E13 componenten. Ik zag wel dat de cassette zomaar 200,- kost :o en dat de DT Swiss velgen niet al te best beoordeeld worden. Reden om de fiets te laten staan?

Canyon Spectral al 7.0
https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/" onclick="window.open(this.href);return false;
vind het wel een mooie fiets (op de verticale lasnaad na) en natuurlijk netjes afgemonteerd maar twijfel wel over de 27.5. Ik rijd nu al 14 jaar 29' er en dat bevalt op zich prima. heb ik met 27,5 meer lol?

of toch weer een Spark?
https://www.12gobiking.nl/scott-spark-7 ... gKj2PD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik lees dat de nieuwe Spark wat minder vol XC is en meer trailgericht. Misschien omdat ik nu fijne ervaringen heb met de Spark en ik het frame heel mooi vind dat ik deze toch meeneem in mijn overweging. Alleen de afmontage vind ik toch wat minder.... de vraag natuurlijk hoeveel ik daar echt van merk.

tja, en dan kom op mijn zoektocht nog andere, mooi afgemonteerde, fietsen tegen zoals;

Radon Skeen trail 10.0 ?
https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... uspension/" onclick="window.open(this.href);return false;

Commencal Met TR V4.2
https://www.commencal-store.co.uk/PBSCP ... D=22592794" onclick="window.open(this.href);return false;

Nou ja... overdenkingen genoeg...

Ben erg benieuwd naar jullie ideeën!

Groet!
Misha
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

De cassette van E13 kan je op een Jeffsy prima vervangen door een alternatief met een XD body.
Ik heb zelf de duurdere race versie. Ze werken prima en volgens mij gaat ie best lang mee.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Alle cassettes voor XD body's zijn duur, als dat een criterium is zou je naar wielen met een Shimano-compatible body moeten kijken. Bij DT wielen zal dat overigens achteraf nog aan te passen zijn, dus mocht je cassette aan vervanging toe zijn kun je die overweging maken.
Ik denk niet dat ik de keuze van de fiets daarvan af zou laten hangen.

Je bent duidelijk een klant voor de trailbike-categorie ;-)
Allereerst, er zijn eigenlijk geen slechte fietsen. Wel fietsen die beter (Canyon...) of minder (Scott... ;-)) afgemonteerd zijn dan de concurrentie, en fietsen die iets meer naar de xc-kant neigen of juist naar de trailkant.

De trend is tegenwoordig dat fietsen langer worden, flauwere vorkhoeken hebben en lager aan de grond zitten (long, slack & low). Dat heeft zo z'n voordelen als het steil en/of hard naar beneden gaat, maar is niet persé het fijnste op wat minder heftig terrein (zet zo'n lange fiets maar eens op het achterwiel bijvoorbeeld). Zo'n geometrie vraagt om veel bewegen op de fiets wil je het maximale eruit halen.
Ook trap je op de (vlakke) rondjes in NL veel meer mee in bochten dan tijdens afdalingen in bergachtig terrein, een erg laag bracket is dan niet altijd prettig. Ik merk echt verschil in het aantal pedal strikes tussen mijn twee fietsen.

Dat is geen oordeel over wat beter of slechter is want "elk foordeel hep se nadeel", maar het zijn wel dingen die je mee kunt nemen in je keuze.
In principe kun je zeggen hoe langer/lager/slacker een bike is, hoe meer hij naar de trailkant neigt.

Sommige fietsen hebben een instelbare geometrie waarmee de hoeken iets steiler of slacker gezet kunnen worden, meestal heeft dat ook invloed op de brackethoogte. Banshee werkt op hun fietsen bijvoorbeeld met achterpatten die in twee standen gemonteerd kunnen worden, Rocky Mountain doet het met de bevestiging van de demper (Ride 9 systeem).
Geen noodzaak, de meeste bikes hebben zo'n mogelijkheid niet maar het kan handig zijn om te finetunen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat bij die Jeffsy de wielen eerder slecht beoordeeld worden omdat die fiets zeer ruig ingezet wordt. Nu zijn niet alle DT-Swiss wielen even goed, maar ik het algemeen voldoen ze uitstekend.

Let er wel op dat de Jeffsy bijvoorbeeld een heel andere fiets is dan de Spark. Die Scott is eerder een wedstrijdfiets met iets meer veerweg, terwijl de Jeffsy een tikje minder lompe enduro is! Daar zit dus nog heel veel tussen. En nu voldoet het allemaal wel een beetje aan wat je er mee wilt gaan doen, maar welke fiets jij het leukst gaat vinden is ook een kwestie van proberen of toch meer toespitsen op wat het belangrijkst is wat gebruik betreft.

Maar laat je ook niet helemaal verleiden door die proefritten. Ga je nu op je rondje op pad met de Scott, dan denk je meteen 'wow!'. Maar pas als je de Jeffsy geprobeerd hebt, dan weet je waar de minpunten van de Scott liggen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Misha79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 oktober 2012, 18:35

Dag Kermit,

Wat een heldere toelichting, dat maakt al veel meer duidelijk! zo had ik het nog nergens teruggelezen. Dank!

En idd, ik ben opzoek naar meer trail georienteerde fiets. Als ik jouw toelichting lees en nog een keer goed naar de verschillende opties die ik gevonden heb kijk dan lijkt de Scott wel de meest XC georienteerde trailbike. of zie ik dat verkeerd? Blijft de vraag of ik voorbij de mooie onderdelen van de andere fietsen moet kijken of toch meer naar het frame..

moeilijke keuze!

gr Misha
Misha79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 oktober 2012, 18:35

@lars TB, Begrijp ik dat jij vindt dat de Scott de nodige minputen heeft tav de Jeffsy? proefrijden is idd leuk maar vaak niet mogelijk. rondje over de stoep zegt natuurlijk niet zoveel en met die online-bikes is het al helemaal lasting..


Misha
Laatst gewijzigd door Misha79 op do 8 maart 2018, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Had je toevallig ook al dit recente topic doorgelezen? Daar komen aardig dezelfde fietsen naar voren, dus misschien nuttig ter inspiratie:
- http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=136759" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou me niet al te druk maken om de velgen van de Jeffsy, voldoet wat mij betreft prima. (En op termijn wil je toch een mooier carbon? setje ;) ). Lijkt me in ieder geval niet iets waarom je hem zou moeten laten staan.

De scott is zeker de meest XC georiënteerde fiets in het rijtje. Die ligt denk ik dichter bij de Canyon Neuron dan bij de Spectral.
Je zou eventueel ook nog naar een Trek Fuel Ex kunnen kijken. Maar net als bij de Scott ga je daarbij qua afmontage wat inleveren t.o.v. de directsales jongens.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misha79 schreef:@lars TB, Begrijp ik dat jij vindt dat de Scott de nodige minputen heeft tav de Jeffsy? proefrijden is idd leuk maar vaak niet mogelijk. rondje over de stoep zegt natuurlijk niet zoveel en met die online-bikes is het al helemaal lasting..


Misha
Nee, niet te letterlijk nemen.

Het gaat om de nadelen voor jou. En de voordelen.

Bijna iedere nieuwe fiets zal fantastisch rijden op een kort ritje. Je hebt vergelijkingsmateriaal nodig om te merken wat er anders is van de ene naar de andere fiets.

Die Scott is echt een knalbak in vergelijking met andere fietsen met 120 mm veerweg. Zelfs ten opzichte van de meeste 100 mm fietsen voelt de Scott racy aan. Maar dan wel met vering die echt controle biedt ten opzichte van die 100 mm fietsen. Ben je echter zo een 100 mm fiets gewend, dan zou je de extra controle kunnen verwarren met minder snelheid, terwijl je ondertussen sneller onderweg bent. Ben je wedstrijdrijder, dan kan dat idee er al voor zorgen dat je langzamer bent. En misschien als je een asfaltweg omhoog probeert te knallen is de 120 mm Spark fractioneel langzamer dan de 100 mm versie. Neem de Bergweg bij het rondje Amerongen. Geen idee, maar volgens mij is dat 2 minuten omhoog over een glad, breed pad. Daar is het verschil tussen die 2 fietsen misschien dan 2 seconden. Terwijl het gevoelsmatig er wel 20 lijken.

Terwijl een Jeffsy misschien daadwerkelijk 20 seconden langzamer is, hoewel ik denk dat dat eerder in de grootte van 10 seconden ligt.

En misschien win je maar liefst 3 seconden op de Jeffsy op de Hoge Ginkel afdaling van anderhalve minuut, maar dat lijkt alsof je 2x zo hard gaat. (Dat kan overigens op 2 manieren: op een ongeveerde fiets word je zo veel door elkaar geschud dat je ook 2x zo hard lijkt te gaan, maar ondertussen verlies je 15 seconden. En je hebt de snelheid waarmee bomen op je af komen. Ik doel op dat laatste...!)

Het is dus een stukje beleving.

Voor mij geldt dat ik graag het idee heb 2x zo hard te gaan naar beneden toe. Dat heb ik wel op de Jeffsy, niet op de Scott. Hoewel ik over een compleet rondje een minuut of twee sneller ben op de Scott. Maar dat is voor mij geen argument. Ik heb inmiddels ook de ervaring dat ik in het buitenland ook op een Jeffsy gewoon langere ritten kan maken en dat die extra soepele vering en de zithouding me ook meermaals gered hebben van een flinke crash.
Maar wie weet zeg jij dat je op een Jeffsy gewoon teveel het idee hebt dat routes in NL saai zijn en past de Scott beter bij je. Ik kan je er alleen maar bewust van maken wat de verschillen zijn en waar je op moet letten. Ik kan niet bepalen wat belangrijk voor je is. Je kunt een hardcore wedstrijd mountainbike kopen, gevoelsmatig het idee hebben dat je supersnel bent, terwijl ik je bij wijze van spreke zie prutsen om bochtjes door te komen. Maar als jij dat gevoel lekkerder vindt, dan kan ik zeggen wat ik wil, dat maakt dan niet meer uit. Het gaat om jouw beleving.


Het verschil zit hem dus nog steeds in de afstelling van de vering tussen de fietsen. De ene 120 mm is de andere niet. En ook een stuk zithouding en geometrie. Daar zit dus nog een behoorlijk verschil in.

Maar uiteindelijk, als je een beetje kunt fietsen, kom je met iedere fiets natuurlijk wel omhoog, omlaag en de bocht door. Maar ja, dan kun je blind de goedkoopste fiets kopen. Het leuke is natuurlijk al die verschilletjes uitvergroten 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Welke jeffsy heb je zelf lars? 27.5 of 29?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In het vorige nummer van de Dts. 'Bike' staat een test met 120-130mm trailfully's (nieuwe Bike is net uit). Die is voor jou erg interessant ter orientatie. Meerdere vd door jou genoemde fietsen worden erin getest.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Misha79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 oktober 2012, 18:35

@Lars, dank voor je uitgebreide antwoord en toelichting. daar word ik oprecht wijzer van. sowieso bedankt voor het meedenken allemaal, heel tof.

@aurelius, thanks voor de tip.

Ben net even bij 12Go binnengewandeld (had mezelf wijsgemaakt dat het op de weg naar huis was :)) en merk dat ik het toch wel erg blij wordt van het live bekijken van fietsen. geeft toch een beter beeld. Net ook nog even naar de Trek fuel ex8 gekeken en vind dat ook wel wat.

Ik ga me nog wat verder bezinnen!

Gr Misha
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je van kijken al blij wordt:

Afbeelding

Past niet helemaal in het budget, maar het gaat er toch om dat je blij wordt. Verkoop je de auto, de (opblaas)boot, het huis, je vrouw. Dan komt de Yeti wel in zicht
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

borre mtb schreef:Welke jeffsy heb je zelf lars? 27.5 of 29?
Alle drie... :roll:

(ik spring nog wel eens op een fiets om te proberen, niet alles wat ik aan haal bezit ik)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Misha79
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 30 oktober 2012, 18:35

oehh... dat is wel een heel mooie fiets.. voor later, als ik groot ben ;)
Annanraen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 12 oktober 2017, 09:21

Als de scott spark te racy is, kijk dan ook eens naar de genius
Plaats reactie