Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

De goedkoopste halogeenlampjes die ze bij Conrad hadden, d.m.v. rubberen stopringen bevestigd in trekhaakdoppen.
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

En hoeveel batterijen had je bij je? :D
Specialized up your sunny ass.
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

demn...zat er net aan te denken binnen kort eens een meeting in het donker te doen...had het er net vorige week over met een vriend.
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

oke het is verboden maar om nou allemaal te gaan doen of we heilige boontjes zijn is ook weer overdreven.
Laatst gewijzigd door bikybiky op wo 29 december 2004, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride First Work Later!!
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

Als je maar goed zichtbaar blijft en je aan de verkeerswet voor fietsers houdt , als je tenminste naar huis fietst.

Goedwerkende verlichting , voor en achter , en deze mag niet knipperen ( zoals je genoeg mensen ziet hebben )
Reflectoren , oftewel band met reflecterende strip of reflectoren aan de spaken. Trappers met reflecterende plaatjes
Wat ook helpt , reflecterende kleding. Al is dat niet verplicht , dacht ik.

Bekeuring bij niet hebben van verlichting : 1 lamp 18 euro , 2 lampen 25 euro.
Geen reflecoren ; meen ook 18 euro.
it ain't what you do it's the way that you do it
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

Ja, maar we hebben het hier over in het bos fietsen. Dat ligt wel effe ietsjes anders.
Specialized up your sunny ass.
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

Bluey schreef:Ja, maar we hebben het hier over in het bos fietsen. Dat ligt wel effe ietsjes anders.
Maar als oom Agent je op de weg naar huis ziet fietsen zonder de benodigde attributen wordt het toch lastig deze andere onderdelen niet te hebben.
Je moet ze er toch op hebben , anders moet je ze los meenemen en ze bij het verlaten van het bos er weer op zetten. :wink:
it ain't what you do it's the way that you do it
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

Ja, doe ik ook. Dat spreekt voor zich. In het donker fietsen is ook niet verboden. Maar in het bos fietsen vaak wel. En dan kan je tien bouwlampen met reflectorstrippen bij je hebben maar het maakt alsnog niet uit.
Specialized up your sunny ass.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

De theorie: op de weg moet je fiets voorzien van die dingen die whocares al noemde, is dat niet het geval dan wordt je bekeurd. In de praktijk wordt vooral over verlichting moeilijk gedaan - zeker in deze periode van het jaar. Als dat in orde is wordt er meestal niet moeilijk gedaan over de verplichte reflectoren op de trappers en de wielen, vooral ook omdat veel najaars- en winterkleding voor op de MTB/racefiets ook al is voorzien van reflecterende strips of vlakken.

In het bos mag je in vrijwel alle bossen niet komen tussen zonsondergang en zonsopgang, tenzij je een vrijstelling daarvoor van de betreffende gebiedsbeheerder hebt. Hoewel er weinig gecontroleerd wordt, ben je flink de lul als ze je toch pakken. Hou er rekening mee dat veel boswachters ook jager zijn en in die rol in deze periode regelmatig na zonsondergang het bos in gaan, de pakkans is nu groter.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Yep, de bossen zijn verboden als het donker is (min of meer) zoals al eerder is aangegeven. Om toch aan m'n bike-tijd te komen ben ik on-road bezig: slicks (Schwalbe 1"), Mirage 5W, LED, reflectievest en reflectie al standaard op (over)schoenen en helm. Heb een leuke route in de omgeving van Utrecht/Bilthoven/Zeist van 27-40km voornamelijk over fietspaden. Voordeel: lekker ontspannen kunnen fietsen zonder teveel rekening met auto's te moeten houden en of je gezien wordt en niet teveel stoplichten.
Reaction
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 4 november 2004, 20:57
Mijn mountainbike: Cube
Contacteer:

mappie schreef:35 watt!! wow dat is een hoop. Wat voor lampen waren dat?? :tong
Een verlengsnoer vanaf huis met 220volt doet wonderen :-D
Robibaspeed!
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

heb net even bij een zaak bij mij in de buurt gevraagd...de Sigma Mirage X kost 72.95 en de nieuwe versie ervan...ben even de naam kwijt komt op 105 euro.
Crazygirl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 9 juli 2003, 21:34
Mijn mountainbike: Scott Contessa 20

jf schreef: In het bos mag je in vrijwel alle bossen niet komen tussen zonsondergang en zonsopgang, tenzij je een vrijstelling daarvoor van de betreffende gebiedsbeheerder hebt. Hoewel er weinig gecontroleerd wordt, ben je flink de lul als ze je toch pakken. Hou er rekening mee dat veel boswachters ook jager zijn en in die rol in deze periode regelmatig na zonsondergang het bos in gaan, de pakkans is nu groter.
Dit geldt ook in Schoorl. Alternatief en verlicht is het trainingsparcours wat is aangelegd om de Wielerbaan in Alkmaar. Wordt wel een kleine toegang geheven.
Live your life Crazy!
Thermo-Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 22 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Scale Carbon

ATX 830 bestuurder schreef:heb net even bij een zaak bij mij in de buurt gevraagd...de Sigma Mirage X kost 72.95 en de nieuwe versie ervan...ben even de naam kwijt komt op 105 euro.
hmm de mirage die ik heb heb ik voor 89 gulden gekocht, deze was vorig jaar overal in de aanbieding voor nog minder in euro's.
Is een prima lamp :-q (kan ik je aanraden)

ps die jou fietsenboer heeft zal wel een nieuwer model zijn ofzo
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

Thermo-Rider schreef:
ATX 830 bestuurder schreef:heb net even bij een zaak bij mij in de buurt gevraagd...de Sigma Mirage X kost 72.95 en de nieuwe versie ervan...ben even de naam kwijt komt op 105 euro.
hmm de mirage die ik heb heb ik voor 89 gulden gekocht, deze was vorig jaar overal in de aanbieding voor nog minder in euro's.
Is een prima lamp :-q (kan ik je aanraden)

ps die jou fietsenboer heeft zal wel een nieuwer model zijn ofzo
nee hij heeft nog het oude model, de naam van het nieuwe model weet ik ook weer dat is Sigma Nipack. mar die lui die hebben echt nog de oude met zo'n grote accu, kan je er wel goed veel mee zien in het donker in het bos?
Plaats reactie