120 mm voorvork voor xc / marathon

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

Beste bikers,

Ik ben mij aan het oriënteren op een fully en hierbij heb ik een 'Liteville 101 mk1-frame' in gedachten. Daarbij wil ik een 120 mm vork en 29" wielen monteren. Nu de vraag welke voorvork? Ik fiets voornamelijk in NL, dus trailgericht is niet nodig en in boost zie ik niet direct een voordeel. €1200 uitgeven voor een FOX vind ik teveel geld. Ik weeg zo'n 75 kg, dus een toekomstige vork hoeft geen zwaargewicht te dragen

Value for money lijkt mij een Rock Shox Reba. Ik ben gecharmeerd van een DT Swiss OPM O.D.L 120, hier voor €700 en dat is ook ongeveer het budget. Ik las ergens dat service zelf te doen is.
Verder zie ik bijvoorbeeld een Manitou Marvel Pro.

Wie heeft er ervaring met de DT-swiss?
Welke vork is er nog meer onder de pak'm beet €700 en wie heeft daar goede ervaringen mee?
Is een reba een vergelijkbare vork of haalt deze het daar niet bij?

Ik lees graag jullie mening.
Haast u langzaam
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zit met hetzelfde vraagstuk, en kwam op de suntour axon werx uit. (Fox sc is wel erg duur)
Lees aandachtig mee.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Ipv een Reba kun je ook altijd nog een SID overwegen. Iets lichter nog en meer race gericht dan een Reba.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... tt-p61616/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje meer trail dan je in gedachten had, en toch boost, maar niet verkeerd en ruim binnen budget.

En anders deze:
https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... tt-p61597/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ff gebookmarked, zit ook al lang naar dit frame te kijken/ wil ik hebben...

@tstm Die laatste is maar 100 mm travel.. denk niet dat dat lekker gaat werken met dit frame.. maar dat kan ik mis hebben
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik heb veel met reba's gereden. Erg fijne vorken. Ik vind ze soepeler aanspreken dan de sid's. Ik rijd nu een revelation. Is ook goed te doen, maar is wel zwaarder. Als je fox wilt zou ik voor een terralogic gaan. Dat systeem werkte 8 jaar geleden al super. Met andere merken heb ik geen ervaringen.
Sneeuwmonster
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

ThaSingleTrackMastah schreef:https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... tt-p61616/
Beetje meer trail dan je in gedachten had, en toch boost, maar niet verkeerd en ruim binnen budget.

En anders deze:
https://www.bike-components.de/de/Fox-R ... tt-p61597/" onclick="window.open(this.href);return false;
idd ruim binnen budget! De 34 vind ik teveel trail (is ook 130 mm) zeker voor het snellere werk. Wat zal het gewicht er van zijn? De 2e is 100 mm. Ik denk dat een Reba dan meer aan de verwachtingen voldoet

@Nielsvo Is er een 120mm SID?
@Sama Volgens mij zijn er geen terralogics meer. Welke technologie is dat nu geworden?
Haast u langzaam
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Anders deze Reba:
https://www.bike-components.de/de/RockS ... 18-p56650/" onclick="window.open(this.href);return false;
(geen belang bij B-C, maar dit geeft aan dat je met een beperkt budget een fatsoenlijk nieuwe vork kunt kopen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

Zekers, volgens mij is dit ook een fatsoenlijke vork, value for money. Mijn budget is wat ruimer en ik vraag mij af of de vorken tot €700 zichzelf meer waard zijn t.o.v. de Reba. Waarin zal het verschil merkbaar zijn?
Haast u langzaam
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik heb zelf een DT Swiss van nu 4 jaar oud. Is een oudere serie dan de OPM-versie. Beviel mij altijd goed dus die die zou ik niet zo wegstrepen. Maar je leest er weinig over en hoe die zich verhoudt tot een Sid of Reba weet ik niet.
"This species has amused itself to death"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Een 101 zou bij mij ook niet misstaan in mijn stal.

Voor mijn Liteville H3 had ik een Reba RL 120 in boost gekocht, maar die vind ik stug, en paste daardoor niet bij mijn smaak. Omgeruild voor een aanbiedings Fox 34 Performance, en die is meer plush. De Reba is met 1650gr ex maxle wel vrij licht.
Ik kan mij voorstellen dat de TS minder plushness nodig heeft, maar gezien de geo van die fiets nodigt de fiets uit naar beneden te rijden.

Met betrekking tot boost: in het geval van Liteville is een boost voorvork geen meerwaarde voor het makkelijker te kopen/verkopen van een wielset. De achtervork is toch al X6 (boost uit het midden). Ik heb wel het idee dat momenteel de beste koopjes in die boost hoek zitten. Technisch zal het marginaal beter zijn. En zwaarder. En iets lomper ogend.

Ik kwam een Pike tegen voor weinig (nieuw). 200 gr zwaarder dan een Reba, maar naar mijn verwachting iets wat wel aansluit bij mijn rijstijl. Nu maar even wachten op een goede aanbieding van een 101 in XL.....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou of voor een nieuwe SID met Charger demper gaan of een Fox32 (non SC) Performance of Factory. Of natuurlijk een Pike, maar dat is wellicht een te grote stap voor je. Motion Control demper in de Reba is echt stukken minder goed dan de SID of Fox Grip of Fit4. Voorheen reed ik met een Revelation met Motion Control en om duiken bij remmen tegen te gaan met meer druk dan soepel was. Nu overgestapt op een Fox 32 in 120mm en blijf me verbazen met hoe weinig druk (en dus hoe soepel) ik die kan rijden zonder dat hij duikt of controle verliest. En voor jouw budget is er tegenwoordig genoeg te krijgen volgens mij.
DT Swiss vorken zijn volgens mij in essentie nog steeds Pace vorken van 15 jaar geleden, maar dan in een beter chassis. (Heb ik me laten vertellen door iemand die het zou moeten kunnen weten, zelf te weinig terreinervaring met de OPM)
Qua Fox vorken vooral rustig blijven zoeken, zowel RCZ als Bike-components bieden ze regelmatig aan voor minder dan jouw budget. En deze komt al aardig in de buurt: https://www.bike-components.de/en/Fox-R ... el-p57815/" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Ik heb nu bijna 3 jaar een DT Swiss OPM ODL 100 in mijn bike zitten, deze is er ingekomen nadat de German-A Xcite defect was geraakt en zelfs door de fabriek niet meer was te herstellen.
De DT Swiss ervaar ik als een erg prettige vork, hij is goed in te stellen en spreekt soepel aan. Ook het jaarlijkse onderhoud is eenvoudig zelf te doen. Ook het onderhoud van de Fox vorken in mijn eerdere fietsen deed ik zelf en dat was prima te doen, maar ik vind de DT Swiss nog makkelijker. Op de Site van DT staat een duidelijke beschrijving voor het onderhoud en er zijn ook goede filmpjes op YouTube te vinden. De eerste keer dat je zelf het onderhoud gaat uitvoeren zal je even een wat grotere investering moeten doen omdat je twee verschillende flesjes olie en nog een tubbe vet nodig hebt, hier zit echter voldoende in voor 4a5 onderhoudsbeurten. Bij een volgende onderhoudsbeurt heb je alleen een set keerringen nodig. Ga bij deze keerringen niet bezuinigen en kies de DT Swiss / SKF keerringen, deze lopen merkbaar soepeler.
Succes met je zoektocht naar een vork die aan jou wensen voldoet.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Mees schreef: @Nielsvo Is er een 120mm SID?
Zeker! Heb ik nu ook in mijn fully zitten (solo air RCT3). Zou alleen nog wel eens een vergelijking willen maken met een Fox of Pike bijvoorbeeld, want ik vind de SID ook nogal stug veren, vergeleken met de Fox voorvorken die ik gewend was. Wat me tegen staat bij Fox is dat die meer gevoelig zijn voor tijdig onderhoud.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RS is ook gevoelig voor tijdig onderhoud. Wordt dan namelijk stug ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie