Gravelseries Limburg 2018 (nieuw initiatief)

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Rayb81 schreef:Van wat ik zo zie en lees, paden met stenen (puin), hobbelige gras (aardappel?) velden, etc lijkt me dit meer iets om de MTB te pakken dan de CX.

100km met een hoop van bovenstaande zou ik toch liever iets meer voor het comfort gaan van een MTB.
Zeker als er tricky afdalingen inzitten met wortels en stenen.

Al met al lijkt het me een mooi event.
Maar dan schiet het wel z’n doel voorbij, onder gravellen versta ik geen MTB achting parcours.
Organisatie geeft zelf duidelijk aan dat het te toen moet zijn met cx gravelracer. Profileert zich ook als zodanig en heeft zelfs enkele gravelracers ter beschikking voor mensen die een dergelijke fiets eens willen proberen. Zou dan jammer zijn als het parcours hiervoor niet geschikt is en het stukken lopen wordt. Maar ben benieuwd en heb er zin in
Ride like you stole it
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik laat me verrassen. Bij mijn vorige gravelevenementen heb ik gezien wat je
pas echt kunt op een gravelracer. Dat is meer dan je denkt.
En het is de eerste keer voor de organisatie dus als er foutjes gemaakt worden
dan is dat om er van te leren.

Maar de grenzen voor een aantal rijders zullen verlegd worden. Dat is
waarschijnlijk zeker.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Real Epic '89 schreef: Ik ben ook benieuwd wie Einde voorbij komt. (Tussen 50 en 52.) Dat zou voor veel bikers ook wel eens "Einde" kunnen betekenen..
Wat is er in Einde zo spannend?
Ride like you stole it
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Volgens mij, maar slecht te zien, is dat een hele steile klim met een paar ‘trappen’ erin met wortels en losse vuursteen, naar ‘Mariahof’: met de MTB al een uitdaging. Knap als je daar op een veredelde racefiets met dunne banden en megaverzetten boven komt :tong . Maar ik kan het mis hebben. ‘Einde’ zelf is gewoon een stukje doorgaande asfaltweg.
Ik word steeds nieuwsgieriger naar het parcours, uitdagend wordt het zeker.
Voor de duidelijkheid, heb zelf geen gravelbike, ik doe in deze omgeving alles op de racefully, met tubeless NoNi’s met vloeibare latex.
Denk dat de gravelracers sterk rekening moeten houden met lek rijden in de Voerstreek!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

aurelius schreef:Volgens mij, maar slecht te zien, is dat een hele steile klim met een paar ‘trappen’ erin met wortels en losse vuursteen, naar ‘Mariahof’: met de MTB al een uitdaging. Knap als je daar op een veredelde racefiets met dunne banden en megaverzetten boven komt :tong . Maar ik kan het mis hebben. ‘Einde’ zelf is gewoon een stukje doorgaande asfaltweg.
Ik word steeds nieuwsgieriger naar het parcours, uitdagend wordt het zeker.
Voor de duidelijkheid, heb zelf geen gravelbike, ik doe in deze omgeving alles op de racefully, met tubeless NoNi’s met vloeibare latex.
Denk dat de gravelracers sterk rekening moeten houden met lek rijden in de Voerstreek!
Heb daar even op “earth” en “streetview” rond gekeken maar op dat stukje daar ten zuiden van de spoorlijn zie ik niks bijzonders. Wat landerijen van boeren en her en der een boomgaard met wat fruitbomen maar zeker geen extreme hoogte verschillen. Mariahof is nog een stukje meer zuidwestelijk.
Als je einde door bent richting noorden/ grens wordt het wel wat geaccentueerder. .

Ik ben erbij met de graveller 34-32 minimum en 42mm tubes met noppen. Mocht het vanaf nu tot dan droog blijven ga ik naar een maatje 35mm.

Nogmaals, als je iets profileert als een echt gravelevent verwacht ik geen trappend of zeer technische stukken. We zullen zien!
Ride like you stole it
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Gravelmarc schreef:
Real Epic '89 schreef: Ik ben ook benieuwd wie Einde voorbij komt. (Tussen 50 en 52.) Dat zou voor veel bikers ook wel eens "Einde" kunnen betekenen..
Wat is er in Einde zo spannend?
Dit is het lekke banden paradijs. Hier rij je ongeveer door de meidoorn hagen heen. Een kleine jongen die daar beneden staat om banden te plakken zal goede zaken doen. Hij heeft wel een heel arsenaal aan verschillende maten bb. nodig.... :lol:
aurelius schreef:Volgens mij, maar slecht te zien, is dat een hele steile klim met een paar ‘trappen’ erin met wortels en losse vuursteen, naar ‘Mariahof’: met de MTB al een uitdaging. Knap als je daar op een veredelde racefiets met dunne banden en megaverzetten boven komt :tong . Maar ik kan het mis hebben. ‘Einde’ zelf is gewoon een stukje doorgaande asfaltweg.


idd. Er zijn er maar weinig die daar met een MTB omhoog komen laat staan met een Gravelracer. (stukje vanaf 50 tot de scherpe bocht naar rechts. Op earth onder de bomen..)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(@RealEpic, ff off the record: heb jij toevallig juist een S-Works Epic 'vorig model' vd hand gedaan aan mijn fietsmaat IH (waar 'ie overigens zeer verguld mee is)?)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nee, Mijn laatste Epic dateert uit 1989.... :wink:

Verder ben ik sinds 1995 een liefhebber van Rob zijn creaties, tegenwoordig √49. :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:-q
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik las op Facebook dat er nog maar een beperkt aantal startplaatsen te vergeven zijn.

Op de site zelf heb ik eigenlijk niet duidelijk kunnen vernemen of voorinschrijving verplicht is of niet.

Voor een veredelde toertocht die over bestaande paden gaat waar je altijd mag fietsen (is dit zo of kraam ik onzin uit? :P) vind ik het apart dat je je moet voorinschrijven.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Rayb81 schreef:Ik las op Facebook dat er nog maar een beperkt aantal startplaatsen te vergeven zijn.

Op de site zelf heb ik eigenlijk niet duidelijk kunnen vernemen of voorinschrijving verplicht is of niet.

Voor een veredelde toertocht die over bestaande paden gaat waar je altijd mag fietsen (is dit zo of kraam ik onzin uit? :P) vind ik het apart dat je je moet voorinschrijven.
Wat bedoel je precies, dat je op de dag zelf nog zou willen inschrijven ter plaatse?
Bestaande paden? Als je het plaatje vd route bekijkt en dat over de daar plaatselijke MTB routes legt is er wat overlap. Maar zeker ook niet. Zeker Limburg met 17 verschillende MTB routes is de kans groot dat je een deel van deze routes zal moeten volgen om nog ergens off-road te kunnen rijden tussen de aanwezige MTB routes.

Ik vind het event uniek tussen de andere toertochten dat men zich specifiek profileren als gravel event. Verder gaan er 3 (verschillende?) races plaatsvinden met een klassement over stroken i.p.v. snelste eindtijd. Ik verwacht dat ook niet al te technische lange stroken off Road en zeker geen technische MTB stukken.
Ride like you stole it
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Mooi filmpje:
https://www.facebook.com/cyclingcrossbo ... 189313676/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ride like you stole it
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Nog wat aanvullende info:

De deelnemers rijden een parcours van 100km met twee bijzondere tijdsegmenten – die op privé grond liggen – op basis waarvan het eindklassement wordt opgemaakt. De route start en finisht in Banholt en loopt via Herkenrade, Sint Geertruid, Mesch, Libeek, Mheer, Banholt, Noorbeek naar de Voerstreek. Om vervolgens via Slenaken, Heijenrath en Reymerstok weer terug te keren naar Banholt. “Bij het plannen van de route is nadrukkelijk rekening gehouden met het landschap. “We laten de deelnemers de mooiste plekjes die de gemeente Eijsden-Margraten te bieden heeft zien, genieten en beleven staat voorop, en dat in drie jaargetijden. Echt uniek”, aldus persvoorlichter George Deswijzen.

Maar 2 segmenten die op privé terrein liggen waar een klassement op opgemaakt wordt. Ben benieuwd.
Ride like you stole it
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Weet iemand wanneer exact de route bekent wordt?
Ride like you stole it
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Een paar dagen van te voren....
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie