c-guide/kettinggeleider

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Sammmm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 25 augustus 2017, 19:15

Hallo allemaal,

Ik heb een beginners mtb en mijn ketting slaat heel erg tegen mijn chainstay, is een ketting geleider/c-guide het waard? En welke andere voordelen heeft het naast dat het er voor zorgt dat mijn ketting niet tegen mijn chainstay slaat?

Alvast bedankt! :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Zolang je ketting er niet afloopt is het in principe alleen geluidsoverlast.. je kan het wat dempen met een simpele neopreen protector rond je chainstay, of alternatieve oplossingen zoals een oude Biba, mastic tape,... (Of misschien zit er al iets op, maar is het te dun).

Ervaring met een guide heb ik niet
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Ik heb zoon ding er ff op gehad, je hoort je ketting er wel doorlopen. Niet heel hard.
Persoonlijk heb ik dan de voorkeur voor een oude binnenband om de chainstay. Je hoort je ketting niet klapperen en er beschadigd niks.
One life, ride it!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Binnenband om de chainstay werkt uitstekend, maar een mooiere oplossing is de Slapper tape van Marshguard te gebruiken.

Vrij prijzig en daarom raad iedereen (Incl Bart Brentjens) eigenlijk aan om 3M 2228 Scotch tape te gebruiken.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb een c-guide en die zorgt ervoor dat je ketting op het juiste blad blijft. Het klapperen van onder is duidelijk minder, van boven heeft het uiteraard geen invloed.
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

Dice Oldskool schreef:Ik heb een c-guide en die zorgt ervoor dat je ketting op het juiste blad blijft. Het klapperen van onder is duidelijk minder, van boven heeft het uiteraard geen invloed.
+1
Google is your friend :-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Helemaal klappervrij wordt het er niet van, maar wel minder.
En je hebt er verder geen last van, dus proberen kan altijd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sammmm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 25 augustus 2017, 19:15

Bedankt voor de reacties.
Ik houd het nu denk ik nog even bij een binnenband om de chainstay en dat als ik merk dat dat niet goed genoeg is ga ik een kettinggeleider aanschaffen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Niet om het een of ander, maar waarom klappert-ie? Dat kan ook te maken hebben met een ketting die wat te lang is, of -simpeler- een clutch die "off" staat. Welk type derailleur heb je?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Sammmm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 25 augustus 2017, 19:15

Ik heb een entry hardtail met een tourney tx derailleur zonder clutch dus
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Elke fiets met een derailleur zonder clutch heeft last van kettinggeklapper, ook als er een XTR of Sram X0 onder hangt. Heus niet alleen eenvoudiger afgemonteerde fietsen.

Een oude binnenband om je achtervork wikkelen helpt tegen beschadigen van je frame, maar slechts een klein beetje qua geluidsoverlast. Een c-guide helpt al iets meer.

Een derailleur met clutch houdt de boel zeker stiller, maar meestal ook niet 100%
En het zou voor jou waarschijnlijk een flinke investering zijn, waarvan je je afvraagt of dat wel de moeite waard is.

Hier is zo'n c-guide niet al te duur, het is een Exustar maar die is gelijk aan de Bionicon:
https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=13287" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat de verzendkosten op één zo'n produkt relatief hoog zijn kun je misschien nog wat meebestellen wat je toch nodig hebt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie